السَّلامُ عَلیَکِ یا فاطِمَةَ الزَّهرا (سلام الله علیها)

رادیو مجازی اتاق ایران - 23 آبان 1403

همایش سنگ و چالش‌های صادراتی برگزار شد

بررسی چالش‌های فرآوری و صادرات سنگ در اتاق اصفهان

سرپرست صنایع معدنی کانی غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیرکل امور اکتشافات این وزارتخانه با حضور در اتاق اصفهان با فعالان صنعت سنگ به گفت‌وگو پرداختند.

31 اردیبهشت 1396
کد خبر : 8474
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش سنگ و چالش‌های صادراتی توسط کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق اصفهان برگزار شد.

رئیس اتاق اصفهان در ابتدای این همایش با اشاره به اینکه کارخانه‌های سنگ طی دو سال گذشته برای پرداخت نکردن عوارض و مالیات بر ارزش‌افزوده با تعطیلی واحدهای خود اتحادشان را نشان دادند، پیشنهاد کرد: اتحادیه صادرکنندگان سنگ متشکل از تولیدکنندگان، فعالان معدن، سنگ، فراوری سنگ، ماشین‌آلات سنگ و صادرکنندگان این حوزه در استان تشکیل شود.

سید عبدالوهاب سهل‌آبادی با انتقاد از اینکه ما از قیمت‌های جهانی سنگ ناآگاهیم، گفت: ما باید رصدخانه سنگ را در کشور راه‌اندازی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه دیگر نقد دولت کافی است و نباید انتظار کمک از آن را داشت، افزود: اینکه فعالان این صنعت در اصفهان و کشور با یکدیگر انسجام ندارند، موجب شده در صادرات موفق نباشیم.

رئیس اتاق اصفهان با تأکید بر اینکه تعدادی از واحدهای تولیدی سنگ در کشور و استان به‌روز هستند اما به دلیل عدم انسجام با یکدیگر نتوانسته‌اند در امر صادرات موفق عمل کنند؛ بیان داشت: در این شرایط دلالان کشورهای هدف از وضعیت بازار ما سوءاستفاده می‌کنند.

سهل‌آبادی همچنین با تأکید بر اینکه هزینه تبلیغات برای تولیدکنندگان ایرانی در صداوسیما بالاست، گفت: متأسفانه صداوسیما در شرایطی که تأکید مقام معظم رهبری بر تولید داخلی است اقدام به تبلیغ برندهای خارجی با توجه به پرداخت‌های ارزی آنها می‌کند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه ما به واردات کم و صادرات بالا و باکیفیت توجهی نمی‌کنیم، افزود: بهره‌وری پایین در این صنعت موجب کیفیت پایین محصولات سنگی‌شده است.

رئیس اتاق اصفهان در ادامه با انتقاد از اینکه متأسفانه قول و فعل صادرات بخش سنگ یکی نیست، تصریح کرد: مسئولان باید نسبت به اجرای آیین‌نامه‌ها و قوانین صادرات به‌خصوص در بخش سنگ توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی همچنین بابیان اینکه در تأمین مالی صادرات صنعت سنگ ضعیف هستیم، تأکید کرد: نبود سیستم قوی بانکی در صادرات سنگ ازجمله معضلات این بخش است.

تنها راه برون‌رفت واحدهای فراوری سنگ و معادن این بخش، صادرات است

رئیس کمیسیون معاد و صنایع معدنی اتاق اصفهان در این همایش گفت: تنها راه برون‌رفت واحدهای فراوری سنگ و معادن این بخش، صادرات است.

احمد خوروش افزود: کمیسیون معادن اتاق تلاش می‌کند که با شناسایی مسائل و مشکلات بخش سنگ راهکارهای اجرایی برای پویا ساختن این بخش ارائه کند.

تشکیل مجدد شورای سیاست گذاری سنگ

سرپرست صنایع معدنی کانی غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صنعت برای توسعه الزامات صادرات سنگ کشور در افق ۱۴۰۴ در دولت یازدهم شورای سیاست‌گذاری سنگ را مجدداً تشکیل داد.

 سیف اله امیری با تأکید بر اینکه رویکرد صادرات محور در برگزاری نمایشگاه‌های سنگ کشور از الزامات آن است، اظهار داشت: ازآنجاکه یکی از مؤلفه‌های اساسی اقتصاد مقاومتی درون‌زا بودن یعنی استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور و برون‌گرا بودن یعنی دارای قدرت مواجهه با اقتصاد دیگر کشورها و در تعامل بودن با اقتصادهای جهانی تبیین شده است.

امیری افزود: صنعت سنگ و دیگر صنایع وابسته که دارای ظرفیت‌های صادراتی هستند می‌توانند بخش مهمی از پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی را به دوش کشیده و با تکیه‌بر مزایای نسبی و رقابتی خود بازوهای صادراتی کشور را بیش‌ازپیش تقویت کرده و سهم و جایگاه خود را در بازارهای جهانی ارتقا دهند.

سرپرست صنایع معدنی کانی غیرفلزی وزارت صنعت بیان داشت: در یک فضای اقتصادی تعامل محور، نمایشگاه‌های تخصصی به‌عنوان شاهراه ارتباط‌گیری و نقطه برجسته تعاملات، همکاری‌ها و همچنین مرکز به‌روز کردن دانش و آگاهی فعالان هر رشته صنفی فضایی را فراهم می‌آورند تا صنایع کشور علاوه بر تقویت ارتباطات داخلی و سهم خواهی خود از بازارهای کشور ارتباطات بین‌المللی خود را محک بزنند.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان به‌عنوان قطب اصلی سنگ کشور رتبه نخست تولید و فرآوری سنگ را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: این استان با برخورداری از ۲۳۰ معدن سنگ و بیش از هزار و ۸۰۰ کارخانه فرآوری به بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌های تزئینی در کشور تبدیل‌شده است و با استفاده از این شرایط سنگ‌بری‌های استان تقریباً ۵۰ درصد سنگ‌های فرآوری شده موجود در بازار کشور را تأمین می‌کنند.

امیری بابیان اینکه ایران با دارا بودن حدود ۲.۴ میلیارد تن ذخیره قطعی در انواع سنگ‌های گرانیتی، مرمریت، تراورتن، چینی و کریستال سهم بسزایی از ذخایر معدنی را به خود اختصاص داده است، تاکید کرد: سنگ ایران در این شرایط می‌تواند در بخش درآمدهای غیرنفتی نقش مهمی را ایفا کند که این بالاترین مزیت در منطقه است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در ایران حدود هزار و ۹۵۵ معدن سنگ تزئینی وجود دارد، گفت: از آن تعداد ۶۵۰۰ واحد فرآوری سنگ تزئینی در کشور وجود دارد که حدود ۳۰۰ واحد آن با استفاده از تکنولوژی روز است.

سرپرست صنایع معدنی کانی غیرفلزی وزارت صنعت با تأکید بر اینکه میزان ظرفیت تولید معادن سنگ در کشور ۲۷ میلیون تن است، ادامه داد: در سال ۹۵ میزان تولید سنگ بلوک در کشور ۱۳ میلیون تن بوده و میزان ظرفیت تولید در واحدهای فرآوری سنگ حدود ۱۶۰ میلیون مترمربع است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ میزان تولید سنگ بریده‌شده، ۸۰ میلیون مترمربع بوده که نسبت به سال قبل تغییر نداشته و علت آن رکود بازار است، اضافه کرد: سال گذشته میزان مصرف سنگ بریده‌شده در کشور ۷۰ میلیون مترمربع بوده و میزان صادرات سنگ تزئینی، ۱.۲ میلیون تن به ارزش ۲۷۳ میلیارد دلار است که نسبت به سال ۹۴ حدود ۲۵۰ هزار تن افزایش صادرات داشته‌ایم.

امیری با تأکید بر اینکه سال گذشته میزان واردات سنگ در کشور، ۶۲ هزار تن به ارزش ۱۰.۸ میلیون دلار است، گفت: مسائل و مشکلات موجود در این بخش، عدم وجود مدیریت علمی و برنامه‌ریزی صحیح، عدم انتخاب ماشین‌آلات مناسب، روش استخراج نامناسب و ایجاد ضایعات نامتعارف، نبود مدیریت اطلاعات، تنگناهای مالی، منابع انسانی که ناشی از مدیریت سنتی به‌جای مدیریت علمی، حمل‌ونقل ضعیف در واردات و صادرات، ضعف برنامه‌ریزی و ساماندهی مناسب برای صادرات و ورود به بازارهای جدید است.

وی در ادامه به برخی الزامات توسعه صادرات سنگ کشور در افق ۱۴۰۴ اشاره کرد و افزود: انجام مطالعات بازار به‌منظور شناسایی و توسعه بازارهای صادراتی هدف و برنامه‌ریزی مناسب به‌منظور اطلاع‌رسانی و تبلیغات در بازارهای هدف صادراتی، تشکیل کنسرسیوم‌های تولید و صادرات سنگ، انجام تبلیغات گسترده و بازاریابی مؤثر از طریق شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی بازارهای هدف، ایجاد نمایشگاه‌های دائمی زنجیره‌ای در بازارهای هدف، برقراری تعرفه ترجیحی با کشورهای همسایه آسیای میانه و روسیه و سایر کشورهای بازار هدف، ازجمله این الزامات است.

سرپرست صنایع معدنی کانی غیرفلزی وزارت صنعت تصریح کرد: در این راستا وزارت صنعت در دولت یازدهم شورای سیاست‌گذاری سنگ را مجدداً تشکیل داد و در آن شورا موارد ذیل موردبحث و تبادل‌نظر قرارگرفته و تصمیم‌گیری‌هایی اتخاذ کرد.

چالش‌های صنعت سنگ فرصتی برای جذب بازارهای صادراتی است

مدیرکل امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه امروز صنعت سنگ کشور با مشکل فروش و بازرگانی مواجه است، گفت: چالش‌های سنگ در داخل فرصت خوبی برای این صنعت در راستای جذب بازارهای صادراتی است.

اسداله کشاورز با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌های سنگ کشور از تکنولوژی بالایی برخوردار هستند، گفت: بااین‌وجود صنعت سنگ با چالش‌هایی ازجمله مسکن و مخالفت ارگان‌هایی همچون منابع طبیعی و معدنی مواجه است اما با تلاش‌های وزارتخانه به تعاملاتی بین معدن کاران و ترجمان‌های دولتی دست‌یافته‌ایم.

به گفته وی، این اقدامات در راستای نام‌گذاری شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال، صورت گرفته و امیدواریم چالش‌های سنگ را برطرف کنیم.

مدیرکل امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه چالش‌های سنگ در داخل فرصت خوبی برای این صنعت در راستای جذب بازارهای صادراتی است، تصریح کرد: ایران با توجه به ذخایر متنوع و گسترده سنگ‌های تزیینی، می‌تواند طرح‌های نو سنگ‌های تزیینی را با مطالعات جدید شناسایی کند.

وی با انتقاد بر اینکه متأسفانه دامنه اکتشافات معدنی در ایران، سطح الارضی است، تأکید کرد: ما هنوز نمی‌دانیم در عمق معادن چه فرصت‌هایی نهفته است و نیازمند مطالعات جدید هستیم.

کشاورز با اشاره به استقبال از سنگ‌های ورقه‌ای، افزود: از این فرصت‌ها می‌توان استفاده بهینه کرد.

وی در ادامه بابیان اینکه رکود شدیدی گریبان‌گیر صنعت سنگ و سنگ‌بری‌های کشور شده است، افزود: ٥٠ درصد از فعالیت‌های اقتصادی به مارکتینگ آن برمی‌گردد اما امروز صنعت سنگ کشور با مشکل فروش و بازرگانی مواجه است.

مدیرکل امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه اصفهان قطب صنعت سنگ کشور است، گفت: با توجه به تنوع و رنگ‌های سنگ ایتالیایی، این کشور نیز قطب صنعت سنگ جهان است.

وی بابیان اینکه ایتالیایی‌ها و اروپاییان در حوزه سنگ تنوع‌طلب هستند، تصریح کرد: با توجه به سنگ‌ها و ذخایر سنگی کشور، با شناسایی گونه‌های جدید و مناسب آن می‌توان به فراوری خوبی دست‌یابیم.

به گفته کشاورز، با آموزش‌های لازم می‌توان به بازارهای صادراتی مناسب دست‌یابیم.

وی با تأکید بر جای خالی اتحادیه صادرکنندگان سنگ در کشور، تصریح کرد: ایران خوشبختانه مشکلی در ذخیره، تنوع رنگ و فراوری سنگ ندارد اما با اتحاد و همبستگی می‌توان به موفقیت در این صنعت دست‌یابیم.

 

موضوعات :
در همین رابطه