امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در یازدهمین جلسه کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی اصفهان که با محوریت بررسی فرصتهای تجاری و سرمایهگذاری میان اصفهان و پنجاب پاکستان برگزار شد، گفت: پس از بررسی بازارهای هدف، چند کشور بهعنوان اولویت نخست صادراتی استان انتخاب شدند و در این طرح، کالاهای صادراتی مطالعه و مشخص شد کدام کشورها واردکننده این محصولات هستند.
کشانی افزود: پاکستان بهعنوان رتبه اول مقصد صادراتی اصفهان معرفی شد و به همین منظور برنامههایی شامل برگزاری دورههای آموزشی ویژه تجارت با پاکستان با همکاری اتاق ایران و پاکستان، اعزام و پذیرش هیئتهای تجاری، حضور در نمایشگاههای تخصصی و تشویق تولیدکنندگان به سرمایهگذاری در کالاهای کممصرف آب و سازگار با محیط زیست در دستور کار قرار گرفته است.
فرشته امینی، رئیس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: بازار پاکستان بهعنوان یکی از محورهای اصلی صادراتی استان است. پاکستان در سال گذشته جزو شش کشور هدف صادراتی استان بوده و در چهار ماه نخست امسال، نخستین مقصد صادراتی اصفهان به شمار آمده است.
امینی افزود: علاوه بر بازارهای جهانی، نباید از ظرفیت کشورهای همسایه بهویژه پاکستان غافل شد؛ چرا که در شرایط بحرانی نظیر اپیدمی کرونا یا تنشهای سیاسی، تجارت با همسایگان نقش مهمی در تداوم فعالیتهای اقتصادی ایفا میکند.
به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران آنلاین، امانالله شهنوازی، نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان نیز در این نشست گفت: مهمترین چالش صادرات به پاکستان مشکل بازگشت ارز است. سه گمرک رسمی میان دو کشور فعال است و مرزهای پیشین و کهن نیز بهزودی بهطور رسمی افتتاح خواهد شد.
شهنوازی تأکید کرد: برای توسعه همکاریها باید مشکل تعرفهها و بازگشت پول حل شود، همچنین حضور شرکتهای ایرانی در خدمات فنی و مهندسی پاکستان و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دو کشور ضروری است.