رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پیام علی لاریجانی رئیس مجلس به همایش بزرگداشت روز ملی آب

ریشه اصلی بحران آب در چگونگی نگاه به توسعه است

علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه در پیامی به همایش بزرگداشت روز ملی آب بر ضرورت همبستگی همگانی و اتخاذ روش‌های علمی و استفاده از تجارب داخلی و بین‌المللی برای حل بحران آب تاکید کرد.

11 اسفند 1395
کد خبر : 7323
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دومین همایش بزرگداشت روز ملی آب با حضور جمعی از فعالان اقتصادی و نمایندگان دستگاه‌های دولتی، توسط مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران برگزار شد.

در این همایش همچنین پیام رئیس مجلس شوری اسلامی توسط معاون ارتباطات و پیگیری حوزه ریاست این نهاد قرائت شد. 

متن پیام رئیس مجلس شورای اسلامی به این شرح است:

لازم می دانم از همت و ابتکار عمل اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران برای پایه گذاری در برگزاری مراسم سالانه "بزرگداشت روز ملی آب" با شرکت مدیران، صاحبنظران، خبرگان، ذینفعان صنوف مختلف، هنرمندان و اصحاب رسانه، تشکر و قدردانی نمایم. بدون تردید برپایی و استمرار چنین رویدادهایی می تواند ضمن معرفی چگونگی ابعاد مختلف مدیریت آب به جامعه از سوی پارلمان بخش خصوصی، با ایجاد هم افزایی فکری به حل و فصل مشکلات ناشی از بحران آب در کشور کمک های مؤثر و فراوانی بنماید. بحران آب که امروزه آثار و تبعات مشهود و عینی آن را در پهنه کشور شاهد و ناظر هستیم، واقعیت تلخ و غیر قابل کتمانی است که به عنوان یک چالش بر سر راه فرایند توسعه و عمران کشور قرار گرفته است. خشک‌شدن تالابها و بهم خوردن اکوسیستم های آبی و طبیعی با ارزش‌های بی بدیل اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و گردشگری و به تبع آن بروز پدیده هایی نظیر هجوم ریزگردها و تهدید سلامت و محیط زیست هموطنان، بروز منازعات و تعارضات اجتماعی درکشور بر سر تقسیم و تسهیم آب و به دنبال همه آنها مساله اشتغال، مهاجرت و حاشیه نشینی گسترده، تنها بخشی از فرایند مذکور محسوب می شوند.

اگر چه می توان بخشی از وضعیتی را که با آن مواجه هستیم با موضوعاتی نظیر تحولات اقلیمی و طبیعی مربوط دانست، ولی باید اذعان نمود که بخش مهم و اصلی آن ریشه در چگونگی نگاه به امر توسعه بطور اعم و مدیریت و تمشیت امور و منابع حیاتی آب کشورمان به طور اخص و دخالت بی رویه انسان در مصرف بیش از ظرفیت منابع آبی دارد.

برای ملت‌ها در طول تاریخ چنین اتفاقات طبیعی و یا خود ساخته به وجود می آید، مهم آنست که جامعه با همت بلند، همبستگی همگانی و اتخاذ روش های علمی و استفاده از تجارب داخلی و بین المللی، با تنظیم برنامه های مدبرانه و در زمان بندی مناسب، مجدانه در رفع آنها اقدام نمایند. مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه راهکارهای مختلف قانونی برای استفاده بهینه از آب را در نظر گرفته و به تصویب رسانده و آمادگی دارد تا در این برهه حساس و حیاتی با تلاش گران در این حرکت عظیم و سرنوشت ساز تاریخی و ملی جهت ساماندهی بهتر این موضوع در کشور همکاری کامل بنماید. بار دیگر از همه فعالان این حرکت ارزشمند، از دانشمندان، فرهیختگان ، کارآفرینان، کشاورزان و از جمله اتاق ایران که در راستای اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار مجدانه در حل این معضل تاریخی کشور می‌کوشند تشکر نموده  و از خداوند منان توفیق همگان را خواستارم.

در همین رابطه