رادیو مجازی اتاق ایران - 29 مرداد 1403

در نشست فعالان اقتصادی همدان با سفیر بلاروس در تهران

ظرفیت‌های اقتصادی استان همدان و کشور بلاروس بررسی شد

نشست توسعه همکاری تجاری استان همدان و کشور بلاروس با حضور سفیر بلاروس در تهران و فعالان اقتصادی، در اتاق همدان برگزار شد.

30 مرداد 1403
کد خبر : 70711
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان با اشاره به توسعه فعالیت‌های حوزه بین‌الملل اتاق همدان، گفت: حضور سفرای خارجی در استان با هدف توسعه روابط و مبادلات تجاری استان با کشورهای هدف توسعه صورت می‌گیرد که در هفته جاری میزبان سفیر و رایزن اقتصادی جمهوری بلاروس هستیم.

رحیم مرتضایی در نشست فعالان اقتصادی استان همدان با سفیر بلاروس در تهران و رایزن ارشد اقتصادی این سفارتخانه، گفت: در همدان ۲۰۵ قلم کالای صادراتی وجود دارد؛ محصولات صادراتی استان در بخش صنعتی ۱۳۷ قلم، در بخش کشاورزی ۳۵ قلم، صنایع‌دستی ۱۹ قلم و در بخش صنایع معدنی ۱۵ قلم را شامل می‌شود.

وی به معرفی برخی از محصولات قابل صادرات استان همدان پرداخت و گفت: گردو، با پوست سخت و مغز شده، انواع صابون، کمباین‌های مخصوص برداشت چغندرقند و سیب‌زمینی، کربن، صنایع غذایی، خشکبار، انواع کنسرو، ترشی و مربا محصولاتی هستند که در حال حاضر به کشورهای سی آی اس، کشورهای خلیج‌فارس، اروپا و کانادا صادر می‌شوند؛ این محصولات در فروشگاه‌های مسکو هم به فروش می‌رسند.

رئیس اتاق همدان خاطرنشان کرد: ما دنبال روابط ۲ جانبه هستیم و می‌خواهیم تولید آنچه در کشور شما گران تمام می‌شود را از همدان وارد کنید.

وی در ادامه به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در همدان پرداخت و گفت: در حوزه صنایع تبدیلی سیر و گیاهان دارویی همدان که محصولات معروفی در دنیا هستند می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید.

در ادامه، عضو هیأت رئیسه اتاق همدان با اشاره به برخی توانمندی‌های استان به‌خصوص در حوزه گردشگری سلامت، گفت: همدان در غرب کشور قطب پزشکی مهمی محسوب می‌شود و نباید این توانمندی مهم نادیده گرفته شود.

رامین رحیمیان افزود: تعداد زیادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه، متخصصان، فوق تخصصان حاذق، پزشکان نامدار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مجهز استان حضور دارند که می‌توانند خدمات درمانی قابل‌توجهی به گردشگران بلاروس ارائه کنند که امیدواریم کشور شما این موضوع را در برنامه‌های خود برای توسعه روابط تجاری داشته باشید.

 همدان مقصد سرمایه‌گذاری بلاروس

رئیس کمیسیون آموزش اتاق همدان به معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در همدان پرداخت و گفت: در حوزه صنایع تبدیلی سیر و گیاهان دارویی همدان که محصولات معروفی در دنیا هستند می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید.

حسین میرابیان افزود: در حوزه گردشگری ازجمله بزرگ‌ترین غار آبی جهان نیز می‌توانید سرمایه‌گذاری داشته و برای بازدید از آن توریست بفرستید.

وی با بیان اینکه همدان ظرفیت پذیرش توریست سلامت را دارد، گفت: تعداد زیادی آثار تاریخی در همدان وجود دارد که توریست شما را می‌تواند یک هفته در استان نگه دارد.

رئیس کمیسیون آموزش اتاق همدان با بیان اینکه توسعه گردشگری سلامت می‌تواند ۲ جانبه باشد، ابراز امیدواری کرد: در آینده روابط دوجانبه استان همدان با بلاروس توسعه پیدا کند.

در ادامه جلسه نایب‌رئیس اتاق همدان هم تأکید کرد: استان همدان در حوزه ادوات کشاورزی، کمباین و کامیون نیازهای کشور بلاروس را تأمین کند.

خیرالله اسدی افزود: محصولات دامی و گلخانه‌ای نیز ازجمله دیگر ظرفیت‌های استان است که می‌توانید از آنها خریداری کرده و وارد کشور کنید.

بلاروس آماده توسعه روابط تجاری است

 سفیر بلاروس در تهران نیز در این نشست از آمادگی بازرگانان و فعالان اقتصادی این کشور برای همکاری و تعاملات اقتصادی با همتایان همدانی خبر داد.

دیمیتری کالتسوف با قدردانی از نگاه مثبت مدیران استان به فعالیت‌های اقتصادی، اظهار کرد: آماده ترغیب فعالان اقتصادی، تجاری و گردشگری کشورمان برای ارتباط با فعالان اتاق بازرگانی استان همدان هستم.

وی تصریح کرد: اراده ما بر ادامه واردات کشمش و انگور به کشور بلاروس و مراوده تجاری در حوزه چوب با ملایر است.

کالتسوف گفت: نوع اصلی چوب در بلاروس، چوب کاج است و می‌خواهیم که ابعاد و حجم مورد درخواستی خود را به ما اعلام کنید.

در ادامه جلسه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی حاضر در جلسه به معرفی محصولات قابل صادرات خود پرداخته و با سفیر و رایزن اقتصادی ارشد بلاروس تبادل‌نظر کردند.

موضوعات :
در همین رابطه