دبیر انجمن CNG کشور درباره حقالعمل جایگاههای CNG گفت: مطابق مصوبه هیات وزیران، حقالعمل جایگاههای CNG در یک کارگروهی متشکل از وزارت نفت، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و سازمان برنامهوبودجه بررسی و اعلام میشود. در این کارگروه عدد کارشناسی شده را که توسط سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان تعیین میشود، بررسی میکنند.
احسان جانمحمدی در گفتوگو با «اتاق ایران آنلاین» تصریح کرد: سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان تنها مرجع قیمتگذاری دولتی در کشور است. این سازمان حقالعمل جایگاههای CNG را که توسط انجمن صنفی و وزارت نفت با در نظر گرفتن افزایش هزینهها و میزان سود، تأیید میشود، به کارگروه اعلام میکند.
او ادامه داد: امسال هم این بررسیهای کارشناسی انجام شد و سازمان حمایت عدد مورد تأیید خود را به کارگروه اعلام کرد. این عدد برای امسال 70 درصد بود. قرار بر این بود که طبق سنوات گذشته، این عدد تعیینشده، توسط سازمان برنامهوبودجه به دولت منعکس شود. ولی متأسفانه در سازمان بودجه این عدد کمتر اعلام شد و بعداً دلیل این مسئله را محدودیت بودجهای اعلام کردند.
جانمحمدی تصریح کرد: به دلیل محدودیت بودجهای، حقالعمل جایگاههای CNG، برخلاف نظر سازمان حمایت و وزارت نفت، به دولت 40 درصد اعلام شد. شاید دولت هم فکر میکند این عدد اعلامی، همان عدد تعیینشده کارگروه است.
دبیر انجمن CNG کشور افزود: انجمن CNG کشور، مکاتبات زیادی با دولت و معاون اول رئیسجمهوری داشت ولی درنهایت به این مطالبهها توجهی نشده است. این موضوع را از مسیر شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی هم پیگیری میکنیم.
به گفته جانمحمدی بعد از تصویب این مصوبه و اعتراض انجمن CNG کشور، آییننامه تبصره 8 نوشتهشده است. در این آیین عنوانشده که حقالعمل CNG از 40 درصد به 60 درصد افزایش پیدا کند. این تبصره در ظاهر نشان از افزایش 20 درصدی حقالعمل دارد ولی به دلیل مشکلات موجود، عملیاتی نمی شود.
او درباره دلیل عملیاتی نشدن رشد حق العمل جایگاههای گاز، گفت: با توجه به این تأکید که جایگاهداران باید نسبت به سال گذشته 5 درصد، افزایش فروش داشته باشند تا مشمول تشویقی 20 درصد شوند، باید گفت که فروش جایگاه CNG از اختیارات جایگاهداران خارج است. از طرفی سال گذشته نسبت به سال قبل 17 درصد کاهش مصرف CNG در کشور داشتیم. یعنی عملاً برای تحقق این 5 درصد افزایش امسال، باید جایگاهداران، 25 درصد فروششان بالاتر میرفت. اما چنین چیزی ممکن نیست. برای همین تبصره تشویق 20 درصدی، حتی شامل یک جایگاه هم، در کشور نمیشود.
جان محمدی تأکید کرد: مصرف سوخت بنزین در کشور طی سالهای گذشته افزایشیافته است. از سوی دیگر درحالحاضر متأسفانه به دلایل مختلفی ازجمله توجه نکردن دولت و وزارت نفت به طرح CNG و رغبت نداشتن خودروسازان به تولید خودروی گازسوز، نبود فاصله قیمتی مناسب بین بنزین و CNG، استفاده از کیتهای قدیمی و منسوخ در طرح تبدیل خودروها و غیره میزان مصرف CNGروزبهروز در حال کاهش و مصرف بنزین در حال افزایش است.
او افزود: تا زمانی که چارچوب و برنامههای کوتاهمدت و بلندمدت کارشناسیشده برای طرح توسعه CNG بهعنوان سوخت پاک ایجاد نشود، هیچ تغییری در روند استفاده از این سوخت پاک و ارزان ایجاد نخواهد شد.