رادیو مجازی اتاق ایران - 24 تیر 1403

در نشست هیات رئیسه اتاق ایران با هیات نمایندگان اتاق بوشهر مطرح شد

ظرفیت‌های استانی را در مسیر توسعه منطقه به کار بگیریم

در نشست هیات رئیسه اتاق ایران با هیات نمایندگان اتاق بوشهر بر تشکیل میز انرژی و پتروشیمی در این اتاق با هدف استفاده از ظرفیت‌های استانی در مسیر توسعه آن، تأکید شد.

سارا ترابی

خبرنگار
01 مرداد 1403
کد خبر : 70454
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان‌ها را باید جدی گرفت، گفت: لازم است برای این مهم، برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد. می‌توان همایش‌های ملی و بین‌المللی ترتیب داد و به کمک آن ظرفیت‌ها و فرصت‌های استان‌ها را معرفی کرد.

صمد حسن‌زاده، در نشست اعضای هیات نمایندگان اتاق بوشهر با هیات رئیسه اتاق ایران، پیشنهاد داد: اتاق بوشهر برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های استان در حوزه انرژی، گاز  و  پتروشیمی در مسیر توسعه خود استان، به صورت خاص وارد عمل شود.

او در ادامه به برگزاری جلسات شورای گفت‌وگو اشاره و ابراز امیدواری کرد: امیدواریم دولت جدید نسبت به برگزاری جلسات شورای گفت‌وگو جدی باشد و همه اعضا حضور مؤثر و مستمری در نشست‌های شورا داشته باشند.

حسن‌زاده ادامه داد: اتاق ایران در مواجهه با تشکیل دولت جدید روی تعریف شاخص‌های موردنیاز وزرا که در مسیر تحقق برنامه‌های بالادستی مؤثر هستند، متمرکز شده است.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود دیدگاه دولت‌ها نسبت به استان‌های مرزی را نامناسب دانست و تأکید کرد: متأسفانه تاکنون در حوزه سرمایه‌گذاری، ایجاد زیربناها و توسعه استان‌های مرزی، علاقه‌مندی وجود نداشته است. با این حال اتاق بوشهر می‌تواند طرح توسعه جامعی را تهیه کند و از طریق اتاق ایران، پیگیر اجرای آن باشد.

به باور هیات رئیسه اتاق ایران، استان بوشهر امکانات و توانمندی‌های قابل توجهی دارد که اگر با سرمایه‌گذاری هدفمند همراه باشد، می‌تواند به توسعه استان کمک بسیاری کند، بنابراین اتاق بوشهر باید در این حوزه فعال شود و با تشکیل میزهای تخصصی، زمینه جذب سرمایه‌گذاری در استان را مهیا کند.

در این نشست، خورشید گزدرازی، رئیس اتاق بوشهر با تشریح ظرفیت‌های استان بوشهر از منظر بندری، جغرافیایی، تولیدی و تجاری گفت: اتاق بوشهر توانسته در طول تاریخ و در همه حوزه‌های مسئولیت اجتماعی، فعالیت‌های تجاری و تولیدی در سطح قابل توجهی فعال باشد.

او با اشاره به ظرفیت‌های گازی و پتروشیمی که در استان بوشهر مستقر هستند، گفت: متأسفانه استان بوشهر تا به امروز نتوانسته از مواهب این ظرفیت‌ها بهره ببرد. باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری بوشهر را به خوبی معرفی کنیم تا صنایع پایین‌دستی در استان ایجاد شوند و از ظرفیت‌های گازی و پتروشیمی مستقر در استان بهترین بهره را ببرند.

او از برگزاری سه نمایشگاه مهم و بین‌المللی خرما، صنایع آبزی و شیلات در آبان‌ماه خبر داد و افزود: برگزاری این نمایشگاه‌ها برنامه‌ریزی شدند تا به کمک آنها بتوانیم بخشی از توانمندی‌های استان بوشهر را معرفی کنیم.

این فعال اقتصادی در ادامه به مجموعه خدماتی که از سوی اتاق بوشهر به اعضا ارائه می‌شود، اشاره و تصریح کرد: دوره‌های آموزشی، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، اعزام و پذیرش هدفمند هیات‌های تجاری، خدمات مشاوره‌ای در روند تجارت و تولید، بخشی از خدماتی هستند که از سوی اتاق بوشهر ارائه می‌شود. از طرفی به دنبال آن هستیم، سطح صادرات را از مسیر بندر بوشهر به ویژه از طریق کشورهای حوزه خلیج‌فارس، افزایش دهیم.

ندیر پورجم، نایب‌رئیس اتاق بوشهر درباره فعالیت شورای گفت‌وگوی استان صحبت کرد و گفت: طبق مأموریتی که قانون برعهده اتاق‌ها گذاشته است، در شورای گفت‌وگو، مشکلات فعالان اقتصادی در محیط کسب‌وکار و اختلال‌هایی که وجود دارد را بررسی و برای حل آنها برنامه‌ریزی می‌کنیم. در این مسیر توانستیم دستاوردهای قابل توجهی هم در سطح استانی و هم در سطح ملی کسب کنیم.

این فعال اقتصادی پیشنهاد داد: با توجه به رویکرد مثبت دولت، باید به سمتی برویم که روند بررسی مسائل در شورای گفت‌وگو، کوتاه‌تر شود. در حال حاضر بخش زیادی از موضوعات بعد از بررسی در کارگروه‌های تخصصی شورا مجدد در دستورکار هیات‌های مقررات‌زدایی قرار می‌گیرد که موجب طولانی‌تر شدن فرآیند بررسی‌ها می‌شود. بنابراین باید به سمتی برویم که این مسیر کوتاه‌تر و تخصصی‌تر شود.

لزوم جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید در استان بوشهر

احمد مرادی عضو هیات نمایندگان اتاق بوشهر به حوزه شیلات و معادن، سطح صادرات این استان و جایگاه استان در حوزه صادرات غیرنفتی اشاره کرد.

بر اساس اظهارات او در حوزه معدن با سطح بالای ظرفیت، سرمایه‌گذاری کافی صورت نگرفته است. استان بوشهر برعکس سایر استان‌ها، نزدیک‌ترین معادن به اسکله‌های پایانی را در اختیار دارد.

او تأکید کرد: صدور مجوزهای فروش به ویژه در سیمان به تنظیم بازار داخل منوط می‌شود که موجب شده سطح صادرات این محصول دچار اختلال شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنم که معادن نزدیک به مبادی صادراتی را از این اصل مستثنی کنیم چون به دلیل نزدیک بودن به اسکله، هزینه‌های حمل کمتری را در سطح صادرات، متحمل می‌شوند و در بازارهای هدف جنبه رقابتی‌تری پیدا می‌کنند.

بر اساس اظهارت این فعال اقتصادی، استان بوشهر منتظر جذب سرمایه‌گذار در حوزه معدن است.

حسین رضوی، عضو هیات نمایندگان اتاق بوشهر از امکانات استان در حوزه آزمایشگاه‌های تخصصی در بخش خرما، مواد معدنی، آبزیان و غیره که همکار سازمان استاندارد هستند و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شکل گرفتند، سخن گفت و پیشنهاد داد: این ظرفیت آزمایشگاهی باید معرفی و مورد استفاده بهینه قرار گیرد. در حال حاضر بخش اصلی موادی که برای صادرات و واردات نیاز به آزمایش دارند به استان بوشهر فرستاده می‌شوند.

محمدصادق علامی، عضو هیات نمایندگان اتاق بوشهر، اولویت اقتصادی استان بوشهر را فعالیت‌های تجاری دانست و بی‌توجهی به این موضوع را مورد انتقاد قرار داد. او همچنین پیشنهاد داد: با حمایت اتاق ایران، زمینه‌ای مهیا شود تا سرمایه‌گذاران بومی ترغیب شوند و سرمایه‌های خود را در مسیر تقویت سطح تولید و تجارت استان به کار بگیرند. در حال حاضر بیشترین سرمایه‌گذاران فعال در استان بوشهر، غیربومی هستند.

اسماعیل مؤمنی، عضو هیات نمایندگان اتاق بوشهر، خواستار حمایت ویژه از صنعت آبزی‌پروری شد و تأکید کرد: ایران تا یک میلیارد دلار توان صادرات آبزیان را دارد. چنانچه حمایت‌های ویژه صورت گیرد و موانع برداشته شود، تحقق یک میلیارد دلار صادرات آبزیان از کشور، امکان‌پذیر است.

امیر شهریاری، عضو دیگر هیات نمایندگان اتاق بوشهر نیز پیشنهاد داد: در این دوره حساس، اتاق ایران فعالانه در حوزه انتخاب هیات دولت حضور داشته باشد که خوشبختانه شاهد اقدامات خوبی هستیم؛ هرچند این روند باید پررنگ‌تر دنبال شود.

عبدالرسول غلامی، دبیرکل اتاق بوشهر درباره سند راهبردی که برای دوره دهم هیات نمایندگان در اتاق بوشهر تهیه شده است، صحبت کرد و گفت: اتاق بوشهر در این دوره به دنبال توسعه تجارت، توسعه مسئولیت اجتماعی، مقابله با فقر و نابرابری، بهبود محیط کسب‌وکار، گسترش تعاملات با کشورهای همسایه، تقویت سطح و تنوع خدمات و برگزاری دوره‌های آموزشی هدفمند است. برای همین منظور از همان آغاز دوره جدید هیات نمایندگان، سند راهبردی تهیه کردیم تا بر اساس آن برنامه‌های تنظیم شده را جلو ببریم.

اتاق بوشهر میز تخصصی در حوزه انرژی، آب و اقتصاد دریامحور تشکیل دهد

در ادامه ساسان شاه‌ویسی، دبیرکل اتاق ایران از به‌روز بودن اسناد آمایش و ظرفیت‌های توسعه‌ای در هر استان، صحبت کرد و گفت: باید بتوانیم با به روز نگه‌داشتن اطلاعات خود در مقام مشورت به دولت و دستگاه‌های اجرایی مؤثر عمل کنیم. باید بتوانیم نگاه‌های تخصصی بخش خصوصی را متناسب با اولویت‌های استانی پیگیری کنیم. در این رابطه، اتاق‌های استانی بیشترین نقش را دارند.

او توجه به الزامات بودجه‌ریزی که در این دوره هیات نمایندگان مورد توجه قرار گرفته است را مورد تأکید قرار داد.

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران با طرح این سئوال که چرا اتاق‌ها نمی‌توانند از ثروت و امکانات خود در راستای رفاه و توسعه منطقه استفاده کنند؟ پیشنهاد داد: اتاق‌ها باید برنامه‌محور باشند و به کمک آن بودجه عملیاتی تدوین کنند. اتاق بوشهر باید یک کمیته تخصصی در حوزه انرژی تشکیل دهد تا از این ظرفیت برای توسعه خود بهره ببرد. همچنین به یک کمیته در حوزه آب نیاز دارد که بتواند به کمک بخش‌های علمی فعال در کشور و همچنین مرکز مطالعات راهبردی آب و کشاورزی اتاق ایران، قدم‌های جدی در مسیر مدیریت آب و ارتقای سطح بهره‌وری آن در استان بردارد.

او توجه به اقتصاد دریامحور از سوی اتاق بوشهر را ضروری دانست و افزود: اقتصاد دریامحور نیز باید ملاک عمل اتاق بوشهر قرار بگیرد. در این راستا استفاده از اساتید دانشگاهی و متخصصان امر، ضرورت دارد.

کاشفی ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده، شورای گفت‌وگوی اتاق بوشهر همواره رتبه خوبی در سطح ملی کسب کرده که بسیار امیدوارکننده است.

پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران با نگاهی به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل اتاق بوشهر، تصریح کرد: سطح بالای فعالیت‌های بازرگانی در استان بوشهر، نقطه قوتی است که نباید نادیده گرفته شود. در این بین نیاز است فعالیت‌های تشکلی را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهیم. باید تشکل‌های استانی را گسترش داده و از این طریق ظرفیت‌های استان را معرفی کرد.

او گفت: باید به دنبال یک شناسنامه دقیق برای استان بوشهر باشیم. امکانات و توانمندی‌هایی در استان وجود دارد که به کمک فعالان اقتصادی ایجاد و تقویت شدند و باید معرفی شوند.

نایب‌رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: زنجیره ارزشی را می‌توان در تکمیل زنجیره ارزش جهانی تعریف کنیم که اگر در این زنجیره قرار بگیریم، سرمایه‌گذاری‌ها هم رشد پیدا می‌کند. در واقع نقطه ضعف جدی استان بوشهر و به طور کلی، کشور، ضعف در سرمایه‌گذاری است که باید اصلاح شود.

لزوم برنامه‌ریزی درباره ساختمان اتاق بوشهر نیز در این نشست مورد توجه قرار گرفت که در این رابطه محمدرضا بهرامن، نایب‌رئیس و عبدالله مهاجر دارابی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران، اظهارنظر کردند.

در همین رابطه