رادیو مجازی اتاق ایران - 3 مرداد 1403

با کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده

اقتصاد کره جنوبی منقبض شد

اقتصاد کره جنوبی به‌واسطه کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده که منجر به تضعیف رونق صادرات شد، به‌طور غیرمنتظره‌ای در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۴ منقبض شد و شدیدترین انقباض از سال ۲۰۲۲ تاکنون را تجربه کرد.

05 مرداد 1403
کد خبر : 70484
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در پی انتشار داده‌ها مبنی بر انقباض اقتصاد کره جنوبی در سه‌ماهه دوم سال جاری، انتظارات مبنی بر قریب‌الوقوع بودن کاهش نرخ بهره تقویت شد. داده‌های بانک مرکزی کره نشان داد که تولید ناخالص داخلی این کشور در دوره آوریل تا ژوئن ۰٫۲ درصد نسبت به سه‌ماهه قبل در شرایط فصلی تعدیل‌شده، کاهش‌یافته است. این شدیدترین سقوط از سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ تاکنون به شمار می‎رود.

تحلیلگران باور دارند که داده‌های ضعیف، همراه با کاهش فشار قیمت مصرف‌کننده که در ماه ژوئن مشاهده‌شده است، درخواست‌ها را برای کاهش نرخ بهره بانک مرکزی در ماه آینده افزایش می‌دهد. بانک مرکزی نرخ بهره کلیدی خود را رها کره است و برگه جدیدی را بدون تغییر در بالاترین رقم نرخ بهره ۱۵ ساله ۳٫۵ درصدی خود در این ماه باز می‌کند و چشم‌انداز چرخش سیاست خود را کاهش فشار قیمت‌ها می‌داند. کاپیتال اکونومیکس می‌گوید که داده‌ها نشان می‌دهد تقاضای داخلی در این وضعیت ضعیف‎تر خواهد شد.

کاپیتال اکونومیکس در یادداشتی گفت که ضعف آخرین ارقام تولید ناخالص داخلی اعتماد بیشتری نسبت به دیدگاه‌ مبنی بر قریب‌الوقوع بودن کاهش نرخ بهره می‌دهد. درحالی‌که انتظار می‌رود بانک مرکزی از ماه اکتبر سیاست‌های خود را کاهش دهد، خطر کاهش نرخ بهره در اوت در حال حاضر افزایش‌یافته است.

بااین‌حال، سایر تحلیلگران می‌گویند که بانک مرکزی کره جنوبی تا سه‌ماهه آینده کاهشی در نرخ بهره ایجاد نخواهد کرد و در عوض منتظر حرکت فدرال رزرو آمریکا باقی خواهد ماند. در حال حاضر بازارها به‌طور کامل براساس کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه سپتامبر قیمت‌گذاری می‌کنند.

به‌طور سالانه، چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا در مقایسه با رشد ۳٫۳ درصدی در سه‌ماهه اول جاری، ۲٫۳ درصد رشد داشته است. مصرف خصوصی و سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌وساز به ترتیب ۰٫۲ درصد و ۱٫۱ درصد نسبت به سه‌ماهه قبل کاهش‌یافته درحالی‌که صادرات ۰٫۹ درصد افزایش داشته است.

درنتیجه این روند، برای محیط تجاری و اقتصادی کره، یک اقتصاد دو سرعتِ با تقاضای داخلی ضعیف که بااشتهای قوی فراساحلی برای برخی از صادرات این ابرقدرت تولیدی مقابله می‌کند، پدید آمده است. به‌عنوان‌مثال، فروش خودروهای شرکت هیوندای موتور در کره جنوبی در سه‌ماهه دوم ۱۰ درصد کاهش‌یافته است، اگرچه این شرکت در آمریکا، بزرگ‌ترین بازار خود از تجارت خوبی برخوردار بود.

در همین رابطه