رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق استان قم

مهم ترین انتظار بخش خصوصی در سال 96، رفع مشکلات بانکی است

رئیس اتاق قم در نخستین جلسه هم اندیشی و تدوین برنامه‌های راهبردی اتاق استان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها ومصائب بخش تولید وصنعت در سال 96 را مسائل بانکی عنوان کرد.

06 اردیبهشت 1396
کد خبر : 8106
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق قم در نخستین جلسه هم اندیشی و تدوین برنامه‌های راهبردی اتاق استان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها ومصائب بخش تولید وصنعت در سال 96 را مسائل بانکی عنوان کرد.

 نخستین جلسه هم اندیشی و تدوین برنامه‌های راهبردی اتاق قم با حضور رئیس واعضای هیات رئیسه، هیات نمایندگان ومعاونان سازمان صنعت، معدن و تجارت قم برگزارشد.

 رئیس اتاق قم در این جلسه با اشاره به تبیین راهبرد کلان اقتصاد کشور از سوی مقام معظم رهبری که در دستور کار تمامی فعالان اقتصادی بخش دولتی و خصوصی قرار گرفته است خاطر نشان کرد: مطالبات رهبری از مسئولان در سال 96 تمرکز بر تولید و اشتغال بوده واین مطالبه را بخش خصوصی نیز از دولت دارد.

ابوالفضل خاکی یاد آور شد: در دیدار نوروزی اعضای اتاق قم با ریاست مجلس شورای اسلامی «آقای لاریجانی» مشکلات واحدهای تولیدی با بانک‌ها به ویژه مسئله مالیات برارزش افزوده که سبب قفل شدن بازارداخلی شده است، مطرح شد. این اتاق تقاضای پیگیری و به نتیجه رساندن این مهم را از ریاست مجلس درخواست کرد.

خاکی تاکید کرد: حل این مشکلات بارها به شیوه‌های مختلف از دولت درخواست شد اما باوجود برخی اقدامات، مشکلات اصلی هنوز پابرجاست.

وی افزود: تعطیلی واحدهای تولیدی، دپو کالا درانبارها به دلیل نبود مشتری دربازارهای داخلی، وجود رقبای منطقه‌ای چون ترکیه وچین در بازار خارجی، ارزش افزوده و سود بالای تسهیلات بانکی، سبب شده سرمایه گذاران ورود به کار تولیدرا عقلانی ندانند وطرح های توسعه ملی عملیاتی نشود و واحدهای تولیدی فعال ازچرخه تولید خارج و باخیل عظیم بیکاران روبرو شویم.

به گفته رئیس اتاق قم طبق آماراعلام شده از سوی بانک جهانی، 500 هزار نفر به تعداد بیکاران اضافه شده است و به دلیل مشکلات مذکور واحدهای تولیدی قادر به حفظ ویا جذب نیروی جدید نخواهند بود.

خاکی معتقد است مهم‌ترین مشکل بازار تولید سال 96 ارزش افزوده است که به اعتقاد فعالان بخش خصوصی ارزش افزوده باید از مصرف کننده نهایی گرفته شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم نیز در این نشست نرخ سود سپرده بانکی را جز آن دسته از موارد اقتصادی دانست که برای اغلب مردم جالب توجه بوده و کاهش و افزایش آن در تولید تاثیرگذاراست.

حسن آقاجانی درتشریح این مسئله افزود: متاسفانه بالابودن نرخ سود سپرده بانکی سبب دپو پول در بانک‌ها می‌شود و چنانچه این سود کاهش پیدا کند پول در بازار پخش و به تولید کمک می‌شود.

وی تاکید کرد: بالابودن هزینه تولید و قیمت تمام شده محصول نهایی، از مشکلات حل نشده سال 95 است که بایدبا تلاش و همکاری بخش دولتی هزینه تولید را پایین بیاوریم.

اعضای هیات نمایندگان اتاق قمدر این جلسه، مشکل واحدهای زیر پله‌ای و فرار مالیاتی این واحدها، تشکیل ستاد تسهیل ومشاور ه زیر چتر حمایتی اتاق در راستای کمک به واحدهای تولیدی بدهکارو برنامه‌های واحد بین الملل در خصوص اعزام و پذیرش هیات تجاری را در دستور کارخود قرار دادند.

 همچنین این اعضا ارتباط بیشتر مرکز داوری اتاق بازرگانی قم با دادگستری استان و کانون وکلا جهت ارائه خدمات کارشناسی‌تر به اعضا و مسائل مرتبط با پیشرفت فیزیکی پروژه ساختمان جدید اتاق بازرگانی قم را نیز مورد بررسی و اقدام قرار دادند.

 

موضوعات :
در همین رابطه