رادیو مجازی اتاق ایران - 6 آبان 1403

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد

آینده اقتصاد آسیا در معرض خطر است

مدیر بخش آسیا و اقیانوسیه صندوق بین‌المللی پول باور دارد که اقتصاد آسیا به محرک اقتصاد جهانی تبدیل‌شده است،‌ اما در آینده، این منطقه با خطرات تکه‌تکه شدن ژئواکونومیک، تأثیر هوش مصنوعی و تغییرات اقلیمی مواجه خواهد شد.

07 آبان 1403
کد خبر : 71368
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کریشنا سرینیواسان، مدیر بخش آسیا و اقیانوسیه صندوق بین‌المللی پول علاوه بر ستایش عملکرد اقتصاد آسیا و تبدیل‌شدن آن به موتور محرک اقتصاد جهانی، به‌صورت ویژه نگران تأثیر تجزیه ژئواکونومیک بر آسیا است.

طبق برآورد صندوق بین‌المللی پول، در سال ۲۰۱۹ تقریباً ۱۰۰۰ اقدام محدودکننده تجاری وجود داشته است، اما در سال ۲۰۲۳ تعداد این موانع به ۳۰۰۰ مورد افزایش‌یافته است.

سرینیواسان می‌گوید که تدبیرهای زیادی برای انحراف تجارت در حال انجام است که منجر به چندپارگی بیشتر خواهد شد. در منطقه‌ای مانند آسیا که بیشترین سود را از یکپارچگی منطقه‌ای و یکپارچه‌سازی زنجیره‌های تأمین برده است، هر نوع تکه‌تکه شدن به این معنی است که آسیا بیشترین ضرر را متحمل خواهد شد.

این مقام صندوق بین‌المللی پول خاطرنشان کرد که باز توزیع تجارت رخ‌داده است؛ به‌عنوان‌مثال، اقتصادهای اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا به دلیل جنگ تجاری میان آمریکا و چین در برخی از بخش‌ها منافعی کسب کرده‌اند. بااین‌حال در درازمدت، همه ضرر می‌کنند، زیرا پویایی اقتصاد جهانی کاهش می‌یابد، و این به آن معنی است که تولید جهانی کاهش می‌یابد.

سرینیواسان با اشاره به اینکه تحقیقات صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که درازای هر محدودیت تجاری، از قبیل تعرفه‌ای یا غیر تعرفه‌ای، احتمال ۷۴ درصدی تلافی کشورها وجود دارد، از سیاست‌گذاران خواست تا روی راهکارهایی برای کاهش این محدودیت‌های تجاری تمرکز کنند.

این مقام صندوق بین‌المللی پول گفت که سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه یک انجمن بسیار خوب برای چنین گفتگوهایی فراهم می‌کند، زیرا این گروهی متشکل از ۲۱ اقتصاد است که بخش بزرگی از تجارت جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. به گفته او این مجمع اقتصادی، فضایی مناسب برای گفت‌وگو بین کشورها در مورد چگونگی کاهش اصطکاک‌های تجاری و نحوه پذیرش یا ادامه چندجانبه گرایی فراهم می‌کند.

براساس آخرین گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی، انتظار می‌رود اقتصاد چین در سال جاری ۴٫۸ درصد رشد کند که ۰٫۲ درصد کمتر از پیش‌بینی قبلی است. به گفته سرینیواسان با نگاهی به آینده، داده‌های تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه سوم بدتر از انتظار چین به همراه حمایت سیاستی که اخیراً از سوی دولت این کشور اعلام‌شده، به این معنی است که ریسک‌ها به‌طورکلی به تعادل رسیده‌اند.

سرینیواسان با اشاره به اینکه بسیاری از اقدامات اخیراً اعلام‌شده توسط مقامات چینی با پیشنهاد‌های صندوق بین‌المللی پول در گزارش ماده ۴ مطابقت دارد،گفت که هنوز نیاز به حمایت مالی بیشتری از سوی دولت مرکزی برای بازسازی بخش املاک وجود دارد.

مدیر بخش آسیا و اقیانوسیه صندوق بین‌المللی پول همچنین گفت که آسیا که سهمی ۶۰ درصد در رشد جهانی دارد، به‌وضوح نیروگاه اقتصاد جهانی است. آسیا پویاترین منطقه جهان است. نیروی کار زیادی دارد که بسیاری از آن‌ها نیروی کار ماهر هستند. آسیا منطقه‌ای است که به‌شدت در زنجیره تأمین جهانی ادغام‌شده است و درنهایت، منطقه‌ای است که افزایش زیادی در رشد بهره‌وری داشته است.

در جدیدترین گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی  که روز سه‌شنبه منتشر شد، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد جهانی خود را در سال ۲۰۲۴ مطابق با پیش‌بینی خود در ماه جولای ۳٫۲ درصد حفظ کرد. در همین حال انتظار می‌رود آسیای درحال‌توسعه و نوظهور ۵٫۳ درصد رشد داشته باشد.

موضوعات :
در همین رابطه