رادیو مجازی اتاق ایران - 6 مرداد 1403

با حضور سفیر نیکاراگوئه در تهران

فرصت‌های تجارت با نیکاراگوئه در اتاق شهرکرد بررسی شد

در نشست اتاق شهرکرد با حضور سفیر نیکاراگوئه در تهران، ضمن بررسی فرصت‌های تجارت دوجانبه، درباره الزامات توسعه صادرات ایران به این کشور بحث و تبادل‌نظر شد.

23 تیر 1403
کد خبر : 70381
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرکرد با بیان اینکه نیکاراگوئه واردکننده سیمان است، گفت: سیمان چهارمحال و بختیاری یکی بهترین برندهای سیمان ایران و جهان است و می‌توان زمینه صادرات این محصول به نیکاراگوئه را نیز فراهم کرد.

شهرام زارع در نشست تخصصی بررسی فرصت‌های تجاری نیکاراگوئه و استان چهارمحال و بختیاری که با حضور سفیر این کشور در تهران برگزار شد، افزود: تولیدات بسیار خوبی در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که می‌تواند مبنای صادرات به نیکاراگوئه باشد. ضمن اینکه این استان آمادگی واردات برخی محصولات مانند گوشت قرمز از نیکاراگوئه را دارد و تاجران آمادگی همکاری با این کشور در زمینه واردات گوشت قرمز را دارند.

وی با اشاره به اینکه زنجیره ارزش محصولاتی مانند بادام و ماهیان سردآبی در چهارمحال و بختیاری تکمیل شده است، خاطرنشان کرد: عمده محصول تولیدی بادام این استان به کشور هند صادر می‌شود و آمادگی صادرات این محصولات به نیکاراگوئه وجود دارد.

رئیس اتاق شهرکرد به اشاره به سفر شهید آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور فقید ایران به نیکاراگوئه، خاطرنشان کرد: تعاملات اقتصادی بین این دو کشور می‌تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد.

محصولات صادراتی باید ازنظر کیفیت و قیمت قابل‌رقابت باشند

در ادامه این جلسه رامون آلبرتو مونکادا کولیندرس، سفیر نیکاراگوئه در تهران با اشاره به اینکه این سفر فرصتی را ایجاد کرد تا تعاملات اقتصادی بین این کشور و این استان تقویت شود، اظهار کرد: توافقنامه‌ای بین دو ایران و نیکاراگوئه به‌منظور روابط تجاری در دولت سیزدهم منعقد شده است.

سفیر نیکاراگوئه در تهران افزود: در ابتدا باید روابط سیاسی بین ایران و نیکاراگوئه تقویت شود تا بتوان از این طریق روابط تجاری بین دو کشور را نیز تقویت کرد، علاقه‌مند تقویت روابط سیاسی و تجاری بین دو کشور هستیم، رابطه سیاسی قوی از رابطه تجاری نیز حفاظت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه محصولات صادراتی از ایران به نیکاراگوئه باید ازنظر کیفیت و قیمت قابل‌رقابت در بازار این کشور باشند، توضیح داد: رشد تجاری ایران قابل‌مقایسه با نیکاراگوئه نیست و ایران یک کشور با پتانسیل‌های بالا در حوزه‌های مختلف به‌ویژه گردشگری محسوب می‌شود.

مونکادا با بیان اینکه نیکاراگوئه یکی از واردکننده‌های سیمان است، یادآور شد: تنوع محصولات تولیدی در چهارمحال و بختیاری بسیار بالا است، می‌توانیم تجارت با این استان را گسترش دهیم.

سفیر نیکاراگوئه در تهران افزود: عمده محصولات وارداتی به نیکاراگوئه از کشور آمریکا است، اگر بخواهیم محصولات ایرانی را جایگزین محصولات آمریکایی کنیم باید این محصولات رقابت‌پذیر باشند.

وی با اشاره به اینکه نیکاراگوئه درصدد احداث یک کانال 20 کیلومتری برای جایگزین شدن به‌جای کانال پاناما جهت کشتیرانی است، بیان کرد: خاک‌برداری و تعریض رودخانه یک عملیات اجرایی بزرگ است و درصدد هستیم از توانایی کشورهای دوست برای اجرای این پروژه استفاده کنیم، همچنین برای اجرای این پروژه نیازمند آهن و سیمان نیز هستیم و زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

مونکادا با اشاره به اینکه نیکاراگوئه یک کشور کشاورزی محسوب می‌شود و تولید گوشت قرمز در این کشور بالا است، خاطرنشان کرد: این کشور در زمینه کشاورزی پیشرفته نیست، بنابراین برای توسعه و تقویت بخش کشاورزی این کشور نیازمند واردات ماشین‌آلات پیشرفته، کود اوره و آمونیاک هستیم.

سفیر نیکاراگوئه در تهران خاطرنشان کرد: معادن طلا و نقره بسیاری در نیکاراگوئه وجود دارد، همچنین قهوه بسیار باکیفیتی در این کشور تولید می‌شود، اما در حوزه استانداردسازی محصولات با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی عنوان کرد: در نیکاراگوئه عموماً درصد کمی از افراد از فرش استفاده می‌کند، اما در کشورهای مکزیک و آمریکا سابقه استفاده از فرش وجود دارد، بنابراین برای فروش فرش باید زمینه‌سازی شود.

مونکادا با تأکید بر اینکه نیکاراگوئه در زمینه تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر قوی است، گفت: 99 درصد برق خانگی این کشور از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین شده است، اما در زمینه تأمین برق صنعت باید منبع جدید پیدا کنیم.

نیکاراگوئه دروازه ورود به بازار آمریکای لاتین است

در ادامه این نشست، محمدکاظم منزوی، معاون هماهنگی امور اقتصادی چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه با بیان اینکه از تعاملات تجاری بین دو ایران و نیکاراگوئه استقبال می‌کنیم، اظهار کرد: باید جلسات متعددی برای شکل‌گیری فرآیندهای تجاری صورت بگیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: تولیدات چهارمحال و بختیاری در سطح بین‌المللی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، باید بتوانیم فرصت‌های تجاری خود را به‌خوبی معرفی کنیم، باید به سمت صادرات پایدار حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه بازارهای صادراتی آمریکای لاتین برای صادرات محصولات تولیدی در چهارمحال و بختیاری مناسب است، گفت: باید ارتباط تجاری با نیکاراگوئه تقویت شود.

منزوی با تأکید بر اینکه نیکاراگوئه دروازه ورود به بازارهای کشورهای آمریکای لاتین است، یادآور شد: امیدواریم با پیگیری مسائل مطرح شده در جلسه و باتوجه به تفاهم‌نامه منعقد شده بین ایران و نیکاراگوئه در دولت سیزدهم شاهد نتایج خوب و تقویت روابط تجاری بین دو کشور باشیم.

موضوعات :
در همین رابطه