رادیو مجازی اتاق ایران - 14 مرداد 1403

رئیس اتاق خرم‌آباد در نشست شورای گفت‌وگوی لرستان

در جوار شهرک‌های صنعتی لرستان، نیروگاه‌های خورشیدی ایجاد شود

محمد خاکی، رئیس اتاق خرم‌آباد با تأکید بر لزوم رفع مشکل برق صنایع، پیشنهاد کرد: احداث نیروگاه‌های خورشیدی در جوار شهرک‌های صنعتی و سوق دادن منابع به سمت نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس در دستور کار قرار گیرد.

14 مرداد 1403
کد خبر : 70557
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد، پیشنهاد کرد: با توجه به ناترازی تولید انرژی و قطع برق واحدهای صنعتی به‌منظور تأمین مشترکان خانگی، نیروگاه‌های خورشیدی در جوار شهرک‌های صنعتی استان ایجاد شود.

محمد خاکی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان لرستان، افزود: همه باید برای موضوعات اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی مردم و فعالان اقتصادی در یک مسیر حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه ناترازی تولید و مصرف برق در چند سال گذشته وجود داشته و امسال تشدید شده است ادامه داد: در نظرسنجی از ۶۸ واحد اقتصادی و تولیدی استان در خصوص خسارات و چگونگی قطع برق، برخی از این واحدها یک و تعدادی ۲ روز در هفته قطعی دارند که باعث مشکلاتی به‌ویژه برای کشت‌های گلخانه‌ای شده است.

رئیس اتاق خرم‌آباد اظهار کرد: آسیب به دستگاه‌های تولیدی، ضربه به درآمد و عدم عرضه به‌موقع محصول به بازار عمده خسارات ناشی از قطع برق است همچنین ۳۰ درصد این واحدها اعلام خسارت یک میلیارد ریال، ۴۵ درصد بین یک میلیارد تا پنج میلیارد ریال و ۱۵ درصد پنج تا ۱۰ میلیارد ریال بابت کمبود برق را اعلام کرده‌اند.

خاکی تأکید کرد: شرایط کشور را درک می‌کنیم اما پیشنهاد می‌شود منابع به سمت نیروگاه‌های تولید برق مقیاس کوچک سوق داده و مطالبات خرید تضمینی برق از آنها به‌موقع پرداخت شود.

وی گفت: پیشنهاد می‌شود دستگاه‌های خدمات رسان از ژنراتور استفاده کنند که هزینه استهلاک بالایی دارد و با مشکل تأمین سوخت مواجه هستند و باید در یک فرآیند طولانی برای سامانه ثبت‌نام و تأیید صمت و شرکت نفت منتظر بمانند درحالی‌که مشکلات برای تأمین برق اضطراری باید لحظه‌ای حل شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد تصریح کرد: بر اساس قانون برای بهبود مستمر محیط کسب‌وکار دستگاه‌های خدمات رسان باید میزان خسارت قطع برق را مشخص و سازمان برنامه‌ریزی نیز بودجه‌ای در این راستا پیشنهاد دهد.

خاکی با تأکید بر حضور نماینده بخش خصوصی در جلسات شورای تأمین در راستای قطع برق اضافه کرد: سازمان صمت تسهیل مجوز دریافت سوخت ژنراتور را تسریع و شرکت نفت بازدید را بعد از تأییدیه و با نظارت بر مصرف جایگزین کند تا از بازار آزاد خرید نشود چراکه علاوه بر قیمت بالا، کالای قاچاق محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: ۲ واحد تولیدی استان به شورای رقابت مبنی بر الزام توانیر به درج خسارت در قراردادها شکایت کرده‌اند که رأی بدوی و تجدیدنظر شورای رقابت حق را به شرکت‌ها داده است و احتمالاً برآورد خسارت برای این واحدها در دستور کار قوه قضاییه صورت می‌گیرد.

تراز تولید و مصرف در واحدهای صنعتی لرستان مثبت است

استاندار لرستان گفت: تراز تولید و مصرف در واحدهای صنعتی لرستان مثبت است، یعنی تولید برق در این واحدها بیشتر است.

ابوطالب شفقت در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی اظهار کرد: لرستان ظرفیت‌های زیادی دارد و می‌توان در قالب تورهای گردشگری این ظرفیت را به همه معرفی کرد.

وی ادامه داد: در لرستان با مشکل جدی برق مواجهیم و این موضوع در واحدهای صنعتی استان جدی‌تر بوده که نشأت ‌گرفته از ناترازی انرژی در کشور است.

شفقت بیان کرد: در این جلسه با هدف مشکلاتی که در موضوع برق صنایع وجود دارد، اعضای این شورا پیشنهاداتی برای تولید برق در استان دادند تا این ناترازی حداقل در واحدهای تولیدی برطرف شود.

استاندار لرستان گفت: نیاز است در مکاتباتی از سوی شرکت توزیع برق استان به وزارت نیرو اعلام شود که در حق لرستان اجحاف شده است و گزارشی جامع داده شود تا مشکل برق این استان برطرف شود.

وی اظهار کرد: تأکید شد با وزارت نیرو مکاتبه شود که صنایع استان مشمول قطعی برق نشوند و از طرفی سرعت عمل در ارائه مجوز برای متقاضیانی که آمادگی تولید برق دارند، انجام شود.

استاندار بیان کرد: شهروندان لرستانی نیاز است الگوی مصرف را رعایت کنند، چون بیشترین مصرف استان خانگی است.

نماینده عالی دولت در لرستان ادامه داد: مرکز توزیع انرژی در کشور است و هیچ استانی اختیار ندارد، زمانی که تولید انرژی بیشتر از مصرف است این موضوع را برای لرستان ویژه ببینند که صنایع مشمول قطعی و خسارت ناشی از آن نشوند.

شفقت افزود: نیاز داریم یک نشست سرمایه‌گذاری برای سه ماه سوم امسال در خرم‌آباد یا تهران با هدف معرفی ظرفیت‌ها به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران لرتبار برگزار کنیم.

در این جلسه صنعتگران و فعالان بخش خصوصی به رویه‌های قطع برق و کاهش تولید و خسارات مالی ناشی از آن معترض بودند و خواستار تغییر این روند قطعی برق در صنایع استان شدند.

شاهد افزایش خروج کارشناسان متخصص از کشوریم

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی ایران گفت: شاهد افزایش خروج کارشناسان متخصص از کشور هستیم.

فرشید شکرخدایی امروز در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان درباره چالش‌ها و راهکارهای تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای خانوادگی، بیان کرد: از جمله این چالش‌ها می‌توان نبود شفافیت در درآمد، نبود ساختار و ضعف در نظام‌های کنترلی در این نوع کسب‌وکار اشاره کرد.

وی ادامه داد: ویژگی‌های ناشی از تورم مزمن سبب شده است، بیشتر این مدیران در کسب‌وکار خانوادگی خسته باشند و تمایلی به توسعه نداشته باشند.

او با بیان اینکه سن بیشتر پایه‌گذاران برندهای معتبر ایران بین ۷۰ تا ۸۰ سال است، گفت: بیشتر افراد نسل بعدی در کشور نیستند، نسل‌های بعدی وابستگی عاطفی کمتری به بنگاه ایجادشده دارند و بعد از اعمال قانون ارث، بنگاه با چالش هویت مواجه می‌شود.

وی اضافه کرد: نابودی هر برند معتبر ملی به‌مثابه تشویق به سرمایه‌گذاری نکردن در ایران است و هیچ طرح و برنامه توافق ‌شده‌ای برای بعد از درگذشت پایه‌گذار وجود ندارد و محیط کسب‌وکار ایران برای زندگی کاری نسل‌های آینده جذاب نیست و شاهد افزایش شتاب خروج کارشناسان متخصص از کشوریم.

در همین رابطه