رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق اهواز در نشست اتاق‌های سه‌گانه استان خوزستان

دولت، بخش خصوصی را با هدف رونق اقتصادی حمایت کند

رئیس اتاق اهواز با تأکید بر تلاش‌های سه اتاق بازرگانی استان خوزستان برای رونق اقتصادی استان، خواستار حمایت بخش دولتی برای نتیجه‌بخش شدن این تلاش‌ها شد.

09 مرداد 1396
کد خبر : 9469
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نخستین جلسه کمیته هماهنگی اتاق‌های بازرگانی سه‌گانه خوزستان در اتاق خرمشهر برگزار شد.

رئیس اتاق اهواز در این نشست با تأکید بر تلاش‌های سه اتاق استان خوزستان برای رونق اقتصادی استان، خواستار حمایت بخش دولتی برای نتیجه‌بخش شدن این تلاش‌ها شد.

شهلا عموری اظهار کرد: از بخش خصوصی استان انتظار رشد ۲۵ درصدی صادرات می‌رود اما این امر چگونه و با چه ابزاری قرار است عملی شود وقتی کل نقدینگی تجار اهواز در عراق بلوکه‌شده است.

عموری با اشاره به مشکلات بانکی سد راه تولید استان گفت: کارخانه‌ها مشکلات متعددی در بخش بانکی دارند و بخش خصوصی قادربه انصراف بانک‌ها برای گرفتن حقشان نیست و این مطالبه باید توسط دولت انجام شود.

وی گفت: مشکلات مختلفی ازجمله مشکل با گمرک که منجر به پیشنهاد کد ترانزیتی و کریدور نفتی از سوی اتاق اهواز شد، وجود دارد. وقتی گمرک خوزستان قادر به دعوت از رئیس گمرکات کشور برای مطرح کردن موضوع نشده چگونه از بخش خصوصی انتظار عملکرد بیشتر می‌رود.

عموری کمبود مشاور و اعمال قوانین محدودکننده در اتخاذ تعداد مشاور در خوزستان را از دیگر دلایل کم‌تر بودن عملکرد اتاق‌ها در زمینه ارائه طرح و برنامه نسبت به برخی اتاق‌های دیگر برشمرد و وجود مشکلات مرزی ازجمله متفاوت بودن تعرفه‌ها و سخت‌گیری‌های امنیتی را از دیگر موانع سد راه توسعه تجارت در خوزستان دانست.

رئیس اتاق اهواز به سختگیری در صدور ویزای متعدد برای بازرگانان اهوازی به‌عنوان مشکلی دیگر اشاره کرد و گفت: قرار بود برای ۵۰ نفر از سوی اتاق اهواز ویزای متعدد گرفته شود اما پس از گذشت یک ماه از توافق با طرف عراقی حتی یک ویزای متعدده نیز گرفته نشده است.

عموری گفت: برنامه‌های پیشنهادی اتاق اهواز کم‌تر از سایر اتاق‌ها همچون اصفهان نیست اما بخش خصوصی قادر به اقناع مدیران دولتی نیست و نبود حمایت باعث شده حتی قادر به اعمال نرخ مصوب به اتحادیه خرما نیز نباشد.

رتبه 29 خوزستان در اعطای تسهیلات

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان در این نشست بابیان اینکه اقتصاد کشور ۸۶ درصد بانک محور است، گفت: خوزستان در امر سپرده‌گذاری رتبه پنجم را دارد اما در امر اعطای تسهیلات استان بیست و نهم است.

سید علی بحرینی مقدم اظهار کرد: ظرفیت اقتصادی استان بیش از میزان فعلی است و پیشینه خوزستان پیش از انقلاب نشان می‌دهد این استان نسبت به برخی استان‌های کوچک در زمینه صادرات و واردات عقب‌مانده که باید این عقب‌ماندگی را جبران کند.

بحرینی مقدم بابیان اینکه بهره‌برداری از این امکانات و پتانسیل‌ها ازجمله کارهای بخش خصوصی است، افزود: میزان مشارکت بخش خصوصی بر اساس شرح وظایفی است که در قانون برای آن‌ها دیده‌شده است و به این بخش در راستای تدوین قانون نیز اختیار داده‌شده است.

وی گفت: در تدوین برنامه ششم توسعه نظر مشورتی به مجمع نمایندگان استان ارائه نشد که این می‌تواند ناشی از ضعف بخش دولتی در جهت‌دهی به بخش خصوصی باشد. می‌طلبد بخش خصوصی با تبادل اطلاعات و مشورت در جهت‌گیری، توزیع و تخصیص اعتبارات تأثیرگذارتر باشد.

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان با اشاره به آمار بالای بیکاری در استان گفت: خوزستان در حال حاضر رتبه پنجم مالیاتی دارد و اقتصاد خوزستان ۱.۵ برابر میانگین کشور، دولتی است. این شرایط زیبنده استان نیست و مشکل اقتصاد جز باوجود بخش خصوصی رفع نمی‌شود.

بحرینی مقدم در ادامه از لزوم رشد ۲۵ درصدی صادرات در سال ۹۶ خبر داد و افزود: می‌توان در کنار هم و با در کنار هم قرار دادن اندوخته‌ها بر اساس اولویت‌ها و به‌صورت فرآیند محور عمل کرد.

وی انعقاد میثاق نامه میان شورای هماهنگی اتاق‌های سه‌گانه خوزستان را خواستار شد و تأکید کرد: هدف از امضا این میثاق نامه کاهش استقلال سه اتاق نیست بلکه هم‌افزایی و همگرایی اتاق ها مدنظر است.

موضوعات :
در همین رابطه