رادیو مجازی اتاق ایران: 21 شهریور 1403

در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور در اتاق ساری مطرح شد

زمینه انتخاب رایزنان بازرگانی از بین فعالان اقتصادی را ایجاد می‌کنیم

در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور تاکید شد: بر اساس یک سازوکار دقیق و قانونی از ظرفیت فعالان اقتصادی به عنوان رایزن بازرگانی در کشورهای هدف استفاده شود.

سارا ترابی

خبرنگار
21 شهریور 1403
کد خبر : 70873
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور به جلسه هیات‌رئیسه اتاق ایران با وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره شد. در این نشست انتخاب رایزنان بازرگانی از بین فعالان اقتصادی مورد توافق قرار گرفته و مقرر شده سازوکار آن به گونه‌ای که با قانون مطالبقت داشته باشد، تهیه و در صورت نهایی شدن، عملیاتی شود.

در ابتدای جلسه علی تقی‌پور، رئیس اتاق ساری گزارشی از عملکرد این اتاق و مجموعه فعالیت‌هایی که توسط اعضای هیات نمایندگان اتاق ساری صورت گرفته است، ارائه داد.

او توجه به اقتصاد دریا را ضروری خواند و گفت: حلقه صادرات ایران به روسیه از طریق دریا را باید بزرگ‌تر کنیم و راهی جز این نداریم. البته تقویت ظرفیت تجارت از طریق دریا یک نیاز ملی است و باید در سطح کلان به آن بپردازیم.

بر اساس اظهارات او مدتی است که مرکبات این استان به آفت مگس مدیترانه‌ای دچار شده‌اند و راه کنترل آن را از سازمان جهادکشاورزی استان خواستار شدیم که در دست پیگیری است.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: صادرات استان مازندران در حدود ۳۸۰ هزار دلار برآورد می‌شود و بیشترین سطح مراودات، ابتدا با عراق و بعد از آن با روسیه است.

رئیس اتاق ساری با انتقاد از اینکه سامانه جامع تجارت برای صدور کارت بازرگانی هرگونه جواز کسب را می‌پذیرد، گفت: تداوم این روند به نفع جامعه فعالان اقتصادی نیست و لازم است نظارت دقیق‌تری از سوی سازمان توسعه تجارت روی روندها صورت گیرد.

بخش خصوصی خود را برای آغاز روند واگذاری‌ها مهیا کند

در ادامه محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران با اشاره به آغاز فعالیت دولت چهاردهم، زمان را برای ارتقای سطح فعالیت‌های بخش خصوصی مناسب ارزیابی کرد و گفت: به نظر می‌رسد با توجه به تکالیف قانون برنامه هفتم توسعه که بر عهده دولت گذاشته شده تا روند واگذاری‌ها را تسریع ببخشد، باید خود را آماده کنیم تا توانمندی را برای حضور در این عرصه بالا ببریم. ضرورت دارد کارگروه‌هایی را شکل دهیم و با برنامه‌ریزی جلو برویم.

این فعال اقتصادی میانگین رشد اقتصاد کشور طی سال‌های گذشته را ناچیز ارزیابی کرد و افزود: رسیدن به رشد ۸ درصدی اقتصاد، هدف‌گذاری است که همواره در برنامه‌های توسعه تاکید شده اما نتوانستیم آن را محقق کنیم. از طرفی باید توجه داشت که میانگین بهره‌وری در همه حوزه‌ها قابل دفاع نیست. در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت که به رشد ۸ درصدی برسیم.

نجفی‌عرب خاطرنشان کرد: در همه بخش‌های انرژی، ناترازی داریم و وضعیت صادرات نیز مناسب نیست. در این سال‌ها نرخ تشکیل سرمایه هم منفی بوده و شاهد افزایش نرخ استهلاک هستیم. در این شرایط به سالی ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است تا به رشد اقتصادی موردنظر در برنامه هفتم توسعه دست پیدا کنیم. باید بسترسازی شود و در کنار دولت باشیم تا فضا برای تحقق برنامه‌های بالادستی فراهم شود.

او تاکید کرد: عضویت مجدد اتاق ایران در شورای پول و اعتبار را پیگیری کنیم.

رئیس اتاق تهران درباره انتخاب رایزنان بازرگانی از بین فعالان اقتصادی نیز گفت: رایزنان باید کارمند دولت باشند بنابراین می‌توانیم افرادی را انتخاب کنیم که با هزینه اتاق‌ها در سفارت ایران در کشورهایی که در اولویت هستند، مستقر شوند. این موضوع را با وزارت امورخارجه درمیان گذاشتیم و مورد توافق قرار گرفت.

بسترسازی برای اجرای برنامه هفتم به کمک بودجه‌های سالانه کشور

فرج‌الله معماری، رئیس اتاق سمنان، نیز درباره قانون برنامه هفتم گفت: برای عملیاتی شدن این قانون باید برش سالانه انجام شود، برش سالانه هم همان بودجه سالانه است که باید مورد توجه بخش خصوصی باشد. سعی کنیم آنچه در مسیر توسعه لازم است در بودجه سالانه کشور ببینیم.

او ادامه داد: اتاق‌ها باید در روند تنظیم و تدوین بودجه سالانه بیش از گذشته فعال شوند و زمینه اجرایی شدن قانون برنامه هفتم را مهیاکنیم.

امکان واردات بدون نیاز به سپرده‌گذاری در بانک‌ها را خواستاریم

عبدالحکیم ریگی، رئیس اتاق زاهدان از مشکلات مربوط به صادرات و واردات با پاکستان صحبت کرد و گفت: بازگشت ارز از پاکستان بسیار سخت و پیچیده است. از طرفی بانک‌ها تاکید کرده‌اند که برای واردات باید سپرده‌گذاری صورت گیرد. در حالی که می‌توان واردات در برابر صادرات را انجام داد. باید شرایطی فراهم شود تا واردات بدون سپرده‌گذاری در بانک‌ها انجام شود.

او از دولت درخواست کرد دست از سر بخش خصوصی بردارد و اجازه دهد تا فعالان اقتصادی سطح تجارت خارجی کشور را افزایش دهند.  

گردشگری را دریابیم

علی‌اکبر عبدالملکی، رئیس اتاق سنندج از نبود زیرساخت‌های لازم برای تقویت گردشگری کشور انتقاد کرد و گفت: اگر به گردشگری توجه بیشتری می‌شد امروز به درآمدهای نفتی نیازی نداشتیم و وضعیت اقتصادی در شرایط بهتری قرار داشت.

سرمایه‌گذاری در بنادر ترانزیتی کشور

خورشید گزدرازی، رئیس اتاق بوشهر یکی از استان‌هایی که مقصد ترازیتی ایران محسوب می‌شود را بوشهر نامید که در آن استان، دو بندر بوشهر و دیر، بنادر ترانزیتی هستند و علا‌وه بر قطر با دیگر کشورهای منطقه در ارتباط هستند بنابراین جا دارد که برای توانمندکردن این مسیرها، سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام شود.  

حرکت اتاق‌های به سمت نسل چهارم

محمد خاکی، رئیس اتاق خرم‌آباد حرکت اتاق‌ها به سمت نسل چهارم را ضروری خواند و گفت: درخواست این است که از ظرفیت اتاق ICC  بهره برده و شکاف‌های موجود را بین بخش خصوصی ایران با سایر کشورها از این طریق کاهش داد. در واقع ضرورت دارد سطح اتاق‌ها را به کمک فعالیت‌های بین‌المللی ارتقا دهیم.

سرمایه‌گذارب روی انرژی‌های تجدیدپذبر را جدی بگیریم

مهدی عبدیان، رئیس اتاق قزوین درباره وضعیت صدور کارت بازرگانی خاطرنشان کرد: طبق قانون تنها به جوازهای بهره‌برداری، کارت بازرگانی ۵ ساله اعطا می‌شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران به وضعیت انرژی استان‌ها و خاموشی‌های موقت اشاره و از امکان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای مقابله با خاموشی‌ها سخن گفت.

اقتصاد دریامحور را دریابیم

مصطفی موسوی، رئیس اتاق خرمشهر، نظرسنجی از اتاق‌ها پیش از سفر رئیس و هرکدام از اعضای هیات‌رئیسه به کشورهای مختلف برای آشنایی بیشتر با دغدغه‌هایی که در ارتباط با هر کشوری مطرح است را خواستار شد.

او تمرکز بر اقتصاد دریامحور را نیز به نفع اقتصاد کشور دانست.

ترسیم اطلس توسعه سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی

امیر کشانی، رئیس اتاق اصفهان با بیان اینکه دولت منابعی که در اختیار دارد را نمی‌تواند صرف توسعه کند، تصریح کرد: تنها بخش خصوصی است که می‌تواند برای توسعه برنامه‌ریزی و اقدام به سرمایه‌گذاری کند.

این فعال اقتصادی از اتاق‌ها خواست تا اطلس سرمایه‌گذاری منطقه خود را ترسیم کنند. از طرفی تاکید کرد: بخش خصوصی باید به دولت کمک کند و پیشنهاد دهد که منابع اندک خود را روی کدام حوزه‌ها متمرکز کند.

آشنایی فعالان اقتصادی با ظرفیت‌های استانی

پرهام رضایی، رئیس اتاق کرج بازدید از واحدهای اقتصادی فعال در هر استان در کنار برگزاری جلسات شورای روسا را جهت شناخت بیشتر از ظرفیت‌های اقتصادی هر منطقه، ضروری دانست.

توجه به فرصت‌های معدنی افغانستان

علیرضا خامه‌زر، رئیس اتاق بیرجند اولویت‌بندی در حوزه‌هایی که مزیت اصلی کشور هستند و جذب سرمایه‌گذاری جدید در این حوزه‌ها را ضروری خواند.

او همچنین توجه به حوزه افغانستان را خواستار شد و افزود: در بخش معدن افغانستان، فرصت‌های خوبی وجود دارد که باید مدیریت شوند.

استقبال وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیشنهادهای اتاق ایران

پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران برگزاری نشست‌های شورای روسا در استان‌های مختلف را ضروری و موثر خواند و در ادامه به نشستی که هیات رئیسه اتاق ایران با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتند، اشاره کرد و رویکرد ایشان به ظرفیت‌های اتاق را مثبت ارزیابی کرد.

بر اساس اظهارات او درباره انتخاب معاونان، مسئولان سازمان‌های استانی و رایزنان بازرگانی صحبت و تاکید شد که رایزنان باید از بین فعالان اقتصادی باشند که در کشور مقصد فعال هستند که این پیشنهاد مورد تایید وزیر قرار گرفت.

او ادامه داد: در این جلسه درباره مدیریت نمایشگاه‌ها توسط اتاق و انتقال دبیرخانه شورای عالی نظارت به اتاق ایران نیز صحبت شد.

باقری شناسایی ظرفیت استان‌ها و معرفی آنها را وظیفه اتاق‌ها دانست و از روسای اتاق‌ها خواست تا در این رابطه فعال شوند و اطلسی از ظرفیت‌های استانی خود تهیه کنند چراکه تک‌تک اتاق‌ها باید در این رابطه فعال شوند و کشور را در مسیر رشد ۸ درصدی اقتصاد قرار دهند. 

استفاده از ظرفیت همه فعالان اقتصادی از سوی اتاق‌های سراسر کشور

علی عبدالهیان، رئیس اتاق اردبیل نیز تاکید کرد: باید از ظرفیت اعضای اتاق‌ها و همه آنهایی که کارت بازرگانی دارند، استفاده کنیم. اتاق‌ها این افراد را نمایندگی می‌کنند و باید استعدادهای نهفته در اقتصاد را بشناسند و از توانایی آنها بهره ببرند.

حفظ محیط زیست استان مازندران دغدغه اتاق ساری است

عبدالله مهاجر دارابی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران، حفظ محیط زیست استان مازندران را یکی از دغدغه‌های اصلی اتاق ساری دانست و تصریح کرد: متاسفانه علی‌رغم پیگیری‌هایی که صورت گرفته همچنان در این مسیر موفق نبوده‌ایم. لازم است در این رابطه همراهی دولت را بیشتر داشته باشیم.

 سازوکاری برای انتخاب رایزنان بازرگانی از بین فعالان اقتصادی طراحی می‌شود

در ادامه محمدرضا بهرامن، نایب‌رئیس اتاق ایران معرفی ظرفیت‌ها و استفاده از امکان حضور فعالان اقتصادی در قالب رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف را مورد تاکید قرار داد.

بر اساس اظهارات او وزرای صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه با این موضوع موافق هستند.

در همین رابطه