رادیو مجازی اتاق ایران - 23 مرداد 1403

با سرمایه‌گذاری 24 میلیاردی در سال 2024

رکورد سرمایه‌گذاری‌های نفتی در نروژ می‌شکند

نظرسنجی اداره ملی آمار نروژ نشان داد که انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری‌های نفت و گاز نروژ امسال به رکوردی برسد و در سال ۲۰۲۵ در سطوح بالایی باقی بماند، که ناشی از پیشرفت‌های مداوم میدان‌های نفتی و افزایش نرخ تورم است.

26 مرداد 1403
کد خبر : 70651
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نروژ در سال‌های اخیر مجموعه‌ای از پیشرفت‌های میدانی جدید را تحریم کرد؛ زیرا شرکت‌ها از معافیت‌های مالیاتی دوران همه‌گیری برای پروژه‌های زودبازده استفاده کردند که این بخشی از استراتژی آن‌ها برای افزایش تولید نفت و گاز برای دهه‌های آینده بود.

بخش نقت و گاز، بزرگ‌ترین بخش تجاری این کشور، اکنون انتظار دارد در سال ۲۰۲۴ رکورد ۲۵۷ میلیارد کرون نروژی معادل حدود 24 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند که در مقایسه با برآورد ۲۴۶٫۹ میلیارد کرونی در ماه می بسیار بیشتر و بالاتر از بالاترین رکورد قبلی یعنی ۲۲۴ میلیارد کرون در سال ۲۰۱۴ است.

برآوردهای اولیه برای سرمایه‌گذاری در نفت و گاز در سال ۲۰۲۵ در مقایسه با پیش‌بینی ۲۱۵٫۸ میلیارد کرون در ماه می، 240 میلیارد کرون بود.

مرکز آمار نروژ در بیانیه‌ای گفت که اکنون هزینه‌های بسیار بالاتری نسبت به برآورد قبلی اپراتورها برای برخی از پروژه‌های توسعه میدان‌ها نفتی گزارش‌شده است.

تضعیف پول نروژ در ماه‌های اخیر در برابر یورو و دلار به افزایش هزینه سرمایه‌گذاری کمک کرده است. قیمت‌های بالای نفت به‌طور مداوم باعث شده بود که شرکت‌ها چاه‌های بیشتری را در میدان‌ها موجود حفر کنند و به‌طور بالقوه سرعت تولید را افزایش دهند.

به گزارش مرکز آمار نروژ، بااین‌حال، از زمان پیش‌بینی‌های ماه می، هیچ پروژه توسعه میدانی جدیدی اضافه نشده است، و این به آن معنی است که کل افزایش هزینه برای توسعه‌های موجود خواهد بود.  مرکز آمار نروژ می‌گوید که این‌ها سرمایه‌گذاری‌های اضافی هستند که بعید است به افزایش قابل‌توجه ظرفیت تولید آینده فراتر ازآنچه قبلاً برنامه‌ریزی‌شده بود کمک کند.

پیش‌بینی‌های سرمایه‌گذاری معمولاً زمانی افزایش می‌یابد که شرکت‌ها برنامه‌های مخارج خود را در ماه‌های منتهی به سال جدید تثبیت می‌کنند.

تولید نفت نروژ به‌شدت مورد مخالفت فعالان محیط‌زیست و دیگرانی است که نگران این هستند که انتشار کربن ناشی از سوزاندن نفت و گاز به تغییرات آب‌وهوایی کمک می‌کند. درحالی‌که نروژ از توافقنامه آب‌وهوای پاریس و هدف جهانی برای دور شدن از سوخت‌های فسیلی حمایت می‌کند، همچنین می‌گوید جهان برای سال‌های آینده به دسترسی به نفت و گاز نیاز خواهد داشت.

موضوعات :
در همین رابطه