رادیو مجازی اتاق ایران - 6 آبان 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان ایلام مطرح شد

شهرک‌های صنعتی برای جهش تولید تقویت شوند

سیدمحمد موسوی نسب، رئیس اتاق ایلام با تشریح مشکلات شهرک‌های صنعتی این استان و تأثیر آنها بر روند تولید، تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز شهرک‌های را خواستار صنعتی شد و این موضوع را برای جهش تولید، ضروری عنوان کرد.

02 آبان 1403
کد خبر : 71300
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام با تأکید بر ضرورت تقویت شهرک‌های صنعتی، گفت: در سالی که به‌عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده است، حل مشکلات بخش تولید اهمیت بیشتری دارد و تقویت تولید زمینه‌ساز رشد و جهش صادرات، توسعه کسب‌وکار، اشتغال و رونق اقتصادی است.

سیدمحمد موسوی نسب در شصت و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ایلام، افزود: مهم‌ترین چالش شهرک‌های صنعتی ایلام، در حوزه زیرساخت‌ها اعم از آب، برق، گاز و تلفن، محوطه‌سازی، روشنایی، گیت ورودی و خدماتی ازجمله بانک، عابر بانک، فروشگاه و امنیت است و هرگونه خلل در این زمینه‌ها باعث کاهش تولید می‌شود.

وی به پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش برای تأمین مواد اولیه است تأکید کرده و گفت: بانک‌ها باید در این زمینه خود را شریک تولیدگران بدانند.

استاندار ایلام نیز در نشست شورای گفت‌وگوی استان با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی یاریگر بخش خصوصی برای حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری باشند، گفت: پروژه سیلیکون منگنز با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد تومانی شرکت چینی دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

حسن بهرام نیا با تأکید بر همکاری و انسجام همه دستگاه‌های اجرایی برای حمایت از حوزه تولید و سرمایه‌گذاری، اظهار کرد: تولید و سرمایه‌گذاری و حوزه زیرساخت در حال رصد است، تا دقیقه ۹۰ و تا آخرین لحظه خدمت، استوارتر، محکم‌تر از گذشته با اعتقاد به کار برای توسعه استان و رفاه مردم پای‌کار هستیم و موضوعات مهم استان را تا حصول نتیجه مطلوب پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به نهایی شدن موضوع واگذاری زمین پارک پلی‌پروپیلن با عقد قرارداد بین شرکت پارک‌های پتروشیمی هلدینگ خلیج‌فارس، مدیر اجرایی منطقه آزاد مهران و استاندار ایلام، افزود: این مهم هفته گذشته با همکاری شورای هماهنگی دستگاه‌های نظارتی استان به‌عنوان مطالبه دیرینه مردم شهرستان مهران و استان محقق شد.

استاندار ایلام گفت: در این قرارداد مقرر شد در مرحله اول ۱۰۰ هکتار به هلدینگ خلیج‌فارس برای اجرای پروژه واگذار شود و در صورت اجرایی شدن پروژه، ۲۰۰ هکتار دیگر واگذار می‌شود.

بهرام نیا با بیان اینکه این پروژه مهم استان، ظرف یک ماه آینده اجرایی می‌شود، ابراز کرد: در پارک پروپیلین ۹۰ کارخانه راه‌اندازی و برای سه هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.

استاندار ایلام افزود: عقد قرارداد نهایی پارک پلی‌پروپیلن روز چهارشنبه هفته گذشته و آغاز کار اجرایی آن حداکثر تا یک ماه آینده و همچنین تلاش برای راه‌اندازی کارخانه بازیافت مس، روی و آلومینیوم در استان طی روزهای آینده از مصادیق بارز این جمله «تا دقیقه ۹۰ و آخرین لحظه خدمت، استوارتر، محکم‌تر از گذشته با اعتقاد به کار برای توسعه استان و رفاه مردم پای‌کاریم» است.

وی منطقه آزاد مهران را یک منطقه آزاد بی‌بدیل در غرب کشور ذکر کرد و گفت: با توجه به این‌که کشور عراق به کنوانسیون تیر (TIR) پیوسته است، منطقه آزاد مهران از طریق ترانزیت مستقیماً با بندر لاذقیه، دریای مدیترانه و اروپا در ارتباط است که این مهم منطقه آزاد مهران را از سایر مناطق آزاد کشور متمایز می‌کند

استاندار ایلام همچنین از پیگیری و موافقت برای اخذ مجوز راه‌اندازی کارخانه بازیافت مس، روی و آلومینیوم در استان خبر داد و گفت: طی روزهای آینده یک شرکت از کشور قزاقستان برای تفاهم‌نامه این کارخانه‌های بازیافت وارد استان می‌شود و پس از عقد قرارداد نهایی، کار خود را آغاز می‌کند.

بهرام نیا یادآور شد: همچنین پروژه سیلیکون منگنز با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال شرکت چینی دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

شهریار عباسی، معاون امور اقتصادی استاندار در این نشست با تأکید بر اعطای مشوق‌های پیشنهادی به سرمایه‌گذار افزود: ما به دنبال دستگاه‌های مشوق برای سرمایه‌گذاری در استان هستیم. عباسی گفت: برخی از شرکت‌ها با تولیدات خود باعث رونق اقتصادی استان شده و باید با مرتفع کردن مشکلات مربوط به واگذاری زمین، باعث انگیزه و رغبت در آنها شویم.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی ایلام نیز در این نشست با اشاره به اختصاص 400 میلیارد ریال اعتبار برای شهرک‌های صنعتی استان افزود: با پیگیری‌های انجام شده کمبود روشنایی شهرک صنعتی دره شهر تا 20 روز آینده مرتفع می‌شود و همچنین مشکلات مربوط به فضای سبز و آسفالت معابر شناسایی شده و با توجه به هماهنگی با پیمانکار، سعی در مرتفع کردن آنها داریم.

 محمد نادری بیان کرد با توجه به قطعی برق و سرقت کابل‌ها، درخواست داریم تا مجوز مربوط به حفاری در شهرک صنعتی برای جاسازی کابل‌ها به شهرک‌ها داده شود.

 نادری با گله‌مندی از کمبود بودجه شهرک‌های صنعتی گفت: تاکنون 6 میلیارد تومان به هرکدام از شهرک‌های صنعتی ایوان و سیروان بر اساس اولویت‌بندی اختصاص داده شده است.

مدیرکل استاندارد با تأکید بر تولید کالاهای استاندارد در شهرک‌های صنعتی افزود: طی سال گذشته بیش از 4829 مورد بازرسی از واحدهای تولیدی و مراکز ارزی کالا در سطح استان انجام شده و بیش از 737 مورد نمونه‌برداری و آزمون استانداردهای از پیش تعیین شده صورت گفته است. محمدی بیان کرد: با توجه به قوانین سخت‌گیرانه مربوط به استاندارد کالاهای تولیدی، هیچ‌گونه تبعیضی برای اجرای استاندارد محصولات بین واحدها نداریم.

شکری مدیرعامل شرکت سیف گستر با انتقاد از قیمت بالای زمین در شهرک صنعتی دره شهر گفت: این شرکت به‌منظور بهره‌وری بالا و به‌منظور محلی برای دپوی مواد اولیه کارخانه سال‌های پیش اقدام به خرید زمین اطراف کارخانه کرده و در تملک خود دارد. متأسفانه شهرک‌ها قیمت زمین فوق را به نرخ روز مطالبه می‌کند، با توجه به قیمت بالای زمین، مانعی بر سر راه فعالیت این واحد تولیدی است. شکری افزود با توجه به ایجاد 500 شغل خانگی برای اهالی بومی نیز 135 نفر به‌صورت مستقیم در کارخانه سیف گستر مشغول کار هستند که برای حفظ و افزایش کارآفرینی نیازمند توجه ویژه به مسائل و حل مشکلات واحدهای تولیدی فعال از طرف دستگاه‌های مربوطه هستیم.

آقای رشنوعه، مدیرعامل شرکت امید تجارت زاگرس به مهم‌ترین مشکل موجود خود یعنی حل‌وفصل زمین مورد منازعه با شهرک‌ها اشاره و خواستار حل آن شدند.

در ادامه آقای مهندس فریادیان به مشکلات مربوط به کمبود آب ناحیه صنعتی شباب و نیز حل مشکل تصفیه‌خانه این شهرک شدند.

مصوبات شصت و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی استان ایلام

- به‌منظور رفع مشکلات تلفن همراه و اینترنت و افزایش پهنای باند، سازمان راهداری همکاری لازم را با اداره کل مخابرات داشته باشند.

- به‌منظور رفع مشکل واگذاری زمین‌های مورد اختلاف واحدهای صنعتی سیف گستر دره شهر و امید تجارت زاگرس کمیته‌ای با مسئولیت شرکت شهرک‌ها، سازمان‌های نظارتی، سازمان صمت، اتاق بازرگانی و مدیران این واحدها تشکیل و نتیجه آن مبنای کار قرار گیرد.

- به‌منظور پرداخت حق السهم بیمه افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی که در واحدهای صنعتی سیف گستر و امید تجارت زاگرس و سایر واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی نامه‌ای توسط معاونت اقتصادی با این سازمان‌ها انجام گیرد.

- به‌منظور رفع مشکل اینترنت، شرکت شهرک‌ها با مدیرکل فناوری و زیرساخت‌های استانداری جلسه مشترکی داشته باشند.

موضوعات :
در همین رابطه