رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

سفیر ارمنستان در اتاق اراک مطرح کرد

ارمنستان می‌تواند دروارزه ورود ایران به اوراسیا باشد

سفیر ارمنستان به استان مرکزی رفت و ضمن حضور در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان مرکزی با رئیس اتاق اراک دیدار کرد.

11 اردیبهشت 1396
کد خبر : 8168
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

سفیر ارمنستان در ایران به استان مرکزی سفر کرد و ضمن حضور در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان مرکزی با رئیس اتاق اراک دیدار و گفتگو کرد.

رئیس اتاق استان مرکزی در این نشست گفت: ارمنستان کشور دوست و همسایه ایران است که تحکیم مناسبات اقتصادی با این کشور، فصل جدیدی از پیشرفت و توسعه را به سوی کشور ما می‌گشاید.

محمد رضا جعفری اظهار کرد: مردم کشور ارمنستان مردمی با اندیشه‌های روشن اقتصادی، اهل فن و صنعت هستند که به خوبی می توان در زمینه های مختلف اقتصادی، از تجارب آنان بهره جست. نزدیکی این کشور با ایران، توسعه روابط دو کشور را تسهیل می‌کند.

جعفری با اشاره به اینکه کشور ارمنستان عضو کشورهای اوراسیاست بیان کرد: این مهم، فرصت خوبی است تا ایران بخشی از تولیدات خود را از طریق این کشور به کشورهای عضو اوراسیا عرضه کند.

وی گفت: پیش از این در سال های اخیر شاهد اتفاقات خوبی در ارتباطات استان مرکزی و ارمنستان بوده ایم که از آن جمله می توان به عقد خواهرخواندگی شهرستان دلیجان با یکی از استان های ارمنستان نام برد.

جعفری خاطرنشان کرد: استان مرکزی به دلیل مزایای مختلف تولیدی، صنعتی و اقتصادی به آسانی و با برنامه ریزی می تواند بسترهای گسترش روابط اقتصادی خود را با سایر کشورها تقویت کند.

رئیس اتاق اراک افزود: وجود واحدهای صنعتی مختلف کوچک، بزرگ و متوسط که در زمینه های نفت، گاز، پتروشیمی، ماشین آلات سنگین، کوچک، متوسط، عایق های رطوبتی، معادن مختلف نظیر معادن سنگ با قابلیت صادرات، گل و گیاه و ... در استان مرکزی فعالیت می کنند برای این استان فرصت مناسبی هستند تا شرایط و روابط مطلوب اقتصادی با کشورهای دیگر را فراهم نمایند.

وی از برنامه ریزی اتاق اراک برای اعزام هیئت های تجاری و صنعتی به کشور ارمنستان خبر داد و تاکید کرد: اتاق اراک می کوشد تا زمینه های حضور هیئت های مختلف را از کشور ارمنستان مهیا کند.مشکل روادید بین ارمنستان و ایران نیز حل شده و گردشگران و بازرگانان این کشورها می‌توانند بدون روادید سفر کنند.

جعفری خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه هر نوع کالای مصرفی از قبیل مواد غذایی، مصالح ساختمانی، مواد پتروشیمی و آهن آلات در استان مرکزی تولید می شود، می توان با اعزام یک تیم تجاری به ارمنستان بازار مصرف این کشور را مورد ارزیابی قرار داد و زمینه گسترش صادرات به این کشور را فراهم کرد.

وی گفت: در سال ٩٦ استان مرکزی میزبان سفرای سه کشور آفریقایی، اروپایی و آسیایی بود تا شعار تقویت و گسترش روابط اقتصادی را به عمل تبدیل کند.

 سفیر ارمنستان در ایران، در این نشست گفت: اگر چه بازار کشور ارمنستان با جمعیتی بالغ بر سه میلیون نفر چندان چشمگیر نیست، اما موقعیت این کشور به گونه‌ای است که می‌تواند زمینه جذب بازار 180 میلیون نفری کشورهای اورآسیا را برای ایران فراهم کند.

آرتاشس تومانیان گفت: تجار ایرانی می توانند بدون پرداخت عوارض گمرکی کالای خود را از ارمنستان به کشورهای اورآسیا ارسال کنند.

تومانیان بیان کرد: بسیاری از کالاهای مصرفی در ارمنستان و دیگر کشورهای اورآسیا، در ایران و استان مرکزی تولید می شود اما به دلیل ناآشنایی بازرگانان و تجار ارمنستانی و استان مرکزی از ظرفیت های موجود، مراودات اقتصادی دو طرف در حد انتظار نیست.

وی اظهار کرد: ارمنستان از دیرباز روابط سیاسی حسنه ای با ایران داشته، اما به دلیل ناآگاهی از ظرفیت های صنعتی و اقتصادی یکدیگر، مراودات اقتصادی چندانی بین این دو کشور ایجاد نشده به طوری که در بهترین شرایط تراز تجاری طرفین از مرز 300 میلیون دلار تجاوز نکرده است.

وی گفت: به منظور تقویت مناسبات اقتصادی ایران و ارمنستان از سال گذشته میلادی تا کنون به شش استان ایران سفر کرده ام.

سفیر ارمنستان در ایران بیان کرد: کشور ارمنستان با ایران، گرجستان، آذربایجان و ترکیه هم مرز است که روابط آن با ترکیه و آذربایجان اندک است. اما همواره با ایران و گرجستان روابط صمیمی داشته است.

تومانیان گفت: امکان حمل و نقل جاده ای و هوایی برای سفر تجار ایرانی و ارمنستانی به کشورهای یکدیگر از طریق ارمنستان وجود دارد به طوری که حتی نیاز به روادید نیست، بنابراین باید از این فرصت مهم در راستای توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور بهره برد.

وی ادامه داد: ارمنستان سه منطقه آزاد تجاری در بخش های مختلف IT، طلا و جواهر و پوشاک دارد و زمینه فعالیت بازرگانان ایرانی در این مناطق فراهم است.

سفیر جمهوری ارمنستان در ایران بیان کرد: کشور ارمنستان قراردادی با 28 کشور اروپایی امضاء کرده که بر اساس آن شش هزار  و400 نوع کالا از این کشورها به ارمنستان و دیگر کشورهای اورآسیا ارسال می شود. جمهوری اسلامی ایران نیز می تواند از این بازار استفاده کند.

وی گفت: اقتصاد کشور ارمنستان به طور کامل تحت پوشش بخش خصوصی است و دولت هیچ مداخله ای در این زمینه ندارد. صنعتگران ایرانی می توانند به راحتی یک بنگاه اقتصادی در این کشور به ثبت رسانده و فعالیت خود را آغاز کنند.

تومانیان بیان کرد: نظام بانکی ارمنستان از پیشرفته ترین نظام های بانکی جهان محسوب می شود به طوری که هم اکنون کشورهای فرانسه، سوئیس، انگلستان و برخی از کشورهای عربی در این کشور فعالیت بانکی دارند و سرمایه گذاران در هر لحظه از شبانه روز می‌توانند همه سرمایه خود را از بانک های ارمنستان به دیگر نقاط جهان منتقل کنند.

موضوعات :
در همین رابطه