رادیو مجازی اتاق ایران - 10 تیرماه 1403

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته اول تیر ۱۴۰۳

پیش‌بینی کاهش قیمت جهانی نفت، رکوردشکنی قیمت مسکن در آمریکا، بهبود رشد اقتصادی چین، افزایش درآمد نفتی روسیه و انقباض بازار کار در آلمان از مهم‌ترین خبرهای اقتصادی هفته اول تیر سال ۱۴۰۳ بوده است.

10 تیر 1403
کد خبر : 70277
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرار است:

۶۰ دلار

سیتی بانک، موسسه مالی که درزمینهٔ پیش‌بینی بازارها هم فعالیت دارد، انتظار دارد قیمت نفت در اواخر سال میلادی جاری، به کانال ۷۰ دلار و در سال ۲۰۲۵، به کانال ۶۰ دلار سقوط کند. بانک سیتی پیش‌بینی کرده است که قیمت نفت تا سال ۲۰۲۵، تحت تاثیر رشد ذخایر نفتی، به محدوده ۶۰ دلار در هر بشکه نزول خواهد کرد که بازتاب دورنمای منفی باوجود تقاضای قوی و قیمت‌های بالاتر فعلی است.  بازار نفت تاکنون توانسته بخشی از کاهش قیمتی که اوایل ژوئن پس از تصمیم تولیدکنندگان اوپک پلاس برای حذف تدریجی محدودیت عرضه اضافی از سه‌ماهه چهارم امسال پیدا کرد را جبران کند. نفت برنت در معاملات روز جمعه گذشته، بالای ۸۵ دلار در هر بشکه معامله شد درحالی‌که نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا، بالای ۸۲ دلار در هر بشکه معامله شد.  اریک لی، استراتژیست انرژی جهانی سیتی‌بانک، هفته گذشته گفت که‌ ذخایر جهانی زیادی در سال آینده ایجاد خواهد شد. تصور می‌کنیم که در طول تابستان امسال، عرضه محدودتر می‌شود، بنابراین، قیمت‌ها به مدت اندکی طولانی‌تر، در پایین تا میانه کانال ۸۰ دلار خواهند ماند.

۶۰.۹

یک نظرسنجی تجاری جدید نشان داد سرعت ایجاد شغل در هند طی بیش از ۱۸ سال گذشته به بالاترین حد خود رسیده است و فعالیت‌های تجاری در این کشور از ماه می و به لطف دستاوردهای تولید و خدمات با سرعت بیشتری گسترش‌یافته است. شاخص مدیران خرید ترکیبی هند در ژوئن از ۶۰.۵ نهایی ماه گذشته به ۶۰.۹ افزایش یافت. کارشناسان اظهار کردند که این افزایش با صعود در بخش تولید و خدمات حمایت می‌شود و البته بخش تولید، سرعت رشد سریع‌تری را به ثبت رساند. شاخص تولید در هند در ماه ژوئن افزایش بیشتری نشان داد و از ۵۷.۵ در ماه می به ۵۸.۵ رسید، درحالی‌که شاخص صنعت خدمات از ۶۰.۲ به ۶۰.۴ افزایش یافت و به تداوم رشد اقتصاد هند حتی باوجود کند شدن اقتصاد جهانی کمک کرد. سفارش‌ها صادراتی جدید برای بیست و دومین ماه متوالی در ژوئن افزایش یافت و قوی ماند، هرچند که پس از رشد رکورد در ماه گذشته، سرعت آن اندکی کاهش یافت. تقاضای قوی شرکت‌ها را بر آن داشت تا با افزایش اشتغال‌زایی کلی با سریع‌ترین سرعت از آوریل ۲۰۰۶ افراد بیشتری را استخدام کنند و ایجاد شغل در میان تولیدکنندگان بیشتر از بخش خدمات بوده است.

۴۱۹هزار دلار

متوسط قیمت یک‌خانه در آمریکا برای یازدهمین ماه متوالی در ماه مه با ۵.۸ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، به ۴۱۹هزار و ۳۰۰ دلار رسید که بالاترین نرخی محسوب می‌شود که تاکنون ثبت‌شده است. به گفته انجمن ملی مشاوران املاک آمریکا قیمت‌های مسکن که به بالاترین میزان جدید خود رسیدند، شکاف گسترده‌تری بین صاحبان املاک و کسانی که می‌خواهند اولین خریدار باشند، ایجاد می‌کنند. مسکن در آمریکا فاصله زیادی تا مقرون‌به‌صرفه بودن دارد و علاوه بر قیمت‌های سرسام‌آور مسکن، نرخ‌های وام مسکن همچنان بالاتر از میزانی است که در دهه قبل از سال ۲۰۲۲ دیده‌شده است. علیرغم برخی بهبودها طی ماه‌های اخیر، هنوز در بازار خانه‌های کافی وجود ندارند که بتوانند تقاضا را تأمین کنند. این وضعیت می‌تواند تا حدودی در سال جاری بهبود یابد، زمانی که انتظار می‌رود فدرال رزرو شروع به کاهش نرخ بهره از بالاترین سطح ۲۳ ساله کند اما مقامات فدرال رزرو برای امسال فقط یک کاهش نرخ را اعلام کرده‌اند. اقتصاددانان انتظار ندارند میانگین نرخ وام مسکن در سال ۲۰۲۴ به زیر ۶ درصد برسد.

۵ درصد

نخست‌وزیر چین، لی کیانگ در نشست رهبران جدید مجمع جهانی اقتصاد در دالیان اعلام کرد که امسال چین بدون هیچ مشکلی به هدف رشد ۵ درصدی برای تولید ناخالص داخلی ملی خواهد رسید. به گفته او چین در دستیابی به شاخص رشد اقتصادی سالانه در سطح حدود پنج درصد اطمینان دارد. لی تأکید کرد که رشد سریع صنایع مدرن یعنی تولید خودروهای برقی و باتری‌های خورشیدی در چین ناشی از مزیت‌های نسبی منحصربه‌فرد اقتصاد ملی چین است. به گفته او چین دارای بازار فوق‌العاده بزرگ با جمعیت بیش از ۱.۴ میلیارد، سیستم صنعتی جامع، منابع انسانی عظیم و سطح بالای فناوری‌های جدید مورداستفاده مصرف‌کنندگان است و برای ایجاد فضای بازار بین‌المللی براساس اصول برتری قانون تلاش می‌کند.

۹.۴ میلیارد دلار

محاسبات رویترز نشان می‌دهد درآمد روسیه از فروش نفت و گاز در ژوئن، بیش از ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش‌یافته و به ۹.۴ میلیارد دلار رسیده است. این درآمدها، مهم‌ترین منبع نقدینگی برای کرملین بوده و حدود یک‌سوم از کل درآمدهای بودجه در یک دهه گذشته را تشکیل داده‌اند. جنگ در اوکراین باعث شد غرب، باهدف محدود کردن درآمدهای نفت و گاز روسیه تحریم‌های متعددی را علیه این کشور اعمال کند. اما روسیه موفق شده است مسیر بخشی از صادرات نفت خود را از اروپا به هند و چین، تغییر دهد و منابع مالی موردنیاز بودجه خود را تأمین کند. محاسبات رویترز نشان می‌دهد درآمد نفت و گاز روسیه در ژوئن، به ۸۱۴ میلیارد روبل برابر ۹.۴ میلیارد دلار رسیده است که بالاتر از ۷۹۴ میلیارد روبل در ماه می و ۵۲۹ میلیارد روبل در ژوئن سال ۲۰۲۳ است. دولت روسیه، ۱۰.۷ هزار میلیارد روبل از فروش نفت و گاز را برای درآمد فدرال در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده که ۲۱ درصد بالاتر از سال ۲۰۲۳ است که قیمت نفت ضعیف‌تر شد و کاهش صادرات گاز، درآمد این کشور را به میزان ۲۴ درصد کاهش داد.

۱۸۱.۵ میلیارد دلار

گروه مشاوره املاک و مستغلات نایت فرانک اعلام کرد که عربستان سعودی قرار است به بزرگ‌ترین بازار ساخت‌وساز جهان تبدیل شود، زیرا این پادشاهی عربستان مبالغ هنگفتی را برای پروژه‌هایی باهدف بازسازی و تنوع بخشیدن به اقتصاد سرمایه‌گذاری می‌کند. عربستان سعودی در حال پیشی گرفتن از آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار ساختمان در جهان است زیرا این کشور سرمایه‌گذاری‌های مالی زیادی در طرح‌هایی باهدف تنوع بخشیدن به اقتصاد خود انجام داده است. ارزش کل تولید ساخت‌وساز کشور تا پایان سال ۲۰۲۸ به ۱۸۱.۵ میلیارد دلار خواهد رسید که نشان‌دهنده افزایش نزدیک به ۳۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ است. این طرح که به‌عنوان چشم‌انداز ۲۰۳۰ شناخته می‌شود، برای موفقیت باید نیازهای جمعیت رو به رشد و همچنین هجوم مورد انتظار گردشگران خارجی را تأمین کند. براساس گزارش بلومبرگ، هدف این طرح بلندپروازانِ تغییر اقتصاد متکی به نفت است و نیاز به پذیرش جمعیت رو به رشد و هجوم پیش‌بینی‌شده گردشگران خارجی دارد.

۳.۱ میلیون

آمار سرویس رصد کشتی کپلر نشان داد واردات نفت خام به آمریکا در ماه مه، به ۳.۱ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از ژوئیه سال ۲۰۲۲ بوده است. واردات نفت خام از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون، قوی باقی‌مانده و تا به این تاریخ، حدود ۲.۹ میلیون بشکه در روز بوده است. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا اما تقاضا برای سوخت، ضعیف مانده و محصولات عرضه‌شده برای بنزین، ۹.۱ میلیون بشکه در روز در هفته منتهی به ۱۴ ژوئن بوده که اندکی کمتر از میانگین فصلی ۱۰ ساله بوده است. محصول عرضه‌شده نفت کوره هم حدود ۳.۷ میلیون بشکه در روز بوده که حدود سه درصد کمتر از میانگین فصلی است. واردات نفت خام از کانادا در ماه می به ۳۱۹ هزار بشکه در روز افزایش یافت که بیشترین میزان طی دو سال و نیم اخیر بوده است. واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۳۹ درصد افزایش داشته است. واردات از مکزیک، گویان و کلمبیا هم صعودی بوده است. واردات از گویان به رکورد ۹۹ هزار بشکه در روز رسید و واردات از کلمبیا نزدیک به بالاترین رکورد ۲ سال اخیر بود. واردات از مکزیک هم با افزایش صادرات از سوی شرکت پمکس، بهبود یافت.

۲ هزار میلیارد دلار

شرکت آمازون روز چهارشنبه برای نخستین بار در تاریخ خود، به ارزش بازار بیش از ۲ هزار میلیارد دلار دست‌یافت و پنجمین شرکت آمریکایی شد که با خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به هوش مصنوعی، به این نقطه عطف دست‌یافته است. ارزش سهام این غول تجارت الکترونیکی و فناوری، ۳.۴ درصد افزایش یافت و به ۱۹۲.۷۰ دلار رسید و ارزش بازار آن را به بیش از ۲ هزار میلیارد دلار رساند و این شرکت در باشگاه غول‌های فناوری نظیر مایکروسافت، اپل، انویدیا و آلفابت جای گرفت. شاخص سهام آمریکا، امسال با اشتیاق فراوان سرمایه‌گذاران نسبت به هوش مصنوعی و همچنین خوش‌بینی درباره تاب‌آوری اقتصاد آمریکا و احتمال کاهش نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو، رشد قدرتمندی را تجربه کرده است. وال‌استریت به لطف سهام ابر شرکت‌هایی مانند انویدیا و آمازون در وضعیت مناسبی قرار دارد. سهام آمازون که در فوریه به شاخص داو جونز اضافه شد، امسال بیش از ۲۶ درصد رشد کرده است. این شرکت ازنظر ارزش بازار در فوریه، پنجمین شرکت بزرگ آمریکا بوده است.

۲.۳ درصد

مرکز آمار ژاپن در گزارش جدید خود اعلام کرد که نرخ تورم سالانه در توکیو در ماه ژوئن به ۲.۳ درصد رسید که از ۲.۲ درصد در ماه می افزایش‌یافته است. شاخص قیمت مصرف‌کننده در این کشور بدون احتساب مواد غذایی تازه و انرژی، ۱.۸ درصد بوده است، درحالی‌که این رقم بدون احتساب مواد غذایی تازه به ۲.۱ درصد رسید و بیشتر از ۱.۹ درصد ثبت‌شده در ماه قبل بود. شاخص قیمت مصرف‌کننده توکیو، تورم سرفصل با احتساب قیمت مواد غذایی و انرژی، در ماه ژوئن اندکی نزول کرد و در مقایسه با ۲.۲ درصد قبلی به ۱.۸ درصد رسید. با توجه به کاهش نرخ تورم هسته‌ای و پایین آمدن بیش از ۲ درصدی شاخص قیمت مصرف‌کننده سرفصل توکیو، بعید است که بانک مرکزی ژاپن برای تغییر فوری در موضع سیاست پولی فعلی خود اقدام فوری انجام دهد.

۶ درصد

نرخ بیکاری آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، در ماه ژوئن به ۶ درصد رسید که در سه سال اخیر رکورد جدیدی محسوب می‌شود. آژانس کار فدرال آلمان اعلام کرد که نرخ بیکاری در این کشور در ماه ژوئن به ۶ درصد افزایش‌یافته و این نرخ بیکاری بالاترین میزان از ماه می ۲۰۲۱ تاکنون بوده است. تعداد افراد بیکار ۱۹ هزار نفر افزایش‌یافته که بیشتر از پیش‌بینی تحلیلگران بوده است. در ماه می، تعداد بیکاران ۲۵ هزار نفر افزایش‌یافته بود. افزایش بیش از انتظار افراد بیکار در آلمان نشان از تاثیر ضعف اقتصادی بر بازار کار دارد. دفتر کار فدرال آلمان اعلام کرد ضعف در بازار کار این کشور همچنان ادامه دارد و نرخ بیکاری تعدیل‌شده فصلی از ۵.۹ درصد در ماه قبل به ۶.۰ درصد افزایش‌یافته است. به گفته این دفتر،۷۰۱ هزار فرصت شغلی در ماه ژوئن وجود داشت که نسبت به یک سال قبل ۶۹ هزار نفر کمتر بود.

۱۸ میلیون

ترکیه؛ پنجمین کشور پربازدید جهان، با جذب حدود ۱۸ میلیون گردشگر در پنج ماه نخست سال جاری رکورد تازه‌ای را در گردشگری ثبت کرد. براساس آخرین آمار وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه این کشور بین ماه‌های ژانویه تا می ۲۰۲۴ میزبان ۱۷.۸۱ میلیون بازدیدکننده بوده و آلمان، روسیه و ایران بیشترین گردشگر را به این کشور فرستاده‌اند. تعداد بازدیدکنندگان یا گردشگران خارجی این کشور در این مدت نسبت به سال قبل با ۱۲.۴۷ درصد افزایش به ۱۵.۷۸ میلیون نفر رسیده است، درحالی‌که ۲ میلیون و ۲۴ هزار و ۸۶۵ شهروند ترک مقیم خارج از کشور، در این مدت به ترکیه سفر کردند، به‌این‌ترتیب مجموع گردشگران و بازدیدکنندگان این کشور در پنج ماه اول سال ۲۰۲۴ به ۱۷ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۷۸ نفر رسیده است. آلمان با ۱۶.۲ درصد افزایش گردشگر و ۱.۱۲ میلیون مسافر، در رتبه‌بندی کشورهایی که بیشترین بازدیدکننده را در این پنج ماه به ترکیه فرستاده، در مقام اول قرارگرفته است. روسیه با ۱.۰۸ میلیون بازدیدکننده در جایگاه دوم  و ایران با ۹۴۶ هزار و ۴۳۷ بازدیدکننده و ۵۱.۷۸ درصد افزایش، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه همچنین اعلام کرد تنها در ماه می سال ۲۰۲۴، این کشور پذیرای ۵.۱۳ میلیون بازدیدکننده و مسافر خارجی بوده است که نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است.

موضوعات :
در همین رابطه