رادیو مجازی اتاق ایران - 30 مرداد 1403

در نشست رئیس اتاق ایران و سفیر چین در تهران مطرح شد

مفاد توافق 25 ساله ایران و چین اجرایی شود

صمد حسن‌زاده، در نشست با سفیر چین در تهران بر لزوم اجرایی شدن مفاد توافق‌های 25 ساله بین دو کشور تأکید کرد و گفت: فعالان اقتصادی ایران در نمایشگاه واردات چین که آبان ماه برگزار می‌شود، حضور خواهند داشت.

30 مرداد 1403
کد خبر : 70716
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفیر چین در تهران با رئیس اتاق ایران دیدار کرد. در این نشست ضمن اشاره به برگزاری هفتمین دوره نمایشگاه واردات چین که قرار است 15 تا 20 آبان در شانگ‌های برگزار شود بر لزوم اجرایی شدن مفاد موافقت‌نامه 25 ساله که بین ایران و چین امضا شده است، تأکید شد.

در ابتدای این نشست، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران با توجه به اینکه ایران و چین می‌توانند در حوزه‌های مختلفی همکاری داشته باشند، تصریح کرد: در زمینه حمل‌ونقل دریایی و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و تجاری، زمینه‌های مناسب همکاری وجود دارد.

بر اساس اظهارات حسن‌زاده در ماه نوامبر نمایشگاه واردات به چین برگزار خواهد شد و ایران در این نمایشگاه حضور و مشارکت پررنگی خواهد داشت. چراکه این نمایشگاه فرصتی فراهم می‌کند تا تجار و بازرگانان ایرانی از نزدیک با امکانات و راه‌های همکاری با چین، آشنا شوند.

او با توجه به آغاز فعالیت دولت چهاردهم در ایران و تغییر و تحولاتی که رخ داده، گفت: رئیس‌جمهور جدید ایران با رویکردهای خود می‌تواند به روابط اقتصادی و تجاری ایران و چین عمق بیشتری ببخشد. ایشان تمرکز ویژه‌ای روی روابط بین‌المللی دارند و معتقدند که باید در راستای اجرایی شدن تمام مفاد توافق‌نامه بین ایران و چین، تلاش شود.

رئیس اتاق ایران از سفیر چین درخواست کرد: اجرایی شدن مفاد این توافق‌نامه در دستورکار مقامات چینی قرار بگیرد چون تا به امروز توافق‌های صورت گرفته جنبه عملیاتی نگرفتند و ضرورت دارد روی این بخش تمرکز ویژه‌ای صورت گیرد.

او سرمایه‌گذاری مشترک و حرکت در این مسیر را مورد تأکید قرار داد و گفت: ایران و چین در صنایع پتروشیمی، گاز، نفت، خودروسازی، فضایی و … توانمندی‌های بالایی دارند و باید در این حوزه‌ها با هم سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند.

حسن‌زاده پیشنهاد داد: ایران در حوزه پایین‌دستی مس به سرمایه‌گذاری نیاز دارد و چین می‌تواند روی این بخش سرمایه‌گذاری کند. همچنین در بخش آلومینیوم یا نیروگاه‌های برقی چنین ظرفیت‌هایی وجود دارد.

سرمایه‌گذاری مشترک در ایران را دنبال می‌کنیم

سونگ پی وو، سفیر چین در تهران با اشاره به تحریم‌های یک‌جانبه و فشارهای اقتصادی که از این منظر بر ایران تحمل می‌شود، گفت: علی‌رغم همه این مشکلات، اقتصاد ایران با توان بالا، رو به جلو حرکت می‌کند چون کارشناسان اقتصادی حرفه‌ای حضور دارند و اقتصاد را هدایت می‌کنند.

او با اشاره به دیدار خود با رئیس‌جمهور کشورمان،  آنچه در این ملاقات مطرح شد را امیدوارانه توصیف کرد.

به اعتقاد سونگ پی وو، ایران و چین می‌توانند در چارچوب رویکردهای اقتصادی و سیاسی هر دو کشور، سطح روابط خود را ارتقا دهند.

سفیر چین در تهران به وضعیت مطلوب اقتصادی این کشور و توسعه سطح تبادلات تجاری آن اشاره و تأکید کرد: چین توانسته میزان تولید خود را با ارزش‌افزوده بیشتر، افزایش دهد و در عین حال به سمت تولید سبز با کیفیت بالاتر و کاهش معنادار میزان مصرف انرژی، حرکت کند. بنابراین همکاری‌های ایران و چین می‌تواند نتایج قابل قبولی به دنبال داشته باشد.

او با اشاره به اشتیاق بالای بازرگانان دو طرف برای حضور در نمایشگاه‌های دو کشور، افزود: امسال هفتمین دوره نمایشگاه واردات چین را برگزار می‌کنیم. امیدواریم حضور پررنگ فعالان اقتصادی ایرانی را شاهد باشیم.

سونگ پی وو نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه مس و دیگر بخش‌های معدنی ایران، ابراز تمایل کرد و گفت: این موضوعات مورد توجه خواهد بود و در ارتباط نزدیک با اتاق مشترک ایران و چین هستیم تا بتوانیم از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک بهره ببریم.

اجرای توافقات 25 ساله ایران و چین به نقشه راه نیاز دارد

حامد عسگری، معاون بین‌الملل اتاق ایران به توانمندی‌های اتاق مشترک ایران و چین اشاره و پیشنهاد داد: نقشه راه قابل اندازه‌گیری و هدفمندی بر اساس توافق‌های ۲۵ ساله‌ای که بین ایران و چین منعقد شده، تهیه کنیم و با پیگیری‌های مستمر، شاهد اجرای مفاد توافق‌نامه باشیم. در این راستا لازم است نشست‌هایی بین ریاست اتاق مشترک ایران و چین و رایزن بازرگانی سفارت‌خانه برگزار شود تا موانع در این مسیر شناسایی و برطرف شوند.

روادید چین برای ایرانیان لغو شود

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین نیز در این دیدار، گفت: طی یک سال و چند ماه گذشته دولت چین برخی کشورها را از دریافت روادید چین معاف کرده است، پیشنهاد می‌کنیم این سیاست درباره ایران نیز اعمال شود تا تجار و گردشگران ایرانی هم بدون نیاز به دریافت روادید بتوانند به این کشور سفر کنند. این اتفاق از طرف ایران چندین سال است که اتفاق افتاده است.

او ادامه داد: درخواست فعالان اقتصادی ایرانی این است که برای حضور در نمایشگاه نوامبر، دولت چین همراهی لازم را داشته باشد و در پرداخت‌های لازم، زمان بیشتری را منظور کند. ایران در صدد آن است که امسال با توان بیشتری نسبت به سال قبل در نمایشگاه واردات چین مشارکت کند و وسعت پاویون خود را از دو هزار متر به دوهزار و ۵۰۰ متر افزایش دهد.

تأکید بر همکاری اتاق‌های بازرگانی ایران و چین

شو چی سونگ، رایزن بازرگانی سفارت چین در تهران از تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران چینی و حضور آنها در ایران برای آشنایی بیشتر با امکانات و توانمندی‌های اقتصادی و تجاری این کشور صحبت کرد.

به باور او، با همکاری اتاق‌های بازرگانی دو طرف می‌توان مشکلات را شناسایی و حل‌وفصل کرد؛ بنابراین تقویت روابط این دو بخش بسیار مهم است.

در همین رابطه