رادیو مجازی اتاق ایران - 29 مهر 1403

با تصمیم تیم‌های مطرح فوتبال

ارزهای دیجیتال جایگزین بنگاه‌های شر‌ط‌بندی در فوتبال انگلیس می‌شوند؟

ممنوعیت استفاده از اسپانسری بنگاه‌های شرط‌بندی در لیگ برتر انگلیس از 2 سال آینده سبب شده باشگاه‌ها قراردادهای سودآور با این حامیان مالی را از دست بدهند و این اسپانسرها با ارزهای دیجیتال و شرکت‌های هواپیمایی جایگزین شوند.

29 مهر 1403
کد خبر : 71264
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اتلتیک انگلیس در گزارشی نوشت: بنگاه‌های شرط‌بندی در سال‌های اخیر تبدیل به لوگوهای تبلیغاتی شده است که روی پیراهن بازیکنان در باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس خودنمایی می‌کند، بنگاه‌هایی که قراردادهای اسپانسری سودآور با آنها باعث شده است که باشگاه‌ها نتوانند چشم روی قرارداد با آنها ببندند.

 با این حال، به نظر می‌رسد پایان کار تبلیغات صنعت شرط‌بندی در لیگ برتر انگلیس نزدیک است و تیم‌های مطرح انگلیسی توافق کرده‌اند که تبلیغات این بنگاه‌ها را از شروع فصل 2027-2026 از روی پیراهن‌ها حذف کنند.

 در چنین شرایطی آیا باشگاه‌ها می‌توانند شکاف‌های مالی ناشی از چنین ممنوعیتی را برطرف کنند یا اسپانسرها به‌سادگی راهی برای دور زدن قوانین جدید پیدا خواهند کرد؟

 پروفسور تیلو کانکل، از دانشکده تجارت فاکس در دانشگاه تمپل در شهر فیلادلفیا، که تمرکز اصلی تحقیقاتش بر توسعه و کسب درآمد از برندهای ورزشی است، می‌گوید: «اینکه چه کسی می‌خواهد این خلاء را پر کند، جالب خواهد بود. ما در حال حاضر شاهد رقابت گسترده‌ای در بخش مالی و فناوری هستیم، مانند شرط‌بندی، برخی از آن‌ها شرایطشان کمتر اخلاقی و کمتر مطلوب تلقی می‌شود، به‌ویژه زمانی که صحبت از برخی بیمه‌ها یا برخی خدمات مالی است که اسپانسرها به‌طور مداوم توسط آنها مورد بررسی قرار می‌گیرند.»

 او در ادامه درباره حامیان مالی جایگزین برای باشگاه‌ها پس از ممنوعیت تبلیغات شرط‌بندی، تصریح کرد: «من فکر می‌کنم برخی از شرکت‌های بزرگ چینی که اخیراً در حمایت از مسابقات ورزشی قهرمانی اروپا بسیار برجسته بوده‌اند. مقداری از این پول به بازار فوتبال سرازیر خواهند کرد.»

 اسپانسری روی پیراهن از چه زمانی شکل گرفت؟

 اسپانسرهای درج شده روی پیراهن فوتبال، مثل این رشته ورزشی در یک قرن اخیر به تکامل عجیبی رسیده است. ژانویه 1976، باشگاه آلمانی براونشوایگ نام یک تجارت محلی روی پیراهن‌های خود برای بازی مقابل باث سیتی، درج کرد و در صنعت اسپانسری پیراهن فوتبال پیشگام شد.

 در واکنش به این حرکت، استفاده از اسپانسر در روی پیراهن ممنوع شد اما در سال 1977، این ممنوعیت لغو شد و در عرض یک دهه، تمام باشگاه‌های لیگ فوتبال انگلیس، برای پیراهن‌شان یک اسپانسر پیدا کردند.

 از آن زمان تا امروز، قراردادهای حمایت مالی منعکس‌کننده رشد اقتصادی فوتبال بوده است. تغییر نسبتاً سریع بود. در دهه 1990، اسپانسر پیراهن‌های تیم‌های باشگاهی تحت سلطه شرکت‌های کالاهای الکتریکی مانند Vodafone و O2 بود که روی پیراهن آرسنال و منچستریونایتد خودنمایی می‌کرد. در دهه 2000، شرکت‌های مخابراتی بیشترین تبلیغات اسپانسری روی پیراهن‌ها را به خودشان اختصاص دادند.

 در دهه 2010، شرکت‌های مالی و شرط‌بندی، تبدیل به اسپانسرهای اصلی روی پیراهن تیم‌های باشگاهی در انگلیس شدند. در حال حاضر شرکت‌های شرط‌بندی، بیشترین تبلیغات روی پیراهن‌ها را به خودشان اختصاص می‌دهند.

 تابلوی ورود ممنوع جلوی سودآورترین اسپانسر

11 باشگاه از 20 باشگاه لیگ برتر این فصل دارای اسپانسر بنگاه‌های شرط‌بندی بر روی پیراهن‌های خود هستند.با این حال، واکنش‌های منفی نسبت به تبلیغات بنگاه‌های شرط‌بندی، لیگ برتر انگلیس را وادار کرده است که از سایر کشورها پیروی کند. کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، اسپانیا، بلژیک و هلند برای درج تبلیغات این بنگاها روی پیراهن‌ها محدودیت ایجاد کرده‌اند.

 باشگاه‌های سری‌آ ایتالیا از سال 2019 مجاز به درج علائم بنگاه‌های شرط‌بندی نیستند و لالیگا نیز در فصل 2021-2022 نیز این تبلیغات را ممنوع کرد.

ممنوعیت در لیگ برتر انگلیس هم از فصل 2027-2026 آغاز خواهد شد. البته تبلیغات بنگاه‌های شرط‌بندی قرار نیست به‌طور کامل حذف شوند و ممنوعیت ایجاد شده توسط اتحادیه لیگ برتر فوتبال انگلیس، فقط مربوط به جلوی پیراهن است و تیم‌ها می‌تواند از تبلیغات این بنگاه‌ها را روی آستین هم انجام دهند. تبلیغات روی آستین از سال 2018-2017 مجاز شد.

 آدریان رایت، مدیر سابق وست برومویچ آلبیون می‌گوید: «آنچه اتفاق خواهد افتاد این است که نام اسپانسرهای شرط‌بندی‌ای جلوی پیراهن به آستین منتقل خواهند شد. این یک فرصت بالقوه برای حفظ موقعیت باشگاه‌ها برای ادامه همکاری با بنگاه‌های شرط‌بندی به عنوان یک حامی مالی است،.»

 دلیل تسلط افزایش تمایل باشگاه‌ها به استفاده از اسپانسر شرط‌بندی در سال‌های اخیر یک دلیل بسیار ساده است: آن‌ها پول بیشتری ارائه می‌دهند.رایت، می‌گوید: «مبلغ پرداختی این اسپانسرها، 20 درصد بیشتر از حامیان مالی دیگر است.»

 دنیل حداد، رئیس استراتژی تجاری در آژانس ورزشی Octagon، نیز به The Athletic گفت که یک باشگاه که به‌تازگی به لیگ برتر انگلیس صعود کرده است، می‌تواند از درج نام بنگاه‌های شرط‌بندی روی پیراهن، در روز مسابقه حدود 5 تا 6 میلیون پوند درآمد داشته باشد.

کدام اسپانسرها جای بنگاه‌های شرط‌بندی را در فوتبال انگلیس می‌گیرند؟

حال با توجه به ممنوعیت تبلیغ بنگاه‌های شرط‌بندی در جلوی پیراهن، باشگاه‌های انگلیسی با چالش پیدا کردن اسپانسر جایگزین روبرو خواهند شد. 

بر اساس بررسی سالانه فوتبال دیلویت، غول خدمات مالی، 6 باشگاه بزرگ انگلیس ملقب به «بیگ سیکس» که شامل منچستریونایتد، منچسترسیتی، آرسنال، تاتنهام، لیورپول و چلسی هستند، در سال‌های 2023-2022 23 به‌طور متوسط 255 میلیون پوند درآمد تجاری داشتند.

این در حالی است که بقیه باشگاه‌های لیگ برتری به‌صورت میانگین 31 میلیون پوند درآمد داشته‌اند. در لیگ انگلیس، بورنموث با 13 میلیون پوند کمترین درآمد تجاری را داشت و منچسترسیتی با 347 میلیون پوند، بالاترین درآمد در لیگ را به خودش اختصاص داد.

با توجه به محدودیت اعلام شده برای تبلیغات شرط‌بندی در جلوی پیراهن و همچنین الزام این باشگاه‌ها برای پرداخت حق بیمه برای اسپانسرهایی مانند شرط‌بندی، مشروبات الکلی و فست‌فود، که کمتر مطلوب و اخلاقی هستند، این باشگاه‌ها شاید یک اسپانسر دیگر را به حامی شرط‌بندی ترجیح بدهند.

رایت در این باره معتقد است: «باشگاه‌ها باید با واقعیت جدید زندگی کنند، با توجه به این محدودیت، هزینه کمتری برای حمایت مالی از جلوی پیراهن خود دریافت خواهند کرد. این درآمد نسبت به دریافتی‌شان از بنگاه‌های شرط‌بندی، حتی بیشتر از 20 درصد هم کاهش پیدا خواهد کرد، چون دیگر رقابت بزرگی برای قرارداد با تیم‌ها بین حامیان مالی شکل نخواهد گرفت.»

 

البته زمان 3 ساله تا اجرای این ممنوعیت، به باشگاه‌های انگلیسی این امکان را می‌دهد که گزینه‌های جایگزین را ارزیابی کنند. ارزهای دیجیتال، فناوری مالی و شرکای جهانی مانند خطوط هوایی و مقصدهای گردشگری همگی به‌عنوان گزینه‌های احتمالی ذکر شده‌اند که به‌دنبال بهره‌برداری از دامنه جهانی لیگ برتر انگلیس هستند.

کریس گاولند، مؤسس و مدیرعامل شرکت بازاریابی ورزشی SMG می‌گوید: «فکر می‌کنم که ممکن است شاهد ظهور مجدد ارز دیجیتال به عنوان اسپانسرهای تیم‌های فوتبال باشیم. همچنین تأکید بیشتری بر تبلیغات خطوط هوایی و مقاصد گردشگری وجود دارد. به عنوان نمونه تیم فوتبال فولام انگلیس به‌تازگی قراردادی با مغولستان برای تبلیغ گردشگری این کشور امضا کرده است و چنین تبلیغاتی بیشتر خواهد شد.»

او ادامه داد: «شرکت‌های هواپیمایی هم به سرمایه‌گذاری خود ادامه می‌دهند و به ناچار می‌خواهند به یک پلتفرم جهانی مانند فوتبال برای تبلیغات دسترسی پیدا کنند.»

ورود ارزهای دیجیتال در سال 2022 برای تبلیغات در فوتبال در یک بازار صعودی افزایش یافت اما در اواخر همان سال به دلیل سیر نزولی قیمت، به‌سرعت سقوط کرد.

این در حالی است که در سال‌های 2022-20221 به جز یک باشگاه، همه باشگاه‌ها، حامیان مالی ارزهای دیجیتال داشتند و همه آن ارزهای دیجیتال در ادامه از کار افتادند یا ارزششان از دست رفت.

گاولند می‌گوید: «پیدا کردن حامی مالی جایگزین به بازار وابسته است. من فکر می‌کنم اگر قیمت ارزهای دیجیتال به افزایش خود ادامه دهد، ما شاهد سرمایه‌گذاری برندهای بیشتری از این بخش در فوتبال خواهیم بود.»

موضوعات :
در همین رابطه