رادیو مجازی اتاق ایران - 23 مرداد 1403

کیوان کاشفی در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین اعلام کرد

سند «راهنمای حقوق فعالان اقتصادی در مواجهه با مقررات» به دولت ارسال شد

قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، با اشاره به ارسال پیش‌نویس «راهنمای حقوق فعالان اقتصادی در مواجهه با مقررات» به دولت، ابلاغ این سند را برای حمایت از بخش خصوصی و دیپلماسی اقتصادی ضروری دانست.

24 مرداد 1403
کد خبر : 70633
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پیش‌نویس «راهنمای حقوق فعالان اقتصادی در مواجهه با مقررات» که با همکاری مشترک اتاق ایران، معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و سایر نهادهای ذی‌ربط تدوین شده، برای ابلاغ در اختیار معاون اول رئیس‌جمهور قرار گرفته است. ابلاغ این سند می‌تواند به عنوان تنظیم‌کننده رابطه دولت و فعالان اقتصادی عمل کند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران، با اشاره به اهمیت تدوین و ابلاغ «راهنمای حقوق فعالان اقتصادی در مواجهه با مقررات»، گفت: در بسیاری از کشورها، منشور حقوق اساسی بخش خصوصی وجود دارد که به عنوان تنظیم‌کننده رابطه دولت و فعالان اقتصادی عمل می‌کند. این منشور نه تنها چارچوبی قانونی برای تعاملات اقتصادی فراهم می‌کند، بلکه به‌عنوان یک میثاق مهم، آرامش و امید را در بین فعالان اقتصادی برای ادامه حرکت زنده نگه می‌دارد.

کیوان کاشفی، قائم مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، افزود: در ایران نیاز وجود سندی که بتواند رابطه بین دولت و فعالان اقتصادی را تنظیم کند به شدت احساس می‌شود تا بتواند با ایجاد شفافیت و ثبات در قوانین و مقررات، اعتماد بین دولت و بخش خصوصی را تقویت کند. بنابراین انتظار می‌رود با ابلاغ این راهنما توسط معاون اول رئیس‌جمهور، شاهد بهبود فضای کسب‌وکار و تقویت همکاری‌های اقتصادی باشیم.

به باور کاشفی این راهنما می‌تواند به عنوان یک مرجع جامع و معتبر، حقوق و تکالیف هر دو طرف را شفاف و از بروز اختلافات و سوءتفاهم‌ها جلوگیری کند. امیدوارم با عملیاتی شدن این سند، نه‌تنها بستر مناسبی برای فعالیت‌های اقتصادی فراهم شود، بلکه زمینه‌های لازم برای رشد و توسعه پایدار نیز شکل بگیرد.

در همین رابطه محمد زائری، رئیس مرکز بهبود کسب‌وکار اتاق ایران تأکید کرد: تدوین پیش‌نویس راهنمای حقوق فعالان اقتصادی، حاصل همکاری مشترک اتاق ایران، معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و سایر نهادهای ذی‌ربط است. این اقدام در راستای ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ رعایت قانون در دستگاه‌های اجرایی و تبدیل آن به یک مطالبه عمومی مطابق با بند ۱۷ سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری ابلاغی مقام معظم رهبری انجام شده است.

او با اشاره به برخی از دستاوردهای این همکاری گفت: از جمله نتایج قابل توجه این همکاری می‌توان به صدور بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌هایی اشاره کرد که هدف آنها بهبود محیط کسب‌وکار و افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری قوانین و مقررات است. برای مثال، بخش‌نامه ضرورت افزایش ثبات اقتصادی و سرمایه‌گذاری، آیین‌نامه‌های مرتبط با اطلاع‌رسانی مقررات و همچنین دستورالعمل نحوه تدوین پیش‌نویس مقررات، همگی در راستای ارتقای شفافیت و حمایت از حقوق فعالان اقتصادی تدوین شده‌اند.

زائری به برخی از حقوقی که در پیش‌نویس این راهنما برای فعالان اقتصادی در مواجهه با مقررات در نظر گرفته شده اشاره کرد و گفت: حقوقی نظیر آگاهی از قوانین و مقررات معتبر و نامعتبر، حق شفافیت مقررات، حق استعلام و تقاضای رفع ابهام از مقررات و همچنین حق مشارکت در تدوین قوانین و مقررات از جمله مواردی هستند که در این راهنما مدنظر قرار گرفته‌اند. دستگاه‌های اجرایی موظفند این حقوق را رعایت کنند و با شفافیت کامل، مقررات خود را در دسترس عموم قرار دهند.

در همین رابطه