رادیو مجازی اتاق ایران - 22 اسفند1403

هم‌زمان با سفر وزیر علوم به استان آذربایجان شرقی

4 تفاهم‌نامه همکاری مشترک با وزارت علوم در تبریز امضا شد | پیوند دانشگاه، صنعت و دولت؛ کلید توسعه پایدار

در جریان سفر وزیر علوم به استان آذربایجان شرقی، 4 تفاهم‌نامه همکاری مشترک علمی، آموزشی و صنعتی با این وزارتخانه به امضا رسید.

25 اسفند 1403 - 12:01
کد خبر : 74275
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هم‌زمان با سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در تبریز، چهار تفاهم‌نامه همکاری مشترک علمی، آموزشی و صنعتی با حضور استاندار آذربایجان شرقی، رئیس اتاق تبریز، رئیس دانشگاه تبریز، رئیس کمیسیون آموزش مجلس و جمعی از مسئولان دولتی، فعالان اقتصادی و اساتید دانشگاهی استان در دانشگاه تبریز به امضا رسید.

حسین سیمایی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در آیین امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری اظهار کرد: امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به توسعه و پیشرفت نیاز دارد و برای دستیابی به این هدف، راهی جز توجه جدی به توسعه علمی وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه باید به مفهوم حکمرانی علمی ایمان بیاوریم، افزود: حکمرانی علمی رویکردی نظام‌مند و مبتنی بر دانش روز است که می‌تواند ما را به‌سوی حل مسائل کشور هدایت کند.

سیمایی با اشاره به عزم جدی دولت چهاردهم و شخص رئیس‌جمهور برای اداره کشور بر مبنای حکمرانی علمی، اظهار کرد: رئیس‌جمهور در گفتار و عمل به این اصل پایبند است و این فرصتی بی‌نظیر برای مدیران کشور فراهم کرده تا از آن برای توسعه استان‌ها و کل کشور بهترین شکل بهره‌برداری کنند.

وی همچنین این مقطع را فرصتی تاریخی برای دانشگاه‌ها دانست و گفت: دانشگاه‌ها باید از این فرصت برای تقویت ارتباط میان صنعت، جامعه و دانشگاه استفاده کنند و در حل مسائل کشور، علم را به کار گیرند.

وزیر علوم با بیان اینکه امروزه در بسیاری از مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، تولید علم صورت گرفته است، افزود: با این حال، استفاده از این دانش برای حل مشکلات جامعه و صنعت به‌اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است.

سیمایی با یادآوری نقش خطیر و تعیین‌کننده دانشگاه‌ها در شرایط کنونی، تأکید کرد: وظیفه دانشگاه‌ها دیگر صرفاً محدود به عرصه آموزش و پژوهش نیست، بلکه باید در راستای رفع نیازهای جامعه و صنعت گام بردارند و با حرکت در این مسیر، نقشی مؤثر در توسعه پایدار کشور ایفا کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تولید علم، انجام تحقیقات و انتشار مقالات در دانشگاه‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که علمی نافع و کاربردی تولید شود و به رفع چالش‌ها و نیازهای جامعه و صنعت کمک کند.

وی در ادامه با اشاره به مواد ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، خاطرنشان کرد: صنایع برای رفع مشکلات و پاسخگویی به نیازهای خود به فعالیت‌های تحقیق و توسعه وابسته هستند.

پیوند دانشگاه، صنعت و دولت کلید توسعه پایدار است

بهرام سرمست، استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به پیشینه تاریخی و علمی دانشگاه تبریز، این دانشگاه را پیشرو و دنباله‌رو سنت‌های علمی ربع رشیدی دانست که حدود ۷۵۰ سال پیش در شهر تبریز بنیان نهاده شده بود.

 وی با تأکید بر ضرورت هم‌افزایی و همکاری بین بخش‌های مختلف، اظهار کرد: برای توسعه پایدار استان و کشور، نیازمند پیوند مستحکم و هدفمند میان سه ضلع اصلی یعنی دانشگاه، صنعت و دولت، به‌ویژه مراکز تصمیم‌گیری و اجرایی هستیم.

به گفته استاندار، در شرایط کنونی که کشور با چالش تحریم‌ها مواجه است، تقویت این همکاری سه‌جانبه می‌تواند زمینه‌ساز دستاوردهای ارزشمندی در مسیر پیشرفت و توسعه همه‌جانبه کشور در حوزه‌های گوناگون شود.

 صنعت و دانشگاه مکمل یکدیگرند

یونس ژائله، رئیس اتاق تبریز هم در این نشست بر اهمیت ارتباط سه جانبه بین دولت، صنعت و دانشگاه تأکید کرد و همکاری این سه بخش را پیش‌نیاز توسعه جامعه عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی قادر به واردات بسیاری از تجهیزات مورد نیاز بخش صنعت نیستیم، گفت: دانشگاهیان می‌توانند با دریافت نیازهای بخش صنعت، از دانش علمی خود برای رفع کمبودهای موجود در صنایع بهره بگیرند.

رئیس اتاق تبریز، بخش صنعت و دانشگاه را مکمل یکدیگر دانست و همچنین بر نقش دولت در تسهیل امور و رفع موانع موجود در حیطه کسب‌وکار و تجارت تأکید کرد.

ژائله از امضای چندین تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین اتاق تبریز و دانشگاه‌های استان، طی چند سال اخیر، برای تربیت نیروی انسانی ماهر در بخش صنعت و همچنین استفاده از ظرفیت علمی دانشگاهیان خبر داد.

معیشت دانشگاهیان در اولویت قرار گیرد

علیرضا منادی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، هم در این آیین با اشاره به بحث قدیمی «علم بهتر است یا ثروت» اظهار کرد: امروزه با توجه به شرایط موجود، بیش از هر زمان دیگری نیازمند تمرکز بر تولید علم و دانش در کشور هستیم. در همین راستا، مجلس شورای اسلامی با تصویب قوانینی مانند قانون جهش تولید دانش‌بنیان در ۲۰ ماده، به دنبال حمایت ویژه از دانشگاه‌ها، تولیدکنندگان و صنعت‌گران است تا زمینه‌های لازم برای پیشرفت علمی و اقتصادی کشور فراهم شود.

وی در ادامه با تأکید بر وضعیت معیشتی دانشگاهیان افزود: حقوق فعلی دانشگاهیان به‌هیچ‌وجه پاسخگوی نیازهای معیشتی آنان نیست. این قشر زحمتکش که نقش کلیدی در توسعه علمی کشور دارند، با مشکلات مالی جدی مواجه هستند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، ابراز امیدواری کرد که با همکاری مشترک بین مجلس و دانشگاه‌ها، گام‌های مؤثری در راستای ارتقای جایگاه علم و دانش در کشور برداشته شود.

 دانشگاه‌ها موتور محرکه توسعه پایدار کشور هستند

 محمدتقی اعلمی، رئیس دانشگاه تبریز اظهار کرد: دانشگاه تبریز به‌عنوان یکی از پنج دانشگاه برتر کشور، با دارا بودن ۱۸ دانشکده، ۱۵ پژوهشکده و بیش از ۲۲ هزار دانشجو، نقش برجسته و تعیین‌کننده‌ای در تولید علم و فناوری نه‌تنها در سطح ملی، بلکه در منطقه و جهان ایفا می‌کند.

 رئیس دانشگاه تبریز افزود: از مجموع دانشجویان این دانشگاه، ۶۰ درصد در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند که این امر نشان‌دهنده تمرکز ویژه دانشگاه بر تربیت نیروی انسانی متخصص و پژوهش‌محور است.

 وی همچنین دانشگاه‌ها را موتور محرکه توسعه پایدار کشور دانست و خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی، بیش از هر زمان دیگری به سرمایه‌گذاری هدفمند در پژوهش‌های کاربردی و اقتصاد دانش‌بنیان نیاز داریم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای روزافزون جامعه و صنعت باشیم.

موضوعات :
در همین رابطه