رادیو مجازی اتاق ایران - 9 تیرماه 1403

رئیس اتاق اراک در نشست هم‌اندیشی با رئیس بسیج تجار

مسیر توسعه اقتصادی از تولیدات صادرات محور و صادرات ارزآور می‌گذرد

ناصر بیکی، رئیس اتاق اراک با تأکید بر اینکه تولید صادرات محور و صادرات ارزآور پیش‌نیاز توسعه اقتصادی است، گفت: صادرات به حفظ توان رقابتی و به ارتقای کارخانجات ما کمک می‌کند.

06 تیر 1403
کد خبر : 70250
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست هم‌اندیشی اعضای اتاق اراک و فعالان اقتصادی استان مرکزی با غلامرضا حسن‌پور، رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا، رئیس اتحادیه بین‌المللی تجار امین و مشاور رئیس سازمان بسیج اصناف کشور در حوزه نساجی برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک در این نشست با اشاره به موضوع برگزاری جلسه گفت: ما از هر راهبرد و وسیله‌ای که مسیر کار فعالان اقتصادی، تجار و اصناف را هموار سازد استقبال می‌کنیم و پذیرای راهکارها و رهنمودها هستیم.

ناصر بیکی با بیان اینکه ما علاوه بر مسئولیت دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی یکی از ۷ عضو اصلی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و همچنین عضو شورای اداری استان و بسیاری از مراجع مؤثر در تصمیم‌سازی‌های اقتصادی هستیم اظهار کرد: همین موضوع باعث شده فرصت‌های خوبی داشته باشیم تا مشکلات و چالش‌های فعالان اقتصادی و اصناف را احصا و به دستگاه‌های اجرایی انتقال داده و پیگیر راه‌حل یابی برای آنها باشیم ازاین‌رو تلاش می‌کنیم اتاق فکر مناسبی برای طرح مطالبات بخش خصوصی باشیم.

بیکی اضافه کرد: قیمت‌گذاری‌های دستوری، مشکلات تأمین انرژی، تأمین مالی برای واحدهای تولیدی و اصناف، مسائل بیمه‌ای و مالیاتی، عدم پرداخت به‌موقع بدهی‌های دولت به بخش خصوصی و موارد مختلف دیگر، همه مورد پیگیری ماست.

رئیس اتاق اراک با اشاره به رویکرد جلسه گفت: عدم ارائه آموزش‌های مناسب صادراتی به اصناف یکی از معضلات موجود است و اثرات منفی این مشکل آنگاه بیش از همیشه خودنمایی می‌کند که بحث صادرات به میان می‌آید و حتی اصناف بزرگ و مطرح هم راه‌های رایزنی‌های صادراتی را به‌خوبی نمی‌دانند.

او افزود: خوشبختانه اتاق بازرگانی بخش آموزش خود را بسیار فعال نگه‌داشته و اصناف می‌توانند با استفاده از این ظرفیت، اقدام فراگیری آموزش‌های مختلف در زمینه‌های صادرات، واردات، روش‌های کسب‌وکار و … نمایند.

بیکی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی از حضور مشاورین متخصصی بهره‌مند است که می‌توانند تجربیات خود را به‌صورت رایگان در اختیار اصناف هم قرار دهند.

او افزود: متأسفانه آمار مراجعین به این مشاورینِ خبره آن‌گونه که انتظار می‌رود بالا نیست.

رئیس اتاق اراک گفت: هم‌اینک ۱۸ کمیسیون مختلف در این مجموعه فعال است که ظرفیت‌های خوبی در آنها نهفته است و فعالان اصناف می‌توانند با دریافت کارت عضویت اتاق از این فرصت به‌خوبی بهره جویند.

او افزود: اتاق می‌تواند در زمینه موضوعات گمرکی، مالیاتی، تأمین اجتماعی، بیمه‌ای و … نیز داشته‌ها و اطلاعات خود را در اختیار اصناف قرار دهد.

بیکی بیان داشت: دریافت کارت بازرگانی یک‌ساله هم برای متقاضیان امکان‌پذیر است و طول مدت اعتبار کارت‌ها (که حتماً ۵ ساله باشد) چندان اهمیتی ندارد.

او تصریح کرد: اینکه ما بخواهیم همه امور از تولید تا بازاریابی، صادرات و … را خود رأساً انجام دهیم تصور درستی نیست و بهتر است به‌جای آن از ابزار کار و ظرفیت‌های شرکت‌های دیگر که هریک تخصص خود را دارند بهره‌مند شویم و تمرکز خود را بر تولید قرار داده و بخش‌های بعدی (بازاریابی، صادرات و …) را به کاردان بسپاریم.

رئیس اتاق اراک گفت: در ارتباط با اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری هم، اتاق اراک بسیار فعال و بسترهای این موضوع کاملاً فراهم است.

بیکی تأکید کرد: همه نیک می‌دانیم مادامی‌که تولیدات صادرات محور و صادرات ارزآور نداشته باشیم توسعه اقتصادی میسر نیست.

او افزود: صادرات باعث حفظ توان رقابتی ما در جهان است و به ارتقا و افزایش مهارت کارخانجات ما کمک می‌کند ضمن اینکه اگر به فکر صادرات باشیم کارکنان تولید هم در افزایش کیفیت کالا مصمم‌تر و جدی‌تر عمل می‌کنند.

رئیس اتاق اراک سپس از برگزاری بزرگ‌ترین همایش سراسری گردشگری به‌زودی خبر داد و افزود: از همه فعالان صنعت گردشگری دعوت می‌شود برای برگزاری آن در کنار اتاق باشند.

رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا هم در این جلسه گفت: نمایشگاه‌ها یکی از بهترین راه‌های آشنایی با آخرین تکنولوژی‌ها و دستاوردهای روز دنیاست.

برهمن افزود: همچنین میهمانان خارجی طی بازدید از نمایشگاه‌های داخل کشور، از ظرفیت‌های تولیدی مطلع می‌شوند.

او توصیه کرد استان مرکزی در سال آینده فضای بیشتری از نمایشگاه اکسپو را به خود اختصاص دهد.

برهمن بیان داشت: تشکیل هیأت‌های تجاری و بازدید از کشورهای مختلف از راه‌های دیگر آشنایی با توانمندی‌های تولیدی خارجی‌هاست.

او افزود: دعوت از هیأت‌های بازرگانی کشورهای دیگر هم در بهبود و پیشرفت تعاملات اقتصادی بین‌المللی و یافتن بازارهای هدف خارجی بسیار اثربخش است.

رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا اظهار داشت: با توجه به اینکه استان مرکزی واحدهای تولیدی و صنعتی قدرتمند زیادی را در خود مستقر دارد پیشنهاد می‌شود از این سه راهکار جهت سهم یابی بازارهای بین‌المللی بهره جوید.

او گفت: ما در اتاق مشترک ایران و آفریقا آمادگی معرفی توانمندی‌های استان مرکزی را داریم تا بازارهای آفریقایی هم پذیرای میزان بیشتری از محصولات این استان باشند.

عضو شورای عالی بسیج تجار هم گفت: کشورهای اطراف ایران جزو کشورهای مصرف‌کننده هستند و از این فرصت می‌توان بهره‌وری خوبی داشت.

شجاعی افزود: اینکه در نمایشگاه اکسپو و نمایشگاه‌های داخلی شرکت نمی‌کنیم شاید به‌این‌علت باشد که سیستم تولید ما در حد صادرات نیست.

او خاطرنشان ساخت: برای این چالش دو راهکار وجود دارد. یا باید از اطلاعات و راه‌حل‌های دانشگاهی استفاده کنیم که کاملاً تئوریک است و تا به مرحله عمل نرسد بی‌فایده است و یا اینکه از نمایشگاه‌های تخصصی خارج از کشور استفاده کنیم تا تکنولوژی تولیدات خود را ارتقا دهیم.

شجاعی تأکید کرد: پیشرفت و توسعه اقتصادی در گرو این است که پا را از مرزها فراتر بگذاریم.

او افزود: در این راستا ما به کمک بخش خصوصی آمده و شرایط را فراهم می‌کنیم.

در ادامه جلسه، رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور گفت: ما در مجموعه بسیج، طرحی به نام اعتلای بسیج را تعریف کرده‌ایم.

غلامرضا حسن‌پور افزود: در بخشی از این سند ۱۰ ساله، بندی تحت عنوان راه‌اندازی اتحادیه بین‌المللی تجار مشخص شد و ازآنجاکه بسیج از فعالیت اقتصادی منع شده است تنها اقدامات راهبردی و نظارتی را می‌تواند در این زمینه انجام دهد.

او اظهار کرد: در ۳۴ اتاق بازرگانی ۳۴ دفتر بسیج راه‌اندازی شده است تا تسهیلگری برای فعالیت‌های اقتصادی سرعت گیرد و مشکلات تولیدکنندگان در اسرع وقت به دولتی‌ها انتقال داده شده و راهکار آن به شکل دستورالعمل و بخشنامه دریافت شود.

حسن‌پور تصریح کرد: به همین منظور در سال ۱۴۰۳ برنامه‌ای ۵ ساله تدوین و ارائه شده که مطابق آن در سال جاری توانمندسازی واحدهای تولیدی برای صادرات انجام گیرد.

او وجود دلالان و واسطه‌ها را برای صادرات هزینه آفرین دانست که باید برای آن چاره‌اندیشی شده و صادرات مستقیماً توسط تولیدکننده به بازارهای جهانی عرضه شود.

رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور شناسایی، پایش، خوشه‌سازی و توانمندسازی جهت صادرات واحدهای تولیدی در صنعت و اصناف را از سیاست‌های این حوزه عنوان کرد و افزود: اگر هم یک تولیدکننده، خود برای صادرات توانمند است بازار را به او معرفی می‌کنیم.

او ادامه داد: تمام تلاش سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی این است که با پیاده‌سازی این طرح به سهم واقعی تولیدات ایرانی در جهان دست یابیم.

مدیر جامعه المصطفی هم در این جلسه گفت: در این مرکز ظرفیت‌های خوبی وجود دارد ازجمله اینکه ما در ۷۰ کشور جهان نماینده داریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اندرزگو افزود: طلاب ما در کشورهای دیگر می‌توانند معرف خوبی برای محصولات ایرانی باشند.

او افزود: کشورهای آفریقایی علاقه‌مند به لمس محصولات از نزدیک و سپس خرید آن هستند که تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند با بهره‌مندی از ظرفیت طلاب جامعه المصطفی که در کشورهای آفریقایی مستقر هستند کالاهای خود را معرفی کنند.

مدیر مرکز جامعه المصطفی گفت: در حال حاضر ترکیه در بازارهای ۴۱ کشور آفریقایی حضور دارد و در حال افزایش آن است اما ما هنوز به سهم خود نرسیده‌ایم و تا هنگامی‌که که تغییر نگرش نداشته باشیم تحول در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست.

او تسهیل در نقل‌وانتقال ارز از طریق جامعه المصطفی را از دیگر مزایای همکاری با این مرکزی دانست که تولیدکنندگان می‌توانند از آن استفاده کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اندرزگو راهوران اقتصادی و تجاری در کشورهای مختلف را از ظرفیت‌های دیگر جامعه المصطفی عنوان کرد.

او عدم شناخت بازارهای بین‌المللی و عدم اطمینان تجار ایرانی را از ضعف‌هایی برشمرد که نیازمند بازنگری است.

سپس عضو هیات نمایندگان اتاق اراک گفت: ۱۵ کشور هم مرز ایران در سال، بیش از 1200 میلیارد دلار واردات دارند اما سهم ایران از این میزان فقط یک درصد است.

عماد مردانی افزود: اگر بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم بسیار ذینفع شده‌ایم.

او تصریح کرد: هیچ‌یک از دولت‌ها نتوانسته‌اند مشکل حمل‌ونقل و ترانزیت کالاها به خارج از کشور را حل کنند و این مزید بر مشکلات بانکی و … شده است.

موضوعات :
در همین رابطه