هفته بسیج گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 3 آذر 1403

مدیرعامل رجا خبر داد:

تدارک یک میلیون صندلی قطار برای مسافران نوروزی

مدیرعامل شرکت رجا از آمادگی ۸۶۰ واگن برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی خبرداد و گفت: از یک میلیون صندلی پیش‌بینی‌شده برای سفرهای نوروزی در رجا، تاکنون بلیط ۲۳۰ هزار صندلی پیش‌فروش شده است.

08 اسفند 1395
کد خبر : 7266
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
مدیرعامل شرکت رجا از آمادگی ۸۶۰ واگن برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی خبرداد و گفت: از یک میلیون صندلی پیش‌بینی‌شده برای سفرهای نوروزی در رجا، تاکنون بلیط ۲۳۰ هزار صندلی پیش‌فروش شده است.

محمد رجبی، مدیرعامل شرکت رجا

محمد رجبی مدیرعامل شرکت رجا در نشست خبری در جمع خبرنگاران ادامه داد: سفرهای نوروز ۹۶ را با ۳۰ واگن نو و نوسازی شده آغاز می کنیم که ۱۲ واگن آن نو بوده و توسط شرکتهای داخلی تولید شده اند.

رجبی اظهارداشت: شرکت رجا سهم حدود ۲ درصدی در جابه جایی مسافر به عهده دارد که برنامه براین است که در ۱۰ سال آینده این سهم به ۵ درصد برسد.

به گفته مدیرعامل شرکت رجا، حدود ۱ میلیون صندلی برای سفرهای رفت و برگشت مسافران نوروزی درنظر گرفته شده است که تاکنون بلیت حدود ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار صندلی فروخته شده است و امید می‌رود که طی دوسه هفته آینده این رقم افزایش یابد.

رجبی بیان کرد: روزانه ۱۳۵ رام قطار در ۲۱ روز پیک سفرهای نوروزی در مسیرهای مختلف جابه جا می شوند که در کل ایام نوروز به ۲۸۰۰ رام قطار می رسد.

کاهش ۳۰ درصدی ظرفیت صندلی

وی تصریح کرد: درسالجاری به دلیل خروج ۳۰۰ واگن از ناوگان ریلی شاهد کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی در ظرفیت صندلی ها نسبت به سال گذشته هستیم.

وی ادامه داد: ۱۰۰ واگن از ۳۰۰ واگن خارج شده از ناوگان حمل و نقل ریلی، قابل بازسازی نبوده اما ۲۰۰ واگن دیگربرای بازگشت به مسیرهای ریلی نیازبه تعمیرات اساسی و جدی دارند.

رجبی بیان کرد: تاکنون از ۲۲ تا ۲۳ هزار بلیت خریداری شده مربوط به عید نوروز، ۶۱ درصد حضوری و ۳۹ درصد اینترنتی، تلفنی و یا ازطریق اپلیکیشن های تلفن همراه خریداری شده است.

مدیرعامل شرکت رجا با اشاره به بهبود خدمات ارائه شده در قطارها گفت: برای نوروز ۹۶، تلاش شده است اغلب قطارها ملبسه و ملحفه نو داشته و روکش صندلی ها هم نو شود ضمن اینکه برای مهماندارها هم کلاس های آموزشی برگزار شده است.

وی اضافه کرد: تمام  شرکت های تابعه رجا، حقوق پرسنل خود را به موقع پرداخت کرده و حقوق معوقه ای ندارند و دلیل آن هم توجه به اصلی ترین شاخص بهبود خدمت رسانی یعنی نیروی انسانی است.

رجبی ادامه داد: میانگین عمر واگن های رجا ۳۱.۷ سال است و برهمین اساس ۵۰ درصد واگن ها بالای ۳۱ سال عمر دارند که باتوجه به برنامه رجا، با اجرای قرارداد بین این شرکت با سازندگان داخلی برای خرید ۱۲۰ واگن نو، این رقم در سال آینده به ۲۸ سال می رسد.

ساخت ۲۵۰ واگن در داخل با تکنولوژی اروپا

رجبی اضافه کرد: مناقصه ای را در دستور کار داریم که ۲۵۰ واگن توسط سازندگان داخلی و با انتقال تکنولوژی از سوی شرکت های مهم ریلی خارجی ساخته شود.

وی تصریح کرد: برنده این مناقصه شهریور ماه سال آینده مشخص می شود و ۳ تا ۴ سال آینده این واگن ها وارد ناوگان ریلی کشور می شود.

به گفته مدیرعامل شرکت رجاء، ۸۵ درصد منابع مالی ساخت این واگن ها توسط فاینانس تامین می شود و پرداخت ۱۵ درصد مابقی هم از سوی شرکت رجاء انجام می شود.

رجبی گفت: این مناقصه دومین مناقصه بزرگ اروپا است و نخستین مناقصه مربوط به کشور آلمان است. سرعت واگن های تولیدشده ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است بنابراین استفاده از این واگن ها در شبکه ریلی کشور نیازمند تغییر در فناوری و تکنولوژی صنعت ریلی کشور است.

وی ادامه داد: شرکت رجاء سالانه ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان زیان مالی دارد که تلاش می شود با واگذاری قطارهای تکلیفی و حومه‌ای رجاء به یک شرکت سودده تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت رجاء درباره قیمت بلیت های نوروزی قطارهای رجاء گفت: این شرکت برنامه ای برای افزایش قیمت بلیت در ایام نوروز و پس از آن ندارد.

خرید واگن داخلی نیازمند حمایت وزارت صمت

در ادامه این نشست، محمد راشدی، عضو هیات مدیره شرکت رجاء با اشاره به ورود قطارهای نو به ناوگان ریلی افزود: خرید هر واگن قطار ساخت داخل ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که خرید این واگن ها نیازمند حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت است.

وی اظهار داشت: وزارت صنعت باید حداقل یک میلیارد تومان از سهم خرید یک واگن را به سازنده یا شرکت خریدار پرداخت کند تا تمایل شرکت های حمل و نقل برای خرید واگن های داخلی افزایش یابد.

عضو هیات مدیره شرکت رجاء تصریح کرد: با توجه به اینکه هزینه خرید یک واگن دسته دوم خارجی با عمر کمتر از ۲۰ سال حدود یک میلیارد تومان می شود، خرید واگن های نو داخلی با قیمت بالا و زمان تحویل طولانی توجیهی ندارد.

موضوعات :
در همین رابطه