مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران درباره آخرین وضعیت اجرای طرح برندسازی (زنجیره مدیریت پمپبنزینها) و مشارکت شرکتهای خارجی در این طرح، بیان داشت: یک شرکت یونانی- رومانیایی از طریق شراکت با یک شرکت داخلی وارد طرح برندسازی شده است.
منصور ریاحی افزود: اکنون، تعداد زیادی پمپبنزین بهصورت شخصی اداره میشود که مشکلاتی را ایجاد میکند، اما از طریق ساماندهی آنها در قالب چند برند، مشخص امکان ارائه بهتر خدمات برای مشتریانشان فراهم میشود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی یادآور شد: شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی، از طریق اجرای طرح برند، کیفیت ارائه خدمات را در پمپبنزینها افزایش دهد، همچنین نظارت بر جایگاههای عرضه سوخت از طریق این طرح، تسهیل میشود.
پیشازاین نیز ریاحی گفته بود: شرکت شل (انگلیس-هلند) نیز تمایل به مشارکت با ایران در فروش سوخت هواپیما دارد و مذاکراتی را نیز دراینباره با ایران داشته است.
وی افزوده بود: شرکت شل تمایل دارد سوخت هواپیما را از ایران تحویل گرفته و در فرودگاههای حاشیه خلیجفارس و کشورهای همسایه به فروش برساند، بدین ترتیب این شرکت میتواند سوخت را نهفقط در فرودگاه بینالمللی امام (ره) بلکه در سایر مناطق نیز عرضه کند.
بر اساس این گزارش، با توجه به شیوه اداره جایگاههای عرضه سوخت در کشور که به شکل سنتی و فردی است، قرار شده است با استفاده از تجربه سایر کشورها، طرح برندسازی پمپبنزینها اجرا شود.
اکنون نزدیک به 3600 جایگاه عرضه فرآورده نفتی (بنزین و گازوییل) و 2400 جایگاه عرضه سی.ان.جی (گاز مایع) در کشور فعالیت میکنند؛ به عبارتی 6 هزار جایگاه، به خودروها سوخترسانی میکنند که همگی آنها طرف حساب وزارت نفت به شمار میروند اما نظارت منسجمی بر آنها وجود ندارد.
با اجرای برندسازی، چند شرکت شماری از جایگاههای عرضه را زیر پوشش خود قرار میدهند.
به گفته مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، تاکنون 53 شرکت در سراسر کشور بهعنوان برند، تأییدیه ایجاد جایگاههای زنجیرهای را دریافت کردهاند و میتوانند در قالب طرح برند فعالیت خود را آغاز کنند.
در تهران نیز نزدیک به 10 جایگاه در قالب سه برند فعال شدهاند.
در طرح برندسازی، شرکتهای زنجیرهای توزیع سوخت، ابتدا قیمت یکسانی را از رانندگان میگیرند اما در آینده، خدمات شرکتها و جایگاهها ارزیابی و تلاش میشود فضایی رقابتی بین جایگاهها در چگونگی ارائه خدمات و اخذ هزینهها شکل گیرد.
بر اساس این طرح، برندها میتوانند 20 درصد جایگاههای کشور، 30 درصد جایگاههای استان و 50 درصد جایگاههای هر شهرستان را در اختیار داشته باشند.