رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

رمضان بهرامی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران مطرح کرد

ماشین‌آلات قدیمی معادن؛ مانع بهره‌وری، عامل بروز حوادث

رمضان بهرامی، رئیس اتاق گلستان می‌گوید: انفجار در معدن زمستان یورت گلستان زنگ خطری بود برای بخش معدن. معادن در ایران زیرساخت مناسبی ندارد؛ ماشین‌آلات و فناوری قدیمی در معادن ایران یکی از مشکلات اساسی است. این موانع هم بهره‌وری را به شدت پایین می‌آورد و در مواقع بروز خطر، شدت آسیب چند برابر می‌شود.

17 اردیبهشت 1396
کد خبر : 8250
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حوالی ظهر چهارشنبه، 13 اردیبهشت‌ماه، انفجاری قلب معدن زمستان یورت آزادشهر استان گلستان را به لرزه درآورد؛ حادثه‌ای که به گفته رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در نتیجه آن 103 معدنچی مصدوم شدند و تا زمان تنظیم این گزارش 22 پیکر از داخل معدن خارج شده است.

تونلی که دچار حادثه شد، سومین تونل طولانی معدن زمستان یورت به طول 2500 متر، از چهار سال قبل وارد فاز استخراج در تناژ بالا شده است. معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر در فاصله 90 کیلومتری شرق شهر گرگان مرکز استان گلستان بر اثر تجمع گاز متان و جرقه حاصل از باتری لوکوموتیو منفجر شد.

رمضان بهرامی، رئیس اتاق گلستان و نایب رئیس خانه صنعت و معدن این استان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از وضعیت معدن زمستان یورت می‌گوید: «من به‌عنوان نماینده اتاق ایران و نماینده آقای شافعی، رئیس اتاق ایران در منطقه حاضر بودم؛ عمق فاجعه این حادثه بسیار بالاست؛ معدن زمستان یورت بهترین معدن استان بود که متاسفانه روز چهارشنبه دچار حادثه شد و خیلی از کارگران عزیز در این معدن فوت کردند یا دچار مصدویت شدید شدند. این تلخ‌ترین حادثه‌ای بود که در استان گلستان اتفاق افتاد.»

بهرامی می‌گوید: «آواربرداری در معدن به سختی اتفاق می‌افتد؛ من واقعا نمی‌دانم چرا در زمان حادثه امدادرسانی به سرعت انجام می‌شود ولی پایان کار به سختی پیش می‌رود. این سوالی است که در زمان وقوع هر حادثه مطرح می‌شود.»

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است: «به جای دامن زدن به مسایل غیرمرتبط باید به دلایل بروز این حوادث پرداخته شود؛ انفجار در معدن زمستان یورت گلستان زنگ خطری بود برای بخش معدن؛ باید خود برای بروز دیگر حوادث از این دست آماده کنیم.»

او می گوید: «معادن در ایران زیرساخت مناسبی ندارد؛ ماشین‌آلات و فناوری قدیمی در معادن ایران یکی از مشکلات اساسی است. این موانع هم بهره‌وری را به شدت پایین می‌آورد و هم اینکه در مواقع بروز خطر، شدت آسیب چندبرابر می‌شود.»

او می‌گوید: «معدنی که نتواند حقوق کارکنان و کارگران خود را بدهد باید برای ادامه حیات خود چاره‌ای بیاندیشد. معادن باید در این حوزه برنامه و دقت عمل داشته باشند. در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال باید به بهره‌وری اقتصادی توجه داشته باشند.»

او معتقد است: «در موقع بروز حادثه تعطیل کردن معادن کار درستی نیست، باید جلوی زمینه‌های بروز چنین حوادثی گرفته شود.»

او درباره وضعیت معدن زمستان یورت می‌گوید: «در کارگروه شناسایی و رفع موانع رونق اقتصادی در استان گلستان بخشی از مشکلات این معدن برطرف شده بود؛ قبلا کارگران این معدن چندین ماه حقوق معوقه داشتند که این میزان به سه‌ماه رسیده بود؛ ولی متاسفانه این اتفاق ضربه سختی به کارگران زد.»

به گفته رمضان بهرامی، در استان گلستان تعدادی معدن وجود دارد که شرایط هیچ کدام بهتر از معدن زمستان یورت نیست؛ همه این معادن با مشکلات مشابهی روبه‌رو هستند که باید قبل از وقوع هر اتفاقی برای بهبود وضعیت آنها اقدام شود.

موضوعات :
در همین رابطه