رادیو مجازی اتاق ایران - 6 آبان 1403

صمد یوسفی اصل در نشست شورای گفت‌وگوی زنجان مطرح کرد

از برند چاقوی زنجان در مقابل آسیب‌ها حفاظت شود

رئیس اتاق زنجان با اشاره به اینکه هنرصنعت چاقو، یکی از میراث‌های باستانی در استان زنجان است و در بسیاری کشورها زنجان با این برند شناخته می‌شود، بر لزوم حفاظت از برند چاقوی زنجان تأکید کرد.

07 آبان 1403
کد خبر : 71352
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هشتادوهفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان با محوریت بررسی مشکلات و مسائل فعالان هنر صنعت چاقوی زنجان و محدودیت‌های صادراتی با حضور جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در محل اتاق زنجان برگزار شد.

 صمد یوسفی اصل، رئیس اتاق زنجان در این نشست، با اشاره به رویکرد و تمرکز این اتاق بازرگانی در تمامی فعالیت‌های بخش خصوصی استان، گفت: بها دادن به صنایع مختلف و تشویق فعالان اقتصادی به مشارکت و همکاری، ازجمله اهداف اتاق زنجان است تا بتوانیم همه بخش خصوصی را در کنار هم داشته باشیم.

وی اشاره به برخی از ظرفیت‌های استان ازجمله حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی، صنایع‌دستی، زیتون، نساجی، کفش و ... افزود: اتاق زنجان تلاش می‌کند فقط متمرکز در مرکز استان نباشد بلکه شهرستان‌ها و شهرهای با ظرفیت ویژه و بالقوه استان را نیز معرفی و فعالان حوزه‌های مرتبط را به تشکیل انجمن و دفاتر تخصصی جهت پیگیری مشکلات تولید و تسهیل صادرات تشویق و حمایت کند.

 رئیس اتاق زنجان با بیان اینکه به هنر صنعت چاقو از دو بعد معنوی و اقتصادی باید نگاه کرد، گفت: ایران به لحاظ ذخایر گازی، نفتی و منابع طبیعی سرآمد است، در ذخایر گازی رتبه اول در جهان، در ذخایر نفتی بین 5 کشور دنیا و در بخش ذخایر منابع طبیعی و معدنی در بین 15 کشور دنیا قرار داریم؛ اما به دلیل عدم سیاست‌گذاری صحیح، نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها در ارتقای فضای اقتصادی کشور بهره‌برداری کنیم و امروز ما باید مراقب باشیم که این سبک مواجه با داشته‌ها و ظرفیت‌ها در صنایع و تولیدات دیگر ما رسوخ نکند.

 یوسفی اصل، صنعت چاقو را میراثی خوب و ارزشمند عنوان کرد و ادامه داد: چاقوی زنجان باوجود بسیاری از هنرها و صنایع مختلف دیگر ازجمله فرش، مس، ملیله و.. همچنان معرف استان زنجان است و در بسیاری از نقاط دنیا، این خطه را با هنر صنعت چاقو می‌شناسند پس باید نگران باشیم که با کم‌کاری، بی‌توجهی و بی‌برنامگی به این برند که ریشه در گذشته و ظرافت‌های زیادی را در خود دارد، لطمه وارد نکنیم.

 رئیس اتاق زنجان تأکید کرد: یکی از تهدیدهایی که صنعت چاقو، امروز با آن مواجه است کمبود نیروی انسانی و عدم تمایل نسل جوان به ادامه این صنعت است و در چنین شرایطی، بهره‌برداری از تکنولوژی و استفاده از ابزارهای نوین در تولید چاقو یکی از راه‌های مطلوب در حفظ این صنعت خواهد بود.

 وی همچنین در پایان تصریح کرد: هنر صنعت چاقوی زنجان، نوع فکر، سبک زندگی، تاریخ و توانمندی‌های مردم استان زنجان را به دوش می‌کشد.

 مصطفی الماسی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان نیز در این نشست به مشقت‌ها و سختی‌های صنعت چاقو اشاره کرد و گفت: در 3 سال گذشته با همت خود صنعتگران چاقو و حمایت دستگاه‌های مربوطه شاهد تحولات و نتایج خوبی هستیم و شرکت شهرک‌های صنعتی نیز بنا بر وظیفه ذاتی خود به تشکیل و حمایت از خوشه‌ها به‌ویژه خوشه چاقو ادامه خواهد داد.

 علیرضا فیروزفر شهردار زنجان نیز صنایع‌دستی را هویت محور عنوان کرد و افزود: قدمت چاقو در زنجان به 6 هزار سال قبل برمی‌گردد و این نشان از توانمندی مردم آن زمان و اهمیت استراتژی این منطقه در تولید سلاح بوده است.

موضوعات :
در همین رابطه