رادیو مجازی اتاق ایران - 24 تیر 1403

در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران مطرح شد

برای توسعه انرژی تجدیدپذیر، از ظرفیت سرمایه خارجی شود

در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران با تاکید بر اینکه می‌توان با برنامه‌ریزی درست از ظرفیت سرمایه‌گذار خارجی استفاده کرد، اعلام شد: برای رفع ناترازی و بهینه‌سازی انرژی باید برنامه‌ کارشناسی تهیه و به دولت جدید ارائه شود.

20 تیر 1403
کد خبر : 70373
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران، گزارشی از سوی انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران درباره نقش تجدیدپذیرها در تأمین نیاز برق صنایع ارائه شد. در ابتدای این گزارش که به تحلیل وضعیت صنعت گاز و برق کشور اختصاص دارد، آمده است: 30 درصد گاز کشور در نیروگاه‌های حرارتی مصرف می‌شود و براساس پیش‌بینی‌هایی که در سند چشم‌انداز انرژی در ایران تا 1420 تهیه شده، اگر سیاست‌های مصرف بهینه را در نظر نگیریم، 111 میلیون مترمکعب کسری گاز خواهیم داشت و نکته نگران کننده ماجرا این است که این سیاست‌ها در هیچ بخشی انجام‌ نشده است.

در بخشی از این گزارش عنوان شد: در حال حاضر 680 میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنیم و  تا سال آینده 300 میلیون مترمکعب ناترازی خواهیم داشت.

در بخشی از این نشست آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: از یک‌طرف سیاست بهینه‌سازی را انجام نمی‌دهیم و از طرفی مصرف بیشتر شده و  تولید گاز هم کمتر شده است.

در ادامه این گزارش عنوان شد: در حوزه برق، رشد سالانه 5 درصدی مصرف برق در پیک برآورد شده است؛ اما رشد پیک در چند سال اخیر بیشتر از 5 درصد بوده است. دولت می‌خواهد پیک را به 3 درصد برساند  که رسیدن به این عدد دشوار است. از ابتدای صنعت برق تا الآن 95 هزار مگاوات نیروگاه داریم و باید تا پایان 1420 باید 110 هزار مگاوات نیروگاه جدید تأسیس کنیم. البته با این محدودیت که گاز هم نداریم.

به گفته نجفی، سهم عمده برق جدید باید از محل تجدیدپذیرها تأمین شود و برای این موضوع به 50 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم.

در ادامه به ظرفیت ماده 4 قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق اشاره شد که باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود وگرنه نیروگاه‌ها به سمت بلک اوت می‌رود. دولت بخشی از صنایع را مجبور به تأمین برق کرده و گفته که باید خودشان نیروگاه بزنند وگرنه مشمول مشوق نمی‌شود نه اینکه از تولیدکننده، برق بخرند. به‌جای اینکه صنایع خودشان نیروگاه بزنید، با نیروگاه داری قرارداد ببندند تا به صنایع برق بدهد.

یکی از حاضران در نشست عنوان کرد: عدم تراز انرژی مسئله عام است و بروکراسی این حوزه مانع از دید جامع به این حوزه است که مشمول برق، گاز و صنعت می‌شود. البته این مشکل در دنیا هم وجود دارد ولی کشورهای دیگر ناترازی انرژی را با توجه به اقتصاد انرژی و بازار انرژی حل می‌کنند. در ایران هم دولت به حل مسئله ناترازی انرژی توجه دارد ولی در طرح دولتی مسائلی وجود دارد که خود مانع کار است و باید این موارد حل شود.

همچنین عنوان شد: نیروگاه‌های ایران در حال ورشکستگی هستند و این درنتیجه سیاست‌های وزارت نیرو است.

 در ادامه رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران تصریح کرد: باید به اصل اولیه اقتصادی برگردیم و اینکه نیروگاه داری یک اصل تخصصی است. باید به تخصص گرایی احترام بگذاریم. تخصص را نباید بی‌رنگ‌تر کنیم. باید از توسعه صنعت نیروگاه داری توسط سایر صنایع خودداری کنیم.

داود مددی، رئیس کمیته صنعت برق هم به کار تخصصی نیروگاهداری تأکید کرد که در این دولت باید موردتوجه قرار گیرد و باید این موضوع را شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بررسی کرد.

محمد اسکندری، مدیر دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی هم گفت که باید درخواست‌های ارجاع شده به شورای گفت‌وگو، با قوانین و مقرره‌ها منطبق باشد. باید گفت وزارت صمت از این تاریخ با فلان کد کالا برق را به‌عنوان کالا می‌شناسد.

در ادامه این نشست انتظارات بخش خصوصی از وزیر نیرو دولت چهاردهم بررسی شد. اینکه آقای پزشکیان خود بارها در انتخابات اعلام کرده که نیاز به برنامه جدید نیست. برای همین قوانین و برنامه‌های سابق باید عملی شود. باید مطالبات خود را در قالب قوانین و مقرره‌های موجود بررسی کنیم.  یکی از مطالبات ماده اجرای دقیق ماده 25 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار است.

در ادامه عنوان شد: قانون مانع زدایی از صنعت برق موردتوجه قرار گیرد. به رگلاتوری و تنقیح قوانین توجه شود. درباره بازار کربن با وزیر آینده گفت‌وگو شود و در این زمینه مقرره‌های جدید احصا شود.

همچنین اعضا تاکید کردند که باید درباره آیین‌نامه‌ها فعالانه عمل کرده و روی ظرفیت بازار خاموشی که مبتنی برای ظرفیت است، کار شود.

به اعتقاد آنها، در حوزه انرژی تولید راهکار نیست؛ ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف در این زمینه باید موردتوجه قرار گیرد.

یکی دیگر از فعالان حوزه انرژی عنوان کرد: باید برای حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر برنامه تهیه کنیم. ما نیاز به سرمایه‌گذاری مشترک داریم. باید دیون سرمایه‌گذار خارجی به‌موقع پرداخت شود تا اینکه آن‌ها سرمایه خود را به کشور بیاورند.

همچنین پیشنهاد شد که درباره صنعتی سازی ساختمان هم پیشنهادیی تهیه و به دولت ارائه شود؛ چراکه در ساختمان‌های غیراستاندارد تا 40 درصد پرتی انرژی وجود دارد و  باید استاندارد ساختمان سازی را برای بهینه‌سازی هزینه و سرمایه‌گذاری در دستور کار قرار داد.

در همین رابطه