زنان بیشتر از هر زمان دیگری در حال کنترل مبالغ بیشتر پول در سراسر جهان هستند و زمینه را برای تغییرات عمده در مدیریت ثروت و بشردوستی فراهم میکنند.
شرکت مکنزی انتظار دارد که فقط در آمریکا، زنان تا سال ۶ سال آینده ۳۴ هزار میلیارد دلار یا تقریباً ۳۸ درصد از داراییهای قابل سرمایهگذاری را کنترل کنند که نزدیک به دو برابر کل سال گذشته است. این رقم ۱۰ سال پیش تنها ۷٫۳ هزار میلیارد دلار یا ۲۹ درصد بود.
بزرگترین عامل این دستاوردها یکروند ساده جمعیتی است: زنان نسل بیبی بومر (نسل متولدشده در ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴) بهطور متوسط پنج سال بیشتر از مردان عمر میکنند و شوهران ثروتمند بهطور فزایندهای کنترل ثروت خانواده را به همسران خود واگذار میکنند. افزایش تعداد زنانی که به دنبال مشاغل پردرآمد هستند هم به این تغییر کمک کرده است.
کیسی یورگنسن، رئیس موسسه «داینستی» میگوید که زنان به دلیل ارث، طلاق یا موفقیت شغلی بهطور فزایندهای سرپرست مالی خانواده میشوند و نقشهای رهبری را در تصمیمگیریهای مالی بر عهده میگیرند.
اینیک تغییر عظیم برای زنان در آمریکا و جهان است که ۵۰ سال پیش نمیتوانستند بهتنهایی یک حساب بانکی یا کارت اعتباری باز کنند. در حال حاضر، صدها زن با ثروت خالص فوقالعاده بالا در سراسر جهان وجود دارند، ازجمله حداقل ۶۲ میلیاردر، که حدود ۱۱ درصد از ۹٫۹ هزار میلیارد دلاری را که توسط شاخص میلیاردرهای بلومبرگ دنبال میشود، در اختیاردارند.
البته هنوز شکافهای جنسیتی قابلتوجهی وجود دارد. زنان تنها ۸۴ درصد ازآنچه مردان به دست میآورند، درآمد دارند و تنها ۱۲ درصد از موقعیتهای مدیریتی ارشد یا c-suite در شرکتهای دولتی را اشغال میکنند. تنها ۴۱ نفر از مدیران ارشد شرکتهای S&P 500 زن هستند. و درحالیکه سهم ثروت تحت کنترل زنان در دهه گذشته افزایشیافته بود، این میزان در سال گذشته کمتر از ۳۵ درصد بود.
اما با پیوستن بیشتر زنان به صفوف ثروتمندترینهای جهان، صنعت مدیریت ثروت که عمدتاً به مردانه بودن و ارائه خدمات به مردان معروف است، در حال رقابت برای تغییر شکل نحوه جذب و حفظ این گروه جدید از مشتریان است. همچنین ازآنجاییکه زنان در هر سنی بیشتر از مردان به امور خیریه کمک میکنند، سازمانهای بشردوستانه قرار است هجوم جدیدی از کمکها را دریافت کنند.
افزایش ثروت جهانی
به گفته شرکت مدیریت دارایی جولیوس بائر، درصد زنان با ثروت فوقالعاده بالا در سراسر جهان، که بهعنوان افرادی که دارایی ۳۰ میلیون دلار یا بیشتر دارند، در سال ۲۰۲۳ از ۶٫۵ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۱۱ درصد افزایشیافته است. محققان دریافتند که این افزایش به دلیل ترکیبی از ارث و ثروتهای خودساخته ایجادشده است. درگذشته، مردان ثروتمندی که کسبوکارهای بزرگ ایجاد میکردند، امپراتوریهای خود را به پسران میسپردند، اما اکنون، زنان بیشتری زمام امور را در دست میگیرند.
براساس گزارش مک کینزی، در اروپای غربی، زنان در حال حاضر حدود یکسوم کل داراییهای تحت مدیریت که در حدود ۴٫۶ هزار میلیارد یورو برابر ۴٫۸۵ هزار میلیارد دلار است را در اختیاردارند. انتظار میرود این میزان تا سال ۲۰۳۰ به ۴۵ درصد افزایش یابد. در این دوره، داراییهای زنان سالانه ۸٫۱ درصد افزایش مییابد، درحالیکه این رقم برای مردان تنها ۲٫۷ درصد است. به گفته این موسسه مشاوره، با این نرخ، آنها میتوانند تا اوایل دهه ۲۰۳۰ به برابری با مردان نزدیکتر شوند.
بث وینر، مدیرعامل و شریک گروه مشاوره بوستون باور دارد که فرصت اقتصادی بزرگی برای سازمانها وجود دارد تا نیازهای زنان را با سهولت بیشتری برآورده کنند زیرا مدیریت ثروت زمانی طراحیشده است که اکثراً مردان سرپرست خانوار بودند.
بشردوستی
ازآنجاییکه زنان نسبت به گذشته سهم بیشتری از داراییهای جهانی را در اختیاردارند، انتظار میرود که سازمانهای بشردوستانه هم سهم بیشتری دریافت کنند. براساس تحقیقات «دانشکده بشردوستی خانواده لیلی» در دانشگاه ایندیانا، زنان در تمام سطوح درآمد و نسلها بیشتر از همتایان مرد خود کمک مالی میکنند.
تحقیقات این مدرسه نشان میدهد که انگیزههای بشردوستی در جنسیت متفاوت است. زنان براساس همدلی کمک میکنند، درحالیکه مردان اغلب برای پیشبرد منافع شخصی خود کمک مالی میکنند. زنان همچنین تمایل دارند که کمکهای خود را در سازمانهای بیشتری پخش کنند.
کری شافمن، مدیر اجرایی و رئیس بخش زنان در UBS، گفت که گروههای سنی در ارائه کمکهای مالی بسیار متفاوت هستند. زنان نسل میلنیا یا هزاره (نسل متولد ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶) نسبت به عدالت اجتماعی، برابری و مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی احساسات شدیدی دارند، درحالیکه زنان در نسل بیبی بومر به سمت سازمانهای مذهبی و سازمانهایی که بر کاهش فقر تمرکز دارند، متمایل هستند.
مدیریت ثروت
رهبران شرکتهای مشاوره مالی در سراسر آمریکا میگویند که در حال تطبیق فعالیتهای خود برای خدمات بهتر برای زنان هستند. به گفته یورگنسن مشتریان زن برای شفافیت و همکاری در برنامهریزی مالی بیش از مردان ارزش قائل هستند.
آنها فقط نمیخواهند کسی داراییهای آنها را برای آنها سرمایهگذاری کند، آنها میخواهند بفهمند که چه اتفاقی میافتد و چگونه استراتژیهای سرمایهگذاری باارزشها و اهداف آنها هماهنگ است. زنان همچنین ارزش بیشتری برای شناخت شخص مشاور مالی قبل از استخدام او برای مدیریت پول خود قائل هستند.
زنان فقط برای میزان آگاهی یا اعتبار یک مشاور مالی ارزش قائل نیستند، بلکه چگونگی بهکارگیری خلاقانه و مؤثر دانش از سوی مشاور برای آنها اهمیت بیشتری دارد.
بسیاری از زنان، مدیر مالی زن را ترجیح میدهند و در همین راستا شرکتها تلاشهای خود را برای استخدام زنان افزایش میدهند. در سال ۲۰۲۴، تنها ۲۴ درصد از برنامه ریزان مالی تائید شده زن بودند. آنها همچنین زمینهای برای جبران سرمایهگذاری در بازار سهامدارند.
فقط ۷۱ درصد از زنان در مطالعه زنان و سرمایهگذاری فیدلیتی در سال ۲۰۲۴ دارای سهام بودهاند، در مقایسه با ۸۰ درصد مردان. بااینحال، این رقم از ۶۰ درصد در سال ۲۰۲۳ و ۴۴ درصد در سال ۲۰۱۸ افزایش قابلتوجهی یافته است.
به گفته فیدلیتی، زنان بیشتر از مردان رویکرد سرمایهگذاری خود را «محافظهکارانه» توصیف میکنند و بیش از ۷۰ درصد میگویند که ایکاش زودتر سرمایهگذاری پسانداز خود را آغاز میکردند.
منبع: بلومبرگ