رادیو مجازی اتاق ایران- 3 شهریور 1403

رئیس اتاق اصفهان در نشست شورای گفت‌وگوی استان مطرح کرد

از دست‌اندازی به منابع آبی زاینده‌رود جلوگیری شود

امیر کشانی، رئیس اتاق اصفهان با تأکید بر لزوم احیای زاینده رو و رفع مشکلات کم‌آبی استان، تأکید کرد: باید از اجرای پروژه‌هایی که موجب دست‌اندازی به آب زاینده‌رود خواهد شد، جلوگیری شود.

05 شهریور 1403
کد خبر : 70753
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق اصفهان با بیان اینکه احیای زاینده‌رود به رفع مشکلات استان کمک می‌کند، گفت: مسئولان استان نیز موضوع را پیگیری می‌کنند و باید به این مسئله توجه داشت، باید از اجرای پروژه‌هایی که موجب دست‌اندازی به آب زاینده‌رود است جلوگیری شود.

 امیر کشانی در صد و چهلمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان، با اشاره به اینکه هفته گذشته آتش‌سوزی در یکی از واحدهای صنعتی شهرک جی صورت گرفت که یک واحد در آتش سوخت، اظهار کرد: یکی از دلایل آتش‌سوزی وسیع در این واحد عدم تأمین آب برای خاموش کردن آتش بوده است و این در حالی است که در هفته‌های گذشته نیز با مشکل برق در واحدهای صنعتی مواجه بودیم و مشکل آب نیز به آن اضافه شد.

 وی افزود: با توجه ‌به حساسیت واحدهای صنعتی در تأمین آب و جایگاه‌های تعبیه شده برای ذخیره آب در مواقع بحرانی و حوادث آتش‌سوزی؛ ازاین‌رو، رسیدگی به تأمین آب این شهرک‌ها باوجود ۵۶ ساعت قطعی برق امری ضروری از سوی مدیریت استان است.

2786 مجوز استانی در انتظار تأیید مدارک است

 ناصر یارمحمدیان، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان با اشاره به رتبه استان اصفهان در شاخص کلی محیط کسب‌وکار افزود: از ابتدای ۱۴۰۱ تا مردادماه جاری ۱۵ هزار و ۴۵۲ مجوز صادر شده است که بیش از ۴۲ هزار و ۲۹۶ مورد آن ملی بوده است.

 وی ادامه داد: همچنین ۲ هزار و ۹۹۳ مجوز در انتظار تکمیل مدارک توسط متقاضی و ۲ هزار و ۷۸۶ مورد در انتظار تأیید مدارک توسط دستگاه‌های اجرایی داریم.

 روح‌الله میرزا امیری، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگو در ادامه این نشست گفت: بر اساس آخرین نتایج منتشره پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران در سال گذشته، استان اصفهان سیر نزولی را در فصل منتهی به این دوره شاهد بوده است که در زیر شاخص صدور مجوزهای کسب‌وکار جایگاه استان نیازمند بهبود است.

 وی افزود: پیشنهاد می‌شود اداره کل امور اقتصاد و دارایی با همکاری همه دستگاه‌های دخیل در صدور مجوزات کسب‌وکار، گزارش‌های آماری - تحلیلی به‌صورت فصلی و به تفکیک عملکرد دستگاه‌ها تدوین و به معاونت اقتصادی ارسال و در شورای گفتگو ارائه گردد.

۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب برداشت غیرقانونی از زاینده‌رود

 استاندار اصفهان در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به مطالعات و پیگیری‌های انجام شده برای رفع مشکلات آبی و زیست‌محیطی با اشاره به پروژه ماندگان گفت: این پروژه جزو پروژه‌هایی است که تلاش شده مبدأ و مسیر انتقال آب به‌صورت کامل از درون استان اصفهان تأمین شود بر همین اساس پس از تأمین منابع مالی، این طرح انتقال آب مصوبه خود را از جلسه هیئت دولت گرفت و نهایی شد.

سید رضا مرتضوی در نشست شورای گفت‌وگوی استان اصفهان افزود: بر همین اساس عملیات اجرایی طرح انتقال آب جنوب استان سمیرم (ماندگان) در فروردین جاری با جدیت آغاز شد.

 استاندار اصفهان تصریح کرد: امیدواریم تا اواخر امسال آب به چم آسمان برسد تا علاوه بر تأمین آب، یک منبع آب پدافندی نیز داشته باشیم.

 وی ادامه داد: ما علاوه بر موضوع سامانه سد ماندگان دو پروژه کوهرنگ سه و بهشت‌آباد را داشتیم که سال‌ها محل منازعه بود؛ اما از بُعد پیگیری، بین دو پروژه فوق و پروژه جدید ماندگان، روش دوم را در نظر گرفتیم.

 مرتضوی خاطرنشان کرد: طبق یک برآوردی که شرکت آب منطقه‌ای انجام داد به این نتیجه رسیدیم که یک میزان آبی از استان خارج می‌شود که امکان اینکه به خود استان برگردد وجود دارد که پس از تخصیص اعتبارات و تعیین مسیر و طول پروژه در اسفند ۱۴۰۱ عملیات بازگشایی آن انجام شد که به نظر می‌رسد تا پایان امسال به اتمام برسد.

 وی در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: به‌موازات اجرای این طرح برای بازگشایی عملیات مسیر این پروژه به اصفهان، زمینی در منطقه جنوب اصفهان در مهرماه سال گذشته با رقم ۳۵ همت با دستور ریاست‌جمهوری خریداری شد.

 استاندار اصفهان با اشاره به اینکه پروژه ماندگان در یک طرح مطالعاتی باید از استان مجاور آبگیری می‌شد، بیان کرد: بر اساس طرحی که استانداری ارائه کرد محل آبگیری در سمیرم ایجاد شد که این پروژه از خود استان اجرایی و پیش‌بینی می‌شود آب از سمیرم تا سال ۱۴۰۴ به اصفهان برسد.

 وی در مورد طرح انتقال آب از خلیج‌فارس تأکید کرد: این طرح ابتدابه‌ساکن در این دوره مطرح نبوده؛ بلکه طرح اولیه انتقال آب به فلات مرکزی به پیش از انقلاب برمی‌گردد که پس از پیروزی انقلاب از سال ۶۰ به بعد مختصر پیگیری در دولت‌های گذشته انجام شد و درنهایت با مطالعاتی که در سال گذشته صورت گرفت شرکتی برای انتقال آب تأسیس شد.

 استاندار اصفهان گفت: با به نتیجه نرسیدن مسیر انتقال آب از خلیج‌فارس، طرح اجرای خط انتقال آب از دریای عمان مطرح و در دو فاز تعریف شد.

آب نباشد، صنایع متضرر می‌شوند

وی با بیان اینکه ۴۰۰ میلیون مترمکعب تخصیص آب شیرین از دریای عمان به‌صورت خط مستقیم از دریا به اصفهان به تصویب رسید، بیان داشت: در مدت دو سال گذشته تاکنون ما در کیلومتر ۷۰۴ این پروژه هستیم و سرعت اجرای پروژه بالا است و طبق برآوردی که صورت گرفته قرار بر این شده است که شهریور ۱۴۰۴ آن را به اتمام برسانیم.

 مرتضوی تأکید کرد: طبق برنامه هفتم توسعه و نیاز آبی صنایع به آب، اگر این پروژه به اتمام نرسد صنایع با مشکل جدی در تأمین آب مواجه خواهند شد.

 وی با اشاره اینکه ۲۱ برنامه برای نیاز آب اصفهان و اصلاح الگوهای مصرف و کشت تعریف شده است که یکی از طرح‌های اجرایی نصب کنتورهای فهام در جبهه‌های مختلف تأمین منابع آبی برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز منابع آبی است.

 استاندار اصفهان گفت: افق ما در سال ۱۴۰۵ برای جاری بودن زاینده‌رود بوده است که با تجمیع منابع آبی پس از اجرای پروژه‌های آبی این اتفاق خواهد افتاد. بر اساس آمار بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب برداشت غیرقانونی آب از زاینده‌رود وجود دارد.

 وی با اینکه فولاد مبارکه اصفهان سال گذشته ۱۲.۵ میلیون مترمکعب آب مصرف کرده است، گفت: این مقدار از حجم یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون مترمکعبی حوزه آبریز زاینده‌رود است که برخی از افراد در سطح ملی آدرس غلطی به مسئولان اصفهانی می‌دهند.

 مرتضوی تأکید کرد: با اجرای طرح‌ها ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به منابع آبی اصفهان تزریق می‌شود که می‌تواند کمبودهای آبی اصفهان را جبران کند.

موضوعات :
در همین رابطه