رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایلام در نشست مرزی با رئیس اتاق واسط عراق

عدم اطلاع‌رسانی در زمینه تغییر بخشنامه‌های تجاری عراق از مشکلات صادرکنندگان ایرانی است

شعبان فروتن رئیس اتاق ایلام در نشست با رئیس اتاق واسط عراق از تمایل بازرگانان ایرانی به افزایش مراودات اقتصادی با عراق سخن گفت.

25 مرداد 1396
کد خبر : 9764
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

نشست مرزی مسئولان استان ایلام و اتاق واسط عراق با حضور مسئولان مرز برای بررسی مشکلات مرزی دوطرف برگزار شد.

رئیس اتاق ایلام دراین نشست گفت: بخش خصوصی کشورمان از هرگونه افزایش مراوده‌های تجاری و اقتصادی با کشور عراق استقبال می‌کند. عراق مهم‌ترین شریک تجاری با ایران است و افزایش ارتباط‌های اقتصادی با کشور همسایه در اولویت فعالیت‌ها قرار دارد.

شعبان فروتن با بیان اینکه مهم‌ترین تلاش و رویکرد بخش خصوصی و دولتی کشورمان مبتنی بر گسترش فعالیت‌های اقتصادی با طرف عراقی است، افزود: ما باید تلاش کنیم مشکلاتی که فراروی تجار و بازرگانان وجود دارد در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف شود.

فروتن بالا بودن تعرفه‌های گمرکی از جانب عراق، عدم اطلاع‌رسانی در خصوص هرگونه تغییر در دستورالعمل و بخشنامه در خصوص ممنوعیت برخی کالاها از سوی کشور همسایه را از جمله مشکلات مرزی عنوان کرد.

وی تأکید کرد: عدم شفافیت تعرفه‌ها نیز یکی دیگر از مشکلات است. به‌نحوی‌که تعرفه در برخی مناطق مرزی عراق و ایران با مرز مهران متفاوت است و همین عامل باعث بروز مشکلاتی برای تجار دو طرف شده که باید برطرف شود.

فروتن بابیان اینکه نمایندگی اتاق مشترک ایران و عراق در اتاق ایلام فعال است، افزود: این نمایندگی مشکلات مرزی را رصد می‌کند و همواره از طریق اتاق مشترک ایران و عراق و دیگر مسئولان دولتی کشورمان پیگیر رفع آن‌ها است.

رئیس اتاق ایلام پیشنهاد داد زمینه لازم برای تردد موقت تجار برای سفر به داخل کشور عراق فراهم شود تا فرصت بازاریابی و افزایش ارتباط‌های تجاری بیشتر شود. همچنین از تجار و فعالان اقتصادی عراق دعوت کرد که در نمایشگاه تولیدات روستایی ایلام که قرار است در آینده نزدیک در این استان برگزار شود، شرکت کنند.

به دنبال تجدید ساختار روابط تجاری بین ایران و عراق هستیم

دبیر اتاق مشترک ایران وعراق در این نشست گفت: ما به دنبال تجدید ساختار روابط تجاری بین ایران و عراق هستیم. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ایجاد مراکز تجاری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نمایشگاه دائمی ایران در شهرهای مختلف در دستور کار قراردارد. کلیه این فعالیت‌ها در راستای توسعه همکاری‌های اقتصادی بین ایران و عراق بوده که می‌تواند زمینه‌ساز رونق اقتصادی بیش‌ازپیش دو کشور باشد.

سید حمید حسینی از راه‌اندازی شعبه اتاق مشترک ایران و عراق در بغداد خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این شعبه بستر مناسبی برای تسریع در رفع مشکلات تجار و فعالان اقتصادی فراهم می‌شود.

حسینی همچنین به تغییرات جدید در ساختار وزارت امور خارجه کشورمان در سیاست‌های آتی اشاره کرد و گفت: فعال شدن معاونت اقتصادی در این وزارتخانه نویددهنده حرکتی پویا برای تسهیل در روابط تجاری است که می‌توان از این ظرفیت در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های کشورمان برای افزایش برقراری روابط اقتصادی با کشورهای هدف بیشتر استفاده شود.

رئیس اتاق واسط عراق نیز در این نشست گفت: افزایش تعرفه‌های گمرکی ناشی از تصمیم حاکمیتی دولت مرکزی عراق است. این در حالی است که تاکنون رایزنی‌های مختلفی با مسئولان عراق برای کاهش تعرفه انجام‌شده اما تحقق این امر نیازمند رایزنی مقامات دو کشور است.

محمد غراوی ادامه داد: بخش خصوصی واسط عراق از هرگونه همکاری اقتصادی و تجاری با ایران به‌ویژه استان‌های هم‌جوار همچون ایلام استقبال می‌کند.

موضوعات :
در همین رابطه