محمدرضا طلایی، رئیس هیاتمدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در گفتوگو با «اتاق ایران آنلاین» گفت: همایش صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات 14 مرداد ۱۴۰۴ به همت فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، اتاق ایران و مرکز تجارت جهانی دبی برگزار میشود.
طلایی ادامه داد: در جهان امروز، صادرات فناوری به یکی از کلیدیترین محرکهای رشد اقتصادی پایدار و خلق ارزشافزوده ملی تبدیلشده است. فناوری، فراتر از یک کالا یا خدمت، حامل دانش، نوآوری و رقابتپذیری در بازارهای بینالمللی است و کشورهایی که بتوانند جایگاه خود را در این عرصه تثبیت کنند، مسیر توسعه پایدار و اثرگذاری در اقتصاد جهانی را تضمین خواهند کرد.
رئیس هیاتمدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران تصریح کرد: اقتصادهای توسعهیافته و نوظهور، از طریق صادرات فناوری، نهتنها منابع درآمدی جدیدی خلق میکنند، بلکه با انتقال دانش و تعامل با بازارهای بینالمللی، ظرفیتهای انسانی و فناورانه خود را ارتقا میبخشند. حضور در بازارهای جهانی، فرصتی برای معرفی برند ملی، افزایش تابآوری اقتصادی و ورود به زنجیره ارزش جهانی است. در این مسیر، شرکتهای فناور ایرانی با ظرفیتهای قابلتوجه در حوزه نرمافزار، هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، سلامت دیجیتال، امنیت سایبری و خدمات زیرساختی میتوانند سهم قابلتوجهی در بازارهای هدف کسب کنند.
او ادامه داد: با توجه به رشد بازارهای فناوری در کشورهای عربی منطقه، کشورهای آفریقایی و آسیای مرکزی، و توسعه بسترهای تجارت الکترونیک و دیجیتال، امکان ورود محصولات و خدمات فناورانه ایرانی به بازارهای جهانی بیش از هر زمان دیگری فراهمشده است. بااینحال، بهرهبرداری از این فرصتها نیازمند شناخت دقیق بازارهای هدف، بهروزرسانی دانش صادراتی، شبکهسازی مؤثر و تعامل با نهادهای بینالمللی و مسیرهای تسهیل صادرات است.
بهگفته طلایی افزایش سهم ایران با تکیهبر ظرفیتهای داخلی و شبکهسازی مؤثر در بازار بینالمللی فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای تقویت اکوسیستم صادرات فناوری ایران و تثبیت برند فناوری کشور، همچنین نقشآفرینی بهعنوان یکی از بازیگران کلیدی منطقهای.
رئیس هیاتمدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران ادامه داد: همایش صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرصتی برای خلق ارزش و رشد پایدار با هدف توانمندسازی فعالان حوزه فناوری برای حضور در بازارهای جهانی و توسعه صادرات محصولات و خدمات فناورانه طراحیشده است.
او افزود: همایش صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات در پی آن است که با بررسی ظرفیتها، شناسایی چالشها و تبیین فرصتها، نقشه راهی عملیاتی برای شرکتهای فناور ایرانی در مسیر ورود و تثبیت در بازارهای هدف ارائه دهد و زمینهساز ایجاد تعامل مؤثر میان فعالان این حوزه با بازارهای بینالمللی باشد.
طلایی هدف همایش صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات را شناسایی فرصتهای صادراتی در بازارهای نوظهور و منطقهای خواند و گفت: در این همایش چالشها صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات بررسی شده و راهکارهای عملی برای تسهیل صادرات فناوری ارائه خواهد شد.
او ادامه داد: ارتقای مهارتهای بازاریابی و توسعه صادرات در شرکتهای فناور ایرانی، ایجاد تعامل مؤثر با مراکز تجارت جهانی و اتاقهای بازرگانی جهت بازاریابی هدفمند، بررسی نقش نمایشگاههای بینالمللی در توسعه بازار صادرات فناوری و کمک به توسعه پایدار و ارتقای برند ملی فناوری ایران در بازارهای بینالمللی از اهداف ایران همایش است.
طلایی محورهای اصلی این همایش صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات را بررسی وضعیت و آینده صادرات فناوری در ایران و جهان، تحلیل بازارهای هدف صادراتی با تمرکز بر کشورهای GCC، آفریقا و CIS، چالشهای قانونی، مالیاتی و لجستیکی در مسیر صادرات فناوری، بررسی تجربیات موفق صادرات فناوری در ایران عنوان کرد.
به گفته طلایی چالشهای همایش صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات، نبود آشنایی کافی با استانداردها و قوانین بازارهای هدف، موانع نقل و انتقال مالی و زیرساختهای صادرات، نیاز به تقویت برندسازی و بازاریابی در سطح بینالمللی و کمبود شبکهسازی و تعامل مستمر با بازارهای هدف است.
رئیس هیاتمدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران تصریح کرد: این همایش، فرصتی ارزشمند برای شرکتهای فناور ایرانی است تا با تحلیل دقیق فرصتها و چالشهای پیشرو و بهرهگیری از ظرفیتهای ایجاد شده، سهم خود را در بازارهای جهانی فناوری افزایش دهند و گام مؤثری در مسیر تحقق اهداف توسعه پایدار و اقتصاد دانشبنیان کشور بردارند.