رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

شهلا عموری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

ناکارآمدی نظام اعطای مجوزها، از اصلی‌ترین موانع رونق تولید است

شهلا عموری رئیس اتاق اهواز در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: بروز مشکلات زیست‌محیطی در استان خوزستان ازجمله پدیده ریز گردها و کم‌آبی، منجر به عدم کاشت بخش وسیعی از زمین‌های زراعی شده است.

26 اردیبهشت 1396
کد خبر : 8412
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران اصلی‌ترین موانع رونق تولید به‌ویژه در واحدهای کوچک و متوسط را ناکارآمدی نظام اعطای مجوزهای مربوط به آغاز کار دانست و گفت: ناآشنایی بسیاری از واحدهای تولیدی با اصول بازاریابی داخلی و بین‌المللی نیز باعث می‌شود، تولیدکنندگان به بازارهای محلی اکتفا کنند.

این فعال بخش‌خصوصی ادامه داد: مشکلات ناشی از جرائم و تأخیر نظام بیمه تأمین اجتماعی، مالیات و ضعف تکنولوژی که به‌صورت ضعف کیفی کالا و بسته‌بندی خودنمایی می‌کند از دیگر موانع رونق تولید در واحدهای کوچک و متوسط است که سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها را نسبت به سایر بخش‌ها پر ریسک‌تر می‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران افزود: بی‌توجهی به بازارهای بین‌المللی که یکی از دلایل آن نابرابر بودن برخی کالاها با موارد مشابه خارجی آن‌هاست و  عدم اعتماد کامل مصرف‌کننده داخلی به این قبیل کالاها که در برخی مواقع  منجر به ضعف در فروش کالا می‌شود نیز از موانع رونق تولید است.

عموری تاکید کرد: تشویق تولیدکنندگان برتر از موارد حائز اهمیت است. نبود رویه ثابت بانکی به‌منظور حمایت مالی واحدها با لحاظ بهره کم به‌عنوان مشوق و نبود ثبات و شفافیت در حمایت‌های تشویقی تولیدکنندگان برتر به‌منظور ایجاد رقابت میان آن‌ها از موارد مهم دیگر در زمینه حمایت از تولید محسوب می‌شود.

افزایش اشتغال با تحریک بخش مسکن

رئیس اتاق اهواز معتقد است: تحریک بخش مسکن در زمینه افزایش اشتغال بسیار تاثیرگذار است. ساختمان‌سازی، ازجمله مهم‌ترین مراکز تولید و افزایش اشتغال است چراکه به‌تبع رونق‌ بخش مسکن، بخش‌های وسیع زیرمجموعه‌ آن نیز فعال می‌شود. به‌این‌ترتیب، زنجیره بزرگی از اشتغال در این بخش به راه می‌افتد.

شهلا عموری اضافه کرد:‌ در سال 96 با توجه به شعار سال برای افزایش تولید و اشتغال، توجه به واحدهای تعطیل ضروری است و باید برای بازگرداندن همه واحدهایی که به هر دلیل متوقف‌شده‌اند، اقدامات اساسی انجام داد. در این راه توسعه صادرات هم بسیار مهم است و اگر توسعه اتفاق نیفتد بسیاری از بخش‌ها، زنجیره‌وار از چرخه فعالیت خارج‌شده که اشتغال را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: سیاست‌های حمایتی نقش مهمی در رونق واحدهای تولیدی دارند و باید به مواردی مانند تسهیلات بانکی و تخفیفات جرائم اهمیت داد.

تولید و اشتغال در استان خوزستان

رئیس اتاق اهواز در مورد وضعیت تولید و اشتغال در خوزستان گفت: بروز مشکلات زیست‌محیطی در استان خوزستان ازجمله پدیده ریزگردها و کم‌آبی، منجر به عدم کاشت بخش وسیعی از زمین‌های زراعی شده است. در بخش واحدهای کوچک و متوسط نیز مشکلات زیادی همچون بدهی بانکی، مطالبات بیمه و مالیات و ناتوانی واحدها در دریافت تسهیلات حمایتی وجود دارد.

شهلا عموری گفت: با توجه به‌ پیش‌بینی‌های دولتی وضعیت تولید و اشتغال روبه بهبودی نسبی خواهد رفت.بنابراین چشم‌انداز حداقل برای سال 96، چشم‌انداز روشنی به نظر می‌رسد.

موضوعات :
در همین رابطه