رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

یادداشت شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز

اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه و ضرورت توجه به چند نکته

شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز در یادداشتی با موضوع اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه، به تشریح نکاتی پرداخته باید در فعالیت این اتاق و در همکاری تجاری با سوریه مد نظر قرار بگیرد.

شهلا عموری

رئیس اتاق اهواز
12 اسفند 1398
کد خبر : 32403
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در نگاه کلان و عرف بین المللی ، همواره این اصل در منطق تعامل میان کشورها مورد توجه قرار می گیرد که روابط اقتصادی تابعی ثابت از روابط سیاسی است و به همان میزان که روابط سیاسی میان ۲ کشور ، روابطی دوستانه و پایدار باشد، روابط اقتصادی و مراودات تجاری فی مابین نیز از رونق و پایداری مناسب برخوردار خواهد شد.

پوشیده نیست که روابط سیاسی ایران و سوریه به میزان عمر انقلاب اسلامی است که با لحاظ تحولات منطقه ای یک دهه ی اخیر و نقش جمهوری اسلامی ایران در محور مقاومت و ورود تمام قد کشورمان در تثبیت نظام سیاسی سوریه و ممانعت از فروپاشی و چند پارچه شدن آن کشور، می توان به این نتیجه رسید که رابطه ما با دولت سوریه ، رابطه ای از نوع استراتژیک و منحصر بفرد است که از همینجا نقش آفرینی اقتصادی ما در آن کشور باید متناسب با این واقعیتها باشد.

اضافه بر ابعاد اخلاقی و معنوی و منافع ملی که در نوع و کیفیت رابطه ی ما با سوریه از سوی جمهوری اسلامی ایران لحاظ می شود، سیاست خارجی ما نیز باید به لزوم تسهیل روابط اقتصادی - تجاری با آن کشور بیش از پیش توجه بکند و یار و یاور و پشتیبان بخش خصوصی در رابطه با آن کشور شود.

بر همین اساس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه می تواند بستر مستحکمی در بحث تجارت با سوریه و بازسازی آن باشد و با برنامه ی روشن، جامع و مدون نقشی قوی در این زمینه ایفا نماید.

خوب است این اصل بدیهی مورد توجه قرار بگیرد که لازمه ی بقا و استمرار فعالیت تجاری و اقتصادی در یک کشور منع تولیدات و محصولات ضعیف و حمایت از تولیدات کیفی جهت صادرات به آن کشور است.

متاسفانه تجربه عراق تجربه ی تلخی است که باید از آن در جهت استحکام روابط تجاری با سوریه استفاده کرد. یورش کالاهای نامرغوب ایرانی در همان ابتدای ایجاد روابط تجاری با عراق منجر به خلق و ایجاد یک ذهنیت منفی نسبت به کالاهایمان شد که شاید اعتماد زیاد عراقیها به کالاهای ترکی و عربستانی یا اردنی و حتی چینی ناشی از همان ذهنیت ایجاد شده در بدو تجارت با آن کشور باشد. ناگفته پیداست که برندهای معتبر توانستند تا حدودی جای پای مناسبی در عراق پیدا بکنند اما آنچه در بازار عراق از دست دادیم بسیار بیشتر از ان چیزی است که دریافت کردیم. در رابطه با تجربه عراق این را هم باید اضافه بکنیم که برغم سطح عالی روابط سیاسی فی مابین دو کشور اما دیپلماسی ما قادر به تقویت روابط اقتصادی (در حد انتطار) نبود.

در برنامه ریزی جهت تجارت با سوریه باید مزاج عمومی و سطح فرهنگی مردم آن کشور که تفاوت زیادی با عراقیها دارد مورد توجه قرار بگیرد.

امیدوارم شروع به کار اتاق مشترک ایران و سوریه شروعی سنجیده و برنامه محور و در راستای تثبیت هر چه بیشتر تجارت با آن کشور و شرکت فعال در بازسازی آن باشد.

موضوعات :
در همین رابطه