رادیو مجازی اتاق ایران - 16 تیرماه 1403

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته دوم تیر ۱۴۰۳

افزایش قیمت جهانی نفت تحت تاثیر کاهش ذخایر نفتی آمریکا، کاهش واردات نفتی بازارهای آسیایی، کاهش تولید اقتصادی ژاپن، کاهش تورم در آلمان و بهبود تجارت جهانی از مهم‌ترین خبرهای اقتصادی هفته دوم تیر سال ۱۴۰۳ بوده است.

17 تیر 1403
کد خبر : 70328
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرار است:

 ۲۵ میلیارد دلار

شرکت نفت آرامکو در عربستان سعودی باهدف تقویت تولید گاز طبیعی، قراردادهای ساخت به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای توسعه پروژه گازی جفوره را امضا کرد. در بیانیه این شرکت آمده است که قراردادهای منعقدشده شامل قراردادی به ارزش ۱۲.۴ میلیارد دلار برای افزایش تولید گاز در جفوره و قراردادی ۸.۸ میلیارد دلاری برای توسعه سیستم گاز مستر است که گاز طبیعی را به مشتریان در سراسر کشور تحویل می‌دهد. آرامکو همچنین قراردادهایی به ارزش ۲.۴ میلیارد دلار برای ایجاد دکل‌های گازی منعقد کرد. عربستان سعودی صاحب یکی از بزرگ‌ترین ذخایر گاز در جهان است. توسعه میدان جفوره که تخمین زده می‌شود ۲۰۰ هزار میلیارد فوت مکعب گاز داشته باشد، ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه دارد و تولید گاز این شرکت را تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۶۰ درصد افزایش می‌دهد. براساس گزارش بلومبرگ، آرامکو اعلام کرده است که گاز حاصل از این پروژه ابتدا برای تأمین نیاز صنایع داخلی کشور استفاده می‌شود و هرگونه ظرفیت مازاد، به‌طور بالقوه برای تولید هیدروژن آبی استفاده خواهد شد یا به شکل گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) صادر خواهد شد.

۰.۷ درصد

تولید ناخالص داخلی ژاپن در سه‌ماهه اول سال میلادی جاری ۰.۷ درصد کاهش یافت. دفتر کابینه ژاپن در دومین گزارش بازنگری خود اعلام کرد تولید ناخالص داخلی ژاپن در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به سه‌ماهه قبل ۰.۷ درصد کاهش داشته است. براساس این گزارش، تولید ناخالص داخلی سالانه ژاپن هم به میزان ۲.۹ درصد کاهش‌یافته است که بیشتر از کاهش ۱.۸ درصدی مشاهده‌شده در برآورد قبلی است. دولت ژاپن اعلام کرده که اقتصاد ژاپن در سه‌ماهه اول بیش ازآنچه در ابتدا گزارش‌شده بود کوچک‌شده و چشم‌انداز بهبود شکننده را ناخوشایندتر کرده است. تحلیلگران می‌گویند تجدیدنظر نزولی احتمالاً منجر به کاهش پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی از دیدگاه بانک مرکزی ژاپن در پیش‌بینی‌های سه‌ماهه جدید در اواخر این ماهمی‌شود و می‌تواند بر زمان افزایش بعدی نرخ بهره تاثیر بگذارد. دولت ژاپن می‌گوید اصلاحات در ارقام تولید ناخالص داخلی ژانویه تا مارس منعکس‌کننده اصلاحات انجام‌شده در داده‌های سفارش‌های ساخت‌وساز است.

۵۲

نتایج نظرسنجی شاخص مدیران خرید کره جنوبی نشان داد رشد فعالیت کارخانه‌های این کشور در ماه ژوئن به سریع‌ترین میزان در ۲۶ ماه گذشته رسیده است زیرا سفارش‌های جدید کارخانه‌ها به دلیل بهبود تقاضای جهانی افزایش‌یافته است. شاخص مدیران خرید برای تولیدکنندگان در چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا که توسط S&P Global گردآوری‌شده است، در ماه ژوئن از ۵۱.۶ در ماه می، به ۵۲ افزایش یافت. این بالاترین میزان از آوریل ۲۰۲۲ بوده است و برای دومین ماه متوالی بالای شاخص ۵۰ که انبساط را از انقباض جدا می‌کند، باقی ماند. تولیدات و سفارش‌ها کره جنوبی که به دلیل ادغام آن در زنجیره تأمین کالاهای واسطه‌ای کلیدی مانند باتری‌ها و نیمه‌هادی‌ها به‌عنوان زنگ خطری برای صادرات در نظر گرفته می‌شود، اغلب سیگنال‌های اصلی را برای روندهای گسترده‌تر تجارت ارائه می‌دهند. طبق شاخص‌های فرعی، سفارش‌های جدید با سریع‌ترین نرخ از فوریه ۲۰۲۲ به دلیل تقاضای قوی‌تر در داخل و خارج از کشور افزایش یافتند و سفارش‌های خارج از کشور بیشترین افزایش را در پنج ماه گذشته تجربه کرده‌اند.

۲.۲ درصد

داده‌های منتشرشده نشان داد تورم آلمان در ماه ژوئن کاهش‌یافته است. براساس داده‌های موقت منتشرشده در هفته گذشته، نرخ تورم مصرف‌کننده آلمان در ماه ژوئن پس از افزایش در ماه قبل به دلیل شتاب کاهش هزینه انرژی، نزول کرد. قیمت‌های مصرف‌کننده پس از رشد ۲.۴ درصدی ماهمی، در ماه ژوئن با سرعت سالانه ۲.۲ درصد افزایش یافتند. قیمت انرژی در ماه ژوئن ۲.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت که به دنبال کاهش ۱.۱ درصدی در ماه قبل بوده است. از سوی دیگر، تورم مواد غذایی از ۰.۶ درصد در مدت مشابه به ۱.۱ درصد افزایش یافت. انتظار می‌رفت تورم اصلی که مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی‌گیرد، در ماه گذشته به ۲.۹ درصد برسد. شاخص قیمت مصرف‌کننده ماهانه آلمان در ماه ژوئن ۰.۱ درصد افزایش یافت.

۲۷.۱۶ میلیون

واردات نفت به آسیا در نیمه اول سال ۲۰۲۴، تحت تاثیر کندی خرید از سوی چین، برخلاف انتظارات کاهشی شد. آمار شرکت مالی LSEG نشان می‌دهد خریداران نفت آسیا در شش ماه نخست سال ۲۰۲۴، برابر ۲۷.۱۶ میلیون بشکه در روز نفت وارد کردند که ۱۳۰ هزار بشکه در روز نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ کاهش داشته و علت عمده این کاهش هم واردات کمتر چین بوده است. شایان‌ذکر است که واردات نفت به چین در سال میلادی گذشته، به ۱۱.۲۸ میلیون بشکه در روز رسید که رکورد بالایی بود. در ابتدای سال ۲۰۲۴، پیش‌بینی‌شده بود که واردات چین امسال به دلیل مشکلات بازار املاک، آهسته شود. طی نیمه اول امسال، خرید نفت خارجی چین به‌طور میانگین، ۱۱.۰۸ میلیون بشکه در روز بود که کاهش محسوسی نسبت به رکورد سال گذشته داشت. از سوی دیگر، واردات نفت هند در نیمه اول امسال، رشد مستمری داشت و در ماهمی، به ۵.۱ میلیون بشکه در روز رسید، یعنی حدود ۵.۶ درصد بالاتر از ماه آوریل. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده بود که رشد تقاضای جهانی برای نفت امسال به ۹۶۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید که ۹۰۰ هزار بشکه در روز آن از آسیا خواهد بود. اوپک خوش‌بینی بیشتری دارد و انتظار دارد تقاضای آسیا برای نفت امسال، ۱.۳ میلیون بشکه در روزرشد کند و ۷۲۰ هزار بشکه در روز آن مربوط به چین باشد.

۱۴.۷ درصد

انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی هفته گذشته اعلام کرد تقاضای محموله‌های هوایی در ماهمی افزایش‌یافته است. انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی در بیانیه خود اعلام کرد که بازار جهانی محموله‌های هوایی در ماهمی به رشد شدید تقاضا ادامه دادند. تقاضای کل که برحسب تن-کیلومتر بار اندازه‌گیری می‌شود، نسبت به ماهمی ۲۰۲۳ به میزان ۱۴.۷ درصد افزایش داشته است که ششمین ماه متوالی با رشد ۲ رقمی سالانه است. همچنین ظرفیت محموله‌های هوایی هم در ماهمی ۲۰۲۳ به میزان ۶.۷ درصد افزایش‌یافته است. بازار محموله‌های هوایی درواقع از رشد تجارت، رونق تجارت الکترونیک و محدودیت‌های ظرفیت در کشتیرانی دریایی سود برده و به رشد قابل‌توجه دست‌یافته است.

۲.۵ درصد

تورم سالانه منطقه یورو در ماه ژوئن از ۲.۶ درصد به ۲.۵ درصد کاهش یافت. براساس گزارش اولیه مرکز آمار اتحادیه اروپا، تورم سالانه در منطقه یورو در ماه ژوئن برابر ۰٫۱ درصد کاهش‌یافته است. از سویی دیگر شاخص قیمت مصرف‌کننده ماهانه ۰.۲ درصد رشد کرده است. خدمات بیشترین سهم را در تورم داشت به‌طوری‌که شاخص قیمت مصرف‌کننده در بخش خدمات ۴.۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته است، پس‌ازآن مواد غذایی، الکل و تنباکو با ۲.۵ درصد و انرژی با ۰.۲ درصد قرار دارند. تورم اصلی سالانه بدون احتساب انرژی و غذا، ۲.۹ درصد گزارش‌شده است که نسبت به رقم سالانه ماهمی تغییری نکرده و کمی بالاتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. تورم اصلی در مقایسه با ماه قبل ۰.۳ درصد افزایش‌یافته است.

۹.۱۶۳ میلیون

قیمت نفت در معاملات چهارشنبه ‌بازار آسیا در واکنش به کاهش بیش‌ازحد ذخایر آمریکا، افزایشی شد. بهای معاملات نفت برنت با ۴۷ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۸۶ دلار و ۷۱ سنت در هر بشکه رسید که بالاترین حد در ۱۰ هفته گذشته بوده است. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۳ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۸۳ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه رسید و نزدیک به بالاترین رکورد دو ماه اخیر متوقف شد. منابع بازار به نقل از گزارش موسسه امریکن پترولیوم اعلام کردند ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۸ ژوئن، به میزان ۹.۱۶۳ میلیون بشکه کاهش‌یافته است اما ذخایر بنزین به میزان ۲.۴۶۸ میلیون بشکه رشد داشته است. ذخایر سوخت‌های تقطیری هم به میزان ۷۴۰ هزار بشکه کاهش‌یافته است.

۳۲ هزار میلیارد دلار

گزارش UNCTAD نشان داد که تجارت کالا و خدمات جهانی در ۳ ماه اول سال جاری به‌واسطه بهبود وضعیت تجاری در آمریکا، چین و هند به ترتیب ۱ و ۱٫۵ درصد افزایش‌یافته است و انتظار می‌رود این افزایش در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به نیمه دوم سال ۲۰۲۳ حدود ۲۵۰ میلیارد دلار به تجارت کالا و ۱۰۰ میلیارد دلار به تجارت خدمات اضافه کند. پیش‌بینی‌های جهانی برای رشد تولید ناخالص داخلی در حدود ۳ درصد برای سال ۲۰۲۴ باقی می‌ماند و چشم‌انداز تجارت کوتاه‌مدت خوش‌بینانه است. اگر روندهای مثبت ادامه یابد، تجارت جهانی در سال ۲۰۲۴ می‌تواند به حدود ۳۲ هزار میلیارد دلار برسد، اما بعید است که از سطح رکورد خود در سال ۲۰۲۲ فراتر رود. چین، هند و آمریکا با افزایش صادرات از چین برابر ۹ درصد، هند برابر ۷ درصد و آمریکا برابر ۳ درصد محرک‌های اصلی رشد تجارت جهانی در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ بوده‌اند. برعکس، صادرات اروپا رشدی نشان نداده و صادرات آفریقا ۵ درصد کاهش‌یافته است.

۶۵.۱۲ میلیارد دلار

درآمد حاصل از فروش نفت و گاز برای بودجه فدرال روسیه در نیمه اول سال، حدود ۴۱ درصد افزایش یافت و به ۵.۶۹۸ هزار میلیارد روبل برابر ۶۵.۱۲ میلیارد دلار رسید. در نیمه اول سال ۲۰۲۴، قیمت هر بشکه نفت اورال روسیه به ۶۹ دلار و ۱۰ سنت رسید که بالاتر از سقف قیمت ۶۰ دلار گروه هفت و بالاتر از ۵۲ دلار و ۵۰ سنت در نیمه اول سال ۲۰۲۳ بود. در همین مدت، ارزش روبل کاهش یافت و نرخ مبادله روبل در برابر هر دلار آمریکا، به ۹۰.۸ روبل در مقایسه با ۷۶.۹ در فاصله ژانویه تا ژوئن سال ۲۰۲۳ رسید. درآمد نفت و گاز روسیه در مقایسه با ۷۹۴ میلیارد روبل در ماه می و در مقایسه با پیش‌بینی ۸۱۴ میلیارد روبل در نظرسنجی رویترز، کمتر بود. طبق آمار وزارت دارایی روسیه، درآمد حاصل از مالیات استخراج مواد معدنی در ژوئن افزایش یافت و به بیش از یک هزار میلیارد روبل در مقایسه با ۶۳۱.۶ میلیارد روبل در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رسید. دولت روسیه، ۱۰.۷ هزار میلیارد روبل از فروش نفت و گاز را برای درآمد فدرال در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده که ۲۱ درصد بالاتر از سال ۲۰۲۳ است.

موضوعات :
در همین رابطه