هفته وحدت و میلاد حضرت محمد (ص) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 25 شهریور1403

رئیس اتاق کرج در نشست شورای گفت‌وگوی البرز

بازنگری و ساده‌سازی قوانین تعهد ارزی، مطالبه بخش خصوصی از دولت است

رئیس اتاق کرج گفت: خواسته مهم بخش خصوصی از دولت چهاردهم، بازنگری و ساده‌سازی قوانین مرتبط با تعهدات ارزی است.

28 شهریور 1403
کد خبر : 70940
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج با اشاره به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در نخستین دیدار با هیات دولت چهاردهم درباره ظرفیت و توانمندی حوزه تولید کشور و ضرورت حمایت از فعالان این عرصه در مسیر بهبود محیط کسب‌وکار، گفت: مطالبه ما نیز از رئیس‌جمهور، وزرا و مدیران و روسای دستگاه‌های اجرایی کشور این است که با جدیت در راستای عمل به فرامین رهبر انقلاب برای حل مشکلات فعالان اقتصادی حوزه تولید و صنعت در سطوح ملی و استانی گام بردارند.

پرهام رضایی در صدودهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز، افزود: رضایی در ارتباط با بخش‌نامه معاونت حقوقی رئیس‌جمهور به نهادهای دولتی در خصوص اجرای دستورالعمل نحوه تدوین پیش‌نویس مقررات مرتبط با محیط کسب‌وکار، تأکید ما بر این است که مدیران استانی نیز در تعامل و هماهنگی با مسئولان و مدیران ارشد و مراجع ذی‌ربط، اجرای این بخش‌نامه را به‌عنوان یک اولویت مهم موردتوجه قرار داده و در انجام امور محوله مرتبط به بخش خصوصی، نظرات و دیدگاه‌های فعالان این عرصه را نیز دریافت کنند.

رئیس اتاق کرج در ادامه گفت: در ماه‌های گذشته فرآیند تخصیص و پرداخت ارز، فعالان بخش خصوصی را با چالش‌های زیادی مواجه کرد؛ چراکه بر اساس قوانین و مقررات ارزی آنها موظف هستند که برای انجام واردات، تعهدات ارزی خود را در مهلت ۹ ماهه انجام دهند و در صورت عدم رعایت این فرصت قانونی، مشمول جریمه و محرومیت سنگین خواهند شد؛ این در حالی است که گاهی بسیاری از کالاهای وارداتی خارج از مهلت قانونی تعیین شده به دست تولیدکنندگان می‌رسد.

وی بیان کرد: چندی قبل در نشست شورای گفت‌وگوی ملی با حضور دکتر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی این پیشنهاد از سوی بخش خصوصی مطرح شد مهلت رفع تعهدات ارزی به ۱۵ ماه افزایش یابد تا مشکلات فعالان اقتصادی در این مورد رفع شود.

رضایی افزود: فعالان بخش خصوصی همچنین از دولت چهاردهم خواستار بازنگری و ساده‌سازی قوانین مرتبط با تعهدات ارزی شدند؛ خواسته فعالان این عرصه کاهش بروکراسی‌های موجود، تقویت ارتباط و همکاری نهادهای دولتی با بخش خصوصی برای تسهیل فرآیند دسترسی به ارز و فراهم کردن منابع ارزی کافی برای واردکنندگان به‌منظور تسریع در پرداخت تعهدات ارزی و سرعت‌بخشی در فرآیند بررسی و تأیید مستندات مرتبط به آن است.

برپایی پاویون ایران در نمایشگاه صنایع غذایی هند

رئیس اتاق کرج با اشاره به برپایی پاویون جمهوری اسلامی ایران در بزرگ‌ترین نمایشگاه صنایع غذایی هند در بازه زمانی ۲۹ شهریورماه لغایت یکم مهرماه در شهر دهلی‌نو، گفت: پاویون کشورمان در این رویداد مهم در راستای بهبود روابط بین‌الملل فعالان اقتصادی کشورمان با دیگر نقاط دنیا، توسط اتاق کرج و با همکاری اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی ایران و هند برگزار شده است.

وی در ادامه بیان کرد: هدف از برپایی پاویون کشورمان در نمایشگاه صنایع غذایی هند این است که تولیدکنندگان، صنعتگران و تجار ایرانی از نزدیک با آخرین تکنولوژی و دانش فنی دنیا در زمینه تولید محصول، بسته‌بندی و به‌کارگیری تجهیزات و ماشین‌آلات مربوطه آشنا شوند.

در ارائه خدمات بیمه‌ای به نیروی کار مجموعه‌های تولیدی و صنعتی وقفه‌ای نباشد

در بخش دیگری از این نشست، مجتبی عبداللهی، استاندار البرز نیز با اشاره به عملکرد این استان در پایش سالانه محیط کسب‌وکار انجام شده از سوی اتاق ایران، گفت: وضعیت استان البرز بر اساس نتایج حاصل از این پایش در برخی بخش‌ها ازجمله حوزه تأمین و تخصیص آب پایین‌تر از نرخ متوسط کشوری است و باید در قالب برگزاری نشست‌های تخصصی با هدف بررسی راهکارهای بهبود توسعه محیط کسب‌وکار به طرح و بحث پیرامون مسائل مربوطه پرداخته شود.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت عدم وقفه در ارائه خدمات بیمه‌ای به بیمه‌شدگان فعال در مجموعه‌های تولیدی و صنعتی کشور بیان کرد: در این مورد باید نامه‌ای از سوی معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال و تأکید شود که در این مورد عدم تعهد کارفرما در کوتاه‌مدت نباید موجب وقفه در ارائه خدمات به‌ویژه خدمات درمانی از سوی بیمه تأمین اجتماعی شود؛ زیرا بیمه‌شده کوچک‌ترین مشکل در ارائه خدمات را از دید کارفرما می‌بیند.

استاندار البرز در ادامه بیان کرد: در سال‌های گذشته برای به حداقل رساندن خاموشی در سطح صنایع و واحدهای تولیدی کشور تلاش زیادی صورت گرفت اما به دلیل بروز ناترازی انرژی در برخی از روزهای پیک مصرف در تابستان سال جاری، مجدد خاموشی‌های طولانی‌مدت در حوزه صنعت را داشتیم، برای رسیدگی به این مسائل و همچنین ارائه راهکار برای تولید، تأمین زیرساخت و توسعه شبکه برق موردنیاز واحدهای تولیدی باید کارگروه یا قرارگاهی بدین منظور در استان تشکیل شده و به‌صورت ماهانه نیز جلسات آن برگزار شود.

 اهمیت ورود تکنولوژی‌های جدید در زمینه تولید انرژی

وی با تأکید بر اهمیت ورود تکنولوژی‌های جدید در زمینه تولید انرژی و تأمین برق گفت: در این مورد باید سرمایه‌گذاری لازم صورت گیرد که البته برای انجام آن به همکاری و کمک بخش خصوصی برای تولید برق به‌وسیله ژنراتور، پنل‌های خورشیدی، توربین‌های بادی و دیگر روش‌ها نیاز است.

استاندار البرز در خصوص پروژه‌های مهم در حال اجرا برای تأمین برق موردنیاز صنایع استان گفت: بدین منظور اقدامات مرتبط به پروژه‌های پست برق ۲۳۰‌ کیلوولت شهرستان نظرآباد استان البرز و دو پست ۴۰۰ کیلوولت در کمالشهر و شهرستان اشتهارد در حال انجام است، اما باید تعداد پست‌های توزیع برق بیشتری در استان ایجاد شود.

لزوم شناسایی و دریافت دیدگاه‌های بخش خصوصی برای اصلاح و یا بازنگری در قوانین مخل کسب‌وکار

عبداللهی عنوان کرد: برای رفع قوانین مخل کسب‌وکار نیز ضمن شناسایی و دریافت دیدگاه‌های بخش خصوصی برای اصلاح و یا بازنگری آن موارد تلاش می‌کنیم، اما اولویت مهم حل مشکلات زیرساختی در محیط کسب‌وکار ازجمله حوزه تولید و صنعت است که بدین منظور بر مواردی مانند ضرورت پرداخت حق شارژ از سوی مدیران واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان تأکید می‌شود.

استاندار البرز افزود: پرداخت حق شارژ از سوی مجموعه‌های تولیدی به تأمین هزینه انجام اقداماتی مانند توسعه زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی، بهبود وضعیت آسفالت معابر یا پیشبرد و اجرای پروژه‌های احداث نیروگاه در این شهرک‌ها کمک می‌کند.

در پایان این نشست، مجتبی عبداللهی استاندار البرز با اهداء لوح سپاس از همت و پشتکار پرهام رضایی، رئیس اتاق کرج در برگزاری مستمر جلسات این شورا تجلیل کرد.

موضوعات :
در همین رابطه