رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

در همایش بزرگداشت روز ملی آب انجام شد

معرفی برگزیدگان جشنواره عکس و تجلیل از اثرگذاران آب

در همایش بزرگداشت روز ملی آب با محوریت نجات آب، ضرورت ملی و رسالت جهانی ضمن تجلیل از برگزیدگان دومین مسابقه سراسری عکس آب، از چهره‌های اثرگذار آب کشور در بخش‌های فرهیختگان، تعادل بخشی آب، کشاورزان پیشرو، کاهش مصرف آب، استفاده مجدد از پساب و بازچرخش آن و تشکل‌های مردمی و تقدیر شد.

11 اسفند 1395
کد خبر : 7324
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش بزرگداشت روز ملی آب به همت مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در دومین سال متوالی برگزار شد و ضمن معرفی و تجلیل از چهره‌های اثرگذار آب کشور از برگزیدگان دومین مسابقه سراسری عکس آب نیز تقدیر به عمل آمد.

در این مراسم با حضور غلامحسین شافعی، رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در بخش فرهیختگان از محمد مسعود تجریشی، علی‌محمد نوریان، امین علیزاده، جلال شایگان و سیمین ناصری، در بخش تعادل بخشی آب از علی القاسمی مهر، سید امیر مرتضوی، سید مصطفی شریعتی و عبدالله فاضلی، در بخش کشاورزان پیشرو از حاج حسین حسینی مقدم، بهروز آگاه، مهدی طاهرخانی و فراهانی، در بخش کاهش مصرف آب از حمیدرضا شریفی و علی‌اکبر متقی فرد، در بخش استفاده مجدد از پساب و بازچرخش آب از علیرضا شفیع‌زاده و محمدرضا صادقی و در بخش تشکل‌ها مردم‌نهاد از سعید طهماسبیان، محمدجواد سمیعی و علاءالدین عزیزی تقدیر شد.

همچنین به مانند سال گذشته، مسابقه و جشنواره عکس در این مراسم برگزار شد که فرزاد هاشمی، آرش حمیدی و سعید عامری به عنوان اعضای هیات داوران این مسابقه فعالیت کردند. در این بخش 800 عکاس با ارائه حدود 3 هزار عکس با محتوای بحران آب شرکت کردند که از این‌ بین شش عکس به عنوان آثار برگزیده (بدون رتبه‌بندی) برگزیده شد.

این 6 اثر متعلق به فریدون امیدوار، افشین آذریان، اصغر بشارتی، امین برنج‌کار، محمد صفرپور و میثم عبدالهی بود که از آن‌ها تجلیل به عمل آمد.

بیانیه هیات داوران دومین جشنواره عکس آب

فرزاد هاشمی، سعید عامری و آرش حمیدی، اعضای هیات داوران دومین جشنواره عکس آب بیانیه‌ای برای اختتامیه این جشنواره صادرکردند که می‌خوانید:

ضمن  تشکر از برگزار کنندگان و شرکت کنندگان دومین جشنواره عکس آب  با محوریت بحران آب و با علم بر این نکته مهم که در شرایط فعلی بحران آب بیش از هر خطر و تهدید دیگری در سرزمینمان جدی است ؛ تلاش نمود تا با نگاهی بیطرف و فرهنگ ساز وارد داوری عکس های ارسالی شرکت کنندگان محترم شود.

با پایان یافتن داوری دومین دوره جشنواره عکس آب که با استقبال خوبی از سوی عکاسان ایران مواجه شد وبا آثار نزدیک به 800 عکاس و ارسال بیش از سه هزار عکس همراه بود که پس از مرور آثار درمرحله اول داوری  331 عکس را برای بازبینی  مجدد مورد انتخاب قرار داد . در داوری دور دوم 109عکس نهایی منتخب شد و در پایان حدود 60 عکس وارد نمایشگاه شد.

هیات داوران سعی بر آن داشته که جلوه هایی از مشکلات پنهان آب را در تصاویر منتخب بازگو نماید . مسایلی چون مصرف غیر اصولی آب در بخش کشاورزی،   آب مجازی،  واردات و صادرات آب و پاسداری از آب و .. اما از آنجا که ثبت مسایل عمیق و غیر سطحی نیاز به بستر سازی و نهادینه شدن مفاهیم این معضلات در یک فرهنگ دارد،  در شرایط فعلی نمی توان آگاهی و بلوغی آنی را در آثار طلب کرد

در نهابت هیات داوران تصمیم بر خارج کردن نتایج داوری از فضای رقابتی که در فراخوان های متعدد تکراری و غیر کاربردی شده است نمود و 6 عکاس نهایی را بدون ترتیب و اولویت در بخش اعلام جوایز به عنوان برگزیدگان دومین دوره جشنواره عکس آب اعلام می‌کند.

در ادامه چند نکته و پیشنهاد برای دوره های بعدی این جشنواره از طرف هیات داوران مطرح می شود.

1.      این جشنواره به دلیل اهمیت شکل تخصصی موضوعی خود و معضل امروز کشور و منطقه می تواند با ایجاد فضاهای آموزشی و برگزاری کارگاه های آموزشی  نحوه برخورد با موضوع را برای هنرمند روشن کند و وسعت دید بیشتری را با ارائه علت ها و معلول ها برای هنردوستان مشخص کند.

2.      امروزه دنیا مدیوم ارائه عکس را در غالب مجموعه می بیند و مدیا از حالت تک بعدی و تک فریمی خارج شده است. عکاسان معاصر کمتر به تک عکس رجوع می کنند و بیشتر تمایل به عکاسی مجموعه دارند و با این روش ابعاد گسترده تری از موضوع را مورد بررسی قرار می دهند. از این حیث می توان در جشنواره آینده نگاهی ویژه به بخش مجموعه و پروژه محوری داشت.

3.      گستره ی عکاسی امروز دنیا با وجود دوربین های موبایلی و ترویح اپلیکیشن های متنوع ارائه عکس نیز از دیگر فضاهای ارزشمندی است که می تواند در جشنواره آینده نقشی کلیدی داشته باشد. از این رو می توان با استفاده از این ابزار ها در فرهنگ سازی نقش پر رنگ تری ایفا کرد.

4.      لازم به تاکید است که عکسهای رسیده با موضوع آب عمدتا از نقاطی بسیار محدود،  معروف و بارها تکرار شده بوده اند که این نشان از معرفی محدود تعابیر بحران آب در کشور دارد.

5.      و در پایان:  از آنجا که در پس هر حمایتی میلی برای هدایت وجود دارد امید است در سالهای بعد شفافیت فراخوان،  درخواست برگزار کنندگان و حضور شرکت کنندگان بسیار نزدیک تر و روان تر صورت پذیرد و مراسم اختتامیه امروز،  سرآغاز و افتتاح یک جریان پیشرو در جامعه،  فرهنگ و نگاه هنری باشد و نه بسان عمده رویدادهای دیگراختتام یک فراخوان.

آثار برگزیده 

 عکس: امین برنجکار

 

 عکس: افشین آذریان

 

عکس: فریدون امیدوار 

 

عکس: میثم عبدالهی

 

عکس: اصغربشارتی 

 

عکس: محمد صفرپور

در همین رابطه