هفته بسیج گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران 30 آبان 1403

تحقیقات گروه ابتکاری ATNI آشکار کرد

تجارت ناجوانمردانه شرکت‌های بزرگ مواد غذایی در کشورهای فقیر

نتیجه یک گزارش جدید نشان می‌دهد بزرگ‌ترین شرکت‌های مواد غذایی و نوشیدنی جهان محصولاتی را در کشورهای کم‌درآمد می‌فروشند که نسبت به محصولات فروخته‌شده در کشورهای ثروتمند، از سلامت کمتری برخوردار هستند.

21 آبان 1403
کد خبر : 71528
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

گروه ابتکاری ATNI یا «طرح ابتکاری دسترسی به تغذیه» که از سال ۲۰۲۱ در حال بررسی کیفیت مواد غذایی فروخته‌شده توسط شرکت‌های بزرگ تولید مواد غذایی در جهان است، در گزارش جدید خود محصولات فروخته‌شده توسط شرکت‌هایی بزرگ ازجمله نستله، پپسیکو و یونیلور را به‌عنوان بخشی از یک شاخص جهانی بررسی کرد.

نتیجه این بررسی این گروه غیرانتفاعی نشان داد که محصولات ۳۰ شرکت مورد مطالعه، که در کشورهای کم‌درآمد فروخته‌ شده‌اند،‌ در سیستم رتبه‌بندی کیفیتی که توسط دولت‌های استرالیا و نیوزلند ایجاد شده است، امتیاز کمتری نسبت به محصولات فروخته‌ شده در کشورهای با درآمد بالا کسب کرده‌اند.

در سیستم رتبه‌بندی ستاره سلامت، محصولات ازنظر سلامتی از ۵ رتبه‌بندی می‌شوند که ۵ بهترین هستند و امتیاز بالای ۳٫۵ به‌عنوان انتخاب سالم‌تری در نظر گرفته می‌شود.

در کشورهای کم‌درآمد، محصولات فروخته‌ شده توسط شرکت‌های چندملیتی مورد بررسی امتیاز ۱٫۸ را در این سیستم به دست آورده است، درحالی‌که امتیاز این محصولات در کشورهای پردرآمد ۲٫۳ بود.

مارک ویجن، مدیر تحقیقات ATNI در گفت‌وگو با رویترز گفت که این‌یک تصویر بسیار واضح است که آنچه این شرکت‌ها در فقیرترین کشورهای جهان می‌فروشند، یعنی کشورهایی که اصلی‌ترین بازارهای این شرکت‌ها هستند،‌ محصولات سالمی نیستند و این زنگ خطری برای دولت‌های این کشورها است.

این اولین بار است که شاخص ATNI ارزیابی را به کشورهای کم‌درآمد و پردرآمد تقسیم می‌کند. براساس این گزارش،‌ این شاخص مهم است زیرا غذاهای بسته‌بندی‌شده به‌طور فزاینده‌ای در بحران چاقی که اکنون یک پدیده جهانی است، نقش دارند.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان با مشکل چاقی زندگی می‌کنند. بانک جهانی تخمین می‌زند که ۷۰ درصد از افرادی که دارای اضافه‌وزن هستند در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​زندگی می‌کنند.

موضوعات :
در همین رابطه