روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق البرز در شورای گفت‌وگو

برای حفظ بازار صادراتی عراق چاره‌اندیشی شود

رحیم بنامولایی رئیس اتاق البرز در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی نسبت به از دست رفتن بازار عراق هشدار داد.

25 مرداد 1396
کد خبر : 9744
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

چهل و ششمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان البرز با حضور رئیس اتاق و استاندار برگزار شد.

رئیس اتاق البرزدر این نشست با گلایه از کاهش قابل‌توجه صادرات محصولات ایران به کشور عراق به دلیل ضعف در اعمال مدیریت امور صادراتی، گفت: کم‌توجهی‌ها نسبت به حفظ بازارهای تجاری به میزانی رسیده که اکنون صادرات سالانه کالا ازایران به عراق از ده میلیارد دلار به شش میلیارد دلار کاهش‌یافت. به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط توصیه می کنیم دلایل کاهش صادرات به عراق را موردبررسی دقیق قرار داده و برای رفع مشکل چاره‌اندیشی کنند.

رحیم بنا مولایی افزود: در برخی کالاها ازجمله محصولات تولیدی در صنایع داروسازی، غذایی و خودرو با کاهش صادرات به عراق مواجه هستیم. ادامه این روند باعث از دست دادن تدریجی بازار این کالاها در عراق می شود. ضروری است دولتمردان با برنامه‌ریزی مناسب این مشکل را برطرف کنند تا  روندی صعودی در بازارداشته باشیم.

بنا مولایی با اشاره به سفر اخیرش به عراق گفت: عراقی‌ها بیشتر از کاهش کیفیت برخی کالاهای ایرانی گلایه دارند. مقصر اصلی در این زمینه بازرگانان عراق هستند. این افراد از بازار ایران کالاهای درجه سه و چهار خریداری و در کشور عراق عرضه می‌کنند.

وی با بیان این که یکی از مباحث مهم برای توسعه صادرات کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی اولویت صادرات به کشورهای همسایه است، گفت:برای رفع این مشکل تشدید نظارت و کنترل در مبادی خروجی کشور ضروری است. باید با برنامه‌ریزی مناسب بازار عراق را برای عرضه کالاهای ایرانی حفظ  کنیم.

رئیس اتاق البرز با اشاره به نشست مشترک استاندارها و اتاق‌های بازگانی سراسر کشور در وزارت کشور گفت: بحث مهم آن نشست پیرامون اثرات مثبت  ایجاد پنجره واحد در گمرکات در جهت توسعه صادرات بود.

بنا مولایی افزود: در ادارات بسیاری از استان‌ها که پنجره واحد ایجادشده، کلیه مجوزها در زمانی کمتر از چهار ساعت انجام می‌شود، ولی متأسفانه در استان ما تاکنون این مهم  عملیاتی نشده است. براساس تصمیمات گرفته‌شده در جلسات استان از مدت‌ها قبل قرار بود اقدامات لازم برای ایجاد پنجره واحد انجام شود، اما متأسفانه برخی از سازمان‌های ذی‌ربط استان برای تحقق این مهم همکاری نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: فعالان اقتصادی معمولاً برای دریافت یک مجوز باید امضاهای متعدد از ارگان‌های ذی‌ربط دریافت کنند، اما به لحاظ محرومیت استان از وجود پنجره واحد متقاضی مجبورند گهگاه  تا چند ماه در صف انتظار بمانند.

بنا مولایی در ادامه اظهاراتش با اشاره به بسترسازی برای تشکیل کمیته «آی.تی» با همکاری اداره کل فناوری و اطلاعات، گفت: با ساماندهی «آی. تی» در استان، زمینه برای ایجاد  پنجره واحد در گمرک  البرز فراهم می‌شود.

رئیس اتاق البرز همچنین از عدم اجرای مصوبات شورای گفت و گو در خصوص تأمین اجتماعی و امور مالیاتی گلایه کرد و گفت: متأسفانه  برخورد  برخی  سازمان‌ها برای اجرای این مصوبات سلیقه‌ای است و یا اینکه تفسیرهای متفاوتی از مصوبات دارند.

بنا مولایی افزود: به لحاظ رکودی که همچنان در بخش تولید استان حاکم است،  بسیاری از صنایع  در ماه گذشته مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند. از دولت درخواست می کنیم  با توجه به مشکلات مالی ناشی از رکود، ترتیبی اتخاذ شود تا دستگاه‌های ذی‌ربط برای دریافت مطالباتشان همراهی بیشتری با تولید داشته و این مطالبات را به تعویق بیندازند. البته مساعدت‌هایی در این زمینه انجام‌شده ولی کافی نیست.

وی همچنین با تأکید بر توجه خاص دستگاه‌های ذی‌ربط به عرضه و تقاضا و وضعیت بازار مصرف قبل از صدور موافقت‌نامه‌های اصولی گفت:  توصیه می‌شود بجای صدور برخی موافقت‌نامه‌های اصولی  غیرمنطقی، برای کالاهای اشباع‌شده در بازار چاره‌اندیشی کنند و به دنبال کامل کردن زنجیره تولید باشند.

وی همچنین به سازمان صنعت و معدن توصیه کرد کنترل واردات از نظر کیفیت و میزان نیاز استان را موردتوجه خاص قرار دهد.

دولت الکترونیک راهگشای بهبود و توسعه بخش تولید استان

در ادامه این نشست استاندار البرز از تشکیل دولت الکترونیک در راستای بهبود شرایط کار و جلوگیری از فساد اداری در این استان خبر داد.

حمید طهائی با اشاره به سفرش به کشور استونی گفت: استونی در بحث دولت الکترونیک یکی از کشورهای بسیار پیشرفته دنیا محسوب می‌شود و شرکت‌های این کشور برای همکاری در این زمینه با استان البرز اعلام آمادگی کرده‌اند.

طهائی ادامه داد: کشور استونی برای ساماندهی سیستم‌های هوشمند ما اعلام آمادگی کرده و می‌توانیم در زمینه آی.تی از تجربیات و فناوری آنان بهره‌مند شویم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اعزام هیات‌های اقتصادی و تجاری به دیگر کشورها گفت: برای بهره‌مندی مناسب و پیگیری دستاوردهای این سفرها باید برای هیات‌های تجاری اعزامی به خارج از کشور متولی در نظر گرفته شود.

استاندار البرز تشکیل دفاتر حقوقی و حسابرسی برای راهنمایی صحیح تولیدکنندگان در امور مالیاتی و تأمین اجتماعی و رفع مشکلات موجود در این زمینه را ضروری دانست و گفت: در حال حاضر فارغ‌التحصیلان زیادی در رشته‌های حقوقی و حسابرسی داریم که می‌توانیم از فعالیت آن‌ها در این دفاتر بهره‌مند شویم.

وی همچنین به اداره کل امور مالیاتی استان پیشنهاد کرد: از شرکت‌های مورد تائید خودشان به‌عنوان رابط این اداره کل با کارخانجات برای انجام بررسی‌های لازم استفاده کنند.

در این نشست گزارشی از وضعیت شرکت توسعه صادرات استان ارائه شد و دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسی شرکت شهرک‌های صنعتی استان البرز در خصوص برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی استان  مطرح و موردبررسی قرار گرفت.

در همین رابطه