رادیو مجازی اتاق ایران : 17 خرداد 1404

سلسله یادداشت‌های دبیران اتاق‌های سراسر کشور - 5

ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزی و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺧﺪﻣﺖﻣﺤﻮر اﺗﺎقﻫﺎی ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ: ﺿﺮورت اﻣﺮوز، ﻣﺴﻴﺮ ﻓﺮدا

دبیر اتاق سمنان با تشریح ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎی ﻋﺪم ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزی اﺗﺎق‌های بازرگانی، 9 پیشنهاد در راستای «چابک‌سازی و توسعه خدمت‌محور اتاق‌های بازرگانی» ارائه کرد.

06 مرداد 1404 - 08:15
کد خبر : 86227
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمد همتیان، دبیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان در یادداشتی که در آستانه برگزاری اجلاس سراسری دبیران اتاق‌های سراسر کشور، در اختیار پایگاه خبری اتاق ایران آنلاین قرار داد، نوشت: اﺗﺎقﻫﺎى ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻣﻲﺧﻮاﻫﻨﺪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪه واﻗﻌﻲ ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺧﻮد را ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ، ﻣﻨﻌﻄﻒ و ﺧﺪﻣﺖﻣﺤﻮر ﺑﺪل ﻛﻨﻨﺪ؛ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ دﻗﺖ، ﺳﺮﻋﺖ و اﺣﺘﺮام ﺑﻪ زﻣﺎن و ﻧﻴﺎز اﻋﻀﺎ، آﻳﻨﺪه را ﺷﻜﻞ ﻣﻲدﻫﺪ. 

اجلاس سراسری دبیران اجرایی اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور در دوره دهم، روز دوشنبه 20 مرداد ماه 1404 با حضور رییس، اعضای هیئت رییسه و دبیرکل اتاق ایران در تهران برگزار می‌شود.

یادداشت دبیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان را در زمینه «چابک‌سازی و توسعه خدمت‌محور اتاق‌های بازرگانی» در ادامه می‌خوانیم:

اﺗﺎقﻫﺎى ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻧﻬﺎدﻫﺎى ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﻲ ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﻲ، ﺑﺎﻳﺪ ﻧﻘﺸﻲ ﻓﻌﺎل در ﺗﺴﻬﻴﻞ ﻣﺤﻴﻂ ﻛﺴﺐوﻛﺎر، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﺎدرات، ارﺗﻘﺎى رﻗﺎﺑﺖﭘﺬﻳﺮى و اﻓﺰاﻳﺶ ﺷﻔﺎﻓﻴﺖ اﻗﺘﺼﺎدى اﻳﻔﺎ نمایند. اﻣﺎ در ﺷﺮاﻳﻂ ﭘﺮﺗﻼﻃﻢ اﻗﺘﺼﺎدى، ﭘﻴﭽﻴﺪﮔﻲ ﻓﻀﺎى ﻣﻘﺮراﺗﻲ و ﺗﻐﻴﻴﺮات ﺳﺮﻳﻊ ﻓﻨﺎوراﻧﻪ، ﺗﻨﻬﺎ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎﻳﻲ ﻗﺎدر ﺑﻪ اداﻣﻪ اﺛﺮﺑﺨﺶ ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑﻮد ﻛﻪ ﭼﺎﺑﻚ (Agile) ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻳﻌﻨﻲ ﺳﺮﻳﻊ، واﻛﻨﺸﻲ و داراى ﺳﺎزوﻛﺎر ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮى ﻛﻮﺗﺎه، و در ﻋﻴﻦ ﺣﺎل، ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺧﻮد را ﺧﺪﻣﺖﻣﺤﻮر (Service-Oriented) ﻃﺮاﺣﻲ ﻛﺮده ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺗﺎ ﺧﺪﻣﺎت ﺷﻔﺎف، دﻗﻴﻖ، و ﺷﺨﺼﻲﺳﺎزىﺷﺪه ﺑﻪ اﻋﻀﺎ اراﺋﻪ دﻫﻨﺪ.

1) ﻣﻔﻬﻮم ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزی در ﻧﻬﺎدﻫﺎی ﻏﻴﺮاﻧﺘﻔﺎﻋﻲ و ﻋﻤﻮﻣﻲ

ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزى ﺻﺮﻓﺎً ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎى ﻛﺎﻫﺶ ﻧﻴﺮوى اﻧﺴﺎﻧﻲ ﻳﺎ ﺣﺬف ﺑﺮوﻛﺮاﺳﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻐﻴﻴﺮ در ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ، ﺳﺒﻚ رﻫﺒﺮى، ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮى، و اﺳﺘﻔﺎده ﺑﻬﻴﻨﻪ از ﻓﻨﺎورىﻫﺎى ﻧﻮ اﺳﺖ. اﻳﻦ ﻣﻬﻢ در اﺗﺎقﻫﺎى ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ، ﻳﻌﻨﻲ:

  • ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ ﺳﺮﻳﻊ ﺑﻪ ﻧﻴﺎزﻫﺎى اﻋﻀﺎ
  • ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺎ دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎى دوﻟﺘﻲ و ﻧﻬﺎدﻫﺎى ﻣﻘﺮراتﮔﺬار
  • ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲ روﻧﺪﻫﺎى اﻗﺘﺼﺎدى و ﺑﺎزارﻫﺎ 

2) ﻣﺸﻜﻼت ﻛﻨﻮﻧﻲ اﺗﺎقﻫﺎی ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ در اﻳﺮان

ﺑﺮ اﺳﺎس ﺷﻮاﻫﺪ ﻣﻮﺟﻮد وﻧﻴﺰ ﺑﺮﺧﻲ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت، ﻋﻤﺪه ﭼﺎﻟﺶﻫﺎى راﻳﺞ در اﺗﺎقﻫﺎى ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ اﻳﺮان ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:

ﭼﺎﻟﺶ

ﺷﺮح

ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﻠﺴﻠﻪﻣﺮاﺗﺒﻲ و ﻛﻨﺪ

ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮى ﻣﺘﻤﺮﻛﺰ در ﻫﻴﺌﺖ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎن، ﺗﺄﺧﻴﺮ در اﺟﺮا

ﻓﻘﺪان ﺧﺪﻣﺎت دﻳﺠﻴﺘﺎل ﺟﺎﻣﻊ

ﻋﺪم ﻳﻜﭙﺎرﭼﮕﻲ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪﻫﺎ و ﻧﺒﻮد داﺷﺒﻮرد اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﺑﺮاى اﻋﻀﺎ

ﻋﺪم ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻣﺤﻮر

ﺳﻴﺎﺳﺖﮔﺬارى ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎى ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻓﺮدى ﻧﻪ داده و ﺗﺤﻠﻴﻞ آﻣﺎرى

ﻓﺎﺻﻠﻪ از ﻓﻀﺎى ﻧﻮآورى و اﺳﺘﺎرﺗﺎﭘﻲ

ﻋﺪم ﺣﻀﻮر اﺗﺎقﻫﺎ در اﻛﻮﺳﻴﺴﺘﻢ ﻓﻨﺎورى ﻛﺸﻮر

ﺧﺪﻣﺎت ﻏﻴﺮﺷﺨﺼﻲﺳﺎزىﺷﺪه

ﻫﻤﻪ اﻋﻀﺎ، ﺻﺮفﻧﻈﺮ از ﻧﻴﺎزﺷﺎن، ﺧﺪﻣﺎت ﻳﻜﺴﺎﻧﻲ درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ

3) اﺻﻮل ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزی ﺑﺮای اﺗﺎقﻫﺎی ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ

* ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺑﺮ ﺗﻴﻢﻫﺎى ﻛﻮﭼﻚ، ﻣﺴﺘﻘﻞ و ﻫﺪفﮔﺮا ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺗﻴﻢﻫﺎى ﭘﺮوژهاى ﻣﻮﻗﺖ ﺑﺮاى ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺧﺎص

* ﻃﺮاﺣﻲ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺧﺪﻣﺖﻣﺤﻮر ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﻴﺎز دﺳﺘﻪﺑﻨﺪىﺷﺪه اﻋﻀﺎ : ﺑﻪ ﺟﺎى اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻳﻜﺴﺎن، ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺧﻮﺷﻪﻫﺎى ﻧﻴﺎز (به عنوان مثال ﺗﻮﻟﻴﺪى-ﺻﺎدراﺗﻲ، ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ واردات، ﻛﺴﺐوﻛﺎرﻫﺎى ﻓﻨﺎوراﻧﻪ) ﺷﺨﺼﻲﺳﺎزى ﺷﻮد.

* ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺧﺪﻣﺖﻣﺤﻮر: رﻛﻦ ﺗﺤﻮل‌زا در ارزش‌آﻓﺮﻳﻨﻲ اﺗﺎقﻫﺎ.

4) ﭼﻪ ﺧﺪﻣﺎﺗﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻳﺎﺑﻨﺪ؟ 

ﺣﻮزه

ﺧﺪﻣﺎت ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدی

ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺑﺎزار و ﻣﺸﺎوره ﺻﺎدرات

داﺷﺒﻮردﻫﺎى دادهﻣﺤﻮر ﺻﺎدراﺗﻲ ﺑﺮاﺳﺎس ﻛﺸﻮر ﻫﺪف

ﺧﺪﻣﺎت ﺣﻘﻮﻗﻲ و ﻣﻘﺮراﺗﻲ

راهاﻧﺪازى ﻣﺮﻛﺰ ﻣﺸﺎوره ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﺑﺎAI

آﻣﻮزش و ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزى

ﻃﺮاﺣﻲ ﭘﻠﺘﻔﺮم آﻣﻮزش ﻣﺠﺎزى ﺑﺮ اﺳﺎس رﺗﺒﻪ و ﻧﻴﺎز اﻋﻀﺎ

رﺻﺪﮔﺮى و ﭘﺎﻳﺶ ﻛﺴﺐوﻛﺎر

اﻧﺘﺸﺎر ﺑﻮﻟﺘﻦﻫﺎى ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﻣﺎﻫﺎﻧﻪ وﻳﮋه ﻫﺮ ﺻﻨﻌﺖ

راﺑﻄﻪ ﺑﺎ دوﻟﺖ و ﻻﺑﻲﮔﺮى

ﭘﻨﻞ ارﺗﺒﺎﻃﻲ آﻧﻼﻳﻦ ﺑﺎ دﺑﻴﺮﺧﺎﻧﻪ دوﻟﺖ، اﺗﻮﻣﺎﺳﻴﻮن ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﻣﺸﻜﻼت اﻋﻀﺎ

آﻳﺎ ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزی و ﺧﺪﻣﺖﻣﺤﻮری در دﺳﺘﻮر ﻛﺎر اﺗﺎق اﻳﺮان ﺑﻮده اﺳﺖ؟

ﭘﺎﺳﺦ ﻛﻮﺗﺎه : ﺑﻪﺻﻮرت ﭘﺮاﻛﻨﺪه ﺑﻠﻲ، وﻟﻲ ﻧﻪ ﺑﻪﻃﻮر رﺳﻤﻲ و ﺳﺎﺧﺘﺎرﻳﺎﻓﺘﻪ.

 

بر اساس اﺳﻨﺎد ﻣﻨﺘﺸﺮﺷﺪه ﮔﺮﭼﻪ ﻛﻠﻴﺪواژهﻫﺎﻳﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ «اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻏﻴﺮﺣﻀﻮرى»، «ﺗﺤﻮل دﻳﺠﻴﺘﺎل»، «ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ» یا «ﺳﺎدهﺳﺎزى ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎ» در ﺑﺮﺧﻲ ﺳﺨﻨﺮاﻧﻲﻫﺎ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎى دﺑﻴﺮﺧﺎﻧﻪ اﺗﺎق ﻣﻄﺮح ﺷﺪه‌اﻧﺪ، اﻣﺎ تاﻛﻨﻮن ﻫﻴﭻ ﺳﻨﺪ راﻫﺒﺮدى ﺟﺎﻣﻊ ﺑﺎ ﻣﺤﻮرﻳﺖ «ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزى» ﻳﺎ «ﻣﺪل ﺧﺪﻣﺖﻣﺤﻮر ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ» ﺗﺪوﻳﻦ و اﺑﻼغ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ.

  • اﻏﻠﺐ ﺗﻐﻴﻴﺮات در ﻗﺎﻟﺐ ﭘﺮوژهﻫﺎى ﺟﺰﻳﺮه‌اى ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﻳﻜﭙﺎرﭼﻪ ﻋﻀﻮﻳﺖ ﻳﺎ اﺗﻮﻣﺎﺳﻴﻮن ﻣﻜﺎﺗﺒﺎت رخ داده‌اﻧﺪ و ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺧﺪﻣﺎت اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ ﺑﻮده است، ﻧﻪ ﺗﺤﻮل ﺳﺎﺧﺘﺎرى ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزى ﻧﻬﺎدى.

ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺷﻮاﻫﺪ:

  • ﺑﻴﺎﻧﻴﻪ رﺋﻴﺲ اﺗﺎق اﻳﺮان (١٤٠٢): "ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﺑﻪ اﻋﻀﺎ، اوﻟﻮﻳﺖ آﻳﻨﺪه ﻣﺎﺳﺖ..."
  • ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اﺗﺎق در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﻔﺘﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ: اﺷﺎره ﺑﻪ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪﺳﺎزى، وﻟﻲ ﻧﻪ ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزى
  • ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ‌ﻫﺎى راه‌اﻧﺪازىﺷﺪه ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﻤﺲ (ﺷﺒﻜﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺧﺪﻣﺎت) :ﻓﺎﻗﺪ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎى ﻋﻤﻠﻜﺮدى و ﭼﺮﺧﻪ ﺑﺎزﺧﻮرد ﭼﺎﺑﻚ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﺮﻫﻤﻴﻦ اﺳﺎس ﻏﻴﺮﻗﺎﺑﻞ ارزﻳﺎﺑﻲ و ﺳﻨﺠﺶ.

ﻣﻌﺎﻳﺐ ﻓﻘﺪان ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزی و ﺧﺪﻣﺖﻣﺤﻮری در اﺗﺎقﻫﺎی اﺳﺘﺎﻧﻲ

ﻣﺤﻮر

ﺷﺮح

ﻛﺎﻫﺶ اﺛﺮﮔﺬارى ﻣﺤﻠﻲ

اﺗﺎقﻫﺎى اﺳﺘﺎﻧﻲ ﺑﻪﺟﺎى ﻧﻘﺶ راﻫﺒﺮدى، ﺻﺮﻓﺎً ﺑﻪ ﻧﻬﺎدﻫﺎى ادارى ﺑﺪل

ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﻣﺎت را ﺑﺎ ﺗﺄﺧﻴﺮ ﻳﺎ ﺑﻲﻛﻴﻔﻴﺖ اراﺋﻪ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ.

ﻧﺎرﺿﺎﻳﺘﻲ اﻋﻀﺎى ﺑﻮﻣﻲ

ﺗﺠﺎر و ﺻﻨﻌﺖﮔﺮان ﻣﺤﻠﻲ ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﺧﺪﻣﺎت ﻛﻨﺪ، ﺗﻜﺮارى، و ﻏﻴﺮﺷﻔﺎف،

اﻧﮕﻴﺰهاى ﺑﺮاى ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ اﺗﺎق ﻧﺪارﻧﺪ.

ﻓﻘﺪان ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﻲ ﻣﺆﺛﺮ در ﺳﻄﻮح ﻣﻠﻲ

اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻮﻣﻲ، ﺧﻮاﺳﺘﻪﻫﺎ و ﭼﺎﻟﺶﻫﺎى ﻣﻨﻄﻘﻪاى ﺑﻪﻣﻮﻗﻊ و دﻗﻴﻖ ﺑﻪ

ﻣﺮﻛﺰ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻧﻤﻲﺷﻮﻧﺪ.

ﻋﺪم ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧﻲ از ﻛﺴﺐوﻛﺎرﻫﺎى ﻧﻮﭘﺎ و

ﻓﻨﺎور

اﺗﺎقﻫﺎى اﺳﺘﺎﻧﻲ ﻏﺎﻟﺒﺎً در ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ اﺳﺘﺎرﺗﺎپﻫﺎ، ﺻﻨﺎﻳﻊ داﻧﺶﺑﻨﻴﺎن و

ﺷﺮﻛﺖﻫﺎى ﻛﻮﭼﻚ ﻧﺎﺗﻮان ﻫﺴﺘﻨﺪ.

 ﻓﺎﺻﻠﻪ از ﺗﺤﻮﻻت دﻳﺠﻴﺘﺎل

ﻧﺒﻮد ﭘﻠﺘﻔﺮم آﻧﻼﻳﻦ، داﺷﺒﻮرد دادهﻣﺤﻮر و ﺗﻴﻢﻫﺎى ﭘﺎﺳﺨﮕﻮ ﺑﺎﻋﺚ

ﻋﻘﺐﻣﺎﻧﺪﮔﻲ از ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎى ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺷﺪه اﺳﺖ.

ﭼﺎﻟﺶﻫﺎی ﻧﺎﺷﻲ از ﻓﻘﺪان ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزی و ﺧﺪﻣﺖﻣﺤﻮری در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ اﺗﺎقﻫﺎی ﺳﺎﻳﺮ ﻛﺸﻮرﻫﺎ

ﻣﻮردﻣﻘﺎﻳﺴﻪ

اﺗﺎقﻫﺎی ﭘﻴﺸﺮو (ﻣﺎﻧﻨﺪ آﻟﻤﺎن، ﺗﺮﻛﻴﻪ،

اﻣﺎرات)

اﺗﺎق اﻳﺮان

ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮى

ﭼﺎﺑﻚ، ﺗﻴﻤﻲ، دادهﻣﺤﻮر

ﻣﺘﻤﺮﻛﺰ، ﻛﻨﺪ، ﻫﻴﺌﺖﻣﺤﻮر

ﺧﺪﻣﺖرﺳﺎﻧﻲ ﺑﻪ اﻋﻀﺎ

ﭘﻠﺘﻔﺮمﻣﺤﻮر، ﺑﺎ ﺧﺪﻣﺎت

ﺳﻔﺎرﺷﻲﺷﺪه

ﺑﻴﺸﺘﺮ دﺳﺘﻲ، ﻓﺎﻗﺪ API و داﺷﺒﻮرد

ﺷﺨﺼﻲ

ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﻴﻦﻧﻬﺎدى

ﻳﻜﭙﺎرﭼﻪ ﺑﺎ دوﻟﺖ و ﮔﻤﺮک

ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻛﺎﻏﺬى ﻳﺎ ﻧﻴﻤﻪدﻳﺠﻴﺘﺎل

ﺗﺤﻠﻴﻞ داده و ﺳﻴﺎﺳﺖﮔﺬارى

ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ داده، ﺑﻪروزرﺳﺎﻧﻲ ﻣﺎﻫﺎﻧﻪ

ﺿﻌﻴﻒ، ﻓﺎﻗﺪ داﺷﺒﻮردﻫﺎى ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ

ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻛﺎرﺑﺮ (ﻋﻀﻮ اﺗﺎق)

ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺳﺎده، ﺳﺮﻳﻊ، و ﺑﺮﺧﻂ

ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎى ﻃﻮﻻﻧﻲ، ﺧﺪﻣﺎت ﻧﺎﻫﻤﺎﻫﻨﮓ

ﻧﻮآورى و ﻓﻀﺎى ﻓﻨﺎورى

ﭘﻴﻮﻧﺪ ﺑﺎ ﻣﺮاﻛﺰ ﻧﻮآورى و ﻓﻴﻦﺗﻚﻫﺎ

ﺟﺪا از اﻛﻮﺳﻴﺴﺘﻢ اﺳﺘﺎرﺗﺎﭘﻲ

ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎی ﻋﺪم ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزی ﺑﺮای اﺗﺎق اﻳﺮان

  • ﻛﺎﻫﺶ اﻋﺘﻤﺎد و ﻣﺸﺎرﻛﺖ اﻋﻀﺎ (ﺧﺼﻮﺻﺎً ﻓﻌﺎﻻن ﺟﻮان و ﻧﻮآور.)
  • ﻋﺪم ﻧﻘﺶآﻓﺮﻳﻨﻲ در ﺗﺤﻮﻻت ﺳﻴﺎﺳﺖﮔﺬارى اﻗﺘﺼﺎدى.
  • ﺧﺮوج اﻋﻀﺎ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺗﺸﻜﻞﻫﺎى ﺗﺨﺼﺼﻲ دﻳﮕﺮ.
  • ﻛﺎﻫﺶ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ در ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ دوﻟﺖ، ﮔﻤﺮک، ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺎﻟﻴﺎت.

ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدﻫﺎی اﺟﺮاﻳﻲ

1) ﺗﺪوﻳﻦ ﺳﻨﺪ راﻫﺒﺮدى «ﺗﺤﻮل ﭼﺎﺑﻚ در ﺧﺪﻣﺖرﺳﺎﻧﻲ اﺗﺎق» ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﻣﺪلﻫﺎى ﺟﻬﺎﻧﻲ

2) ﺗﺪوﻳﻦ ﺳﻴﺎﺳﺖﻧﺎﻣﻪ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدى ﺗﺤﻮل ﭼﺎﺑﻚ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺧﺪﻣﺖﻣﺤﻮر

3) ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﺄﻣﻮرﻳﺖﻫﺎى اﺻﻠﻲ (ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ ﺳﺮﻳﻊ، ﻳﻜﭙﺎرﭼﻪﺳﺎزى ﺧﺪﻣﺎت، دادهﻣﺤﻮرى، مشارکت‌ﭘﺬﻳﺮى)

4) اﻳﺠﺎد «ﻣﺮﻛﺰ ﺗﺤﻮل ﭼﺎﺑﻚ» در اﺗﺎق اﻳﺮان و ﻤنتسب ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎى ﻣﻨﻄﻘﻪ‌ای ﺑﻪ اﺳﺘﺎن‌ﻫﺎ

5) ﺗﻮﺳﻌﻪ «ﻧﻘﺸﻪ ﺧﺪﻣﺎت» ﺑﺮاى ﻫﺮ ﺧﻮﺷﻪ ﺻﻨﻌﺘﻲ : ﺑﺮ اﺳﺎس ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺗﻘﺎﺿﺎ و اوﻟﻮﻳﺖﻫﺎى ﻛﺴﺐوﻛﺎرﻫﺎ، ﻧﻘﺸﻪاى از ﺧﺪﻣﺎت ﺿﺮورى، ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻮﺟﻮد، و ﻧﻘﺎط ﺿﻌﻒ ﻃﺮاﺣﻲ ﺷﻮد

6) اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﻨﺎورىﻫﺎى ﻧﻮﻳﻦ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﻮش ﻣﺼﻨﻮﻋﻲ : ﺑﺮاى ﺷﻔﺎفﺳﺎزى ارﺗﺒﺎﻃﺎت

7) ﺳﻨﺠﺶ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺎ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎى ﻣﺸﺨﺺ : ﺑﺮاى ﻫﺮ ﺧﺪﻣﺖ، ﺷﺎﺧﺺﻫﺎى KPI ﻃﺮاﺣﻲ ﺷﻮد (به عنوان مثال درﺻﺪ رﺿﺎﻳﺖ اﻋﻀﺎ، زﻣﺎن ﭘﺎﺳﺦﮔﻮﻳﻲ، ﻣﻴﺰان اﺳﺘﻔﺎده ﻣﺎﻫﺎﻧﻪ)

8) ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺑﺮ ﺷﻔﺎﻓﻴﺖ و ﮔﺰارشدﻫﻲ ﻋﻤﻮﻣﻲ : اﻋﻼم ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺑﻮدﺟﻪﺑﻨﺪى، ﻣﺼﺎرف ﻣﺎﻟﻲ و ﮔﺰارش ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻫﺮ واﺣﺪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻓﺼﻠﻲ، اﻋﺘﻤﺎدﺳﺎزى و ﻣﺸﺎرﻛﺖ اﻋﻀﺎ

9) ارزیابی ﻣﺴﺘﻤﺮ رﺿﺎﻳﺖ و اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺧﺪﻣﺎت: ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﺑﺰارﻫﺎﻳﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ Score) Promoter (Net NPS و ﺷﺎﺧﺺﻫﺎى ﻣﺸﺎرﻛﺖ دﻳﺠﻴﺘﺎل.

ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی

در دﻧﻴﺎى اﻣﺮوز، ﻛﻨﺪى در ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮى، ﻋﺪم ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ دﻗﻴﻖ و ﻧﺎﺗﻮاﻧﻲ در ﻫﻢﮔﺎﻣﻲ ﺑﺎ ﺗﺤﻮﻻت ﻓﻨﺎوراﻧﻪ، اﺗﺎقﻫﺎى ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ را از ﻧﻘﺶ ﻣﺤﻮرى ﺧﻮد دور ﻣﻲﺳﺎزد. راﻫﻜﺎر اﻳﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻧﻪ ﺻﺮﻓﺎً در ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺳﺎﺧﺘﺎر، ﺑﻠﻜﻪ در ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزى ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﻓﺮآﻳﻨﺪﻫﺎ، و ﺧﺪﻣﺎت ﻧﻬﻔﺘﻪ اﺳﺖ. اﺗﺎقﻫﺎى ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻣﻲﺧﻮاﻫﻨﺪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪه واﻗﻌﻲ ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺧﻮد را ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ، ﻣﻨﻌﻄﻒ و ﺧﺪﻣﺖﻣﺤﻮر ﺑﺪل ﻛﻨﻨﺪ؛ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ دﻗﺖ، ﺳﺮﻋﺖ و اﺣﺘﺮام ﺑﻪ زﻣﺎن و ﻧﻴﺎز اﻋﻀﺎ، آﻳﻨﺪه را ﺷﻜﻞ ﻣﻲدﻫﺪ. ﺑﻪ ﺑﻴﺎﻧﻲ دﻳﮕﺮ ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزى و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺧﺪﻣﺖﻣﺤﻮر ﻧﻪ ﻳﻚ اﻧﺘﺨﺎب، ﺑﻠﻜﻪ ﺿﺮورت ﻧﺠﺎت اﺗﺎقﻫﺎى ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ از ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻓﺮﺳﻮده ﻓﻌﻠﻲ و اﻳﺠﺎد ارزش واﻗﻌﻲ ﺑﺮاى اﻋﻀﺎﺳﺖ. اﺗﺎق ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ اﻳﺮان ﺑﺎﻳﺪ از ﻓﺎز ﺧﺪﻣﺎت ﺳﻄﺤﻲ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﭘﻠﺘﻔﺮم ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﺗﺼﻤﻴﻢﻳﺎر و ﺧﺪﻣﺖرﺳﺎن اﻗﺘﺼﺎدى ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﻲ ﺣﺮﻛﺖ ﻛﻨﺪ.

در همین رابطه