رادیو مجازی اتاق ایران - 30 مهر 1403

در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور مطرح شد

ظرفیت‌های بخش خصوصی در ارتباط مؤثر با قوای سه‌گانه معرفی شود

در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور، بر اهمیت تقویت روابط مؤثر بین اتاق‌ها و دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌ساز کشور و معرفی ظرفیت‌های بخش خصوصی در اقتصاد تأکید شد.

سارا ترابی

خبرنگار
30 مهر 1403
کد خبر : 71268
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روسای اتاق‌های سراسر کشور در نشست اخیر با اعضای هیات رئیسه اتاق ایران ضمن اشاره به ضرورت معرفی ظرفیت‌های بخش خصوصی در سطح جامعه، برقراری روابط مستمر و مؤثر با قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی را لازم و مهم توصیف کردند.

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران در ابتدای این نشست ضمن تبریک روز ملی صادرات ایجاد دیدگاه‌های واقع‌بینانه نسبت به چالش‌هایی که در اقتصاد وجود دارد را ضروری دانست و گفت: این نگاه با پیگیری موضوعات توسط بخش خصوصی محقق می‌شود. فعالان اقتصادی باید در ارتباط مؤثر و مستمر با دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌گیر، مشکلات را بیان کنند.

او ادامه داد: در اتاق ایران مشکلات و دغدغه‌ها بیان شده و در چارچوب نامه‌نگاری‌های رسمی در اختیار روسای قوای سه‌گانه قرار می‌گیرد. در این نامه‌نگاری‌ها تلاش کردیم ضمن تشریح آثار ناشی از تصمیمات، راهکار هم ارائه دهیم.

رئیس اتاق ایران از برگزاری نمایشگاه‌های مؤثر و هدفمند در کشورهای هدف استقبال کرد و افزود: یکی از مأموریت‌های اتاق ایران تقویت پیکره تجاری کشور است و در این راستا برگزاری نمایشگاه و رویدادهای اقتصادی و تجاری در کشورهای هدف بسیار اثرگذار است، برای همین منظور حمایت‌های لازم از این اقدامات صورت می‌گیرد.

حسن‌زاده در ادامه به سفر اخیر خود در رأس یک هیات تجاری به ازبکستان و دیدار با مقامات این کشور اشاره و گزارشی از مجموعه ملاقات‌ها و موقعیت‌هایی که برای همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک در این کشور وجود دارد، ارائه داد.

در بخش دیگری از این نشست، فرج‌الله معماری، رئیس اتاق سمنان گزارشی از سفر اخیر رئیس قوه قضائیه به سمنان ارائه داد و گفت: خیلی مهم است که نگاه روسای قوا نسبت به بخش خصوصی با جایگاه واقعی آنها در سطح اقتصاد هماهنگ باشد. برای همین در معرفی ظرفیت‌های فعالان اقتصادی باید با جدیت رفتار کنیم.

او ادامه داد: در این دیدار درباره چالش‌هایی که بخش خصوصی در محیط کسب‌وکار با آنها روبه‌روست صحبت شد. استفاده از ظرفیت‌های اتاق در برگزاری دادگاه‌های تجاری، لزوم کوچک شدن دولت برای بزرگ شدن بخش خصوصی و لزوم اجرای دقیق و کامل قوانین از جمله قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار از جمله مواردی بود که توسط اعضای اتاق سمنان درخواست شد.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: در این نشست رئیس قوه قضائیه هم‌افزایی بین فعالان اقتصادی و اعضای هر سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف، پیگیری مطالبات توسط بخش خصوصی، افزایش سطح فعالیت اتاق‌ها و ایده‌پردازی از سوی فعالان اقتصادی را مورد تأکید قرار داد.

امیر کشانی، رئیس اتاق اصفهان، در واکنش به درخواست رئیس قوه قضائیه مبنی بر بیان پیشنهادهای بخش خصوصی و در میان گذاشتن آنها با دستگاه‌های سیاست‌گذار، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی درباره تعطیلات پایانی هفته، بحران انرژی، لزوم پذیرفتن FATF و موارد دیگر نظرات خود را مطرح کرد؛ اما مورد توجه قرار نگرفت.

یونس ژائله، رئیس اتاق تبریز به طرح مسئله بحران انرژی در نشستی با رئیس‌جمهور اشاره و تأکید کرد: طی این نشست پیشنهادی با هدف کاهش آسیب‌های ناشی از کمبود برق و گاز برای بنگاه‌های اقتصادی ارائه شد؛ تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان یکی از این راهکارها بود. شرایطی هم برای سرمایه‌گذاری در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در نظر گرفته شده که قابل قبول است و می‌تواند مورد توجه فعالان اقتصادی باشد.

ناصر بیکی، رئیس اتاق اراک بر ضرورت اطلاع‌رسانی گسترده‌تر و قدرتمندتر از توانمندی‌های بخش خصوصی به منظور معرفی بهتر بخش خصوصی به همه دستگاه‌ها و ارکان دولت و حاکمیت تأکید کرد.

شهرام زارع، رئیس اتاق شهرکرد به ناترازی انرژی و بی‌توجهی به ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و جبران خسارت ناشی از قطعی برق و گاز در دوران پیک مصرف، اشاره کرد.

به اعتقاد او لازم است قوه قضائیه اجرایی نشدن مواد قانونی مختلف را دنبال کند. احترام به حقوق فعالان اقتصادی باید از طرف قوه قضائیه پیگیری شود و این مطالبه جدی بخش خصوصی است.

عباس کاظمی، رئیس اتاق بجنورد، در بخش دیگری از این نشست بازنگری در تعداد نمایندگان اتاق‌ها در جمع هیات نمایندگان اتاق ایران را درخواست کرد.

او نبود وحدت رویه در دریافت مالیات ۴ درهزار بین استان‌های مختلف را مورد انتقاد قرار داد و خواستار پیگیری این معضل از سوی اتاق ایران شد.

رحیم مرتضایی، رئیس اتاق همدان از تدوین سند توسعه استان همدان با همکاری دانشگاه خبر داد و گفت: این اقدام در قالب امضای تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه همدان آغاز شده و در حال پیگیری است. اولین دوره آموزشی قضات در حوزه مسائل اقتصادی نیز در اتاق همدان برگزار شد که مورد استقبال هم قرار گرفت و ادامه‌دار خواهد بود.

عبدالله قبادی، رئیس اتاق یاسوج نیز گفت: نمود اندک عملکرد اتاق‌ها در سطح جامعه به خوبی مشهود است و این نقص باید برطرف شود. برای این مورد تقویت حضور اعضای هیات نمایندگان در رسانه‌ها نیاز است.

مشارکت هدفمند در نمایشگاه‌های خارجی مورد حمایت اتاق ایران است

پرهام رضایی، رئیس اتاق کرج در ادامه گزارشی از برگزاری نمایشگاه جهانی صنایع غذایی هند و مشارکت ایران در نمایشگاه به همت اتاق کرج، ارائه داد. این نمایشگاه ۲۹ شهریور تا اول مهر در دهلی‌نو، پایتخت هند برپا شد.

بر اساس اظهارات او اتاق کرج با توجه به ظرفیت استان البرز در حوزه صنایع غذایی، مشارکت در این نمایشگاه را ضروری تعریف کرد. این فعال اقتصادی تأکید کرد: در چارچوب این نمایشگاه ۳۰ قرارداد منعقد شد که بیانگر عملکرد خوب پاویون اتاق کرج در نمایشگاه صنایع غذایی هند بود.

مصطفی موسوی، رئیس اتاق خرمشهر از اعزام هیات تجاری به ویتنام از ۱۴ تا ۱۹ آذرماه به سرپرستی رئیس اتاق ایران خبر داد و گفت: هدفمند کردن حمایت‌های اتاق ایران در روند برگزاری نمایشگاه‌ها و اعزام و پذیرش هیات‌ها باید مورد توجه باشد.

محمدصادق حمیدیان، رئیس اتاق شیراز اطلاع‌رسانی درباره وضعیت صدور کارت‌های بازرگانی و مقایسه عملکرد اتاق با سازمان توسعه تجارت و موضع‌گیری درباره سیستم تجاری کشور که نسبت به دولت قبل تغییر نکرده و همچنان درگیر صدور بخش‌نامه‌های مختلف و موانع جدید است را درخواست کرد.

علیرضا خامه‌زر، رئیس اتاق بیرجند پیشی گرفتن واردات از صادرات طی سه سال متوالی را مورد توجه قرار داد و گفت: ناکامی در صادرات ناشی از اجرای تعهدات ارزی است. باید به کمک رایزنی با نمایندگان مجلس، دنبال حل چالش باشیم و روی حذف تعهد ارزی تأکید کنیم. تعهد ارزی یعنی چوب لای چرخ صادرات و منفی شدن تراز تجاری کشور.

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران تصریح کرد: اهمیتی که در سطح کشور برای اتاق‌ها قائل هستند، امیدوارکننده است. امروز شرایط اتاق‌ها نسبت به گذشته بهتر شده هرچند در نقطه ایده‌آل قرار نداریم.

او به دغدغه‌های حاکمیت در حوزه تجارت و مسائل ارزی اشاره کرد و گفت: امروز شرایط حاکم بر کشور نسبت به گذشته بسیار متفاوت است و باید در بیان راه‌حل‌ها این شرایط را به خوبی درک کنیم. از طرفی چالش‌های مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت را شناسایی کرده و پیگیر حل آنها هستیم.

پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران از شکاف بین آنچه به عنوان نقطه ایده‌آل در اقتصاد مطرح است با آنچه در واقعیت می‌بینیم، سخن گفت و تأکید کرد: صادرات و واردات را باید در یک زنجیره منظور کرد و بررسی مجزای آنها درست نیست. برای همین برای اینکه بخواهیم تجارت سطح بالایی داشته باشیم باید تولید، سیستم توزیع، قوانین و مواردی از این دست را ارتقا دهیم تا امکان تجارت بهتر داشته باشیم.

او ادامه داد: تقویت سطح روابط اتاق با قوای سه‌گانه نیز بسیار مهم است. برای این منظور باید هماهنگ و با برنامه جلو برویم. پس حضور رئیس قوه قضائیه در اتاق سمنان یک فرصت مهم است.

نایب‌رئیس اتاق ایران برگزاری هدفمند نمایشگاه‌ها و مشارکت در رویدادهایی که می‌تواند منتج به نتیجه شود را ضروری دانست.

در همین رابطه