محمد همتیان، دبیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان در یادداشتی که در آستانه برگزاری اجلاس سراسری دبیران اتاقهای سراسر کشور، در اختیار پایگاه خبری اتاق ایران آنلاین قرار داد، نوشت: اﺗﺎقﻫﺎى ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻣﻲﺧﻮاﻫﻨﺪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪه واﻗﻌﻲ ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺧﻮد را ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ، ﻣﻨﻌﻄﻒ و ﺧﺪﻣﺖﻣﺤﻮر ﺑﺪل ﻛﻨﻨﺪ؛ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ دﻗﺖ، ﺳﺮﻋﺖ و اﺣﺘﺮام ﺑﻪ زﻣﺎن و ﻧﻴﺎز اﻋﻀﺎ، آﻳﻨﺪه را ﺷﻜﻞ ﻣﻲدﻫﺪ.
اجلاس سراسری دبیران اجرایی اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور در دوره دهم، روز دوشنبه 20 مرداد ماه 1404 با حضور رییس، اعضای هیئت رییسه و دبیرکل اتاق ایران در تهران برگزار میشود.
یادداشت دبیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان را در زمینه «چابکسازی و توسعه خدمتمحور اتاقهای بازرگانی» در ادامه میخوانیم:
اﺗﺎقﻫﺎى ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻧﻬﺎدﻫﺎى ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﻲ ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﻲ، ﺑﺎﻳﺪ ﻧﻘﺸﻲ ﻓﻌﺎل در ﺗﺴﻬﻴﻞ ﻣﺤﻴﻂ ﻛﺴﺐوﻛﺎر، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﺎدرات، ارﺗﻘﺎى رﻗﺎﺑﺖﭘﺬﻳﺮى و اﻓﺰاﻳﺶ ﺷﻔﺎﻓﻴﺖ اﻗﺘﺼﺎدى اﻳﻔﺎ نمایند. اﻣﺎ در ﺷﺮاﻳﻂ ﭘﺮﺗﻼﻃﻢ اﻗﺘﺼﺎدى، ﭘﻴﭽﻴﺪﮔﻲ ﻓﻀﺎى ﻣﻘﺮراﺗﻲ و ﺗﻐﻴﻴﺮات ﺳﺮﻳﻊ ﻓﻨﺎوراﻧﻪ، ﺗﻨﻬﺎ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎﻳﻲ ﻗﺎدر ﺑﻪ اداﻣﻪ اﺛﺮﺑﺨﺶ ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑﻮد ﻛﻪ ﭼﺎﺑﻚ (Agile) ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻳﻌﻨﻲ ﺳﺮﻳﻊ، واﻛﻨﺸﻲ و داراى ﺳﺎزوﻛﺎر ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮى ﻛﻮﺗﺎه، و در ﻋﻴﻦ ﺣﺎل، ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺧﻮد را ﺧﺪﻣﺖﻣﺤﻮر (Service-Oriented) ﻃﺮاﺣﻲ ﻛﺮده ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺗﺎ ﺧﺪﻣﺎت ﺷﻔﺎف، دﻗﻴﻖ، و ﺷﺨﺼﻲﺳﺎزىﺷﺪه ﺑﻪ اﻋﻀﺎ اراﺋﻪ دﻫﻨﺪ.
1) ﻣﻔﻬﻮم ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزی در ﻧﻬﺎدﻫﺎی ﻏﻴﺮاﻧﺘﻔﺎﻋﻲ و ﻋﻤﻮﻣﻲ
ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزى ﺻﺮﻓﺎً ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎى ﻛﺎﻫﺶ ﻧﻴﺮوى اﻧﺴﺎﻧﻲ ﻳﺎ ﺣﺬف ﺑﺮوﻛﺮاﺳﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻐﻴﻴﺮ در ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ، ﺳﺒﻚ رﻫﺒﺮى، ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮى، و اﺳﺘﻔﺎده ﺑﻬﻴﻨﻪ از ﻓﻨﺎورىﻫﺎى ﻧﻮ اﺳﺖ. اﻳﻦ ﻣﻬﻢ در اﺗﺎقﻫﺎى ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ، ﻳﻌﻨﻲ:
- ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ ﺳﺮﻳﻊ ﺑﻪ ﻧﻴﺎزﻫﺎى اﻋﻀﺎ
- ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺎ دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎى دوﻟﺘﻲ و ﻧﻬﺎدﻫﺎى ﻣﻘﺮراتﮔﺬار
- ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲ روﻧﺪﻫﺎى اﻗﺘﺼﺎدى و ﺑﺎزارﻫﺎ
2) ﻣﺸﻜﻼت ﻛﻨﻮﻧﻲ اﺗﺎقﻫﺎی ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ در اﻳﺮان
ﺑﺮ اﺳﺎس ﺷﻮاﻫﺪ ﻣﻮﺟﻮد وﻧﻴﺰ ﺑﺮﺧﻲ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت، ﻋﻤﺪه ﭼﺎﻟﺶﻫﺎى راﻳﺞ در اﺗﺎقﻫﺎى ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ اﻳﺮان ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:
ﭼﺎﻟﺶ
|
ﺷﺮح
|
ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﻠﺴﻠﻪﻣﺮاﺗﺒﻲ و ﻛﻨﺪ
|
ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮى ﻣﺘﻤﺮﻛﺰ در ﻫﻴﺌﺖ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎن، ﺗﺄﺧﻴﺮ در اﺟﺮا
|
ﻓﻘﺪان ﺧﺪﻣﺎت دﻳﺠﻴﺘﺎل ﺟﺎﻣﻊ
|
ﻋﺪم ﻳﻜﭙﺎرﭼﮕﻲ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪﻫﺎ و ﻧﺒﻮد داﺷﺒﻮرد اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﺑﺮاى اﻋﻀﺎ
|
ﻋﺪم ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻣﺤﻮر
|
ﺳﻴﺎﺳﺖﮔﺬارى ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎى ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻓﺮدى ﻧﻪ داده و ﺗﺤﻠﻴﻞ آﻣﺎرى
|
ﻓﺎﺻﻠﻪ از ﻓﻀﺎى ﻧﻮآورى و اﺳﺘﺎرﺗﺎﭘﻲ
|
ﻋﺪم ﺣﻀﻮر اﺗﺎقﻫﺎ در اﻛﻮﺳﻴﺴﺘﻢ ﻓﻨﺎورى ﻛﺸﻮر
|
ﺧﺪﻣﺎت ﻏﻴﺮﺷﺨﺼﻲﺳﺎزىﺷﺪه
|
ﻫﻤﻪ اﻋﻀﺎ، ﺻﺮفﻧﻈﺮ از ﻧﻴﺎزﺷﺎن، ﺧﺪﻣﺎت ﻳﻜﺴﺎﻧﻲ درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ
|
3) اﺻﻮل ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزی ﺑﺮای اﺗﺎقﻫﺎی ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ
* ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺑﺮ ﺗﻴﻢﻫﺎى ﻛﻮﭼﻚ، ﻣﺴﺘﻘﻞ و ﻫﺪفﮔﺮا ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺗﻴﻢﻫﺎى ﭘﺮوژهاى ﻣﻮﻗﺖ ﺑﺮاى ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺧﺎص
* ﻃﺮاﺣﻲ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺧﺪﻣﺖﻣﺤﻮر ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﻴﺎز دﺳﺘﻪﺑﻨﺪىﺷﺪه اﻋﻀﺎ : ﺑﻪ ﺟﺎى اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻳﻜﺴﺎن، ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺧﻮﺷﻪﻫﺎى ﻧﻴﺎز (به عنوان مثال ﺗﻮﻟﻴﺪى-ﺻﺎدراﺗﻲ، ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ واردات، ﻛﺴﺐوﻛﺎرﻫﺎى ﻓﻨﺎوراﻧﻪ) ﺷﺨﺼﻲﺳﺎزى ﺷﻮد.
* ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺧﺪﻣﺖﻣﺤﻮر: رﻛﻦ ﺗﺤﻮلزا در ارزشآﻓﺮﻳﻨﻲ اﺗﺎقﻫﺎ.
4) ﭼﻪ ﺧﺪﻣﺎﺗﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻳﺎﺑﻨﺪ؟
ﺣﻮزه
|
ﺧﺪﻣﺎت ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدی
|
ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺑﺎزار و ﻣﺸﺎوره ﺻﺎدرات
|
داﺷﺒﻮردﻫﺎى دادهﻣﺤﻮر ﺻﺎدراﺗﻲ ﺑﺮاﺳﺎس ﻛﺸﻮر ﻫﺪف
|
ﺧﺪﻣﺎت ﺣﻘﻮﻗﻲ و ﻣﻘﺮراﺗﻲ
|
راهاﻧﺪازى ﻣﺮﻛﺰ ﻣﺸﺎوره ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﺑﺎAI
|
آﻣﻮزش و ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزى
|
ﻃﺮاﺣﻲ ﭘﻠﺘﻔﺮم آﻣﻮزش ﻣﺠﺎزى ﺑﺮ اﺳﺎس رﺗﺒﻪ و ﻧﻴﺎز اﻋﻀﺎ
|
رﺻﺪﮔﺮى و ﭘﺎﻳﺶ ﻛﺴﺐوﻛﺎر
|
اﻧﺘﺸﺎر ﺑﻮﻟﺘﻦﻫﺎى ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﻣﺎﻫﺎﻧﻪ وﻳﮋه ﻫﺮ ﺻﻨﻌﺖ
|
راﺑﻄﻪ ﺑﺎ دوﻟﺖ و ﻻﺑﻲﮔﺮى
|
ﭘﻨﻞ ارﺗﺒﺎﻃﻲ آﻧﻼﻳﻦ ﺑﺎ دﺑﻴﺮﺧﺎﻧﻪ دوﻟﺖ، اﺗﻮﻣﺎﺳﻴﻮن ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﻣﺸﻜﻼت اﻋﻀﺎ
|
آﻳﺎ ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزی و ﺧﺪﻣﺖﻣﺤﻮری در دﺳﺘﻮر ﻛﺎر اﺗﺎق اﻳﺮان ﺑﻮده اﺳﺖ؟
ﭘﺎﺳﺦ ﻛﻮﺗﺎه : ﺑﻪﺻﻮرت ﭘﺮاﻛﻨﺪه ﺑﻠﻲ، وﻟﻲ ﻧﻪ ﺑﻪﻃﻮر رﺳﻤﻲ و ﺳﺎﺧﺘﺎرﻳﺎﻓﺘﻪ.
بر اساس اﺳﻨﺎد ﻣﻨﺘﺸﺮﺷﺪه ﮔﺮﭼﻪ ﻛﻠﻴﺪواژهﻫﺎﻳﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ «اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻏﻴﺮﺣﻀﻮرى»، «ﺗﺤﻮل دﻳﺠﻴﺘﺎل»، «ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ» یا «ﺳﺎدهﺳﺎزى ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎ» در ﺑﺮﺧﻲ ﺳﺨﻨﺮاﻧﻲﻫﺎ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎى دﺑﻴﺮﺧﺎﻧﻪ اﺗﺎق ﻣﻄﺮح ﺷﺪهاﻧﺪ، اﻣﺎ تاﻛﻨﻮن ﻫﻴﭻ ﺳﻨﺪ راﻫﺒﺮدى ﺟﺎﻣﻊ ﺑﺎ ﻣﺤﻮرﻳﺖ «ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزى» ﻳﺎ «ﻣﺪل ﺧﺪﻣﺖﻣﺤﻮر ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ» ﺗﺪوﻳﻦ و اﺑﻼغ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ.
- اﻏﻠﺐ ﺗﻐﻴﻴﺮات در ﻗﺎﻟﺐ ﭘﺮوژهﻫﺎى ﺟﺰﻳﺮهاى ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﻳﻜﭙﺎرﭼﻪ ﻋﻀﻮﻳﺖ ﻳﺎ اﺗﻮﻣﺎﺳﻴﻮن ﻣﻜﺎﺗﺒﺎت رخ دادهاﻧﺪ و ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺧﺪﻣﺎت اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ ﺑﻮده است، ﻧﻪ ﺗﺤﻮل ﺳﺎﺧﺘﺎرى ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزى ﻧﻬﺎدى.
ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺷﻮاﻫﺪ:
- ﺑﻴﺎﻧﻴﻪ رﺋﻴﺲ اﺗﺎق اﻳﺮان (١٤٠٢): "ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﺑﻪ اﻋﻀﺎ، اوﻟﻮﻳﺖ آﻳﻨﺪه ﻣﺎﺳﺖ..."
- ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اﺗﺎق در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﻔﺘﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ: اﺷﺎره ﺑﻪ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪﺳﺎزى، وﻟﻲ ﻧﻪ ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزى
- ﺳﺎﻣﺎﻧﻪﻫﺎى راهاﻧﺪازىﺷﺪه ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﻤﺲ (ﺷﺒﻜﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺧﺪﻣﺎت) :ﻓﺎﻗﺪ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎى ﻋﻤﻠﻜﺮدى و ﭼﺮﺧﻪ ﺑﺎزﺧﻮرد ﭼﺎﺑﻚ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﺮﻫﻤﻴﻦ اﺳﺎس ﻏﻴﺮﻗﺎﺑﻞ ارزﻳﺎﺑﻲ و ﺳﻨﺠﺶ.
ﻣﻌﺎﻳﺐ ﻓﻘﺪان ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزی و ﺧﺪﻣﺖﻣﺤﻮری در اﺗﺎقﻫﺎی اﺳﺘﺎﻧﻲ
ﻣﺤﻮر
|
ﺷﺮح
|
ﻛﺎﻫﺶ اﺛﺮﮔﺬارى ﻣﺤﻠﻲ
|
اﺗﺎقﻫﺎى اﺳﺘﺎﻧﻲ ﺑﻪﺟﺎى ﻧﻘﺶ راﻫﺒﺮدى، ﺻﺮﻓﺎً ﺑﻪ ﻧﻬﺎدﻫﺎى ادارى ﺑﺪل
ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﻣﺎت را ﺑﺎ ﺗﺄﺧﻴﺮ ﻳﺎ ﺑﻲﻛﻴﻔﻴﺖ اراﺋﻪ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ.
|
ﻧﺎرﺿﺎﻳﺘﻲ اﻋﻀﺎى ﺑﻮﻣﻲ
|
ﺗﺠﺎر و ﺻﻨﻌﺖﮔﺮان ﻣﺤﻠﻲ ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﺧﺪﻣﺎت ﻛﻨﺪ، ﺗﻜﺮارى، و ﻏﻴﺮﺷﻔﺎف،
اﻧﮕﻴﺰهاى ﺑﺮاى ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ اﺗﺎق ﻧﺪارﻧﺪ.
|
ﻓﻘﺪان ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﻲ ﻣﺆﺛﺮ در ﺳﻄﻮح ﻣﻠﻲ
|
اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻮﻣﻲ، ﺧﻮاﺳﺘﻪﻫﺎ و ﭼﺎﻟﺶﻫﺎى ﻣﻨﻄﻘﻪاى ﺑﻪﻣﻮﻗﻊ و دﻗﻴﻖ ﺑﻪ
ﻣﺮﻛﺰ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻧﻤﻲﺷﻮﻧﺪ.
|
ﻋﺪم ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧﻲ از ﻛﺴﺐوﻛﺎرﻫﺎى ﻧﻮﭘﺎ و
ﻓﻨﺎور
|
اﺗﺎقﻫﺎى اﺳﺘﺎﻧﻲ ﻏﺎﻟﺒﺎً در ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ اﺳﺘﺎرﺗﺎپﻫﺎ، ﺻﻨﺎﻳﻊ داﻧﺶﺑﻨﻴﺎن و
ﺷﺮﻛﺖﻫﺎى ﻛﻮﭼﻚ ﻧﺎﺗﻮان ﻫﺴﺘﻨﺪ.
|
ﻓﺎﺻﻠﻪ از ﺗﺤﻮﻻت دﻳﺠﻴﺘﺎل |
ﻧﺒﻮد ﭘﻠﺘﻔﺮم آﻧﻼﻳﻦ، داﺷﺒﻮرد دادهﻣﺤﻮر و ﺗﻴﻢﻫﺎى ﭘﺎﺳﺨﮕﻮ ﺑﺎﻋﺚ
ﻋﻘﺐﻣﺎﻧﺪﮔﻲ از ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎى ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺷﺪه اﺳﺖ.
|
ﭼﺎﻟﺶﻫﺎی ﻧﺎﺷﻲ از ﻓﻘﺪان ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزی و ﺧﺪﻣﺖﻣﺤﻮری در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ اﺗﺎقﻫﺎی ﺳﺎﻳﺮ ﻛﺸﻮرﻫﺎ
ﻣﻮردﻣﻘﺎﻳﺴﻪ
|
اﺗﺎقﻫﺎی ﭘﻴﺸﺮو (ﻣﺎﻧﻨﺪ آﻟﻤﺎن، ﺗﺮﻛﻴﻪ،
اﻣﺎرات)
|
اﺗﺎق اﻳﺮان
|
ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮى
|
ﭼﺎﺑﻚ، ﺗﻴﻤﻲ، دادهﻣﺤﻮر
|
ﻣﺘﻤﺮﻛﺰ، ﻛﻨﺪ، ﻫﻴﺌﺖﻣﺤﻮر
|
ﺧﺪﻣﺖرﺳﺎﻧﻲ ﺑﻪ اﻋﻀﺎ
|
ﭘﻠﺘﻔﺮمﻣﺤﻮر، ﺑﺎ ﺧﺪﻣﺎت
ﺳﻔﺎرﺷﻲﺷﺪه
|
ﺑﻴﺸﺘﺮ دﺳﺘﻲ، ﻓﺎﻗﺪ API و داﺷﺒﻮرد
ﺷﺨﺼﻲ
|
ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﻴﻦﻧﻬﺎدى
|
ﻳﻜﭙﺎرﭼﻪ ﺑﺎ دوﻟﺖ و ﮔﻤﺮک
|
ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻛﺎﻏﺬى ﻳﺎ ﻧﻴﻤﻪدﻳﺠﻴﺘﺎل
|
ﺗﺤﻠﻴﻞ داده و ﺳﻴﺎﺳﺖﮔﺬارى
|
ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ داده، ﺑﻪروزرﺳﺎﻧﻲ ﻣﺎﻫﺎﻧﻪ
|
ﺿﻌﻴﻒ، ﻓﺎﻗﺪ داﺷﺒﻮردﻫﺎى ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ
|
ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻛﺎرﺑﺮ (ﻋﻀﻮ اﺗﺎق)
|
ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺳﺎده، ﺳﺮﻳﻊ، و ﺑﺮﺧﻂ
|
ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎى ﻃﻮﻻﻧﻲ، ﺧﺪﻣﺎت ﻧﺎﻫﻤﺎﻫﻨﮓ
|
ﻧﻮآورى و ﻓﻀﺎى ﻓﻨﺎورى
|
ﭘﻴﻮﻧﺪ ﺑﺎ ﻣﺮاﻛﺰ ﻧﻮآورى و ﻓﻴﻦﺗﻚﻫﺎ
|
ﺟﺪا از اﻛﻮﺳﻴﺴﺘﻢ اﺳﺘﺎرﺗﺎﭘﻲ
|
ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎی ﻋﺪم ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزی ﺑﺮای اﺗﺎق اﻳﺮان
- ﻛﺎﻫﺶ اﻋﺘﻤﺎد و ﻣﺸﺎرﻛﺖ اﻋﻀﺎ (ﺧﺼﻮﺻﺎً ﻓﻌﺎﻻن ﺟﻮان و ﻧﻮآور.)
- ﻋﺪم ﻧﻘﺶآﻓﺮﻳﻨﻲ در ﺗﺤﻮﻻت ﺳﻴﺎﺳﺖﮔﺬارى اﻗﺘﺼﺎدى.
- ﺧﺮوج اﻋﻀﺎ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺗﺸﻜﻞﻫﺎى ﺗﺨﺼﺼﻲ دﻳﮕﺮ.
- ﻛﺎﻫﺶ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ در ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ دوﻟﺖ، ﮔﻤﺮک، ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺎﻟﻴﺎت.
ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدﻫﺎی اﺟﺮاﻳﻲ
1) ﺗﺪوﻳﻦ ﺳﻨﺪ راﻫﺒﺮدى «ﺗﺤﻮل ﭼﺎﺑﻚ در ﺧﺪﻣﺖرﺳﺎﻧﻲ اﺗﺎق» ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﻣﺪلﻫﺎى ﺟﻬﺎﻧﻲ
2) ﺗﺪوﻳﻦ ﺳﻴﺎﺳﺖﻧﺎﻣﻪ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدى ﺗﺤﻮل ﭼﺎﺑﻚ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺧﺪﻣﺖﻣﺤﻮر
3) ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﺄﻣﻮرﻳﺖﻫﺎى اﺻﻠﻲ (ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ ﺳﺮﻳﻊ، ﻳﻜﭙﺎرﭼﻪﺳﺎزى ﺧﺪﻣﺎت، دادهﻣﺤﻮرى، مشارکتﭘﺬﻳﺮى)
4) اﻳﺠﺎد «ﻣﺮﻛﺰ ﺗﺤﻮل ﭼﺎﺑﻚ» در اﺗﺎق اﻳﺮان و ﻤنتسب ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎى ﻣﻨﻄﻘﻪای ﺑﻪ اﺳﺘﺎنﻫﺎ
5) ﺗﻮﺳﻌﻪ «ﻧﻘﺸﻪ ﺧﺪﻣﺎت» ﺑﺮاى ﻫﺮ ﺧﻮﺷﻪ ﺻﻨﻌﺘﻲ : ﺑﺮ اﺳﺎس ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺗﻘﺎﺿﺎ و اوﻟﻮﻳﺖﻫﺎى ﻛﺴﺐوﻛﺎرﻫﺎ، ﻧﻘﺸﻪاى از ﺧﺪﻣﺎت ﺿﺮورى، ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻮﺟﻮد، و ﻧﻘﺎط ﺿﻌﻒ ﻃﺮاﺣﻲ ﺷﻮد
6) اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﻨﺎورىﻫﺎى ﻧﻮﻳﻦ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﻮش ﻣﺼﻨﻮﻋﻲ : ﺑﺮاى ﺷﻔﺎفﺳﺎزى ارﺗﺒﺎﻃﺎت
7) ﺳﻨﺠﺶ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺎ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎى ﻣﺸﺨﺺ : ﺑﺮاى ﻫﺮ ﺧﺪﻣﺖ، ﺷﺎﺧﺺﻫﺎى KPI ﻃﺮاﺣﻲ ﺷﻮد (به عنوان مثال درﺻﺪ رﺿﺎﻳﺖ اﻋﻀﺎ، زﻣﺎن ﭘﺎﺳﺦﮔﻮﻳﻲ، ﻣﻴﺰان اﺳﺘﻔﺎده ﻣﺎﻫﺎﻧﻪ)
8) ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺑﺮ ﺷﻔﺎﻓﻴﺖ و ﮔﺰارشدﻫﻲ ﻋﻤﻮﻣﻲ : اﻋﻼم ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺑﻮدﺟﻪﺑﻨﺪى، ﻣﺼﺎرف ﻣﺎﻟﻲ و ﮔﺰارش ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻫﺮ واﺣﺪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻓﺼﻠﻲ، اﻋﺘﻤﺎدﺳﺎزى و ﻣﺸﺎرﻛﺖ اﻋﻀﺎ
9) ارزیابی ﻣﺴﺘﻤﺮ رﺿﺎﻳﺖ و اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺧﺪﻣﺎت: ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﺑﺰارﻫﺎﻳﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ Score) Promoter (Net NPS و ﺷﺎﺧﺺﻫﺎى ﻣﺸﺎرﻛﺖ دﻳﺠﻴﺘﺎل.
ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی
در دﻧﻴﺎى اﻣﺮوز، ﻛﻨﺪى در ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮى، ﻋﺪم ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ دﻗﻴﻖ و ﻧﺎﺗﻮاﻧﻲ در ﻫﻢﮔﺎﻣﻲ ﺑﺎ ﺗﺤﻮﻻت ﻓﻨﺎوراﻧﻪ، اﺗﺎقﻫﺎى ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ را از ﻧﻘﺶ ﻣﺤﻮرى ﺧﻮد دور ﻣﻲﺳﺎزد. راﻫﻜﺎر اﻳﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻧﻪ ﺻﺮﻓﺎً در ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺳﺎﺧﺘﺎر، ﺑﻠﻜﻪ در ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزى ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﻓﺮآﻳﻨﺪﻫﺎ، و ﺧﺪﻣﺎت ﻧﻬﻔﺘﻪ اﺳﺖ. اﺗﺎقﻫﺎى ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻣﻲﺧﻮاﻫﻨﺪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪه واﻗﻌﻲ ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺧﻮد را ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ، ﻣﻨﻌﻄﻒ و ﺧﺪﻣﺖﻣﺤﻮر ﺑﺪل ﻛﻨﻨﺪ؛ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ دﻗﺖ، ﺳﺮﻋﺖ و اﺣﺘﺮام ﺑﻪ زﻣﺎن و ﻧﻴﺎز اﻋﻀﺎ، آﻳﻨﺪه را ﺷﻜﻞ ﻣﻲدﻫﺪ. ﺑﻪ ﺑﻴﺎﻧﻲ دﻳﮕﺮ ﭼﺎﺑﻚﺳﺎزى و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺧﺪﻣﺖﻣﺤﻮر ﻧﻪ ﻳﻚ اﻧﺘﺨﺎب، ﺑﻠﻜﻪ ﺿﺮورت ﻧﺠﺎت اﺗﺎقﻫﺎى ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ از ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻓﺮﺳﻮده ﻓﻌﻠﻲ و اﻳﺠﺎد ارزش واﻗﻌﻲ ﺑﺮاى اﻋﻀﺎﺳﺖ. اﺗﺎق ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ اﻳﺮان ﺑﺎﻳﺪ از ﻓﺎز ﺧﺪﻣﺎت ﺳﻄﺤﻲ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﭘﻠﺘﻔﺮم ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﺗﺼﻤﻴﻢﻳﺎر و ﺧﺪﻣﺖرﺳﺎن اﻗﺘﺼﺎدى ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﻲ ﺣﺮﻛﺖ ﻛﻨﺪ.