رادیو مجازی اتاق ایران - 16 مهر 1403

در دیدار سفیر بنگلادش در تهران با رئیس اتاق مشهد مطرح شد

کالاهای ایرانی از طریق کشورهای ثالث به بنگلادش صادر می‌شود

سفیر بنگلادش در تهران در دیدار با رئیس اتاق مشهد، گفت: کالاها و محصولات ایرانی، تنوع و ظرفیت بالایی دارند؛ اما عمده آنها از طریق کشورهای ثالث به بنگلادش صادر می‌شود و تجارت مستقیم دو کشور چندان قابل‌توجه نیست.

16 مهر 1403
کد خبر : 71132
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد با اشاره به سابقه دیرینه روابط حسنه ایران و بنگلادش، گفت: دو کشور از گذشته روابط مطلوبی در بخش‌های مختلف داشتند و در حوزه تجارت نیز پیوندهای خوبی میان بازار دو کشور شکل گرفته است که می‌تواند در آینده و با ارتقای شناخت نسبت ظرفیت‌های طرفین، توسعه پیدا کند. علاوه بر این، اشتراکات فرهنگی دو کشور نیز در مسیر رشد روابط اقتصادی و تجاری نیز مؤثر بوده است.

محمدرضا توکلی زاده در نشست با سفیر بنگلادش در تهران، افزود: طبق آمارهای موجود، درآمد صادراتی بنگلادش در سال 2022 بیش از 55 میلیارد دلار بوده است. این کشور برای توسعه صادرات خود برنامه‌های خوبی را در دست اجرا دارد که با توجه پتانسیل‌های آن، دور از انتظار نیست و ایران نیز می‌تواند یک شریک اقتصادی و تجاری خوب برای بنگلادش باشد.

توکلی زاده با بیان اینکه متأسفانه روابط تجاری بنگلادش با خراسان رضوی، به‌رغم پتانسیل‌های موجود در این استان، از عمق لازم برخوردار نیست، تصریح کرد: ضرورت دارد تا فرصت‌های اقتصادی و تجاری خراسان رضوی برای تجار بنگلادشی تشریح شود و در سمت دیگر نیز، اطلاعات لازم در خصوص بنگلادش و ظرفیت‌های بازار آن به تجار خراسانی ارائه شود. با توسعه ارتباطات و ارائه اطلاعات لازم، تعاملات تجاری استان ما با بنگلادش عمق بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی یکی از موانع عدم توسعه تجارت ایران و بنگلادش را چالش‌های موجود در حوزه مبادلات مالی دانست و خاطرنشان کرد: درصورتی‌که موانع انتقال پول در عرصه تعاملات تجاری رفع شود، تجارت دو کشور توسعه پیدا خواهد کرد.

رئیس اتاق مشهد خاطرنشان کرد: اعزام هیات تجاری از ایران به بنگلادش و بالعکس، زمینه ارتقای شناخت بیشتر دو طرف را فراهم کرده و از پی آن، رشد تعاملات تجاری رقم خواهد خورد. بر همین اساس، اتاق بازرگانی مشهد آمادگی میزبانی از هیات تجاری بنگلادش را در خراسان رضوی دارد و می‌توان برای اعزام هیاتی هم از این استان به کشور مذکور، در آینده برنامه‌ریزی کرد.

تأکید بر انتقال اطلاعات تجاری با هدف توسعه همکاری‌های اقتصادی

منجورول کریم‌خان چودری، سفیر بنگلادش در تهران نیز در این دیدار در خصوص روابط تجاری بین دو کشور، گفت: محصولات تولید ایران باوجود ظرفیت بالایی که دارند، عمدتاً از طریق کشورهای ثالث همانند ترکیه، دبی، هند و… به بنگلادش ارسال می‌شود. ایران از تأمین‌کنندگان اصلی قیر در بازار بنگلادش است؛ اما این محصول عمدتاً از مبادی واسط ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: کیفیت کالای ایرانی و قیمت آن از جذابیتی زیادی برای تجار بنگلادش برخوردار است و آن‌ها متمایل به توسعه تجارت با خراسان رضوی هستند. برخی از مواد غذایی تولیدی در این استان در بازارهای بنگلادش بسیار شناخته شده است که ازجمله آن می‌توان به زعفران، خشکبار و… اشاره کرد.

وی یکی از اهداف این سفر را توسعه مراودات تجاری مستقیم بین ایران و بنگلادش عنوان کرد و گفت: ایران و بنگلادش دارای بازارهای خوبی هستند که ضرورت دارد با آگاهی‌بخشی در حوزه ظرفیت‌های تجاری دو کشور، شاهد توسعه مراودات در این حوزه باشیم. بنگلادش دسترسی خوبی به بازارهای صادراتی دارد و با توجه به نزدیکی به کشور هند، امکان توسعه تجارت ایران و بنگلادش از این مسیر امکان‌پذیر است.

سفیر بنگلادش در تهران اظهار کرد: بنگلادش کشوری پرجمعیت بوده و بازاری 170 میلیون نفری دارد که بخش اعظم آن را طبقه متوسط جامعه تشکیل می‌دهند. این کشور، واردات بیشتری نسبت به ایران دارد و امیدواریم تجار خراسان رضوی تشویق شوند تا به بازار بزرگ بنگلادش بپیوندند.

وی تأکید کرد: سطح آگاهی تجاری ایران و بنگلادش نسبت به پتانسیل‌های یکدیگر، محدود است که باید در چهارچوب همکاری‌های مشترک، این آشنایی را ارتقا ببخشیم. تبادل هیات‌های تجاری، در این راستا بسیار راهگشا خواهد بود و آماده‌ایم برای تحقق این مهم، همکاری لازم را به عمل آوریم.

دعوت برای حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی داکا

جولیا معین، رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران نیز با اشاره به اهمیت حضور تجار ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی بنگلادش برای توسعه روابط تجاری، بیان کرد: نمایشگاه بین‌المللی تجارت داکا (2024 – DITF) از ۱۱ دی تا ۱۱ بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.

وی توضیح داد: این نمایشگاه، یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای عرضه مستقیم کالا در بنگلادش (شهر داکا) به شمار می‌آید و نمایندگان کشورهای مختلفی در آن حضور می‌یابند و میلیون‌ها نفر از این رویداد نمایشگاهی بازدید به عمل می‌آورند. ضرورت دارد تا مشارکت تجار ایرانی در نمایشگاه مذکور، به‌صورت جدی از جانب نهادهای متولی در این کشور، پیگیری شود.

موضوعات :
در همین رابطه