مرور اخبار اتاق ایران در هفته‌‌ای که گذشت

در نشست ستاد برنامه معاونت بین‌الملل اتاق ایران تأکید شد

نقش اتاق‌های مشترک در پالایش شرکت‌کنندگان در رویداد ایران اکسپو 2025 پررنگ شود

در نشست ستاد برنامه معاونت بین‌الملل اتاق ایران، بر نقش پررنگ‌تر اتاق‌های مشترک در پالایش شرکت‌کنندگان در رویداد ایران اکسپو 2025 تأکید شد.

10 دی 1403 - 16:18
کد خبر : 72635
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون بین‌الملل اتاق ایران، گفت: رویداد ایران اکسپو 2025 فرصت خوبی برای فعالان اقتصادی است و اتاق‌های مشترک با پیشنهادات خود می‌توانند نقش موثرتری در برگزاری بهتر این رویداد داشته باشند.

حامد عسگری، در نشست ستاد برنامه این معاونت با روسای اتاق‌های مشترک، با تأکید بر مشارکت این اتاق‌ها در تعیین شاخص‌های مورد نظر برای دعوت شرکت‌های تجاری خارجی در رویداد اکسپو2025، ادامه داد: اتاق‌های مشترک شاخص‌های مورد نظر خود برای پذیرش شرکت‌های مناسب در اکسپو را به معاونت بین‌الملل اعلام کنند.

او افزود: اتاق ایران با سازمان توسعه تجارت، چارچوب شرایط شرکت‌کنندگان خارجی در ایران اکسپو را نهایی کرده و پس از آن اتاق‌های مشترک می‌توانند بر اساس این چارچوب، تجار و شرکت‌های مورد نظر خود را دعوت کنند.

تأکید سازمان توسعه تجارت بر مشارکت اتاق ایران در برگزاری اکسپو 2025 ایران

محمدصادق قنادزاده، معاون سازمان توسعه تجارت نیز با بیان اینکه معاون اول رئیس‌جمهوری، رئیس شورای سیاست‌گذاری رویداد ایران اکسپو 2025 خواهد بود، گفت: در اولین جلسه این شورا مصوب شد که رئیس اتاق ایران به نمایندگی از بخش خصوصی به عضویت این شورا درآید.

او با تأکید بر اینکه سازمان توسعه تجارت مایل است با مشارکت اتاق ایران این رویداد را برگزار کند، اظهار کرد: تمرکز این رویداد در هفت گروه کالا و خدمات از جمله صنایع غذایی و کشاورزی؛ صنعت، سلامت و تجهیزات پزشکی، ساختمان و خدمات فنی مهندسی، صنایع‌دستی و فرش و گردشگری، پتروشیمی و خدمات خواهد بود.

قنادزاده با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت آماده دریافت پیشنهادات بخش خصوصی برای برگزاری بهتر این رویداد است، افزود: خواسته ما این است که اتاق‌های مشترک در رویدادهای این نمایشگاه و برگزاری نشست‌های جانبی مشارکت کنند.

او گفت: در این نمایشگاه به دنبال کمیت نیستیم و بیشتر از دو هزار و 500 مهمانی که در دور ششم این رویداد دعوت کرده بودیم، ظرفیت ساماندهی نداریم. بنابراین تمرکز ما در این دوره بر روی کیفیت شرکت‌کنندگان است و امیدوارم اتاق برنامه مشخص خود برای مشارکت در اکسپو را ارائه کند.

قنادزاده با بیان اینکه 6 دفتر منطقه‌ای سازمان به عنوان دبیرخانه‌های ایران اکسپو تعریف شده‌اند، ادامه داد: اتاق‌های مشترک باید با این دبیرخانه‌ها فعالانه در ارتباط باشند. باید ترتیبی داده شود تا تجار تراز و دارای سابقه تجارت با ایران در این رویداد حاضر شوند.

او گفت: قرار است اسناد و سوابق فعالیت‌های تجاری شرکت‌های خارجی برای شرکت در این رویداد در کمیته بین‌الملل سازمان که اتاق هم نماینده‌ای در آن خواهد داشت، بررسی شده و در صورت تأیید، به این رویداد دعوت شوند.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین با تأکید بر اهمیت آسیب‌شناسی برگزاری دوره ششم رویداد ایران اکسپو و میزان دستیابی به اهداف این رویداد، گفت: به نظر می‌رسد که باید بر روی دو یا سه کشور یا منطقه اقتصادی که مزیت‌های بیشتری برای تجارت با آن‌ها داریم، متمرکز شویم. چرا که باید منابع محدود را به سمت بیشترین بهره‌وری هدایت کنیم.

تاج از اتاق مشترک ایران و عراق، نیز با بیان اینکه باید خروجی نمایشگاه منجر به قراردادهای اقتصادی و ورود ارز به کشور شود، افزود: باید روسای اتاق‌های مشترک متولی دعوت تجار خارجی به این نمایشگاه باشند تا افراد مؤثر به این نمایشگاه بیایند.

محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان، نیز با بیان اینکه نباید اختیار کار برای حضور در نمایشگاه را به دست دولت‌ها و یا اتاق‌های کشورهای مختلف سپرد، گفت: باید اتاق فکری با مشارکت اتاق‌های مشترک دراین‌باره تشکیل شود تا برای انتخاب مهمانان و شرکت‌کنندگان، ترتیب غرفه‌ها و سایر تصمیم‌گیری‌ها، این اتاق‌ها نقش موثرتری داشته باشند و در نهایت بتوان به قراردادها و دستاوردهای تجاری رسید.

امیر عابدی، رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان هم با بیان اینکه اتاق ایران از نظر زیرساختی باید برنامه‌ریزی‌های موثرتری برای این نمایشگاه داشته باشد، گفت: ارتباط اتاق‌های مشترک با رایزن‌های تجاری تقریباً قطع است که دلیل آن مربوط به ناهماهنگی‌های دبیرخانه سازمان توسعه است و امیدوارم این مشکل زودتر برطرف شود.

عرفان شاکری، رئیس اتاق مشترک ایران و امارات نیز با تأکید بر ضرورت استفاده از پتانسیل اتاق‌های مشترک، بیان کرد: اتاق‌های مشترک روابط عمیق‌تر و موثرتری با کشورهای هدف دارند و نقش آن‌ها در ارتباطات تجاری نسبت به نقش رایزن‌ها می‌تواند مؤثرتر باشد. امیدوارم سازمان توسعه تجارت نگاه خود را تغییر داده و نقش بیشتری برای اتاق‌های مشترک قائل شود.

روشنعلی یکتا، نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه نیز با تأکید بر اینکه باید پایش مهمانان ایران اکسپو بر عهده اتاق‌های مشترک باشد، افزود: تجارت ما با اوراسیا دچار ناترازی است و ما با رویکرد افزایش صادرات به منطقه اوراسیا باید برای این نمایشگاه برنامه‌ریزی کنیم. نباید منابع محدود را بدون برنامه‌ریزی هزینه کرد.

محمد طاهری رئیس اتاق مشترک ایران و اسپانیا، با انتقاد از اولویت‌های تجاری مشخص شده از سوی سازمان توسعه تجارت برای اتاق‌های مشترک، گفت: به عنوان مثال برای اتاق مشترک اسپانیا تجارت در حوزه صنایع‌دستی در اولویت قرار داده شده در حالی که اولویت‌های مهم‌تری وجود دارد و این موضوع باید به خود اتاق‌ها محول شود.

فاطمه مقیمی، رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان نیز با تأکید بر اهمیت آسیب‌شناسی دور ششم ایران اکسپو، گفت: باید مشخص شود ما در جریان این نمایشگاه فقط یک نمایش صرف اجرا کرده‌ایم یا در خروجی آن قراردادهای تجاری قابل توجه نسبت به هزینه‌ای که شده است، وجود دارد.

او افزود: با توجه به شرایط بحرانی کشور باید بررسی کرد تجارت با کدام کشورها دارای آورده‌های بیشتری برای ایران است و برای تقویت تجارت با همان کشورها برنامه‌ریزی کنیم.

ضرورت تقویت جریان اطلاع‌رسانی در اتاق‌های مشترک

در بخش دیگری از این نشست، نیما شایان، مدیرروابط عمومی اتاق ایران با تاکید بر اهمیت تقویت جریان اطلاع رسانی در اتاق‌های مشترک، گفت: اتاق‌های مشترک علاوه بر اینکه یکی از ارکان اتاق ایران هستند، بازتاب فعالیت‌های آن‌ها می‌تواند فضای امیدبخشی در افکار عمومی ایجاد کند.

او افزود: در شرایطی که انگاره‌های منفی درباره ایران از سوی رسانه‌های خارج از کشور تبلیغ می‌شود، ترسیم چهره واقعی از کشور با تمرکز بر فعالیت اتاق‌های مشترک اهمیت زیادی دارد. نباید فعالیت‌های اتاق‌های مشترک و تلاش انها برای بازکردن روزنه‌هایی در فضای تجاری پوشیده بماند.

شایان تاکید کرد: در حوزه فعالیت اتاق‌های مشترک باید جهت جریان را عوض کرده و خود را از پیرامون به مرکز برسانیم و جریان اطلاع رسانی این اتاق‌ها را تقویت کنیم.

در همین رابطه