رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق اصفهان در گردهمایی سالانه اعضای اتاق اصفهان

دادگاه ویژه فعالان اقتصادی در اصفهان راه‌اندازی شد

گردهمایی سالانه اعضای اتاق اصفهان با حضور مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور، استاندار اصفهان، شهردار و هیات نمایندگان اتاق و فعالان اقتصادی در محل این اتاق برگزار شد.

21 اسفند 1395
کد خبر : 7461
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

گردهمایی سالانه اعضای اتاق اصفهان با حضور مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور، استاندار اصفهان، شهردار و هیات نمایندگان اتاق و فعالان اقتصادی برگزار شد.

رئیس اتاق اصفهان در گردهمایی سالانه اتاق اصفهان گفت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته با دادگستری، مجمع قضایی فعالان اقتصادی به‌صورت مجزا راه‌اندازی شد تا هیچ فعال اقتصادی، مجبور به‌صرف وقت زیاد درروند اجرایی احکام قضایی نشود. همچنین موافقت مدیرکل دارایی استان اصفهان، 100 درصد جرائم مراجعه‌کنندگان مالیاتی با پرداخت بدهی نقدی، بخشیده شد.

سید عبدالوهاب سهل‌آبادی در رابطه با فعالیت اتاق اصفهان گفت: به‌واسطه انسجام بین هیات نمایندگان اتاق ایران، در حال حاضر 11 کمیسیون فعال در اتاق بازرگانی انجام‌وظیفه می‌کند که متشکل از 62 کمیته و بیش از 800 نفر این کمیته‌ها را پوشش می‌دهند.

وی افزود: در ابتدای امر قول دادیم اتاق بازرگانی برای همه مردم اصفهان باشد و در طول دو سال گذشته تعداد قابل‌توجهی از همشهریان اصفهانی، اصحاب کار و تولید و صنعتگران به جمع ما در اتاق پیوستند.

رئیس اتاق اصفهان از برگزاری 240 همایش در سال 95 خبر داد و گفت: در همین سال دو کمیته جوانان و بانوان در اتاق ایجاد شد که این دو کمیته برای اولین بار در کشور شروع به کارکرد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بیان کرد: 32 درصد از سهام شرکت نمایشگاه‌ها برای اتاق اصفهان خریداری‌شده است. امیدواریم در اوایل سال آینده، بیش از 50 درصد از سهام شرکت نمایشگاه‌ها، از آن اتاق اصفهان شود.همچنین با همکاری شورای شهر اصفهان، 16 هزار متر زمین نیز کنار سالن نمایشگاه‌ها خریداری‌شده که نقشه آن در حال طراحی است.

سهل آبادی با اشاره  به برگزاری جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: در سال 95، 10 جلسه شورای گفت‌وگو برگزار و دو جلسه به‌صورت فوق‌العاده تشکیل شد که از این بابت، استان اصفهان رتبه اول کشور را به خود اختصاص داد.خروجی جلسات شورای گفت‌وگو، 25 مصوبه استانی و 56 مصوبه کشوری بوده است.

وی همچنین تأکید کرد: کمترین میزان رشد مالیاتی در کشور، در سال آتی در اصفهان ثبت خواهد شد.

اصفهان همیشه نقش محوری در رویدادهای مهم ایران ایفا کرده است

نایب‌رئیس اتاق اصفهان در این همایش گفت: اصفهان همواره در تاریخ پرافتخار ایران به‌عنوان محور هر جریان شناخته شده و نمونه بارز آن در دوران مشروطه، ملی شدن صنعت نفت، انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس قابل‌مشاهده است.

محمود اسلامیان تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس اصفهان با داشتن دو لشگر عملیاتی همواره در تمام عملیات نقش محوری ایفا کرد و سردار شهید خرازی یکی از ستارگان درخشان این شهر است که این روزها سی‌امین سالگرد شهادتش را گرامی می‌داریم.

اسلامیان به موفقیت اصغر فرهادی کارگردان سینمای ایران از خمینی‌شهر اصفهان در کسب دو اسکار از جشنواره فیلم بین‌المللی گفت: ستارگان درخشان اصفهان در هر زمینه تلاش می‌کنند پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران را در سراسر جهان به اهتزاز درآورند.

نجات 45 هزار فرصت شغلی در معرض نابودی

استاندار اصفهان در این همایش گفت: 45 هزار فرصت شغلی در استان در حال از بین رفتن بود که به‌واسطه اجرای بسته‌های حمایتی اقتصاد مقاومتی حفظ شد.

رسول زرگر پور گفت: اقتصاد مقاومتی سه محور دارد که عبارت‌ از طرح‌های عمرانی- سرمایه‌گذاری، طرح‌هایی با اهداف اقتصاد مقاومتی و واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی هستند.از میان 109 طرح آماده واگذاری، 30 طرح واگذارشده و هدف دولت از واگذاری ، اتمام طرح بود و حتی برخی طرح‌ها باقیمت پایینی آماده واگذاری شد.

زرگرپورگفت: با توجه به ویژگی‌های اقتصادی استان اصفهان، از معاون اول رئیس‌جمهور درخواست کردیم  وزیر اقتصاد، وزیر ستاد اقتصاد مقاومتی استان اصفهان باشد.

وی اضافه کرد: توسعه فرودگاه شهید بهشتی، قطار سریع‌السیر و برخی دیگر از پروژه‌ها، ازجمله مشکلات استان در سال جاری بود.اصفهان رتبه اول کشور در ارائه تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط را به دست آورده و مجموعاً هزار و 700 واحد تولیدی، در استان از تسهیلات دولتی بهره‌مند شدند.همچنین 8هزار میلیارد تسهیلات به یک هزار و 20واحد بحران زده پرداخت شد.

 زرگر پور با اشاره به بالا بودن نرخ بیکاری استان نسبت به کشور خاطرنشان کرد: حداکثر تلاش در استان برای جلوگیری از بروز بحران اقتصادی صورت گرفته است. طرح جدید ستاد اقتصاد مقاومتی استان، تدوین بسته حمایتی توسعه اشتغال است که اعتبار 1.5 میلیارد دلاری برای آن در نظر گرفته‌شده و در سال جدید اجرایی می‌شود.

زرگر پور با اشاره به بالاتر بودن نرخ بیکاری استان اصفهان نسبت به کشور خاطرنشان کرد: حداکثر تلاش در استان برای جلوگیری از بروز بحران اقتصادی صورت گرفته است.

استاندار اصفهان یادآور شد: بودجه دولتی سال 96 استان، دو برابر عدد سال جاری است.

باید به آینده امیدوار باشیم

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در این همایش گفت: نباید آمارهای اقتصادی را صرفاً بادید سیاسی و جناح‌بندی سیاسی تحلیل کرد، این مسائل برای همه کشورها وجود دارد.

مسعود نیلی اظهار کرد: تحلیل مشترک از شرایط موجود بخش بزرگی از راه‌حل‌ها، امید برای ساختن آینده‌ای بهتر، عبور از مشکلات گذرا وحرکت در مسیری بهتر است.

نیلی با تأکید بر استفاده از تجربیات گذشته، گفت: دو روش برای ارزیابی عملکرد اقتصاد داریم؛ یا باید بازمان گذشته خود را مقایسه کنیم و یا با الزامات و ضرورت‌های آینده، مهم رسیدن به  نتیجه درست است.

وی عملکرد اقتصاد سال 1392 را مبنایی برای مقایسه دانست و در خصوص مقایسه شاخص‌های مختلف اقتصادی سال 92 با شرایط کنونی گفت: طبق آمارهای ثبت‌شده، سال 1374 بالاترین نرخ تورم در تاریخ اقتصاد کشور را داشته و با تغییر دولت در مردادماه سال 1392 دومین دورۀ تورم در کشور اتفاق افتاد.

مشاور رئیس‌جمهور در خصوص نرخ ارز، اظهار کرد: بر اساس تعریف بحران ارزی در ادبیات اقتصاد کلان، یک بحران ارزی در فاصله سال‌های 1390 و 1391 در کشور رخ داد. دوره‌ای که تورم کشور قابل ‌توجه بود، نرخ ارز ثابت نگه‌داشته شده بود

وی همچنین افزود: در سال‌های بعد از بحران ارزی که در سال‌های 1391 و اوایل 1392 بود، نرخ ارز تثبیت نشد، اما بازار ارز باثبات بود؛ یعنی نوسانات بزرگ در بازار ارز نداشته‌ایم اما روند ملایم افزایشی را تجربه کرد و اثر تعیین‌کننده بر اقتصاد داشت.

نیلی در خصوص رشد اقتصادی و تورم گفت: از سال 1389 شاهد رشد نزولی در اقتصاد کشور بودیم که سال 1391 و 1392 درمجموع حدود 9 درصد تولید ناخالصی داخلی کاهش یافت و اقتصاد کوچک‌تر شد و رکوردی را به ثبت رساند.

وی گفت: تحولات اشتغال در سال‌های 1384 تا 1392 عملکرد عجیبی بوده است. تقریباً تعداد شاغلین کشور در طول این سال‌ها ثابت بوده و در این فاصله زمانی 7 میلیون و 200 هزار نفر به جمعیت کار اضافه شد.

مشاور رئیس‌جمهور در امور اقتصادی گفت: بعد از سال 1392 تورم روند نزولی قابل‌توجهی را طی کرد و در سال‌های 1364 و 1369 نیز تورم تک‌رقمی داشته‌ایم، اما تفاوت کاهش تورم سال‌های 1364 و 1369 با تورم سال 1395 در این است که هیچ‌کدام از آن دو تورم با هدف‌گذاری تک‌رقمی نشده است.

وی اظهار کرد: با تهیه برنامه خروج از رکود، لایحه رفع موانع تولید و ارتقا نظام مالی به تصویب رسید و در پی آن شاهد بهبود رشد اقتصادی در سال 1393 بودیم؛ اما از تیرماه 1393 با کاهش قیمت جهانی نفت، کشورهای صادر کننده تحت تاثیر قرار گرفتند.

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به دو دوره کاهش و افزایش قیمت نفت، گفت: اولین دوره افزایش  قیمت نفت در سال 1353 اتفاق افتاد که در مقایسه با قیمت ثابت سال 1394 تقریباً معادل هر بشکه 121 دلار برای اوج قیمت نفت در سال 1353 است.

نیلی افزود: در نیمه سال 1393 تا 1394 سریع‌ترین کاهش در قیمت جهانی نفت اتفاق افتاد و اکثر کشورهای صادرکننده نفت با اطمینان خاطر از روند با ثبات افزایش قیمت نفت، وابستگی آن‌ها به نفت افزایش پیدا کرد. با کاهش قیمت نفت رشد اقتصادی کشورهای واردکننده نفت افزایش نیافت، اما رشد اقتصادی کشورهای صادرکننده نفت کاهش یافته و دچار بحران شدند.

وی اظهار کرد: واکنش کشورهای صادرکننده نفت به این اتفاق بزرگ تاریخی، سه دسته است: دسته اول کشورهایی با اقتصاد متنوع همانند امارات که منابع صادرات قابل‌توجه دارند، دوم کشورهایی با صندوق‌های ثروت ملی پر از منابع مانند عربستان و کویت، و سوم گروهی وابسته به صادرات نفت و خالی بودن صندوق ثروت ملی همچون ونزوئلا و روسیه.

مشاور رئیس‌جمهور افزود: مشیرایران ازنظر درآمدهای نفتی در گروه سوم قرار می‌گیرد که تقریباً همه آن مصرف‌شده است. کل درآمدهای ارزی کشور از سال 1368 تا پایان 1383 قبل از این شوک بزرگ نفتی حدود 630 میلیارد دلار است و درآمدهای ارزی کشور از سال92 تا  94 یک هزار و 64 میلیارد دلار بوده است.

باید بتوانیم در اقتصاد کلان ثبات ایجاد کنیم

نیلی در ادامه اظهار کرد: درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت در آن دوره به نسبت یک‌ به ‌سه بوده و قبل از آن با شوک تحریم مواجه بودیم. باید بتوانیم در اقتصاد کلان ثبات ایجاد کرده و خود را از نوسانات قیمت مصون بداریم. برخی در مسئله برجام به کاهش قیمت نفت توجه نمی‌کنند و اگر برجام نبود و قیمت نفت 30 یا 40 دلار بود درآمد نفتی حاصل از صادرات نفت سال 1395 پانزده میلیارد می‌شد.

وی بابیان اینکه درآمد حاصل از صادرات نفت خام در سال 1390 به‌طور متوسط هرماه 10 میلیارد دلار بود، گفت: در دی‌ماه سال گذشته درآمد حاصل از نفت خام کمتر از یک میلیارد دلار بود و تولید نفت خام با فاصله کوتاهی با برجام در کشور با جهشی به حدود یک‌میلیون بشکه رسید که این میزان به صادرات افزوده شد درنتیجه اثرات کاهش قیمت نفت را خنثی کرد.

مشاور رئیس‌جمهور اظهار کرد: به فاصله کوتاهی بعد از برجام با توجه به فشار زیادی که به کشورهای صادر کننده به علت کاهش قیمت نفت وارد شده بود، طرح فریز نفتی راه افتاد به صورتی که افزایش تولید نداشته تا از طریق کاهش عرضه نفت اوپک به بازار جهانی، قیمت نفت افزایش پیدا کند.

نیلی افزود: ایران چندین سال از سهمیه خود فاصله گرفته بود، بیشترین منفعت برنده از تحریم‌های کشور، عراق و عربستان بودند که با گرفتن سهم ما، تولید خود را افزایش دادند. یکی از موفقیت‌های دیپلماسی وزارت نفت متقاعد کردن دیگران برای تولید حدود چهار میلیون بشکه همانند قبل از تحریم بود.

وی در خصوص صادرات غیرنفتی گفت: نقطه شکست شیب منحنی صادرات غیرنفتی به قیمت ثابت دی‌ماه سال گذشته است و این نشان‌ میدهد هر اندازه موانع زیادی در جهت دستیابی مطلوب به بازار خیابانی وجود دارد، ولی در مقایسه با قبل بهبود داشت.

مشاور رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در حوزه صنعت در سال 93 شاخص تولید صنعت افزایش، اما شاخص فروش به آن اندازه افزایش نداشته است. این کار باعث افزایش موجودی اموال تولیدی شد، اما اتفاقی که افزایش تولید سال 95 را با سال 93 متمایز می‌کند، رشد خوب شاخص فروش است.

نیلی افزود: البته شاخص تولید صنعت هنوز به شاخص سال 90 نرسیده است. در تولید بین سال 94 تا 95 فاصله قابل‌توجهی در جهت افزایش مشاهده می‌شود. این امر اشاره به وجود ظرفیت‌های خالی در اقتصاد دارد که می‌توان با سرمایه‌گذاری، مورداستفاده قرارگرفته و افزایش پیدا کند.

رشد صنعت خودرو، صنایع فلزات پایه و صنایع شیمیایی در بین صنایع بورسی

وی در خصوص حوزه‌هایی که رشد صنعتی را به وجود آوردند، گفت: سه حوزه صنعت خودرو، فلزات پایه و صنایع شیمیایی بیشترین افزایش تولید را داشته‌اند. البته در حوزه‌های دیگر نیز شاهد رشدهای مثبت با مقادیر  کمتر هستیم. حوزه‌هایی نیز دارای رشد منفی و دچار مشکل هستند که باید برای رفع مشکلات آنها تلاش کرد.

مشاور رئیس‌جمهور ادامه داد: رشد صنعت خودرو در سال 95 نسبت به سال 94 سه‌رقمی است که در حوزه فلزات پایه و پتروشیمی حدود 10 درصد است. تنها حوزه‌ای در صنایع تولید که ظرفیت آن از سال 90 بالاتر رفته صنایع فولاد، مس و صنایع مربوط به فلزات است.

نیلی با تأکید بر رکود کنونی در حوزه مسکن گفت: قیمت مسکن برای یک دوره نسبتاً طولانی از ثبات نسبی برخوردار بود، البته شاهد نشانه‌هایی از تحرک در این زمینه بوده‌ایم که با استمرار می‌تواند به رشد اقتصادی در سال 96 کمک کند. اما هنوز ارزش‌افزوده و سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان به دلیل منفی بودن، در جهت منفی کردن رشد کار می‌کند.

وی اظهار کرد: اتفاقی بزرگ در زمینه اشتغال و بازار کار در حال رخ دادن است و طبق آمار فصلی از مرکز آمار، در پاییز 93 ورودی به بازار کار حدود 663 هزار نفر بوده درحالی‌که این رقم در 10 سال گذشته حدود 60 هزار نفر بوده است و این نشان دهندۀ افزایش ده برابری به بازار کار در پاییز 93 می باشد.

وجود 23 میلیون شاغل در کشور

مشاور رئیس‌جمهور در امور اقتصادی افزود: در زمستان 93آمار اشتغال به یک‌میلیون و 499 هزار نفر رسید. این روند ادامه پیدا کرد به‌طوری‌که در هشت فصل گذشته، هر فصل نسبت به مشابه سال قبل خود به‌طور متوسط بیش از یک‌میلیون نفر وارد بازار کار شد، درحالی‌که این عدد در 10 سال گذشته زیر 60 هزار نفر بوده است.

نیلی خاطرنشان کرد: این اتفاقی بزرگ برای ما است و اگر از آمار دنیا دو اقتصاد بزرگ چین و هند را کنار بگذارید، رقم مذکور عجیب است. آمارها نشان می‌دهد که هم تعداد افراد مطلقی که شغل پیدا کرده و یا بیکار شده‌اند زیاد بوده است.

وی با تأکید بر موقتی نبودن این روند در اشتغال گفت: تا مدت‌ها شاهد ورود تعداد زیادی به بازار کارخواهیم بود. از سویی به‌طور متوسط 700 هزار نفر به تعداد شاغلین و 300 هزار نفر به تعداد بیکاران اضافه‌شده است. این نشان می‌دهد تعداد جمعیت شاغل به 23 میلیون نفر رسیده است.

ایجاد اشتغال برای 600 هزار نفر در سال 95

مشاور رئیس‌جمهور اظهار کرد: آمارهای گذشته نشان می‌دهد که در سال‌های 90 تا 92 به دلیل تحریم ها بدترین سال‌های عملکرد اقتصادی کشور بوده است و سال 95 ازنظر سه شاخص رشد اقتصادی، تورم و اشتغال، شاهد رشد بالای 7 درصد، تورم زیر 10 درصد و اشتغال بالای 600 هزار نفر خواهد بود.

نیلی سال 86 را سالی کشف نشده ازنظر اقتصادی دانست و گفت: سالهای 86 و 87 سال‌هایی ناشناخته برای اقتصاد است و رشد اقتصادی از آن سال به بعد متوقف‌شد. درآمد سرانه کشور به دلیل نوساناتی که در اقتصاد کشور بوده امسال معادل سال 86 خواهد شد.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم رشد غیرنفتی اقتصاد ایران را تحلیل کنیم، در فاصله سال‌های 68 تا 86، 1.5 درصد بوده و در سال‌های بعد از آن حدود 5.1 درصد شد.

مشاور رئیس‌جمهور، سرمایه‌گذاری را عاملی برای بهبود رشد اقتصادی در کشور دانست و گفت: سرمایه‌گذاری موردنیاز با تولید ناخالص از 3.5 درصد به حدود 6 درصد، باید دو برابر نسبت به سالهای قبل افزایش داشته باشد.

سطح درآمد خانوارها به سال 80 رسیده است

نیلی بابیان اینکه گفتمان حاکم بر کشور باید به سمت سرمایه‌گذاری تغییر کند، گفت: سرمایه‌گذاری باید از پس‌انداز و پس‌انداز باید از درآمد خانوار بیاید. از سال 86 درآمد خانوارها کاهش داشته و در سال 93 و 94 رو به افزایش بود که بعد از این دو سال سطح درآمد خانوارها تقریباً معادل سال 80 است.

وی ادامه داد: بودجه دولت در سال 86 تنزل داشت. البته بعد از سال 93 و 94 بودجه عمرانی و جاری روند مثبت خود را از سر گرفتند. سهم دولت از تولید ناخالص داخلی با کاهش مواجه شد. انتظار می‌رود نظام بانکی بتواند نقش مؤثری در رشد اقتصادی کشور ایفا کند.

مشاور رئیس‌جمهور افزود: بودجه دولت به دلیل افزایش قیمت نفت و رسیدن به سطوح بالاتر از 100 دلار در حدی افزایش پیدا کرد که با حدود قیمت 103 دلار بودجه تراز می‌شد. در حال حاضر که بودجه به حدود 40 دلار رسیده، شکاف بزرگی ایجادشده که این اصلاحی اساسی در شیوه مدیریت دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی را می‌طلبد.

نیلی گفت: مسائل نظام بازنشستگی، زیست‌محیطی و منابع آب کشور از مسائلی جدی و اثرگذار بر اقتصاد کشور هستند که نیازمند اصلاحات می باشند. 10 سال آینده اقتصاد کشور با اکنون متفاوت خواهد بود ولی باید تلاش کنیم این تفاوت رو به بهبود باشد.

وی تصریح کرد: اینکه اتاق اصفهان مبتکر برگزاری این جلسات است و می‌تواند مردم را به موضوعات مختلف مربوط به خود علاقه‌مند کند، نشان از موفقیت عملکرد استان و اتاق اصفهان است.

در پایان این گردهمایی از مادر شهید حسین خرازی تقدیر شد.

موضوعات :
در همین رابطه