رادیو مجازی اتاق ایران- 3 شهریور 1403

رئیس اتاق سنندج در دیدار با سفیر کشورمان در سئول

نقش استان‌ها باید در تجارت بین‌المللی پررنگ‌تر شود

علی‌اکبر عبدالملکی، رئیس اتاق سنندج در جریان سفر به کره جنوبی در دیدار با سفیر کشورمان در سئول، بر لزوم نقش پررنگ‌تر و حضور فعالانه‌تر استان‌ها به‌خصوص اتاق‌های بازرگانی در مناسبات بین‌المللی تأکید کرد.

05 شهریور 1403
کد خبر : 70745
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج بر لزوم تقویت نقش استان‌های کشور، به‌ویژه اتاق‌های بازرگانی در تجارت بین‌الملل و ایجاد لینک‌های اقتصادی تأکید کرد.

علی‌اکبر عبدالملکی در جریان سفر به کره جنوبی در دیدار با سفیر کشورمان در سئول، با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی استان‌های کشور، گفت: ما چندان این موضوع را بررسی نکرده‌ایم که هر منطقه‌ای از کشور چه ظرفیت‌هایی دارد و چگونه می‌توان از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه اقتصادی بهره برد؛ ازاین‌رو در اتاق سنندج، حتی صادرات کوچک‌ترین محصول از تولیدات استان کردستان را باارزش می‌دانیم و تمام سعی خود را برای انجام این مهم بکار خواهیم گرفت.

وی در ادامه به ظرفیت‌های استان کردستان به‌ویژه در حوزه محصولات کشاورزی و قابلیت صادرات این محصولات به کره جنوبی اشاره و اظهار کرد: استان کردستان به‌عنوان یکی از استان‌های غنی کشور ظرفیت‌های بالایی در حوزه محصولات کشاورزی، تولید محصولات ارگانیک و با توجه به داشتن دو مرز رسمی قابلیت صادرات این محصولات به هر کشوری را دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با اعلام آمادگی این اتاق برای پذیرش هیأت‌های تجاری از تمام کشورهای دوست، افزود: در جریان این سفر، در کره جنوبی به دنبال ایجاد ارتباط با این شرکت‌ها هستیم.

وی اظهار کرد: ما به دنبال بازارهای جدید و بزرگ‌تر برای محصولات و تولیدات استان کردستان هستیم و جمهوری کره ازجمله این بازارهاست که مراودات تجاری بالایی هم با کشورمان دارد.

وی ادامه داد: افزایش صادرات می‌تواند به توسعه اقتصادی هر منطقه‌ای کمک کرده و همچنین فرصت‌های جدیدی برای کشاورزان و تولیدکنندگان محلی ایجاد کند.

رئیس اتاق سنندج با اشاره به رکورد زنی استان کردستان در تولید گندم گفت: همین چند روز پیش بود که در رسانه‌ها کردستان رکورد دومین استان تولیدکننده گندم ایران را به خود اختصاص داد که نشان‌دهنده سطح بالای تولید استان است که این امر یعنی حجم بالای تولیدات زراعی استان کردستان، در کنار کیفیت بالا و ارگانیک بودن این محصولات، قابلیت رقابتی بالایی را به محصولات استان ما می‌دهد.

عبدالملکی نیاز امروز کشور را تولید ثروت و به‌کارگیری آن در راه بهبود معیشت مردم دانست و گفت: ما در حال بررسی بازار کره جنوبی برای افزایش سطح تعاملاتمان با این کشور هستیم و در حوزه‌های سنگ‌های معدنی محصولات کشاورزی جذب توریست و غیره متمرکز شده‌ایم.

وی ادامه داد: بالغ‌بر ۲۵۰۰ نفر ایرانی و بیش از 150 نفر کردستانی در کره جنوبی مشغول به کار و زندگی هستند که اتاق سنندج علاقه‌مند به شناسایی و برقراری ارتباط با این افراد است و در همین رابطه اتاق سنندج آمادگی دارد در راستای تأمین نیروی کار متخصص در کره جنوبی، چه در حوزه دادن فراخوان و نظام‌مند کردن لیست واجدین شرایط و چه در حوزه آموزش نیروهای جوان و مستعد را به کره جنوبی بفرستد تا در آنجا من کار و فعالیت آموزش‌های تخصصی را هم ببینند و بعد از چند سال این افراد هرکدام به متخصصین حوزه‌های مختلف تبدیل شده‌اند.

رئیس اتاق سنندج ادامه داد: ما همچنین به دنبال ایجاد شراکت‌های استراتژیک با شرکت‌های کره‌ای هستیم تا بتوانیم به بهترین نحو از فرصت‌های موجود استفاده کنیم.

 عبدالملکی به دیدارهای متعدد با سفیر کره جنوبی در ایران اشاره کرد و گفت: کره‌ای‌ها هم تمایل دارند که سطح تبادلات و مراودات را با استان کردستان بالا ببرند لذا سفر امروز ما به کره جنوبی، بخشی از یک فرآیند طولانی‌مدت است و امیدوار و خوشبین هستیم که در آینده استان کردستان به شریکی مهم برای کره جنوبی تبدیل شود.

در پایان علی‌اکبر عبدالملکی به سایر ظرفیت‌های کردستان نظیر صنایع‌دستی فاخر، طبیعت بکر اورامانات و ثبت جهانی اورامان، برگزاری جشن نوروز در کردستان یعنی پایتخت جهانی این رویداد، جشن‌های مختلف برداشت محصولات نظیر انار و قابلیت بالای کردستان در جذب گردشگر اشاره کرد.

در ادامه این نشست، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سئول، بر اهمیت توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین ایران و کره تأکید کرد و گفت: ما هم در سفارت ایران در کره جنوبی نهایت تلاش و لابی‌گری خود را به کار خواهیم گرفت تا شرکت‌ها و استان‌های کره‌ای با شرکت‌ها و استان‌های کشورمان لینک شوند و محصولات، مواد و هر آنچه نیاز دارند از ایران تهیه کنند.

کوزه‌چی، کردستان را استانی با مردم خونگرم، فرهنگ اصیل و طبیعت زیبا دانست که به‌ویژه در حوزه جذب توریست قابلیت‌های بسیاری دارد که باید این ظرفیت‌ها در قالب هفته‌های فرهنگی، تهیه و پخش کلیپ‌های مختلف در فضای مجازی و به انواع روش‌های دیگر معرفی شوند.

وی اعلام آمادگی کرد: برای معرفی لباس‌های زیبای زنانه و مردانه کُردی، صنایع‌دستی فاخر کردستان، آداب‌ورسوم، تنوع غذایی، مکان‌های تاریخی و تفریحی و تمام آنچه گردشگران علاقه دارند ببینند، هفته فرهنگی کردستان در سئول برگزار شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سئول، با اشاره به فرصت‌های خوبی که برای سرمایه‌گذاری در استان کردستان وجود دارد گفت: اولاً تلاش‌های اتاق سنندج در توسعه صادرات غیرنفتی و تقویت ارتباطات با بازارهای جهانی ستودنی است، ثانیاً باوجود پیگیری‌های اتاق بازرگانی و ظرفیت بالایی که برای سرمایه‌گذاری در کردستان وجود دارد باید تلاش کرد با ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری به کره‌ای‌ها آنها را برای سرمایه‌گذاری در استان کردستان و سایر استان‌های کشور ترغیب کرد.

موضوعات :
در همین رابطه