رادیو مجازی اتاق ایران - 12 تیرماه 1403

رئیس اتاق کرمان

دومین لجستیک‌پارک ایران در جیرفت راه‌اندازی می‌شود

رئیس اتاق کرمان گفت: درخواست راه‌اندازی دومین لجستیک‌پارک ایران در جیرفت را به سازمان راهداری داده‌ایم که آن را در برنامه خود قرار داده‌اند.

21 اسفند 1395
کد خبر : 7518
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمان گفت: درخواست راه‌اندازی دومین لجستیک پارک ایران در جیرفت را به سازمان راهداری داده‌ایم که آن را در برنامه خود قرار داده‌اند.

سید مهدی طبیب زاده در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی منطقه دو (شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد) در محل نهاد اقتصاد مقاومتی، افزود: بر اساس مذاکرات صورت گرفته، با راه‌اندازی این لجستیک پارک، پنج مجموعه سورتینگ و بسته‌بندی که قرار است در عنبرآباد و جیرفت راه‌اندازی شود به پارک آستارا، بندر صحار عمان، برزیل و و دیگر بنادر وصل می‌شوند.

رئیس اتاق کرمان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حجم بالای تولید پیاز نسبت به سایر محصولات منطقه جنوب کرمان در سال جاری، گفت: اگرچه برای فروش و بازار این محصول برنامه‌ها و اقداماتی در نظر گرفته‌شده اما با توجه به حجم بالای تولید، دولت باید کمک کند و مشوق صادراتی برای آن در نظر بگیرد.

در حال حاضر محصول پیاز در انبارها موجود است و همچنین حدود 160 هزار تن دیگر نیز کشت‌شده که تا فروردین و اردیبهشت‌ماه سال آینده وارد بازار می‌شوند و باید برای این حجم محصول چاره‌ای اندیشیده شود.

وی بابیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی پیشنهاد خرید تضمینی پیاز را مطرح کرده است، گفت: بخش خصوصی معتقد است به‌جای خرید تضمینی، مشوق صادراتی در نظر گرفته شود تا محصول در زمان مناسب و باقیمت خوب به فروش برسد.

طبیب زاده، به اقداماتی که برای ساماندهی محصول پیاز در نظر گرفته‌شده اشاره کرد و ادامه داد: تا پایان اردیبهشت‌ماه هشت خط در عنبرآباد برای دریافت روزانه 20 تن پیاز راه‌اندازی می‌شود و همچنین صادرات این محصول به کشورهای افغانستان و عراق توسعه می‌یابد. رئیس اتاق کرمان در بخش دیگری گفت: خوشبختانه اولین حمایت مالی کشور دانمارک از پروژه جنوب استان انجام خواهد شد و مجموعه‌ای برای فرآوری 250 هزار تن سیب‌زمینی با تکنولوژی بالا راه‌اندازی می‌شود که مشکل محصول سیب‌زمینی منطقه را حل می‌کند.

جیرفت به‌عنوان مرکز تمدنی و تولید مطرح شود

رئیس اتاق کرمان در ادامه بیان کرد: سعی بر این است که جیرفت به‌عنوان یک مرکز تمدنی و تولید مطرح شود و در این زمینه از روش‌های مختلف استفاده کرده‌ایم که می‌توان به راه‌اندازی غرفه مدرن و خوب در نمایشگاه صنعت گردشگری کشور اشاره کرد که آیین و رسوم، محصولات و صنایع‌دستی جنوب استان در آن به نمایش گذاشته شد.

طبیب زاده، به شرکت در نمایشگاه کشاورزی بغداد نیز اشاره کرد و گفت: همچنین از گروه هنرمندان بین‌المللی «کوچ رو» که مقاطعی از سال را در برخی مناطق دنیا حضور پیدا می کنند، دعوت‌شده اردیبهشت‌ماه سال آینده به جیرفت سفر کنند که صفحات مربوط به این گروه در فضای مجازی هر روز میلیون‌ها نفر بازدیدکننده دارد؛ و جاذبه‌های گردشگری جیرفت توسط این گروه‌ها به‌خوبی به دنیا معرفی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره حنا و بهارنارنج نیز اردیبهشت‌ماه سال آینده با محوریت دلفارد در جنوب استان برگزار می‌شود تا این محصول بی‌نظیر به‌عنوان یکی از پتانسیل‌های منطقه معرفی شود. طبیب زاده، افزود: همچنین در ایام نوروز نمایشگاهی با کمک شهرداری جیرفت و فعالان صنایع‌دستی منطقه، در شهر قدیم جیرفت برگزار می‌شود تا توانمندی‌های منطقه برای گردشگران به نمایش گذاشته شود.

طبیب زاده اظهار کرد: همچنین تا اردیبهشت‌ماه سال 96 برای قطعی شدن مجوز بین‌المللی فرودگاه جیرفت، باید دو محموله صادراتی از فرودگاه جیرفت ارسال شود که یکی از تجار برای صادرات محصول به روسیه در این زمینه اعلام آمادگی کرده است و مشکل حل خواهد شد. وی تأکید کرد: باید حمایت‌های لازم  در زمینه واگذاری برخی نهادها مانند کشت و صنعت جیرفت و کشت منصوری به بخش خصوصی باهدف استفاده از پتانسیل و ظرفیت آن‌ها صورت گیرد.

طبیب زاده، در ادامه از فرماندار عنبرآباد خواست مرکز تره‌بار این شهرستان ساماندهی و مشکل برق این مجموعه برطرف شود زیرا در حال حاضر به دلیل عدم فعالیت این مرکز، بخش عمده‌ای از تره‌بار رودبار از جیرفت عبور داده می‌شود و مشکلات ترافیکی و افزایش هزینه برای کشاورزان را در پی دارد.

قدردانی استاندار کرمان از اقدامات صورت گرفته در منطقه دو اقتصاد مقاومتی

استاندار کرمان گفت: واگذاری امر توسعه به بخش غیردولتی و انجام اقداماتی در زمینه اقتصاد مقاومتی که در استان در حال اجراست آثار خوبی در پی داشته و دارد.

علیرضا رزم حسینی، افزود: فعالیت‌ها و اقداماتی که طبیب زاده و همکاران او در جیرفت انجام داده‌اند و خواهند داد، بسیار خوب بود که انجام هیچ‌یک از آن‌ها به‌طورقطع توسط دولت امکان‌پذیر نیست و البته قرار هم نیست این اقدامات توسط دولت انجام شود.

وی ادامه داد: تقسیم استان به مناطق هشت‌گانه و استفاده از 18 موسسه به‌عنوان معین‌های مناطق در امر اجرای اقتصاد مقاومتی  آثار بسیار تأثیرگذار و قابل‌مشاهده داشته است و اگر این حرکت در استان نهادینه شود می‌تواند مؤثر واقع باشد.

رزم حسینی، اظهار کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری هنوز موانعی وجود دارد و امیدواریم کار تسهیل شود که اتاق پذیرفت مسئول روان‌سازی سرمایه‌گذاری در استان شود تا با تلاش همه بروکراسی و مزاحمت‌های موجود کاهش یابد.

موضوعات :
در همین رابطه