رادیو مجازی اتاق ایران - 12 تیرماه 1403

اتاق ایران آنلاین گزارش می‌دهد

واکنش مثبت بازارهای مالی به انتخاب پزشکیان

با انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران، قیمت دلار و تتر روند کاهشی به خود گرفتند و بورس ایران با قدرت خط مقاومت دو میلیون و 100 هزار واحدی را پشت سر گذاشت.

16 تیر 1403
کد خبر : 70315
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

صبح امروز خبر رسمی انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان چهاردهمین رئیس‌جمهور ایران در حالی منتشر شد که بازارهای مالی خیلی زودتر از آن با واکنشی مثبت به استقبال این خبر رفته بودند.

 فرش قرمز تتر و دلار برای پزشکیان

از همان ساعات بامداد امروز که به تدریج اخبار مربوط به شمارش آرا دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری و پیشتازی مسعود پزشکیان منتشر می‌شد، نرخ تتر روند کاهشی خود را آغاز کرد. به گونه‌ای نرخ این ارز دیجیتال، از مرز 62 هزار تومان به 59 هزار و 500 تومان رسید. کاهش قیمت تتر از این جهت مهم است که نرخ آن را برابر با نرخ واقعی دلار در بازار تلقی می‌کنند. همچنین ساعات پایانی شب گذشته نرخ دلار فردایی نیز از 61 هزار تومان به 59 هزار تومان کاهش پیدا کرده و ظهر امروز به 58 هزار تومان رسید.

بورس سبز پوش شد

از سوی دیگر واکنش مثبت بازار بورس به قطعی شدن انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران تا جایی بود که موجب شد رکورد بیشترین رشد شاخص کل در سال 1403 شکسته شود. موضوعی که بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با عنوان «پزشکیان افکت» به آن پرداختند. 

امروز در حالی که هنوز بازار سهام کار خود را آغاز نکرده بود، خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت شروع شد که نشان از تقاضای بالای سهام در بازار امروز داشت. صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌هایی با ریسک پایین هستند که عموماً در شرایط نامطمئن اقتصادی استقبال از آن‌ها بیشتر و در شرایطی با چشم‌انداز مثبت، استقبال از آن‌ها کاهش می‌یابد.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد بازار بورس هم کار خود را صعودی آغاز کرد و شاخص کل با رشد 85 هزار واحدی در پایان معاملات امروز، به دو میلیون و 185 هزار واحد رسید. به این ترتیب شاخص کل، با قدرت از مقاومت دو میلیون و 100 واحدی عبور کرد. امروز در همان ساعات اولیه گشایش بازار بورس، بیش از 400 نماد بازار در صف خرید قرار گرفتند. نکته جالب در این میان، در صف خرید قرار گرفتن صندوق‌های اهرمی بود. صندوق‌های اهرمی در شرایط رشد بازار، رشد بیشتری را تجربه می‌کنند و استقبال از آن‌ها زمانی افزایش می‌یابد که چشم‌انداز مثبتی از بازار وجود داشته باشد و ظاهراً این چشم‌انداز با انتخاب مسعود پزشکیان، نمایان شده است.

در همین رابطه