رادیو مجازی اتاق ایران - 10 مرداد 1403

قدیر قیافه در نشست راهکارهای رفع موانع تجاری ایران و بنگلادش مطرح کرد

باید ارتباط مستقیم بانکی میان ایران و بنگلادش برقرار شود

نایب‌رئیس اتاق ایران در نشست «راهکارهای رفع موانع تجاری ایران و بنگلادش» تأکید کرد: تقاضای بخش خصوصی ایران برقراری ارتباط مستقیم بانکی میان ایران و بنگلادش و اهتمام دولت این کشور برای تحقق این موضوع است.

12 مرداد 1403
کد خبر : 70540
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: بر اساس آمار موجود، حجم تجارت فعلی ایران و بنگلادش 200 میلیون دلار است که مناسب با ظرفیت‌های تجاری دو کشور نیست.

قدیر قیافه، در نشست «راهکارهای رفع موانع تجاری ایران و بنگلادش»، با اشاره به اقتصاد مکمل دو کشور، ادامه داد: ایران می‌تواند در زمینه تولید کودهای شیمایی و اوره، نفت و گاز، خشکبار تأمین‌کننده نیازهای بنگلادش و به طور متقابل این کشور نیز در زمینه نساجی و پوشاک و برخی محصولات کشاورزی تأمین‌کننده نیازهای ایران باشد.

او با اشاره به همکاری‌های دو کشور در زمینه صادرات مجدد، گفت: ارتباط مستقیم بانکی باید میان ایران و بنگلادش برقرار شود و تقاضای بخش خصوصی ایران پیگیری این موضوع از سوی هیات دولت بنگلادش است.

تجارت با پول محلی به افزایش مناسبات تجاری ایران و بنگلادش منجر می‌شود 

احسن الاسلام تیتو، وزیر بازرگانی بنگلادش نیز با اشاره به تلاش‌های این کشور برای ایجاد زیرساخت‌های مختلف و همچنین دسترسی به جمعیت 300 میلیونی پیرامون این کشور، ادامه داد: تجار ایرانی می‌توانند در کشور ما تولید کنند و سپس محصول را از طریق بنگلادش به هرجایی که بخواهند صادر کنند.

او افزود: سرمایه‌گذاری خارجی در بنگلادش 100 درصد معاف از مالیات است. همچنین ما مناطق اقتصادی ویژه‌ای داریم که فعالان اقتصادی ایرانی می‌توانند برای سرمایه‌گذاری به این مناطق بیایند.

تیتو تأکید کرد: البته ما باید برای پرداخت‌های مالی و بانکی دو کشور راه‌هایی مانند انجام تجارت با پول محلی دو کشور پیدا کنیم تا به افزایش سطح روابط تجاری کمک کنیم. 

او گفت: ایران و بنگلادش باید از فرصت توافق تجارت ترجیحی دو جانبه و تجارت ترجیحی میان کشورهای دی 8 نهایت استفاده را داشته باشند.

توافق تجارت ترجیحی ایران و بنگلادش به افزایش تعاملات تجاری دو کشور منجر خواهد شد

نیلوفر اسدی، مدیر آسیا و اقیانوسیه معاونت بین‌الملل اتاق ایران، نیز با اشاره به پتانسیل‌های خوبی که دو کشور برای همکاری دارند، گفت: کنف، خرما و خشکبار، فرش ماشینی، محصولات دانش‌بنیان، دارو تجهیزات پزشکی، گردشگری و مصالح ساختمانی زمینه‌های خوبی برای تجارت و سرمایه‌گذاری مشترک ایران و بنگلادش است.

او با تأکید بر تلاش اتاق ایران برای تسهیل روابط تجاری دو کشور ادامه داد:. با عملیاتی شدن توافقنامه‌های اجتناب از مالیات مضاعف و توافق تجارت ترجیحی دو جانبه و چندجانبه با کشورهای دی 8 می‌توانیم امیدوار باشیم سهولت بیشتری در تجارت دو کشور رخ دهد.

احیای تجارت ایران و بنگلادش با روش‌های جدید تجارت

منجورول کریم خان چودری، سفیر بنگلادش در ایران هم گفت: مشکلاتی در روابط تجاری دو کشور به دلیل تحریم‌ها وجود دارد. اما دولت ما به دنبال راه‌حلی سریع برای این موضوع است و امیدواریم ظرف چند ماه آینده این مشکل را حل کنیم.

او ادامه داد: دولت بنگلادش مصمم به اجرایی کردن توافق تجارت ترجیحی با ایران است که در این صورت تجارت دو کشور تسهیل خواهد شد.

چودری افزود: ما می‌توانیم سیستم تجاری ایران و بنگلادش را با نسل جدید تجار دو کشور و روش‌های جدید تجارت احیا کنیم. سفارت بنگلادش در ایران هر تلاشی در این مسیر خواهد کرد.

سرمایه‌گذاری برای برندسازی های مشترک میان ایران و بنگلادش

هادی طالبیان مقدم، مدیرکل شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت نیز با بیان اینکه ایجاد مرکز تجاری و معرفی رایزن بازرگانی در این کشور را دنبال می‌کنیم، گفت: ایران در صدور خدمات فنی و مهندسی، ایجاد پالایشگاه، زیرساخت‌های حاده‌ای و حمل‌ونقل، ساخت نیروگاه‌ها، هوشمندسازی و فناوری‌ای تی توان بالایی دارد. همچنین دو کشور می‌توانند در برندسازی های مشترک به ویژه در حوزه منسوجات و پوشاک سرمایه‌گذاری‌های مشترک داشته باشند.

ضرورت ایجاد کمیته مشترک متناظر در بنگلادش

خورشید گزدرازی، رئیس کمیته مشترک ایران و بنگلادش، نیز به ارائه پیشنهاداتی برای ارتقا سطح روابط تجاری دو کشور پرداخت و گفت: تشکیل کمیته متناظر در بنگلادش، اجرای تعرفه ترجیحی، تهاتر کالا با کالا، برقراری ارتباط فعال با اتاق‌های بازرگانی بنگلادش و امضای تفاهم‌نامه‌های تجاری، سرمایه‌گذاری بنگلادش در پتروشیمی ایران، توسعه حمل‌ونقل میان دو کشور و مدیریت روابط پولی و بانکی از جمله این اقدامات خواهد بود.

او از سفارت بنگلادش در ایران درخواست کرد تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری این کشور و جزییات شرایط ورود به بازار بنگلادش از حمله تعرفه‌ها و قوانین واردات را در اختیار کمیته مشترک قرار دهد، تا از این طریق در اختیار تجار ایرانی قرار بگیرد.

گزدرازی تأکید کرد: موضوع اعزام و پذیرش هیات های تجاری و حضور در نمایشگاه‌های دو طرف می‌تواند روابط تجاری ایران و بنگلادش را افزایش دهد.

در همین رابطه