رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

غلامحسین شافعی در نخستین جلسه ستاد بازسازی سوریه مطرح کرد

بخش‌خصوصی ایران برای بازسازی سوریه برنامه‌ریزی می‌کند

نخستین جلسه ستاد بازسازی سوریه در اتاق ایران برگزار شد. هدف از تشکیل این ستاد استفاده از فرصت‌های تجاری موجود در این کشور است.

18 تیر 1396
کد خبر : 9155
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پارلمان بخش‌خصوصی به منظور بهره‌گیری از فرصت‌های تجاری سوریه، ستاد بازسازی این کشور را به ریاست مسعود خوانساری، نایب‌رئیس اتاق ایران، تشکیل داد. اولین نشست این ستاد با حضور مسئول ستاد رسیدگی به سوریه و عراق در دولت و جمعی از فعالان اقتصادی از حوزه‌های لوازم خانگی، صنایع غذایی، پتروشیمی و خدمات فنی و مهندسی برگزار کرد.

در این جلسه پیشنهاد‌هایی مبنی بر ایجاد مرکز تجارت ایرانیان در سوریه، انجام مذاکرات لازم برای واگذاری بخشی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی، تدوین سند راهبردی و انجام ارزیابی‌های دقیق از میزان خسارت‌ها و بخش‌های آسیب‌دیده این کشور مطرح شد.

همچنین حضور برندهای اول کشور در صنایع و بخش‌های مختلف در دو نمایشگاه سوریه مورد تأکید قرار گرفت. نمایشگاه بین‌المللی دمشق 26 مرداد تا 4 شهریور و نمایشگاه بازسازی سوریه از 28 شهریور تا یک مهر برگزار می‌شود.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با اشاره به تلاش‌های شرکت‌های اروپایی برای همکاری با شرکت‌های لبنانی در راستای حضور مشترک در بازار سوریه، تصریح کرد: لازم است از همین امروز برای آینده خود برنامه‌ریزی کنیم. اندیشه ایجاد ستاد بازسازی سوریه در اتاق مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت.

وی حجم تجارت امروز ایران و سوریه را با توجه به میزان همکاری و روابط دو کشور، نامناسب ارزیابی کرد و گفت: در بازار سوریه سایه کالاهای دیگر کشورها بر کالاهای ایرانی دیده می‌شود. با وجود دامنه گسترده فعالیت در سوریه، تجار و بخش خصوصی ایرانی نتوانسته‌اند آن طور که باید از این موقعیت استفاده کنند.

مسعود خوانساری، رئیس ستاد بازسازی سوریه در اتاق و نایب‌رئیس اتاق ایران گفت: ایران با توجه به انواع سرمایه‌گذاری‌هایی که در سوریه انجام داده باید از آن بهره‌برداری کند. متأسفانه به دلیل نبود استراتژی، عدم هماهنگی‌های لازم و غفلت از کنترل، کالاهایی که به سوریه صادر می‌شود، کیفیت لازم را نداشتند.

بر اساس اظهارات وی خدمات فنی و مهندسی، مواد غذایی، دارویی، برق، پتروشیمی و لوازم‌خانگی جزو اولویت‌های موردنیاز سوریه است.

نایب‌رئیس اتاق ایران ادامه داد: با نظارت بر کیفیت محصولات و خدمات صادر شده به سوریه می‌توانیم در بخش‌های مورد نظر اقدامات خوبی انجام دهیم.

سعید اوحدی، مسئول ستاد رسیدگی به مسائل سوریه و عراق در دولت، حضور فعلی تجار ایرانی در بازار عراق را بسیار آسیب‌پذیر توصیف کرد و با تأکید بر این نکته که نباید اجازه دهیم آنچه در عراق اتفاق افتاد در بازار سوریه نیز تکرار شود، گفت: امروز در سوریه به دلیل برخی حمایت‌ها از سوی ایران، جایگاه خوبی داریم به همین دلیل باید سعی شود از موقعیت به وجود آمده بهره خوبی از نظر اقتصادی ببریم. از طرفی فضای اجتماعی سوریه نیز پذیرای تجار و محصولات ایرانی است.

وی خواستار حضور و مشارکت جدی تشکل‌ها در راستای جلوگیری از وارد آمدن آسیب‌های جدی به برندهای معروف ایرانی که به صورت مستقل وارد بازار سوریه می‌شوند، شد و گفت: در حال حاضر سیستم بروکراسی سوریه دچار بیماری شده و شرایط را تا حدی پیچیده ساخته است اما اگر برندهای ایرانی در قالب تشکل‌ها وارد شوند، می‌توانند گام‌های خوبی برای توسعه اقتصادی کشور بردارند.

محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران نیز در ادامه ضمن تأکید بر لزوم مشارکت ایران در دو نمایشگاه پیش رو در سوریه، عنوان کرد: بخش خصوصی توانمندی بالایی در راستای برگزاری نمایشگاه‌ها و ساماندهی آن‌ها حتی در سایر کشورها دارد به همین دلیل از دولت می‌خواهیم که نسبت به این موضوع توجه لازم را داشته باشد.

وی همچنین تشکیل کمیته‌ای برای ارزیابی دقیق از میزان خسارت‌های وارد آمده به سوریه و مطالعه کارشناسی در مورد بخش‌هایی که بیشترین و کمترین آسیب‌ها را دیده‌اند، ضروری دانست.

موضوعات :
در همین رابطه