رادیو مجازی اتاق ایران: 10 خرداد 1404
Ar
En
منو
  • اتاق ایران
    • اتاق ایران
    • بین‌الملل
    • کمیسیون‌های تخصصی
    • اتاق‌های مشترک
    • اتاق‌های استانی
    • تشکل‌ها
    • مجلس
    • پژوهش‌های اقتصادی
    • شورای گفت‌وگو
    • کمیته حمایت از کسب و کار

    پیش‌نویس آیین‌نامه توسعه، تولید، فرآوری و تجارت میگو با محوریت بخش خصوصی تدوین شود

    تعرفه‌های نامتناسب مانعی در مسیر اقتصاد کشورهای در حال توسعه

  • اقتصاد ایران
    • اقتصاد کلان
    • صنعت و معدن
    • کشاورزی و محیط زیست
    • بازرگانی و تجارت
    • بازار پول و سرمایه
    • حمل و نقل و خدمات
    • انرژی
    • اقتصاد جامعه

    رسیدگی به مطالبات صنفی کامیونداران در دستورکار دولت و بخش خصوصی | سه نرخی شدن گازوئیل فعلا منتفی شده است

    هشدار نسبت به کاهش سهم بخش صنعت و معدن از تولید ناخالص داخلی کشور | ضعف راهبردی ایران در حوزه معدنکاری فراسرزمینی

  • اقتصاد جهان
    • اقتصاد جهان

    وعده ترامپ برای افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم خارجی به ۵۰ درصد

    کاهش فعالیت صنعتی چین در ماه گذشته

  • چندرسانه‌ای
    • گزارش تصویری
    • ویدئو
    • صدا

    چه زمینه‌هایی برای توسعه سرمایه‌گذاری مشترک ایران و عمان وجود دارد؟

    رادیو مجازی اتاق ایران: 10 خرداد 1404

  • اتاق های استانی
  • اتاق ایران در رسانه‌ها
تمام بخش ها
آخرین موضوعات دیده شده
کمیسیون اقتصادی کمیسیون اقتصادی کمیسیون اقتصادی کمیسیون اقتصادی
اتاق ایران
اتاق ایران
بین‌الملل
کمیسیون‌های تخصصی
کمیسیون اقتصاد کلانکمیسیون صنایع غذاییکمیسیون گمرککمیسیون فرش، هنر و صنایع دستیکمیسیون انرژیکمیسیون استاندارد، محیط زیست، توسعه پایدار و آبکمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالیکمیسیون صادرات غیرنفتیکمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیانکمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتیکمیسیون حقوقی و حمایت‌های قضایی و مقرراتیکمیسیون حمل‌ونقل، تزانزیت و لجستیککمیسیون خدمات فنی مهندسی و احداثکمیسیون صنعتکمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطاتکمیسیون کشاورزیکمیسیون گردشگریکمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعیکمیسیون مدیریت وارداتکمیسیون معدن و صنایع معدنی
اتاق‌های مشترک
اتاق‌های استانی
اتاق اراکاتاق اردبیلاتاق ارومیهاتاق اصفهاناتاق کرجاتاق اهوازاتاق ایلاماتاق آباداناتاق بجنورداتاق بندرعباساتاق بوشهراتاق بیرجنداتاق تبریزاتاق تهراناتاق خرم آباداتاق خرمشهراتاق رشتاتاق زاهداناتاق زنجاناتاق سمناناتاق سنندجاتاق شهرکرداتاق شیرازاتاق قزویناتاق قماتاق کاشاناتاق کرماناتاق کرمانشاهاتاق گرگاناتاق ساریاتاق مشهداتاق همداناتاق یاسوجاتاق یزد
تشکل‌ها
مجلس
پژوهش‌های اقتصادی
شورای گفت‌وگو
کمیته حمایت از کسب و کار
اقتصاد ایران
اقتصاد کلان
سرمایه‌گذاریخصوصی‌سازیمالیاتکسب‌وکارهای جدیدکارآفرینیکار و تامین اجتماعیرقابتسلامت اداری
صنعت و معدن
صنایعمعادن
کشاورزی و محیط زیست
کشاورزیمحیط زیستصنایع غذاییاقتصاد سبزآب
بازرگانی و تجارت
وارداتصادراتبازرگانی داخلی
بازار پول و سرمایه
بانکبورسبیمهطلا و ارز
حمل و نقل و خدمات
حمل و نقلخدمات فنی و مهندسیگمرکمسکن
انرژی
نفتگازپتروشیمیبرق
اقتصاد جامعه
اقتصاد ورزشاقتصاد فرهنگاقتصاد گردشگریفناوری اطلاعات و ارتباطاتحاکمیت شرکتیمسئولیت اجتماعی
اقتصاد جهان
اقتصاد جهان
چندرسانه‌ای
گزارش تصویری
ویدئو
صدا
  • اقتصاد ایران
  • اقتصاد کلان
  • سریال اشتباهات مهلک در صنعت دام

سریال اشتباهات مهلک در صنعت دام

اشتباهات سیاستگذاران اقتصادی در تعامل با صنعت دام و طیور محدود نیست؛ در طول ماه‌های بعدی به احتمال زیاد وضعیت آن به مراتب بدتر خواهد شد.

حسین سلاح‌ورزی

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران
29 تیر 1400 - 13:39
کد خبر : 38947
نسخه چاپی
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ توییتر فیسبوک ایمیل
لینک
https://otaghiranonline.ir/news2/38947
اشتباهات سیاستگذاران اقتصادی در تعامل با صنعت دام و طیور محدود نیست؛ در طول ماه‌های بعدی به احتمال زیاد وضعیت آن به مراتب بدتر خواهد شد.

وضعیت صنعت دام و طیور کشور در طول سال‌های اخیر به هیچ‌عنوان رضایت‌بخش نبوده و خبرها و تحلیل‌ها از وخیم‌تر شدن اوضاع در این حوزه‌ها ظرف ماه‌های پیش‌رو حکایت دارند.

بسیاری از کارشناسان از درون و بیرون این صنایع تلاش کرده‌اند در طول این سال‌های تنش و گرفتاری، به این سوال پاسخ دهند که ریشه مشکلات این صنایع کجاست و طبیعتا راه علاج را چگونه می‌توان جست‌وجو کرد؛ اما به‌نظر می‌رسد بیشتر آنها در تحلیل‌ها و ارزیابی‌های خود این نکته را از قلم انداخته‌اند که هیچ عامل یا اشتباهی به تنهایی قادر نبوده و نیست چنین بحرانی را در این صنایع استراتژیک و به تبع آن، چنین تنشی را در فضای بازار مصرف محصولات این صنایع ایجاد کند.

وضعیت امروز این صنایع و بازار مصرف محصولات آن، حاصل سریالی از اشتباهات استراتژیک در سطوح مختلف است که همچون حلقه‌های یک زنجیر به یکدیگر پیوسته‌اند تا صنعت دام و طیور کشور را زمین‌گیر کنند.

  اشتباه نخست: نادیده گرفتن واقعیت
صنایع راهبردی، به خصوص آن گروه که همچون صنعت دام و طیور مستقیما با زندگی روزمره مردم سروکار دارند؛ سال‌هاست که بابت نادیده گرفتن واقعیت‌های اقتصادی از سوی سیاستمداران و حتی بدتر، تلاش اهل قدرت و سیاست برای سرپوش گذاشتن بر واقعیات، هزینه‌های گزافی پرداخت کرده و می‌کنند.

سریال اشتباهات مهلکی که صنعت دام و طیور کشور را امروز تا این وضعیت بحرانی رسانده نیز از همین اشتباه تکراری آغاز شد. از پایان سال ۹۶ و آغاز سال ۹۷، اقتصاد ایران مجددا درگیر مجموعه‌ای از محدودیت‌های بین‌المللی شد که سقوط دراماتیک سطح تولید ناخالص داخلی کشور را در پی داشت. طبیعتا این افت شدید تولید، خود را در سقوط سطح مصرف و رفاه و کاهش شدید قدرت خرید مصرف‌کننده نیز نشان می‌داد. اما سیاستمداران آماده پذیرفتن این واقعیت نبودند.

افزایش شدید قیمت محصولات حوزه دام و طیور، در واقع از تبعات و نشانه‌های کاهش قدرت خرید مردم است، نه علت آن. سیاستمداران اما بدون درک یا توجه نسبت به این نکته تلاش کردند با تعقیب نقشه‌های توهم‌آمیز کنترل قیمت، بر این واقعیات سرپوش بگذارند و به این ترتیب خود و این صنایع را در معرض اشتباهات بعدی قرار دادند.

  اشتباه دوم: پافشاری بر راهبرد غلط کنترل قیمت
اشتباه دوم که در پی اشتباه اول، ضرباتی کاری بر پیکر صنعت دام و طیور کشور وارد کرد؛ پافشاری بر راهبرد غلط یا بهتر است بگویم آرزوی ناممکن کنترل قیمت‌ها بود. همان‌طور که پیش از این اشاره شد سیاستمداران نخواستند یا نتوانستند بفهمند که قیمت‌ها صرفا بازتابی از واقعیات و مناسبات فضای تولید و تجارت هستند و اگر روزی کسی توانست سایه‌ای را یا تصویری را در آینه، با بند و تور به دام اندازد؛ می‌توان امیدوار بود که بدون تغییر واقعیت‌های میدانی صحنه اقتصاد، قیمت‌ها را به صورت پایدار و با تکیه بر اهرم‌های مقرراتی مهار کرد یا تغییر داد.

اعمال محدودیت‌های تعزیراتی در بازار داخل و منع صادرات به بازارهای بین‌المللی صنعت دام و طیور را که پیش از این با کاهش قدرت خرید مردم آسیب دیده بود؛ بیش از پیش متحمل خسارت ساخت.

  اشتباه سوم: توزیع یارانه آن هم در جای غلط
یارانه ارزی ارائه شده روی خوراک دام که با درک ساده‌لوحانه سیاستمداران از مکانیزم‌های اقتصادی، قرار بود از طریق کاهش هزینه‌های تولید موجب کنترل سطح قیمت‌ها شود؛ در واقع انگیزه یا بهانه‌ای شد که دولت محدودیت‌های گسترده‌تر و مداخلات بیشتری در سراسر زنجیره ارزش صنایع دام و طیور اعمال کند و به این ترتیب توان تحرک و انعطاف‌پذیری این صنایع در برابر تحولات سریع و خطرناک محیط بیرونی را بیش از پیش تخریب کند تا به این ترتیب موج تازه‌ای از کاهش تولید و افزایش قیمت‌ها در این صنایع شکل بگیرد.

عده‌ای به اشتباه تلاش می‌کنند عامل افزایش قیمت نسبی محصولات صنایع دام و طیور را با رهگیری مسیر یارانه‌های به هدف نرسیده در صنعت توضیح دهند و کشف کنند. واقعیت این است که اصلا مهم نیست آیا دولت به اندازه کافی ارز برای تامین نهاده‌ها اختصاص داده است یا نه و واردکنندگان و عرضه‌کنندگان نهاده تا چه حد به تعهدات تجاری خود در برابر دریافت ارز ترجیحی عمل کرده‌اند؛ وقتی شما یارانه را در دورترین نقطه از بازار مصرف توزیع می‌کنید، طبیعتا باید منتظر باشید تا کمترین اثر این یارانه به مصرف‌کننده نهایی برسد.

  اشتباه چهارم: تلاش برای کنترل قیمت ارز
بازار ارز یکی از ستون‌های نظام تولید و تجارت کشور است؛ درک ناصواب سیاستمداران از نقش و جایگاه این بازار سبب شده است که تصور کنند می‌توانند با اعمال کنترل بر قیمت‌ها در بازار ارز، نوسان قیمت‌ها در سایر بازارها را نیز کنترل کنند.

پشتیبان این توهم، تجربه یارانه‌پاشی و اشباع بازار ارز با دلارهای نفتی در سال‌های گذشته است که شدت اثر آن، با اتکا به جایگاه مسلط تجاری دولت در بازار ارز طی سال‌های درخشان تجارت نفت، واقعا تاثیر قدرتمند (و صد البته غیرسازنده‌ای) بر مناسبات تولید و تجارت و از طریق آن بر سطح قیمت‌ها داشت.

امروز اما تفنگ خالی ارز یارانه‌ای، با پشتوانه بگیر و ببند و داغ و درفش کاری از پیش نمی‌برد و تلاش برای کنترل ارز از شاهراه این بازار کلیدی اقتصاد، آشفتگی و سردرگمی و ناتوانی در برنامه‌ریزی‌های بعدی را به تمام اقتصاد پمپاژ کرده است. طبیعتا این آشفتگی‌ها در صنایعی همچون دام و طیور که فرآیند تولید به نسبت طولانی، غیرقابل توقف و غیرقابل بازگشتی دارند، بیشترین خسارت‌ها را به بار می‌آورد.

  از کجا می‌توان برگشت؟
اشتباهات سیاستگذاران اقتصادی در تعامل با صنعت دام و طیور به آنچه برشمردیم محدود نیست و همچنان می‌توان این لیست را بلند و بلندتر کرد تا رسید به نقطه بحرانی‌ای که امروز در آن قرار داریم و در طول ماه‌های بعدی به احتمال زیاد وضعیت آن به مراتب بدتر خواهد شد.

اما کجا می‌توان بر این سریال اشتباهات نقطه پایانی گذاشت و از مسیر خطا بازگشت؟ دولت بعد برای این کار فرصتی ارزشمند در اختیار دارد.

النجات فی‌الصدق! این دولت هنوز وعده‌ای به مردم نداده و می‌تواند بدون حیثیتی کردن آنچه با واقعیات سرد و بی‌رحم اقتصاد سروکار دارد، راه سیاستگذاری علمی را پیش بگیرد. مردم باید بدانند که وضعیت معاش‌شان یک‌شبه و یک‌ساله اصلاح نمی‌شود. با فرض عدم تغییر شرایط بین‌المللی، بازگشت به شرایط سال ۹۶ از نظر قدرت خرید، شاید نیاز به بیش از یک دهه زمان داشته باشد.

در این شرایط عقب‌نشینی دولت از مداخله مستقیم در بازار و رفتارهای مخربی همچون اعمال محدودیت در تجارت و قیمت‌گذاری دستوری، نپذیرفتن مسوولیت معاش مردم (که واقعا وظیفه و بضاعت دولت نیست) و همکاری با خبرگان صنعت برای اصلاح فضای کسب‌وکار صنعت آسیب‌دیده دام و طیور، در درجه اول صنعت را از فلاکت و تباهی نجات خواهد داد و در مراحل بعد می‌تواند ثبات را به بازار فرآورده‌های این صنعت بازگرداند. احیای قدرت خرید ملی، اما قصه طولانی دیگری است. 

 
دیگر نویسندگان
در همین رابطه

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به منظور ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن فعالیت می‌کند. در جلسات  اتاق، نمایندگان دولت و بخش خصوصی شرکت می‌کنند. همکاری با سازمان‌های دولتی و سازمان‌های وابسته به دولت یا تحت نظارت آن و شهرداری‌ها از جمله ارائه مشاوره در زمان تهیه لوایح و مقرراتی که با امور بازرگانی و صنایع و معادن ارتباط دارد، از وظایف آن به شمار می‌رود. [اطلاعات بیشتر در سایت اتاق بازرگانی ایران]

 

  • درباره ما
  • تماس با ما
  • آرشیو پایگاه خبری
  • آرشیو بولتن خبری اتاق ایران
  • روزنامه‌های کشور
  • وب‌سایت‌های اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور
  • پرونده های پایگاه خبری
  • آرشیو مجله نامه اتاق بازرگانی
ایمیل شما دریافت شد

از ایمیل شما تنها برای ارسال خبرنامه استفاده می شود

تمام حقوق این وب سایت متعلق به اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی ایران است.

استفاده از مطالب، تنها با ذکر منبع (اتاق ایران آنلاین) مجاز است.

Brought to you by LOTUSCODE.IR