رادیو مجازی اتاق ایران - 31 مرداد 1403

هیات‌مدیره فدراسیون صنعت آب در نشست با وزیر نیرو مطرح کردند

از ظرفیت بخش خصوصی برای عبور از چالش آب استفاده شود

در نشست وزیر نیرو و اعضای هیات‌مدیره فدراسیون صنعت آب ایران که پیش از جلسه رای اعتماد مجلس برگزار شد، نابسامانی منابع و مصارف آب و ناترازی‌ها در آب و برق به عنوان یک چالش جدی مورد توجه قرار گرفت.

31 مرداد 1403
کد خبر : 70727
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وضعیت نگران‌کننده ناترازی‌ها و نابسامانی منابع آبی کشور، محور نشست عباس علی‌آبادی، وزیر نیرو با اعضای هیات‌مدیره فدراسیون صنعت آب ایران بود. این نشست پیش از برگزاری جلسه رای اعتماد و وزیر شدن عباس علی آبادی برگزار شد.

اعضای هیات مدیره فدراسیون صنعت آب ایران در این نشست گزارشی از چرایی تشکیل شورای مشورتی بخش آب وزارت نیرو در دولت سیزدهم که دبیری آن برعهده فدراسیون صنعت آب ایران بود، ارائه کردند

علی‌آبادی به لزوم توجه جدی وزیر آینده نیرو به مقوله آب تاکید کرده و از همه کارشناسان و دلسوزان و متخصصان این حوزه درخواست کرد که در این خصوص وارد عرصه شوند.

فدراسیون صنعت آب ایران گزارشی از وضعیت منابع و مصارف آب کشور، خطرات و آسیب‌های ناشی از ادامه سیاست‌های آبی کشور طی دهه‌های گذشته تاکنون ارائه کرد.

 در این گزارش به لزوم تغییر نگاه حاکمیت به مقوله آب از منظر اقتصاد و تعرفه آب، همگرایی و همسویی دیگر وزارت خانه‌ها و سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی بالاخص  وزارت جهاد کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره شده است.

همچنین تصریح شد وزارت نیرو به عنوان متولی بخش آب در انجام تکالیف برنامه هفتم توسعه و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و به ویژه مردم و ذینفعان در تصمیم سازی و تصمیم گیری استفاده کند.

در ادامه این گزارش به ظرفیت‌های فدراسیون صنعت آب ایران و وجود تشکل‌ها و انجمن‌های ذیل این فدراسیون اشاره شد.

 لزوم سرمایه گذاری در بخش آب توسط بخش خصوصی با توجه به مقوله امنیت سرمایه گذاری بخش خصوصی، ایجاد نهاد رگولاتوری و تاکید و تضمین بر مالکیت آب احصالی ناشی از سرمایه گذاری بخش خصوصی توسط این نهاد از مواردی بود که تاکید شد.

فعالان بخش خصوصی آب در این نشست خاطرنشان کردند که کاربری آب در صنعت، علاوه بر توجه به استقرار بهینه صنایع از منظر دسترسی به آب، مواد اولیه و تحویل محصول به بازار، به ارتقای فناوری کاربرد آب در این بخش و بازچرخانی آن نیز نیاز دارد. این امر علاوه بر حفاظت از محیط زیست، می‌تواند فشار به منابع ارزشمند و حیاتی آبی را کاهش دهد.

در  ادامه به شرایط نابسامان بخش خصوصی به لحاظ مالی و موج مهاجرت نیروی انسانی به عنوان چالش وزارت نیرو اشاره شد.
در پایان علی‌آبادی آب  را چالش عظیم سرزمینی عنوان کرد و از متخصصان، دانشمندان و همه دلسوزان عرصه آب کشور برای برون رفت از وضعیت نابسامان آبی دعوت به همکاری کرد.

او تاکید کرد در صورت رأی اعتماد مجلس از همه ظرفیت‌های بخش خصوصی و فدراسیون صنعت آب ایران استفاده کرد و در زمان او ظرفیتی تحت عنوان «دولت بخش خصوصی» شکل گیرد.
در این جلسه محمد جوانبخت معاون آب و آبفا، یزدان رضایی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو، عیسی بزرگ زاده مدیر دفتر کلان آب و آبفا و محمد ابراهیم نیا رییس دفتر آب و کشاورزی و منابع طبیعی سازمان برنامه‌وبودجه حضور داشتند.

در همین رابطه